Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Tentoonstelling Joris Laarman Lab ( Marten de Leeuw)
Copyright: Joris Laarman ( Michael Samuels)
Copyright: Tentoonstelling Joris Laarman Lab ( Marten de Leeuw)
Copyright: Tentoonstelling Joris Laarman Lab ( Marten de Leeuw)
Copyright: Heatwave ( Joris Laarman Lab)
Copyright: Bone Chair ( Joris Laarman Lab)
Copyright: Soft Gradient Chair ( Joris Laarman Lab)
Copyright: Aluminium Gradient Chair ( Joris Laarman)
Copyright: Makerchair Puzzle Wood ( Joris Laarman Lab)
Copyright: Makerchair Puzzle ( Joris Laarman Lab)
Fantastic Voyage
2 februari 2016, 12:00
In het Groninger Museum is momenteel een fantastische tentoonstelling te zien die je eenvoudigweg niet mag missen! Het is een overzicht van het werk van één van ’s werelds meest innovatieve, experimentele en invloedrijke kunstenaars. Zijn naam is Joris Laarman.
Een greep uit het getoonde: Heatwave, de weelderig krullende radiator waarmee Laarman als afstudeerder van de Design Academy zijn naam direct vestigde, diverse uitvoeringen van zijn beroemde Bone Chair in schitterende materialen zoals gepolijst aluminium en prachtige combinaties van hars en marmerpoeder, indrukwekkende tafels met bladen uit krasvast gepolijst wolfraamcarbide, barokke tafels opgebouwd uit
voxels
(volumetrische pixels) in verschillende resoluties, intrigerende experimenten met 3D-geprinte Microstructures. Hoogtepunt is een slangachtig metalen zitmeubel, door robots ‘in de lucht geschreven’ op een manier vergelijkbaar met de wijze waarop binnenkort in Amsterdam de eerste 3D-geprinte brug zal worden gerealiseerd – door MX3D, een spin-off van Joris Laarman Lab.
Allemaal adembenemend mooie objecten waar verzamelaars en musea tonnen voor neertellen. Maar waar de keuze voor onderwerpen als tafels en stoelen bedrieglijk traditioneel blijft, is het achterliggende verhaal dat allerminst. De prachtige en lijvige publicatie vertelt dat verhaal uitvoerig en meeslepend. Over hoe Laarman en zijn team zich voortdurend afvragen: welk doel, met welke vormen, welke materialen en welke technieken? En vooral, na elke stap, waarheen nu weer verder? Het is bijna een avonturenroman.
Laarmans werk is het summum van ontwerpend onderzoek. Kunst en techniek zijn in balans op het allerhoogste niveau. Centrale onderzoeksvraag: welke nieuwe kansen en mogelijkheden – wat betreft ontwerptools, productietechnieken en zeker ook hun onderlinge combinatie – ontstaan er uit opkomende technologieën? De keus voor een ontdekkingsreis met onbekende bestemming is essentieel. Juist dankzij die vrijheid kan zijn werk een ongekend hoge vlucht nemen en ontstaat een prikkelend toekomstperspectief.
Veel dienstverlenende kennisintensieve beroepen hebben de neiging om de impact van het nieuwe te onderschatten. Het is een van de waarschuwingen in het boek The Future of the Professions, waarin Richard en Daniel Susskind (vader en zoon) voorspellen dat de combinatie van kunstmatige intelligentie en voortschrijdende techniek een verwoestend effect zal hebben op de beroepsuitoefening van traditionele experts zoals artsen, advocaten, leraren en architecten. Ze tonen dat experts (onder andere) een sterke neiging hebben tot
irrational rejectionism
(dogmatisch en ongefundeerd afwijzen van vernieuwing) en
technological myopia
(toekomstige mogelijkheden onterecht toetsen aan de maatstaven van vandaag). Daarom komen
game changers
zo vaak van buitenaf. Het is gewoon erg moeilijk om van binnenuit voldoende afstand en frisheid op te brengen voor een volledig nieuwe kijk op wat de samenleving van je vraagt en hoe je dat kunt bieden.
In dat licht is het interessantste resultaat van Laarmans omzwervingen het ontstaan van een nieuw ontwerpdenken. Een veelheid aan thema’s – zoals maakbaarheid, uniciteit, ornamentiek, reproduceerbaarheid, series, producten, afstand en ga zo maar door – zal door nieuwe technieken als parametrisch ontwerpen,
open source modelling
, robotisering en 3D-printen in een volledig ander licht komen te staan. Ons beeld van maakbaarheid en betaalbaarheid wordt – nu nog! – sterk bepaald door beperkingen die grotendeels zullen verdwijnen. Daardoor vereist deze revolutie zowel van ontwerpers als producenten een grote mentale souplesse. Dat vraagt oefening, heb ik inmiddels in mijn eigen projecten ook ervaren. De conclusie is duidelijk. Met een afwachtende houding ben je straks gewoon te laat. Meepraten is niet genoeg, het is absolute noodzaak om nu mee te ontdekken en mee te groeien. En trouwens, het is ongelooflijk leuk!
Daarom: ga naar Groningen en laat je door Joris Laarman inspireren om ook zelf een reis met onbekende bestemming te ondernemen. En vergeet niet om, als je tijd hebt, nog even de tentoonstelling ‘David Bowie Is’ mee te pikken, want die is beslist alleraardigst!
Zie de
website van het Groninger Museum
voor meer informatie over de tentoonstelling over het werk van Joris Laarman.
Joost Ector is architect-directeur van
Ector Hoogstad Architecten
en bestuurslid van de
BNA
. Voor Architectenweb schrijft Joost Ector iedere maand een column, waarin hij ontwikkelingen die van invloed zijn op het architectenvak van duiding voorziet.
Trefwoorden
column
groninger museum
joris laarman
joost ector
Best gelezen
1
Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord krijgt zeventig meter hoge woontoren
woensdag, 22 oktober
2
De Louise van De Zwarte Hond combineert sociale woningbouw met kwaliteit en duurzaamheid
maandag, 20 oktober
3
Nieuw woongebouw op plek befaamde elektronicazaak Rotterdam-Noord
maandag, 20 oktober
4
Timpaan en VenhoevenCS winnen tender woonzorgproject in Vlaardingen
dinsdag, 21 oktober
5
Lezingenprogramma Architect@Work met onder andere Hannah Schubert (B+B) en Stijn de Weerd (Beyond Space)
dinsdag, 21 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
Help
7 juni 2016
Bouw goed of bouw niet
4 oktober 2016
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Het moet weer eens gezegd
5 september 2017
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
De schijn van duurzaamheid bedriegt
7 maart 2017
Inclusief is het nieuwe exclusief
1 november 2016
Geen Nazomerdagdroom
6 september 2016
Ruimte als instrument
6 december 2016
Joris Laarman wint Amsterdamprijs voor de Kunst
26 augustus 2016
Smart
7 november 2017
Waarom springen we niet?
3 oktober 2017
Dit komt niet vanzelf goed
5 april 2016
Tijdbom
10 januari 2017
‘Grootste drempel 3D-printen gebouwen is certificering’
13 oktober 2015
Joost Ector start als columnist op Architectenweb.nl
4 januari 2016
3D-geprinte brug komt in Wallengebied
16 oktober 2015
Een (on)mogelijk overmorgen
5 januari 2016
Eerste grote solotentoonstelling Joris Laarman
12 oktober 2015
De Leefbare Stad
5 december 2017
Omdat het kan!
3 mei 2016
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Het eind van het begin
6 november 2018
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
De tweede helft
3 september 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
Faust in Canada
5 november 2019
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Snap out of it
3 november 2020
Te veel tijd
1 december 2020
Wederomhelzing
5 januari 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Herfstdip
2 november 2021
Te af?
7 december 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Awards
Joost Ector
31 augustus
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Ingesloten
4 maart
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Temptation Island
5 september 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
Varkens
6 juni 2017
De Gele Hesjes tegen de Groene Khmers
8 januari 2019
Het schaamteloze monument
4 februari 2020
Verleden voltooid
3 december 2019
Computer says no
6 september 2022
Tussenconclusie
7 juni 2022
Help
7 juni 2016
Bouw goed of bouw niet
4 oktober 2016
Schouders onder World Expo Rotterdam 2025!
1 maart 2016
Het moet weer eens gezegd
5 september 2017
Architectuur van bijna niets
3 april 2018
De schijn van duurzaamheid bedriegt
7 maart 2017
Inclusief is het nieuwe exclusief
1 november 2016
Geen Nazomerdagdroom
6 september 2016
Ruimte als instrument
6 december 2016
Joris Laarman wint Amsterdamprijs voor de Kunst
26 augustus 2016
Smart
7 november 2017
Waarom springen we niet?
3 oktober 2017
Dit komt niet vanzelf goed
5 april 2016
Tijdbom
10 januari 2017
‘Grootste drempel 3D-printen gebouwen is certificering’
13 oktober 2015
Joost Ector start als columnist op Architectenweb.nl
4 januari 2016
3D-geprinte brug komt in Wallengebied
16 oktober 2015
Een (on)mogelijk overmorgen
5 januari 2016
Eerste grote solotentoonstelling Joris Laarman
12 oktober 2015
De Leefbare Stad
5 december 2017
Omdat het kan!
3 mei 2016
Laat je niet gek maken
2 oktober 2018
Het eind van het begin
6 november 2018
De erfenis van premier Halsema
4 december 2018
Het bijna-gelijk van Baudet
2 april 2019
Adopteer een leek
7 mei 2019
Liefde in beton gegoten
4 juni 2019
De tweede helft
3 september 2019
Het ontroerendste gebouw dat ik ken
1 oktober 2019
Faust in Canada
5 november 2019
We gaan het oplossen
7 januari 2020
Op naar een succesvolle crisis
3 maart 2020
Kleine openbaringen
7 april 2020
De oplossing wordt het volgende probleem
6 mei 2020
Stronteigenwijs
2 juni 2020
Ook maar een mens
1 september 2020
Ontwerpen tegen de eenzaamheid
6 oktober 2020
Snap out of it
3 november 2020
Te veel tijd
1 december 2020
Wederomhelzing
5 januari 2021
Dividend und Verbrechen
6 april 2021
Beloof gouden bergen
4 mei 2021
Open Up!
1 juni 2021
Merci
7 september 2021
Engelengeduld
5 oktober 2021
Herfstdip
2 november 2021
Te af?
7 december 2021
2021 in tien columns door Joost Ector
27 december 2021
Een zorg minder
4 januari 2022
Hoofdletter A
1 februari 2022
Architectural Masters of the Metaverse
1 maart 2022
Op blote knieën naar Groningen
5 april 2022
Klein leed
3 mei 2022
Het nieuwe minimalisme
4 oktober 2022
Geen druppel
1 november 2022
Belgische toestanden
6 december 2022
2022 in tien columns door Joost Ector
27 december 2022
De goede kant
10 januari 2023
Plagiaat
7 februari 2023
Awards
Joost Ector
31 augustus
Column
Aan ons zal het niet liggen
3 juni
Column
Nooit meer slopen?
1 april
Column
Ingesloten
4 maart
Pudding mislukt?
6 februari 2024
Temptation Island
5 september 2023
Praise the Lord
6 juni 2023
De ultieme stagiair
2 maart 2021
Vergeet het ‘Bilbao-effect’
4 september 2018
Aantoonbare architectuur
6 februari 2018
Ik wens je een wild plan
9 januari 2018
Varkens
6 juni 2017
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Loer Architecten, Fletts en Kleurrijk Wonen zetten volgende stap in sociale woningbouw in hout
Gisteren, 16:02
Woningcorporatie Kleurrijk Wonen en Fletts bouwden in Culemborg een duurzaam, houten appartementengebouw met een innovatief 2D-bouwconcept naar ontwerp van Loer Architecten
Architectonische installatie als scenografie voor tentoonstelling kunstenaar
Gisteren, 14:45
Voor het Gallo-Romeins Museum in het Vlaamse Tongeren ontwierp Atelier Leise uit Maastricht de scenografie voor een tentoonstelling.
Haags schoolgebouw Eduard Cuypers gerenoveerd en uitgebreid met nieuwbouw
Gisteren, 12:07
In Den Haag is naar ontwerp van DP6 de basisschool Heilig Hart gerenoveerd en uitgebreid met nieuwbouw.
Groosman presenteert ontwerp gezondheidscentrum in Mijdrecht
Gisteren, 10:48
Behalve een gezondheidscentrum omvat het complex 42 zorgappartementen en 27 aanleunwoningen. Het gebouw bestaat uit drie bakstenen volumes met elk een eigen programma en oriëntatie.
Inschrijving Neprom-prijs 2026 geopend
Gisteren, 13:59
De tweejaarlijkse prijs is bestemd voor hoogwaardige en vernieuwende locatieontwikkeling.
Partijen eens over minder regels en procedures in woningbouw
Gisteren, 09:28
De aanpak van de woningnood is voor veel kiezers het belangrijkste thema voor deze verkiezingen.
Provincies: bouw van half miljoen woningen dreigt stil te vallen
23 oktober, 3:08
De bouw van ongeveer 500.000 woningen dreigt de komende jaren vast te lopen, vooral door de stikstofimpasse en het overvolle elektriciteitsnet.
Maquette als onderdeel van expositie Amsterdam in Motion wordt geopend
23 oktober, 10:35
De maquette, onderdeel van de permanente tentoonstelling Amsterdam in Motion, is een cadeau aan de 750-jarige stad.
Provincies zetten in op natuurherstel tegen stikstofimpasse
22 oktober, 1:27
In 2030 moet zeventig procent van die natuurgebieden op orde zijn, vijf jaar later moet dat voor negentig procent gelden.
Renovatie Prinsenhof Delft kost negen miljoen meer dan eerder begroot
22 oktober, 9:33
Dat komt onder meer doordat bouwmaterialen en energie duurder zijn geworden en door ‘schaarste aan gespecialiseerd vakmanschap’, meldt de gemeente.
Ga naar het nieuws-archief
Joost Ector
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur