Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Joost Ector
Copyright: Maarten van Haaff
De vergeten groente onder de deugden
6 maart 2018, 10:02
Regelmatig rijd ik in de Tesla van mijn partner. Een waar genot. Volledig elektrisch – dus groen en verantwoord – terwijl prestaties en comfort in zekere zin beter zijn dan die van een vergelijkbare fossiel aangedreven auto. De af en toe noodzakelijke tussentijdse laadpauze blijkt bovendien geen ergernis, maar juist een welkom onthaastingsmoment. Dit is de toekomst van duurzame mobiliteit, denk je dan. Snel doorontwikkelen, opschalen, probleem opgelost.
Maar nu is er
Lightyear
. Voortgekomen uit het team van de Technische Universiteit Eindhoven, dat met ‘Stella’ en ‘Stella Lux’ in 2012 en 2013 hoge ogen gooide bij de
solar challenge
, de jaarlijkse internationale race voor zonneauto’s. Ze hebben de
challenge
voor zichzelf opgeschaald en ontwikkelen nu een commerciële variant, de ‘Lightyear One’ die in 2020 op de markt zal komen.
Eén lichtjaar is de afstand die alle auto’s op aarde samen jaarlijks afleggen. Lightyear wil dat dit in 2035 volledig elektrisch gebeurt. Elektrisch rijden moet daarom voor iedereen wereldwijd mogelijk worden, ongeacht budget, laadinfrastructuur en infrastructuur in het algemeen. Nederland is momenteel met 1,1% volledig elektrische auto’s wereldwijd koploper wat betreft elektrisch rijden, geholpen door stimulerende bijtellingstarieven, hoge brandstofaccijnzen en aan verbruik gekoppelde BPM. Probeer je maar eens voor te stellen wat er in opkomende economieën zoals India voor nodig is om een massale bekering tot elektrisch rijden te bewerkstelligen – liefst nog voordat de middenklasse straks massaal fossiele auto’s aanschaft.
Een formidabele uitdaging, maar Lightyear gaat ervoor. Niet alleen door de integratie van zonnecellen in het enorme dak van de auto (de achterruit is vervangen door een camera), maar vooral ook door het energieverbruik van de auto te minimaliseren met behulp van lichtgewicht materialen (inclusief lichte batterij) en vermindering van de rol- en luchtweerstand. Dat resulteert vervolgens in een relatief hoge auto die daardoor ook bruikbaar is op plaatsen waar de infrastructuur van minder niveau is. Lightyear belooft een actieradius van 800 km, alleen al op basis van de batterij en te vermeerderen met de opbrengst aan zonne-energie tijdens de rit, en simpel overal opladen met een normale stekker.
In een fantastisch
mission book
wordt inspirerend en overtuigend uitgelegd hoe en waarom de Lightyear One dus fundamenteel een soort anti-Tesla wordt, om zo daadwerkelijk een oplossing te kunnen zijn in dit wereldwijde vraagstuk. Ik was vol bewondering: wat een lef en wat een inzicht van deze groep ‘jonge honden’, zoals ze zichzelf beschrijven. En een
game changing
zonneauto uit Eindhoven, hoe geweldig is dat!?
Toch knaagde er iets. Ik realiseerde me dat ik wat betreft de veronderstelde slimheid van Tesla de verleiding tot napraten niet heb weten te weerstaan. Ik – en vele anderen – ben gestopt met nadenken bij het woord elektrisch en heb daarna niet meer doorgevraagd. Niet verstandig, zacht gezegd. Een Tesla Model S weegt ruim 2100 kilo en gaat van 0 naar 100 km/u in ruim 4 seconden, de snelste modellen zelfs in minder dan 3. Het is een peperduur, loodzwaar
American style
racemonster.
Heerlijk hoor, ik ontken het niet. Maar voor welk probleem is dit nou de oplossing? Natuurlijk heeft Tesla gezorgd voor de grote doorbraak van elektrisch rijden en heeft het bijgedragen aan baanbrekende technologische ontwikkelingen. En elke stap voorwaarts is waardevol. Toch lijkt het resultaat, zelfs met de introductie van de Model 3 – de ‘Tesla voor de gewone mens’ – vooral gericht op de gemoedsrust van de beruchte ‘1%’, die zonder schuldgevoel onverstoorbaar kilometers kan blijven vreten en er nog groen op staat ook.
Ooit spraken we als ontwerpers in de bouw over de ‘trias energetica’, drie stappen op weg naar energiezuinige gebouwen. Kent u ze nog? Minimaliseer om te beginnen de vraag naar energie, maak vervolgens zo veel mogelijk gebruik van hernieuwbare liefst zelf opgewekte energie, en maak tenslotte uitsluitend gebruik van fossiele energie op een schone en efficiënte manier. Dergelijke redeneringen zijn inmiddels ook geëvolueerd tot vuistregels voor circulariteit in het algemeen. Maar er gebeurt iets vreemds: hoe succesvoller we worden bij stap twee en drie, hoe minder we lijken stil te staan bij stap een. En zoals het CBS vorige week ook weer bekendmaakte: qua schone energie zijn we er nog lang niet…
Matigheid is de vergeten groente onder de deugden. Of het nou gaat om energie, materiaal, ruimte, tijd, maakt niet uit. Wie duurzaamheid een warm hart toedraagt mag vanzelfsprekend hopen op technologische vooruitgang die
living as usual
mogelijk zal maken. Maar wie het écht serieus meent gaat de confrontatie met zijn levensstijl niet uit de weg.
Joost Ector is architect-directeur van
Ector Hoogstad Architecten
en bestuurslid van de
BNA
. Voor Architectenweb schrijft Joost Ector iedere maand een column, waarin hij ontwikkelingen die van invloed zijn op het architectenvak van duiding voorziet.
Trefwoorden
column
lightyear
elektrisch rijden
joost ector
trias energetica
tesla
Best gelezen
1
Duitsland slokt Nederlandse bouwkracht op
maandag, 13 oktober
2
David Chipperfield landt in Antwerps Nieuw Zuid
woensdag, 15 oktober
3
Nieuw shortstayhotel door Houben / Van Mierlo in stationsgebied Den Bosch
maandag, 13 oktober
4
Kantoorgebouw door Arthur Staal aan de Schinkel gerenoveerd en uitgebreid
woensdag, 15 oktober
5
Gezicht van de tijd
woensdag, 15 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
2023 in tien columns door Joost Ector
25 december 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Plat
7 november 2023
Thuisloos
5 december 2023
Even ontspannen
9 januari 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Vergrijsd
2 april 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Woontop
4 juni 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Laat me
5 november 2024
Column
Witgewassen
3 december 2024
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Genereuze Architectuur
5 juni 2018
Hoog tijd voor hout
1 mei 2018
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
Waarom springen we niet?
3 oktober 2017
Varkens
6 juni 2017
De Leefbare Stad
5 december 2017
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
De geruststellende domheid van slimme systemen
2 mei 2017
Het moet weer eens gezegd
5 september 2017
De schijn van duurzaamheid bedriegt
7 maart 2017
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Smart
7 november 2017
Stoïcijnse Schoonheid
7 februari 2017
Tijdbom
10 januari 2017
De Zaak Naturalis
4 april 2017
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Het eind van het begin
6 november 2018
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Eenvoud
5 februari 2019
Want ik geloof
5 maart 2019
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
De tweede helft
3 september 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
Faust in Canada
5 november 2019
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Snap out of it
3 november 2020
Te veel tijd
1 december 2020
Wederomhelzing
5 januari 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Herfstdip
2 november 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
De stad als complot
4 april 2023
Awards
Joost Ector
31 augustus
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Ingesloten
4 maart
Temptation Island
5 september 2023
Te af?
7 december 2021
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
2023 in tien columns door Joost Ector
25 december 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Plat
7 november 2023
Thuisloos
5 december 2023
Even ontspannen
9 januari 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Vergrijsd
2 april 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Woontop
4 juni 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Laat me
5 november 2024
Column
Witgewassen
3 december 2024
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Genereuze Architectuur
5 juni 2018
Hoog tijd voor hout
1 mei 2018
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
Waarom springen we niet?
3 oktober 2017
Varkens
6 juni 2017
De Leefbare Stad
5 december 2017
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
De geruststellende domheid van slimme systemen
2 mei 2017
Het moet weer eens gezegd
5 september 2017
De schijn van duurzaamheid bedriegt
7 maart 2017
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Smart
7 november 2017
Stoïcijnse Schoonheid
7 februari 2017
Tijdbom
10 januari 2017
De Zaak Naturalis
4 april 2017
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Het eind van het begin
6 november 2018
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Eenvoud
5 februari 2019
Want ik geloof
5 maart 2019
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
De tweede helft
3 september 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
Faust in Canada
5 november 2019
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Snap out of it
3 november 2020
Te veel tijd
1 december 2020
Wederomhelzing
5 januari 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Herfstdip
2 november 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
De stad als complot
4 april 2023
Awards
Joost Ector
31 augustus
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Ingesloten
4 maart
Temptation Island
5 september 2023
Te af?
7 december 2021
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Toon alles
Andere nieuwsberichten
CPO meer&deel grote winnaar Dirk Roosenburgprijs 2025
Gisteren, 15:37
Het project naar ontwerp van Tom van Tuijn Stedenbouw, Werkstatt en Volle Grond kreeg zowel de vakjury- als publieksprijs.
Gedetailleerde 3D-geprinte maquette toont ruimtelijke ontwikkeling Amsterdam
Gisteren, 14:56
In het WTC op de Amsterdamse Zuidas is een gedetailleerde maquette van de stad Amsterdam geplaatst. In de 3D-geprinte en interactieve maquette zijn bekende plekken en gebouwen te zien, maar ook gebieden die tussen nu en 2030 worden ontwikkeld.
Woongebouwen door VdpArchitecten vormen nieuwe 'voorkant' Groningse Oosterparkwijk
Gisteren, 13:48
Aan de Oosterhamrikkade in Groningen is dit jaar woongebouw Talent opgeleverd. Het complex, dat net als het naastgelegen gebouw Karaat is ontworpen door VdpArchitecten, bestaat uit 108 middeldure huurwoningen.
Het Cultuurfonds kent subsidie toe aan biobased paviljoen voor Amsterdamse Bos ontworpen door Space Encounters
Gisteren, 11:07
Het Cultuurfonds stelt € 100.000 beschikbaar voor het Amsterdamse Bosnest. Het paviljoen is ontworpen door Space Encounters en wordt volledig gebouwd met biobased materialen uit het Amsterdamse Bos.
Sweco neemt groot Belgisch architectenbureau over
Gisteren, 16:23
Het 150 medewerkers tellende assar architects ontwierp onder meer het nieuwe hoofdkantoor van de NAVO in Brussel.
IMF: geen forse huizenprijsdaling bij einde hypotheekrenteaftrek
Gisteren, 12:14
Een mogelijke afschaffing van de hypotheekrenteaftrek in Nederland heeft waarschijnlijk een prijsremmende werking, stelt de Nederlandse bestuurder van het IMF Marnix van Rij
EIB: 75.000 nieuwe voltijdse arbeidskrachten nodig in de bouw
Gisteren, 10:11
Volgens het instituut wordt het tekort aan vakmensen in de bouw steeds groter, vooral omdat de energietransitie een enorme extra vraag naar arbeid creëert.
Groningen worstelt met afronding dertig kilometer lang fietspad naar Assen
16 oktober, 3:25
Een ruime meerderheid van de Groningse Statenleden wil dat er bij het project meer aandacht komt voor de veiligheid van vrouwen.
PBL: minimaal 150.000 hectare meer natuur nodig in 2050
16 oktober, 11:37
Het planbureau heeft twee mogelijke oplossingsrichtingen doorgerekend om de huidige Europese doelen voor klimaat, natuur en waterkwaliteit te halen.
Afaina de Jong wint Amsterdamprijs voor de Kunst 2025
15 oktober, 3:19
De architect en oprichter van Afarai won de belangrijkste kunstprijs van de hoofdstad in de categorie Bewezen Kwaliteit.
Ga naar het nieuws-archief
Joost Ector
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur