Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Joost Ector
Copyright: Maarten van Haaff
Genereuze Architectuur
5 juni 2018, 10:30
Wanneer ik op pad ben voor een pitch, probeer ik altijd uit te leggen dat mijn meerwaarde als architect verder gaat dan alleen het beantwoorden van de vraag die me daadwerkelijk wordt gesteld. Die is meestal primair van functionele aard, geïllustreerd met een mooie ruimtestaat, stedenbouw-kundige kader, een technisch programma van eisen, een planning en een budget. Als dat allemaal enigszins bij elkaar past – wat niet zomaar mag worden aangenomen – is het bereiken van een passend en functioneel eindresultaat wat mij betreft wel het minste dat je als opdrachtgever mag verwachten.
Veel interessanter is het om in te zoomen op al die kwaliteiten die niet direct worden gevraagd. De aspecten die niet zo makkelijk grijpbaar zijn, maar uiteindelijk allesbepalend voor hoe een gebouw wordt beleefd en gewaardeerd. Ik vertel dan vaak over wat ik ‘tussenruimte’ noem: de ruimte die in geen enkele ruimtestaat genoemd wordt, maar die – zeker in het soort kennislandschappen waar mijn bureau zich in specialiseert – misschien wel de belangrijkste van het hele gebouw wordt. Het gaat om de plekken die mensen in staat stellen elkaar toevallig tegen het lijf te lopen en in een informele setting van gedachten te wisselen. Omringd door inspiratie die kan voortkomen uit van alles – zichtlijnen in het gebouw, andere gebruikers of voorbijgangers, rust, groen, kunst of behaalde successen – ontstaat hier de interactie die er werkelijk toe doet. Hier groeien waardevolle samenwerkingen, wordt kennis gedeeld en worden nieuwe ideeën geboren. En dat is geen toevallige bijvangst van vakkundig ontworpen architectuur, maar juist een hoofdfunctie. Een die zich weliswaar moeilijk laat bespreken, maar daarom niet onbesproken mag blijven.
In Venetië is onlangs de 18
e
architectuurbiënnale van start gegaan, precies rondom dit onderwerp. Curatoren Yvonne Farrell en Sally McNamara schreven een prachtig manifest met de titel ‘Freespace’, dat naadloos aansluit op mijn betoog. Het gaat over de wijze waarop architectuur op talloze schitterende manieren genereus kan zijn door antwoord te bieden op relevante vragen die zich niet makkelijk laten stellen. Ik las het als een belangrijke claim, waarvoor het weer eens hoog tijd wordt. De crisis is lang en breed voorbij, maar de nieuwe soberheid waartoe we in veel gevallen werden veroordeeld blijkt hardnekkig. McNamara en Farrell roepen op – niet op een activistische manier maar door te verleiden met honderden maquettes, tekeningen, video’s en foto’s – om architecten weer de ruimte te geven om genereuze projecten te maken. Ruimte, freespace; meer vragen ze niet.
Ook bij deze biënnale hangt de grote vraag weer boven de markt: voor wie is deze boodschap nou eigenlijk bedoeld? Voor architecten is het fantastisch dwalen door de exposities in de tuinen, het eeuwenoude militaire complex van de Arsenale en de luisterrijke palazzi. Heerlijk, daar niet van, maar thematisch gezien blijft het dan toch een beetje bij
‘stating the obvious’
, bij preken voor eigen parochie. Voor niet-architecten, liefhebbers dus, zal het allemaal niet meevallen, denk ik. Ook deze tentoonstelling is weer behoorlijk ontoegankelijk. Slechte signing, te veel en te kleine tekst, te weinig kernachtig. Steeds weer blijkt het maken van een goede tentoonstelling – zeker op deze schaal – een vak op zich te zijn. Ik kan me voorstellen dat je als nieuwsgierige leek gewoonweg verzuipt. Ik sprak een (zeldzame) projectontwikkelaar, op uitnodiging voor de eerste keer aanwezig, die inderdaad een soortgelijk signaal afgaf. Begrijpelijk.
Bovendien lijken sommige landenpaviljoens helemaal niet bedoeld om door iedereen begrepen te worden. Dat geldt helaas opnieuw ook voor het Nederlandse. In de tentoonstelling ‘Work, Body, Leisure’ gaat het “niet alleen om de veranderende ideeën over het menselijk lichaam, maar ook over zowel de ruimtelijke configuraties als de leefomstandigheden, die het resultaat zijn van actuele veranderingen op het terrein van arbeidsethos en arbeidscondities.” De liefhebber is hier volledig uit beeld; we zijn hier op de
architectuurtheoriebi
ë
nnale
terechtgekomen. En inderdaad, zoals Harm Tilman in zijn
blog
signaleerde: er is aan deze Nederlandse bijdrage geen enkele Nederlandse architect te pas gekomen. Doodzonde, want we zijn zoals bekend het thuisland van een uitzonderlijk aantal van ‘s werelds beste architectenbureaus. Het Nieuwe Instituut is inmiddels de voeling met de Nederlandse architectectenwereld kwijt. Geen uniek probleem: Patrik Schumacher (sinds het overlijden van Zaha Hadid de CEO van het bureau dat haar naam draagt) deed een
oproep
aan de architectenstand op om de landenpaviljoens te ‘heroveren’. Moeten we inderdaad maar eens over nadenken.
Maar terug naar de kern: het zou geweldig zijn als deze tentoonstelling behalve door architecten wordt gezien door zo veel mogelijk opdrachtgevers; ervarene en toekomstige, professionele of eenmalige, van kleinschalige en grootschalige projecten. Wie ervoor open staat en een beetje geholpen wordt kan hier een grote stap zetten in het begrijpen waar architectuur écht over gaat en wat er te bereiken valt als we daarvoor de ruimte geven. Het plezier spat er vanaf! De weergaloze maquettes van Peter Zumthor, de eenmalige Alice in Wonderland-ervaring in het Zwitserse paviljoen, de werkelijk prachtige tekeningen in het Japanse, de spectaculaire plannen van BIG voor de beveiliging van het
waterfront
van Manhattan, de intrigerende installatie van De Vylder Vick Taillieu, en zo voort.
Daarom deze suggestie aan alle opdrachtgevers: maak even een kleine omweg via Venetië deze zomer. Bereid u wel goed voor, want zoals gezegd kost het wat moeite om onder de oppervlakte te komen. Wat ook nog kan: met alle liefde ga ik nóg een keer naar Venetië en ben ik graag uw gids. Dit is geen grapje. Stuur me een bericht en bij voldoende belangstelling antwoord ik met een datumprikker voor na de zomer. Simpelweg omdat ik u de inspiratie gun van genereuze architectuur. Daar doen we allemaal ons voordeel mee.
In ‘Freespace’ is een citaat opgenomen, een oud Grieks spreekwoord: ‘
A society grows great when old men plant trees whose shade they know they shall never sit in’.
Denk daar maar eens over na. Zien we elkaar in september?
Joost Ector is architect-directeur van
Ector Hoogstad Architecten
en bestuurslid van de
BNA
. Voor Architectenweb schrijft Joost Ector iedere maand een column, waarin hij ontwikkelingen die van invloed zijn op het architectenvak van duiding voorziet.
Trefwoorden
architectuurbiënnale
tussenruimte
freespace
venetië
column
joost ector
Best gelezen
1
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
2
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
3
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
4
Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s
woensdag, 12 november
5
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
Gerelateerde nieuwsberichten
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
2023 in tien columns door Joost Ector
25 december 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Plat
7 november 2023
Thuisloos
5 december 2023
Even ontspannen
9 januari 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Vergrijsd
2 april 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Woontop
4 juni 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Laat me
5 november 2024
Column
Witgewassen
3 december 2024
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Column
Ingesloten
4 maart
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
De vergeten groente onder de deugden
6 maart 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
Hoog tijd voor hout
1 mei 2018
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Het eind van het begin
6 november 2018
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Hashim Sarkis curator volgende Architectuurbiënnale Venetië
20 december 2018
Want ik geloof
5 maart 2019
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
De tweede helft
3 september 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
Faust in Canada
5 november 2019
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Snap out of it
3 november 2020
Te veel tijd
1 december 2020
Wederomhelzing
5 januari 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Herfstdip
2 november 2021
Te af?
7 december 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
De stad als complot
4 april 2023
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
2023 in tien columns door Joost Ector
25 december 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Plat
7 november 2023
Thuisloos
5 december 2023
Even ontspannen
9 januari 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Vergrijsd
2 april 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Woontop
4 juni 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Laat me
5 november 2024
Column
Witgewassen
3 december 2024
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Column
Ingesloten
4 maart
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
De vergeten groente onder de deugden
6 maart 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
Hoog tijd voor hout
1 mei 2018
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Het eind van het begin
6 november 2018
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Hashim Sarkis curator volgende Architectuurbiënnale Venetië
20 december 2018
Want ik geloof
5 maart 2019
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
De tweede helft
3 september 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
Faust in Canada
5 november 2019
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Snap out of it
3 november 2020
Te veel tijd
1 december 2020
Wederomhelzing
5 januari 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Herfstdip
2 november 2021
Te af?
7 december 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
De stad als complot
4 april 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Ontwerpend onderzoek van Bright, Bura en Polyfern naar mogelijke ontwikkeling van Almere Pampus
Gisteren, 16:45
Team Pampus* presenteert het Ontwerpend Onderzoek Masterplan voor Boven- en Ondergrond voor Almere Pampus.
BDG Architecten verbouwt Enschedese kwekerij tot De Stadskas
Gisteren, 15:22
Op de plek van de huidige kweekkas aan de Blijdensteinbleekweg verrijst een grotendeels houten gebouw met onder meer horeca, een winkelfunctie en uiteraard een kas.
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
Gisteren, 13:41
In de afgelopen tien, vijftien jaar is Rotterdam uitgegroeid tot een stad die veel toeristen trekt. Dat laatste was in de negentiende eeuw en in de eerste decennia van de twintigste eeuw ook al het geval.
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
Gisteren, 11:37
In het Limburgse Steyl is de Vlotterkering in werking gesteld. De kering, die het kloosterdorp veilig moet houden bij hoogwater in de Maas, fungeert in rust als een plek om te genieten van het zicht op de rivier.
Vereniging Eigen Huis: criteria energielabel onduidelijk voor huiseigenaar
Gisteren, 14:26
Huiseigenaren weten niet goed wat nodig is om een label op te krikken, constateert Vereniging Eigen Huis in een onderzoek.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
Gisteren, 10:16
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
17 november, 1:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
17 november, 9:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Ga naar het nieuws-archief
Joost Ector
Architect
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur