Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Joost Ector
Copyright: Maarten van Haaff
Schoonheid behoeft geen revanche
4 november, 9:00
Nu zelfs ons aller lijfblad De Architect iets dergelijks kopt, moet het haast wel waar zijn: er mag in de architectuur eindelijk weer over schoonheid worden gesproken. Na decennia waarin rationaliteit, kostenbeheersing en meetbaarheid centraal stonden – op het bureaucratische af – zijn onze gebouwen misschien in sommige opzichten beter geworden maar niet noodzakelijk betekenisvoller. Nu gloort er weer hoop voor de poëzie, een toekomstige architectuur die zintuiglijker is en echt weet te raken. Dat is een verleidelijk perspectief. Maar de problematische
framing
brengt verwezenlijking niet dichterbij.
Er wordt een polemiek geconstrueerd waar die niet bestaat of in ieder geval niet gewenst is. Gesuggereerd wordt dat schoonheid een soort vergeten ideaal is dat nu door een nieuwe generatie architecten en opdrachtgevers wordt herontdekt – als tegenwicht tegen wat ik maar even samenvattend het ‘spreadsheetmodernisme’ noem, waarbij uiteindelijk grafieken en kengetallen de essentie zouden moeten representeren. Alsof schoonheid ooit ruw uit het architectenvak werd ontvoerd en nu moet worden gered van haar kidnappers.
We weten wel beter: ze is nooit weggeweest. Architecten hebben er altijd over gesproken, misschien niet noodzakelijkerwijs met hun opdrachtgevers, maar onderling zeker. En meestal in andere termen: orde, maat, zorgvuldigheid, menselijkheid. Begrijpelijk, want de begrippen mooi en lelijk hebben op zichzelf evenmin inhoud als emoji’s met een duimpje omhoog of omlaag. Daar komt nog bij dat iedere tijd zijn eigen context biedt, schoonheidsidealen mee veranderen, en iedere beschouwer zijn eigen referentiekader en smaak meebrengt. Dat daarover niet te twisten valt is overigens onzin. Niets heerlijker dan dat, zolang je maar niet probeert om het eens te worden. Maar als je samen, zeker als professionals onder elkaar, probeert te ontleden waarom iets meer of minder goed werkt heb je al gauw een vruchtbaar en waarschijnlijk ook leuk gesprek.
Terug naar die valse tegenstelling tussen de prozaïsche technocraat met zijn kille, onmenselijke stadsjungle en de poëtische vakman, die échte architectuur brengt. Beide zijn onproductieve karikaturen, terwijl ze elkaar in werkelijkheid veel te bieden hebben.
Ik veronderstel niet dat er ooit een volstrekt zuiver modernisme was en zal evenmin beweren dat er nooit excessen zijn geweest. Maar het is goed je te herinneren dat het modernisme van oorsprong zuivere doelen nastreefde: eerlijkheid, licht, orde, democratisering. Het was een moreel project — een reactie op twee afschuwelijke wereldoorlogen en een poging om architectuur te ontdoen van de ruis waarin zich zo makkelijk en comfortabel een foute retoriek wist te nestelen. De maatschappelijke agenda, de drang naar helderheid en het streven naar betere levensomstandigheden voor de massa, verdient in deze tijd geen hoon maar herwaardering.
Schoonheid ontstaat niet vanzelf uit dergelijke goede bedoelingen is, net zomin als ze schuilt in vrijblijvende ambities om ‘architectuur weer mooi te maken’. Dan zouden we zwichten voor de verleiding van een formalisme dat vorm tot inhoud verheft. Wie zijn behoefte aan persoonlijke expressie of artistieke ambities vooropstelt en streeft naar
l’art pour l’art
, geeft een doorsnee opdrachtgever alle reden tot zorg over risico’s van subjectiviteit en kosten. Als je zo’n architect een vinger geeft, mis je straks je hele arm. Zo komt het thema vanzelf weer in de verdomhoek terecht.
Natuurlijk moeten we het over schoonheid hebben, maar vooral over de vraag hoe ze kan bijdragen. Ze toont zich in aandacht: in een treffende verankering in plaats en geschiedenis, in hoe iets gemaakt is, hoe het veroudert, hoe het mensen verwelkomt, representeert of inspireert. Ze is in wezen een vorm van precisie: de zichtbare samenhang tussen materiaal, functie, gebruik en zorg. Niet als tegenpool van rationaliteit, maar haar voortzetting met andere middelen. Een goed gebouw
is
mooi, omdat de onderliggende keuzes kloppen. Dat is geen esthetisch oordeel, maar een teken van integriteit: het geheel is overduidelijk meer dan de som der delen.
Mooie gebouwen scheppen waarde – niet alleen in economische zin, maar ook in verbondenheid. Ze worden daarnaast gekoesterd, beter onderhouden en steeds weer doorgegeven. Dat maakt ze intrinsiek duurzaam. En schoonheid is inclusief: een school, bibliotheek of wooncomplex dat zichtbaar met zorg is ontworpen geeft mensen eigenwaarde, en bewijst dat ze gezien worden en ertoe doen. Daarom geloof ik dat een maatschappelijk relevante architectuur waarvan schoonheid een integraal en onmisbaar onderdeel vormt niet alleen een mogelijkheid is, maar zelfs een noodzaak. Schoonheid is een verrijking van de maatschappelijke opgave, geen ontkenning of weerlegging ervan. Ze is geen overdaad, geen prijsopdrijving, geen expressief schild tegen beleid. Ze is de meerwaarde die zichtbaar wordt wanneer noodzaak en verbeelding elkaar versterken.
Schoonheid heeft het helemaal niet nodig om zichzelf aan te prijzen als een heroïsche revanche op het modernisme of op de technocratie. Integendeel. Ze kan juist voortbouwen op het modernistische ideaal van helderheid en verantwoordelijkheid, aangevuld met de sensitiviteit en complexiteit van nu. Schoonheid is geen luxe, geen trofee en geen vlucht. Ze is de plek waar ethiek en esthetiek elkaar raken: waar goed bouwen vanzelf mooi wordt, en mooi bouwen vanzelf goed.
Joost Ector is architect-directeur van
Ector Hoogstad Architecten
. Voor Architectenweb schrijft Joost Ector iedere maand een column, waarin hij ontwikkelingen die van invloed zijn op het architectenvak van duiding voorziet.
Trefwoorden
joost ector
schoonheid
column
Best gelezen
1
Spectaculaire overkapping voor vernieuwd Arnhems busstation Kronenburg
maandag, 3 november
2
Groot Egyptisch Museum naar ontwerp van Heneghan Peng en West 8 officieel geopend
maandag, 3 november
3
Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025
woensdag, 5 november
4
NOAHH ontwerpt nieuw zwembad in Noordersportpark Haarlem
dinsdag, 4 november
5
Winnaars NRP Gulden Feniks 2025 bekend
woensdag, 5 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Column
We verdienen betere pers
7 oktober
Column
Ik laat me graag overtuigen
2 september
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Column
Concaaf
6 mei
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Ingesloten
4 maart
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Witgewassen
3 december 2024
Laat me
5 november 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Woontop
4 juni 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Vergrijsd
2 april 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Even ontspannen
9 januari 2024
Thuisloos
5 december 2023
Plat
7 november 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Temptation Island
5 september 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
De stad als complot
4 april 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
Plagiaat
7 februari 2023
De goede kant
10 januari 2023
Belgische toestanden
6 december 2022
Geen druppel
1 november 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
Klein leed
3 mei 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Een zorg minder
4 januari 2022
Te af?
7 december 2021
Herfstdip
2 november 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Merci
7 september 2021
Open Up!
1 juni 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
Wederomhelzing
5 januari 2021
Te veel tijd
1 december 2020
Snap out of it
3 november 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Faust in Canada
5 november 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
De tweede helft
3 september 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Awards
Joost Ector
31 augustus
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
De Leefbare Stad
5 december 2017
Varkens
6 juni 2017
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Column
We verdienen betere pers
7 oktober
Column
Ik laat me graag overtuigen
2 september
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Column
Concaaf
6 mei
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Ingesloten
4 maart
Column
Ontwerpen voor democratie
4 februari
Column
Dicht bij huis
7 januari
Column
Witgewassen
3 december 2024
Laat me
5 november 2024
Vooruitgang
1 oktober 2024
Een zekere mate van voortreffelijkheid
3 september 2024
Woontop
4 juni 2024
De ideale stad
7 mei 2024
Vergrijsd
2 april 2024
Hier is over nagedacht
5 maart 2024
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Even ontspannen
9 januari 2024
Thuisloos
5 december 2023
Plat
7 november 2023
Managementsamenvatting
3 oktober 2023
Temptation Island
5 september 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
Architectuurkoning
2 mei 2023
De stad als complot
4 april 2023
Woonwensdenken
7 maart 2023
Plagiaat
7 februari 2023
De goede kant
10 januari 2023
Belgische toestanden
6 december 2022
Geen druppel
1 november 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
Klein leed
3 mei 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Een zorg minder
4 januari 2022
Te af?
7 december 2021
Herfstdip
2 november 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Merci
7 september 2021
Open Up!
1 juni 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Rampenplannen
2 februari 2021
Wederomhelzing
5 januari 2021
Te veel tijd
1 december 2020
Snap out of it
3 november 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Faust in Canada
5 november 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
De tweede helft
3 september 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Awards
Joost Ector
31 augustus
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
De Leefbare Stad
5 december 2017
Varkens
6 juni 2017
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Mix van oude en nieuwe werken plus wereldrecordpoging tijdens GLOW 2025
55 minuten geleden
Zaterdag opent de Eindhovense burgemeester Jeroen Dijsselbloem de twintigste editie van GLOW. Tijdens deze jubileumeditie van het lichtkunstfestival zijn nieuwe creaties te zien en worden bekende werken uit het verleden nogmaals getoond.
Foto's uitreiking Architectenweb Awards 2025
Gisteren, 20:45
Op woensdagavond 5 november 2025 zijn in het Keilepand in Rotterdam de Architectenweb Awards 2025 uitgereikt. Architectuurfotograaf Jan Paul Mioulet / DAPh maakte een beeldverslag van deze feestelijke avond.
BDG en LAP ontwerpen plan met 24 woningen op plek oud zwembad Bilthoven
Gisteren, 14:03
Op de plek van het oude zwembad Brandenburg in Bilthoven worden 24 woningen gerealiseerd. De woningen worden in blokken verspreid over het terrein, georiënteerd op het omringende groen ingerichte landschap.
Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025
5 november, 10:00
Tijdens de uitreiking van de Architectenweb Awards 2025, op woensdagavond 5 november 2025 in het Keilepand in Rotterdam, is Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2024.
Provincies focussen op agrarisch natuurbeheer tegen stikstof
Gisteren, 15:11
De betrokken partijen hebben daarover afspraken gemaakt, maar benadrukken dat steun van de rijksoverheid nodig blijft.
Corporatiewoning harder geraakt door klimaatverandering
Gisteren, 10:46
Bewoners van de onderzochte woningen hebben bijvoorbeeld vaker last van hittestress door warme nachten en krijgen vaker te maken met wateroverlast bij hevige buien.
Arons en Gelauff benoemt drie associates
4 november, 12:05
Eva Heldeweg, Gijs Beckman en Thom Zijlstra zijn benoemd tot associate partner bij Arons en Gelauff architecten.
DigiBouw 2025 – enkele tips
4 november, 11:14
Op 19 en 20 november 2025 vindt in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht de tweede editie van DigiBouw plaats. Enkele tips voor sessies die voor architecten van toegevoegde waarde zijn.
Limburg trekt vijftig miljoen uit voor woningbouw bij intercitystations
3 november, 5:13
De provincie Limburg trekt vijftig miljoen euro uit voor de plannen om tot 2040 ruim 30.000 woningen in de buurt van intercitystations te bouwen.
Corporaties lenen voor het eerst honderd miljard bij Waarborgfonds
3 november, 9:51
Daarmee kunnen woningcorporaties volgens koepel Aedes bouwdoelen voor de komende jaren halen en sociale huurwoningen verduurzamen.
Ga naar het nieuws-archief
Joost Ector
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur