Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Joost Ector
Copyright: Maarten van Haaff
Te veel tijd
1 december 2020, 9:15
Het begint nu wel erg lang te duren. De dagelijkse wereld is gewoon te klein op deze manier. En ik heb te veel tijd. Afleiding is er nauwelijks nog, er zijn te weinig mensen om mee te praten en geen nieuwe plekken om te ontdekken. Het enige wat ik doe is werken. Als een bezetene, moet ik bekennen. In de woonkamer – dat woord heeft echt een nieuwe lading gekregen sinds ik er zowat ál mijn tijd doorbreng – zit ik te studeren, te surfen, te zoomen, te schrijven en te tekenen.
Ik maak inmiddels ontwerptekeningen waarin ik mezelf niet meer herken. Dat krijg je van te veel tijd; je gaat eindeloos doorontwerpen, ongebreideld je intuïtie achterna. Niemand kijkt je op de vingers dus experimenteren kan straffeloos. Een beetje zoals vroeger, wanneer je als architectuurstudent een nacht doorwerkte. Dan wist je ook best dat de euforie die je voelde niks meer te maken had met wat je aan het tekenen was. Die tekening kon de volgende dag meestal recht de vuilnisbak in.
Misschien zorgde de mix van euforie en vervreemding ervoor dat ik me ineens aangetrokken voelde tot een boek dat al een tijdje geduldig op de plank lag, een bedankje van de opdrachtgever van een helaas voortijdig gestrand project. ‘Making Dystopia’ heet het, maar de ondertitel is nog sappiger: ‘The Strange Rise and Survival of Architectural Barbarism’. Schrijver is James Stevens Curl, een (getuige de foto op ’s mans eigen website) keurig in driedelig tweed gestoken Engelsman, tot wiens oeuvre voorts de ‘Oxford Dictionary of Architecture’ behoort. Niet de eerste de beste, zeg maar.
Het is een fijn boek. Het kwaad in de wereld is volgens Professor Curl voor een groot deel te herleiden tot het Modernisme, belichaamd door het Bauhaus en die opportunistische dilettant van een Gropius in het bijzonder. Met behulp van agressief propagandistische marketing is de maatschappij een monsterlijke stijl opgedrongen die ervoor gezorgd heeft dat we nu in een grotendeels spuuglelijke wereld leven, in en om gebouwen met geen greintje empathie. En op z’n Brits gebracht, dus breedsprakig, scherp en prettig vals.
Buiten dat het lekker leest is het ook onderhoudend doordat het zo heerlijk anachronistisch is. Want tegenwoordig ligt niemand er nog wakker van in welke stijl er wordt gebouwd, behalve misschien de handvol tachtigjarige academici waar Professor Curl toe behoort (die in zijn polemiek gelukkig ook de kwalijke rol van architectuurtheoretici zelf niet onbesproken laat). We zijn zo langzamerhand bij het eind van de architectuurgeschiedenis aanbeland, zou je kunnen zeggen. Modernistisch, organisch, neogotisch, parametrisch, renaissancistisch, er zijn geen foute antwoorden meer. Alles kan en mag, en we kijken nergens meer van op.
Waarom zouden we? Op ieder potje past immers een dekseltje, dus voor elke architect is een opdrachtgever. Belangrijkste is dat het verkoopt, en dat doe je tegenwoordig natuurlijk via social media. De architectuurgemeenschap heeft op Insta een gigantisch stuwmeer aangelegd van smakelijke beelden met lekker weinig tekst erbij, dat dient als laboratorium, ideeënbus, etalage, archief, megafoon, beursvloer, opiniepeiling en springplank ineen. Niet de academia of de architectuurpers, maar influencers bepalen tegenwoordig wat hot (lees: architectuur) is en wat not.
Daarom zit ik met de handen in het haar terwijl ik naar mijn eigen schets kijk. Want al ben ik dan op onbekend terrein beland: het voelt behoorlijk goed wat ik daar zie. Ik zou alleen zo graag lekker ouderwets willen weten waaróm dan! Daar moet toch een reden voor te vinden zijn? Een onderliggende argumentatie, desnoods flinterdun; een associatie, desnoods vergezocht? Misschien ontmasker ik hier ook mezelf als anachronisme en is architectuur inmiddels definitief gaan behoren tot de betekenisvrije kunst die we vroeger gewoon entertainment noemden. Vergeet inhoud en vorm; vanaf nu telt alleen nog de oppervlakte. Dag stijl, hallo styling.
Over Engeland gesproken – daar beginnen ze schijnbaar volgende maand al met vaccineren. Gelukkig maar, want dan zal vast ook hier binnenkort het eind van de nachtmerrie in zicht komen. Dan kunnen we weer gewoon rennen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan en hebben we het gelukkig weer te druk om ál te diep na te denken bij wat we doen. Behalve, in mijn geval, die ene keer in de maand wanneer ik ervoor ga zitten om mijn gedachten te ordenen en te verwerken tot een column. Dit was de vijftigste, een klein mijlpaaltje, en ik ga er voorlopig vrolijk mee door. Bedankt dat je ze leest!
Joost Ector is architect-directeur van
Ector Hoogstad Architecten
. Voor Architectenweb schrijft Joost Ector iedere maand een column, waarin hij ontwikkelingen die van invloed zijn op het architectenvak van duiding voorziet.
Trefwoorden
stijl
column
coronacrisis
thuis
pandemie
joost ector
Best gelezen
1
Plan voor nieuwe buurt op plek hoofdkantoor ABN AMRO op de Zuidas
vrijdag, 10 oktober
2
Flat Amsterdam-Noord 'aangekopt' met 53 seniorenwoningen
donderdag, 9 oktober
3
‘Alexander Straub zet grote groep vakgenoten weg als niet-relevant’
vrijdag, 10 oktober
4
Duitsland slokt Nederlandse bouwkracht op
maandag, 13 oktober
5
ECHO Urban Design en Studio RAP maken winnend ontwerp voor herontwikkeling in Vlissingen
donderdag, 9 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Tussenconclusie
7 juni 2022
Computer says no
6 september 2022
2023 in tien columns door Joost Ector
25 december 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Plat
7 november 2023
Thuisloos
5 december 2023
Even ontspannen
9 januari 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Vergrijsd
2 april 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Woontop
4 juni 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Laat me
5 november 2024
Column
Witgewassen
3 december 2024
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Column
Ingesloten
4 maart
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Concaaf
6 mei
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Awards
Joost Ector
31 augustus
Column
Ik laat me graag overtuigen
2 september
Column
We verdienen betere pers
7 oktober
Joost Ector – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2025
8 september
Snap out of it
3 november 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Faust in Canada
5 november 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
De tweede helft
3 september 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Joost Ector: 'We vinden het moeilijk om geld aan onszelf uit te geven'
8 april 2019
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Want ik geloof
5 maart 2019
Eenvoud
5 februari 2019
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Het eind van het begin
6 november 2018
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Genereuze Architectuur
5 juni 2018
Hoog tijd voor hout
1 mei 2018
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
De vergeten groente onder de deugden
6 maart 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
De Leefbare Stad
5 december 2017
Smart
7 november 2017
Waarom springen we niet?
3 oktober 2017
Het moet weer eens gezegd
5 september 2017
Varkens
6 juni 2017
De geruststellende domheid van slimme systemen
2 mei 2017
De Zaak Naturalis
4 april 2017
De schijn van duurzaamheid bedriegt
7 maart 2017
Stoïcijnse Schoonheid
7 februari 2017
Tijdbom
10 januari 2017
Ruimte als instrument
6 december 2016
Inclusief is het nieuwe exclusief
1 november 2016
Bouw goed of bouw niet
4 oktober 2016
Geen Nazomerdagdroom
6 september 2016
Help
7 juni 2016
Omdat het kan!
3 mei 2016
Dit komt niet vanzelf goed
5 april 2016
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Fantastic Voyage
2 februari 2016
Een (on)mogelijk overmorgen
5 januari 2016
Wederomhelzing
5 januari 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
Video: student maakt film over betekenis corona voor architectuur
16 februari 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Te af?
7 december 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
De stad als complot
4 april 2023
Temptation Island
5 september 2023
Tussenconclusie
7 juni 2022
Computer says no
6 september 2022
2023 in tien columns door Joost Ector
25 december 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Plat
7 november 2023
Thuisloos
5 december 2023
Even ontspannen
9 januari 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Vergrijsd
2 april 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Woontop
4 juni 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Laat me
5 november 2024
Column
Witgewassen
3 december 2024
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Column
Ingesloten
4 maart
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Concaaf
6 mei
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Awards
Joost Ector
31 augustus
Column
Ik laat me graag overtuigen
2 september
Column
We verdienen betere pers
7 oktober
Joost Ector – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2025
8 september
Snap out of it
3 november 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Faust in Canada
5 november 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
De tweede helft
3 september 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Joost Ector: 'We vinden het moeilijk om geld aan onszelf uit te geven'
8 april 2019
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Want ik geloof
5 maart 2019
Eenvoud
5 februari 2019
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Het eind van het begin
6 november 2018
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Genereuze Architectuur
5 juni 2018
Hoog tijd voor hout
1 mei 2018
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
De vergeten groente onder de deugden
6 maart 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
De Leefbare Stad
5 december 2017
Smart
7 november 2017
Waarom springen we niet?
3 oktober 2017
Het moet weer eens gezegd
5 september 2017
Varkens
6 juni 2017
De geruststellende domheid van slimme systemen
2 mei 2017
De Zaak Naturalis
4 april 2017
De schijn van duurzaamheid bedriegt
7 maart 2017
Stoïcijnse Schoonheid
7 februari 2017
Tijdbom
10 januari 2017
Ruimte als instrument
6 december 2016
Inclusief is het nieuwe exclusief
1 november 2016
Bouw goed of bouw niet
4 oktober 2016
Geen Nazomerdagdroom
6 september 2016
Help
7 juni 2016
Omdat het kan!
3 mei 2016
Dit komt niet vanzelf goed
5 april 2016
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Fantastic Voyage
2 februari 2016
Een (on)mogelijk overmorgen
5 januari 2016
Wederomhelzing
5 januari 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
Video: student maakt film over betekenis corona voor architectuur
16 februari 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Te af?
7 december 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
De stad als complot
4 april 2023
Temptation Island
5 september 2023
Toon alles
Gerelateerde video's
Joost Ector
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2025
Andere nieuwsberichten
David Chipperfield landt in Antwerps Nieuw Zuid
Gisteren, 16:04
Het duurzame kantoorproject Orchard van David Chipperfield Architects is de meest recente toevoeging aan de ontwikkeling van de wijk Nieuw Zuid aan de Antwerpse Schelde.
Daan Zandbelt wordt nieuwe Spoorbouwmeester
Gisteren, 14:31
Per 1 januari volgt hij Marianne Loof op in die rol. Zandbelt is partner bij architectenbureau De Zwarte Hond en was van 2016 tot 2020 Rijksadviseur Stad en Infrastructuur.
Kantoorgebouw door Arthur Staal aan de Schinkel gerenoveerd en uitgebreid
Gisteren, 11:58
Het bestaande gebouw is naar ontwerp van Office Winhov zoveel mogelijk gerestaureerd, nieuwe toevoegingen zijn zichtbaar gemaakt door hedendaagse materialen en proporties.
Architect@Work strijkt 30 en 31 oktober neer in De Kromhouthal in Amsterdam
Gisteren, 10:00
Op donderdag 30 en vrijdag 31 oktober 2025 vindt Architect@Work plaats in De Kromhouthal in Amsterdam-Noord. Het wordt de tweede editie van het event in de metropoolregio Amsterdam en Architectenweb organiseert er weer een sprekersprogramma.
Afaina de Jong wint Amsterdamprijs voor de Kunst 2025
Gisteren, 15:19
De architect en oprichter van Afarai won de belangrijkste kunstprijs van de hoofdstad in de categorie Bewezen Kwaliteit.
Pararius: huurmarkt zit op slot, huren stijgen verder
Gisteren, 10:49
De vrije sector huurmarkt zit nog altijd ‘compleet op slot’, meldt woningplatform Pararius op basis van cijfers over het derde kwartaal.
PBL: Ook nieuw plan voor circulaire economie is niet genoeg
14 oktober, 2:42
In de nieuwe versie van het zogeheten Nationaal Programma Circulaire Economie staan ‘vooral veel intenties en plannen’, schrijft het planbureau.
Bossen en bodems in zwaar weer, klimaatraad maakt zich zorgen
14 oktober, 10:24
De klimaatverandering versnelt en de biodiversiteit gaat hard achteruit, terwijl er volgens de WKR steeds meer van de bossen en bodems wordt gevraagd.
'Helft investeerders spendeert opbrengsten verkochte huurhuizen in buitenland'
13 oktober, 2:41
Bijna de helft van de vastgoedinvesteerders die in Nederland huurwoningen van de hand doen, investeert de opbrengsten liever in het buitenland.
Duitsland slokt Nederlandse bouwkracht op
13 oktober, 11:16
De Duitse plannen voor honderden miljarden aan bouwinvesteringen zetten Nederland klem, waarschuwt ABN AMRO.
Ga naar het nieuws-archief
Joost Ector
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur