Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Joost Ector
Copyright: Maarten van Haaff
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019, 9:00
Hoe vaak weet architectuur je nou écht te raken? Mij overkomt het eerlijk gezegd zelden, maar onlangs was het zover. We werden rondgeleid in en om het beroemde Glass House dat architect Philip Johnson in 1949 voor zichzelf bouwde in New Canaan, even buiten New York. Sinds zijn overlijden in 2005 zijn het landgoed en de gebouwen erop – één ontwerp voor elk decennium van zijn lange carrière – onder begeleiding van een gids te bezoeken. Omdat het roemruchte huis behoort tot de canon van de twintigste-eeuwse architectuur dacht ik het behoorlijk goed te kennen, al was ik er nooit eerder geweest.
Het huis is niet onomstreden. Vaak wordt het in een adem genoemd met het – volgens sommigen duidelijk beter geslaagde – Farnsworth House van Ludwig Mies van der Rohe, bij wie Johnson het vak leerde. Begrijpelijk; beide zijn ze opgetrokken uit staal en glas en volledig transparant. Farnsworth was in het oeuvre van Mies een logisch vervolg op diens eerdere ontwerpen waarin transparantie de hoofdrol speelde; voor Johnson was het Glass House een van zijn eerste gerealiseerde projecten. En hoewel Johnson’s glazen huis het eerst werd voltooid – en daarom een mijlpaal in de architectuurgeschiedenis vormt – schijnt Mies’ ontwerp eerder te zijn ontstaan, wat zorgt voor een voortdurende discussie over originaliteit en authenticiteit. Hoe dan ook, het grote publiek reageerde op het ontwerp met onbegrip en afwijzing. Een dame die tegen Johnson zei dat ze nooit in dit huis zou kunnen wonen, kreeg volgens de overlevering het snedige antwoord: “But madam, I have not asked you to.”
Controverse was een rode draad in het leven en werk van Philip Johnson. Zijn Soeters-achtige gevoel voor prikkelend provocatieve architectuur leverde bijvoorbeeld ook veelbesproken hoogbouwontwerpen op, zoals het postmodernistische, in Chippendale-stijl ontworpen AT&T Building in New York en de neogotische kantoortorens die de skylines van Houston en Pittsburgh domineren. Ook de enorme en (destijds) futuristische Crystal Cathedral in Garden Grove, California, is van zijn hand. Maar lang niet alle controverses waren amusant. Legendarisch zijn de verhalen over de nietsontziende wijze waarop Johnson zijn positie als onvervalste
powerbroker
in de New Yorkse scene verwierf en uitspeelde. En ronduit schokkend is zijn flirt in de
‘30s
met het Naziregime, waarvoor in zijn meest recente biografie nieuwe bewijzen worden aangedragen.
Met gemengde gevoelens en zonder al te hoge verwachtingen begon ik daarom aan de maar liefst drie uur durende rondleiding over het landgoed. Onze gids was wat je ooit een ‘krasse knar’ zou hebben genoemd; een voormalige onderwijzeres van rond de tachtig met een grote passie voor en kennis van haar onderwerp, die er ondanks haar hoge leeftijd stevig de pas in zette. Wat ze vertelde liet me met totaal andere ogen kijken naar een huis dat ik dacht te kennen.
Ze vertelde over de ontstaansgeschiedenis van het huis, dat Johnson bekostigde met behulp van het familiekapitaal, verworven door een belang in aluminiumfabrikant Alcoa. Ze stond stil bij de vele uiteenlopende ontwerpvarianten die Johnson maakte en verwierp. Ze vertelde ook hoe het huis vanaf het begin diende als salon voor de New Yorkse elite en hoe deze rol sterker werd toen Johnson in 1960 kennismaakte met David Whitney, de 33 jaar jongere kunsthandelaar met wie hij vanaf dat moment zijn leven zou delen. Zo werd het huis de plek waar een hele generatie New Yorkse kunstenaars regelmatig samenkwam, waaronder choreografen Merce Cunningham en Lincoln Kirstein, beeldend kunstenaars Robert Rauschenberg, Andy Warhol en Jasper Johns, en componist John Cage. Jaren vóór de Stonewall Riots, dit jaar vijftig jaar geleden en op veel plaatsen herdacht, werd het huis voor deze mannen – allemaal homoseksueel – een toevluchtsoord, een
safe place
.
De manier waarop onze gids ons langzaam zelf liet ontdekken dat een glazen huis een toch wel heel onwaarschijnlijke schuilplaats is, deed me vermoeden dat ze in een vorig leven waarschijnlijk een briljante juf was. Die overtuiging groeide verder toen ze ons meenam naar het Spartaanse slaapgedeelte van het huis en ons geleidelijk deed inzien dat het bed (een tamelijk korte en oncomfortabele twijfelaar) en dat éne nachttafeltje overduidelijk willen vertellen dat hier, voor iedereen zichtbaar, niets onoorbaars gebeurde of zelfs maar zou kúnnen gebeuren. Het allermooiste aan deze geruststellende boodschap is natuurlijk de onverholen ongeloofwaardigheid ervan – onderstreept door het naastgelegen en bijna volledig gesloten bakstenen
guest house
– waarmee Johnson alle onverdraagzaamheid zonder blikken of blozen beantwoordt met een stijlvol
fuck you
.
Een nieuwe betekenislaag dus, een met een dubbele bodem nog wel. De transparantie van dit glazen huis beoogt veel meer dan simpelweg midden in het groen van New England te kunnen wonen; het is een briljant omfloerst, maar voor de goede verstaander schitterend provocerend middel om midden in het oerconservatieve New Canaan, juíst daar, stelling te nemen tegen onvrijheid en uitsluiting. Een bouwwerk van bescheiden omvang blijkt ineens een belangrijk politiek manifest en een zeer vroeg voorbeeld van wat tegenwoordig
queer space
wordt genoemd.
Ik was verbijsterd en ontroerd. Omdat ik me ineens realiseerde hoe al deze iconische kunstenaars, in een tijd die nog zo dichtbij lijkt, veroordeeld werden tot een dubbelleven: een gecensureerd publiek leven enerzijds en een onmogelijk, zelfs strafbaar persoonlijk leven anderzijds. Daarmee kwam de betekenis van dit huis ook voor mij persoonlijk erg dichtbij en ik werd me er nog meer van bewust hoe ongelooflijk blij we mogen zijn dat er in de tussenliggende jaren zoveel veranderd is.
Maar ook omdat ik bewondering voelde voor Johnson. Dat kleine, onvermoed moedige mannetje met die Corbu-bril en dat ondeugende lachje, waarachter een ineens veel begrijpelijkere verbetenheid schuilging. Die misschien niet tot de allergrootste architecten gerekend mag worden – dat oordeel laat ik graag aan anderen over – en waarschijnlijk op een bepaalde manier zelfs behoorlijk fout was. Met zijn iconische glazen huis veroordeelde hij zichzelf tot totale transparantie terwijl hij tegelijkertijd eiste gezien te worden, maar dan wel onder zijn eigen voorwaarden. Wat mij betreft is dat grote kunst, die op een unieke manier de rijkdom, zeggingskracht en betekenis van architectuur demonstreert en misschien zelfs wel écht bijgedragen heeft aan verandering.
Het Glass House is het ontroerendste gebouw dat ik ken.
Joost Ector is architect-directeur van
Ector Hoogstad Architecten
. Voor Architectenweb schrijft Joost Ector iedere maand een column, waarin hij ontwikkelingen die van invloed zijn op het architectenvak van duiding voorziet.
Trefwoorden
column
glass house
philip johnson
joost ector
Best gelezen
1
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
donderdag, 30 oktober
2
Bouwers, stem links!
dinsdag, 28 oktober
3
Neutelings Riedijk Architects ontwerpt nieuw museum in Antwerps kasteel
maandag, 27 oktober
4
Appartementengebouw op plek oude basisscholen in Mijdrecht
woensdag, 29 oktober
5
Bouw eerste permanente gebouw Francis Kéré in Europa gestart
woensdag, 29 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Verleden voltooid
3 december 2019
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
2023 in tien columns door Joost Ector
25 december 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Plat
7 november 2023
Thuisloos
5 december 2023
Even ontspannen
9 januari 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Vergrijsd
2 april 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Woontop
4 juni 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Laat me
5 november 2024
Column
Witgewassen
3 december 2024
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Column
Ingesloten
4 maart
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Concaaf
6 mei
Awards
Joost Ector
31 augustus
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Column
Ik laat me graag overtuigen
2 september
Column
We verdienen betere pers
7 oktober
Joost Ector – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2025
8 september
De tweede helft
3 september 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Joost Ector: 'We vinden het moeilijk om geld aan onszelf uit te geven'
8 april 2019
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Want ik geloof
5 maart 2019
Eenvoud
5 februari 2019
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
Het eind van het begin
6 november 2018
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Genereuze Architectuur
5 juni 2018
Hoog tijd voor hout
1 mei 2018
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
De vergeten groente onder de deugden
6 maart 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
De Leefbare Stad
5 december 2017
Smart
7 november 2017
Waarom springen we niet?
3 oktober 2017
Het moet weer eens gezegd
5 september 2017
Varkens
6 juni 2017
De geruststellende domheid van slimme systemen
2 mei 2017
De Zaak Naturalis
4 april 2017
De schijn van duurzaamheid bedriegt
7 maart 2017
Stoïcijnse Schoonheid
7 februari 2017
Tijdbom
10 januari 2017
Ruimte als instrument
6 december 2016
Inclusief is het nieuwe exclusief
1 november 2016
Bouw goed of bouw niet
4 oktober 2016
Geen Nazomerdagdroom
6 september 2016
Help
7 juni 2016
Omdat het kan!
3 mei 2016
Dit komt niet vanzelf goed
5 april 2016
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Fantastic Voyage
2 februari 2016
Een (on)mogelijk overmorgen
5 januari 2016
Joost Ector start als columnist op Architectenweb.nl
4 januari 2016
Faust in Canada
5 november 2019
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Snap out of it
3 november 2020
Te veel tijd
1 december 2020
Wederomhelzing
5 januari 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Herfstdip
2 november 2021
Te af?
7 december 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
De stad als complot
4 april 2023
Temptation Island
5 september 2023
Verleden voltooid
3 december 2019
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
2023 in tien columns door Joost Ector
25 december 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Plat
7 november 2023
Thuisloos
5 december 2023
Even ontspannen
9 januari 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Vergrijsd
2 april 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Woontop
4 juni 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Laat me
5 november 2024
Column
Witgewassen
3 december 2024
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Column
Ingesloten
4 maart
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Concaaf
6 mei
Awards
Joost Ector
31 augustus
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Column
Ik laat me graag overtuigen
2 september
Column
We verdienen betere pers
7 oktober
Joost Ector – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2025
8 september
De tweede helft
3 september 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Joost Ector: 'We vinden het moeilijk om geld aan onszelf uit te geven'
8 april 2019
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Want ik geloof
5 maart 2019
Eenvoud
5 februari 2019
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
Het eind van het begin
6 november 2018
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Genereuze Architectuur
5 juni 2018
Hoog tijd voor hout
1 mei 2018
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
De vergeten groente onder de deugden
6 maart 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
De Leefbare Stad
5 december 2017
Smart
7 november 2017
Waarom springen we niet?
3 oktober 2017
Het moet weer eens gezegd
5 september 2017
Varkens
6 juni 2017
De geruststellende domheid van slimme systemen
2 mei 2017
De Zaak Naturalis
4 april 2017
De schijn van duurzaamheid bedriegt
7 maart 2017
Stoïcijnse Schoonheid
7 februari 2017
Tijdbom
10 januari 2017
Ruimte als instrument
6 december 2016
Inclusief is het nieuwe exclusief
1 november 2016
Bouw goed of bouw niet
4 oktober 2016
Geen Nazomerdagdroom
6 september 2016
Help
7 juni 2016
Omdat het kan!
3 mei 2016
Dit komt niet vanzelf goed
5 april 2016
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Fantastic Voyage
2 februari 2016
Een (on)mogelijk overmorgen
5 januari 2016
Joost Ector start als columnist op Architectenweb.nl
4 januari 2016
Faust in Canada
5 november 2019
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Snap out of it
3 november 2020
Te veel tijd
1 december 2020
Wederomhelzing
5 januari 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Herfstdip
2 november 2021
Te af?
7 december 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
De stad als complot
4 april 2023
Temptation Island
5 september 2023
Toon alles
Gerelateerde video's
Joost Ector
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2025
Andere nieuwsberichten
ZJA Architects & Engineers viert 35-jarig jubileum met expositie in Arcam
31 oktober, 3:17
In de tentoonstelling zijn niet alleen bekend projecten van het bureau te zien, maar bezoekers kunnen ook het ontwerpproces erachter ontdekken.
AMO creëert zintuiglijke omgeving voor parfumeriemerk in oude kledingzaak
31 oktober, 1:31
In New York heeft AMO een pop up-installatie voor parfumeriemerk Vyrao ontworpen.
Realisatie woningbouwproject INCK in Eindhoven aanstaande
31 oktober, 11:20
In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt gestart met de bouw van 234 sociale huurwoningen en 79 koopwoningen aan de Humperdincklaan in Eindhoven. De woningen maken deel uit van het project INCK, dat in totaal zo’n vierhonderd woningen omvat.
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
30 oktober, 2:54
Het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders heeft het definitieve ontwerp van Mecanoo gepresenteerd voor de verbouwing van Museum Boijmans Van Beuningen.
Coalitie Zuid-Holland bezorgd om woningbouw: mag niet vastlopen
31 oktober, 4:46
Binnen de Zuid-Hollandse coalitie heerst onvrede over de koers van de provincie voor woningbouw.
Aanbesteding voor nieuw windmolenpark op zee krijgt nul reacties
31 oktober, 12:10
Volgens demissionair minister Sophie Hermans zijn tenders voor de bouw van windmolenparken zonder subsidie niet meer mogelijk.
FNV en aannemers: schrappen ID-pas bouwplaatsen is onbegrijpelijk
31 oktober, 10:04
Het plan uit 2015 komt voort uit de cao voor de bouw en infra en was bedoeld om schijnconstructies en misstanden in de bouw aan te pakken.
Overijssel start met eigen aanpak rond kwetsbare natuur
30 oktober, 3:28
De provincie wil niet langer wachten op landelijke, algemene maatregelen vanuit het Rijk.
Geschiedenis en betekenis Het Scheepvaarthuis belicht in boek
29 oktober, 4:15
Bij WBooks is een boek over Het Scheepvaarthuis in Amsterdam verschenen.
Brabant wijzigt stikstofbeleid: boer aan zet voor minder uitstoot
29 oktober, 1:17
De provincie Noord-Brabant past het stikstofbeleid aan, waardoor veehouders geen vergunning meer nodig hebben om hun oudere stallen te moderniseren.
Ga naar het nieuws-archief
Joost Ector
Architect
2
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur