Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Kirsten Hannema
Copyright: Maarten van Haaff
Een biënnale zonder publiek
17 maart 2020, 13:35
“Kortzichtig en ongelukkig” noemt Ole Bouman het besluit om de opening van de architectuurbiënnale in Venetië naar 29 augustus te verplaatsen, in
een opiniestuk
dat de voormalig directeur van het Nederlands Architectuurinstituut publiceerde op website ArchDaily. Natuurlijk, hij begrijpt dat het nu niet handig, zo niet onmogelijk is, om fysiek bij elkaar te komen.
Maar hij ziet de crisis ook als een kans van jewelste, die de biënnale moet benutten, om de creativiteit van architecten los te laten op de “alomtegenwoordige nieuwe ruimtelijke toestand”. Daarbij stelt hij zich onder meer de vraag of we met elkaar niet veel teveel reizen, ook naar dit soort culturele festivals.
Maar is dat de kern van deze crisis? Gaat het er niet vooral om dat er sneller gereageerd moet worden op dergelijke uitbraken, wat in Europa niet gebeurd is? En over de vraag hoe infectie voorkomen kan worden?
“Juist in deze tijden is het van belang om na te denken hoe we op een biologische en gezonde manier voedsel kunnen produceren”, zei Winy Maas tijdens de perstour langs de markthal-in-aanbouw in de Taiwanese stad Tainan, waar ik twee weken geleden –getooid met een mondkapje en desinfecterende handgel – aan deelnam. Hij verwees naar het feit dat de corona-uitbraak vermoedelijk zijn oorsprong heeft op de markt in de Chinese stad Wuhan, waar dode en levende dieren, en (illegaal) wild verkocht en voor je neus geslacht worden in dicht opeengepakte stalletjes. Hier zou het coronavirus van door vleermuizen geïnfecteerde dieren op de mens zijn overgesprongen, net als bij de SARS-uitbraak in 2003.
Het ondersteunt het idee dat we een gezondere veeteelt en vleesverwerking moeten organiseren, en – omwille van het klimaat – overstappen naar een meer plantaardig voedselpatroon. De boerenmarkt in Tainan is gericht op groente en fruit en kan, als radertje in een groter logistiek beeld, bijdragen aan de verandering in de voedselproductie. Maar in hoeverre is het een opgave voor architecten?
Charlie Clemoes van architectuurplatform Failed Architecture ziet de biënnale ook
als onderdeel van een groter probleem
en stelt de retorische vraag: moeten we ‘m niet helemaal afblazen? Hij vindt dat we de gelegenheid moeten aangrijpen “om serieus na te denken over het doel en de waarde van internationale creatieve evenementen” – en al die andere festivals, congressen en vakanties op de lange
bucket list
die het leven soms lijkt.
Al voor de corona-uitbraak verkeerde Venetië in een crisis, door de ‘toeristenplaag’ en overstromingen. Clemoes stelt voor om het geld en de energie die nu in – op toeristen gerichte – culturele evenementen worden gestopt in bestaande lokale kennis en in activisme te investeren. Als alternatief voor de fysieke biënnale zouden de resultaten met behulp van telecommunicatietechnologie gedeeld kunnen worden. Dat er veel mogelijk is, blijkt nu we gedwongen omschakelen naar thuiswerken en -onderwijs, met behulp van videoverbindingen en online colleges.
How will we live together?
De vraag die curator Hashim Sarkis als biënnale-thema koos, krijgt met terugwerkende kracht een profetische lading. Niet toevallig koos hij bureaus die zich al bezighouden met vragen die nu op tafel liggen: de impact van toerisme op steden, het optrekken van al dan niet tastbare muren tussen bevolkingsgroepen.
Tegelijk past de architectuur bescheidenheid. De crisis kent een ruimtelijke kant; dat voelt iedereen die verplicht in een klein appartement moet blijven, dat zie je als je buiten op lege pleinen staat. Maar architect is geen vitaal beroep, en zoals George Brugmans, directeur van de IABR verklaarde: “we zijn slechts een biënnale, op dit moment zijn er andere prioriteiten.”
De voorstellen van Bouman en Clemoes zijn evenwel prikkelend. Is er een biënnale denkbaar die zonder publiek gehouden wordt? Een biënnale in quarantaine? Een biënnale waarin drie maanden op het hier en nu gereflecteerd wordt, waarna de resultaten in virtuele ruimtes, of op locaties in de deelnemende landen getoond worden? Want dat het evenement in augustus alsnog doorgaat, lijkt mij onwaarschijnlijk.
Kirsten Hannema is architectuurcriticus en schrijft voor diverse media waaronder De Volkskrant. Ze is hoofdredacteur van het Jaarboek ‘Architectuur in Nederland’ en was gasthoofdredacteur van de uitgave van architectuurtijdschrift A+U (jan. 2020) over de Nederlandse architectuur in het afgelopen decennium.
Trefwoorden
column
kirsten hannema
Best gelezen
1
Gemeente Haarlemmermeer kiest plan Ons Erf voor deelgebied Lincolnpark Hoofddorp
woensdag, 3 december
2
De mythe van de architect
dinsdag, 2 december
3
Veel Nederlandse winnaars bij de Archello Awards 2025
dinsdag, 2 december
4
Ibelings van Tilburg geeft boerderij met monumentale schuur in Zoetermeer woonbestemming
dinsdag, 2 december
5
Nederlands Fotomuseum toont fotografische verbeelding van Rotterdam
dinsdag, 2 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Architectuurgeweld
17 november 2020
Wildgroei
18 mei 2021
Erfgoedlogica
20 april 2021
Maar nooit zoals je denkt
15 november 2022
2023 in tien columns door Kirsten Hannema
27 december 2023
Echte architecten
19 september 2023
Van Sisyphus naar Sneeuwbaleffect
18 april 2023
Constructieve actie
16 mei 2023
Genieten
20 juni 2023
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen
17 oktober 2023
Ad fundum
20 november 2023
Wabi-sabi
23 januari 2024
De Friends Experience
20 februari 2024
Zwelgen in comfort
19 maart 2024
Bouwen, burgers, bezwaren
16 april 2024
Terug/vooruit naar 1978
21 mei 2024
Glas voor de geest
18 juni 2024
Maakt architectuur gelukkig?
15 oktober 2024
Mijn reis met Berlage
17 september 2024
Column
AI als Zwitsers zakmes van de architect
19 november 2024
Column
Ga op zoek naar het jottum-gevoel!
17 december 2024
Column
Vormt de mens zijn omgeving, of de omgeving eerst de mens?
21 januari
Column
Durf klein te denken
18 februari
Platform Kantooropgave
18 maart
Column
Over het nut van nutteloze bouwwerken
15 april
Column
De vergeet-paradox
21 oktober
Column
Slecht gejat
17 juni
Column
Een kwestie van onderhoud
16 september
Column
Centra van democratie
18 november
Column
De architectuurbiënnale is geen guilty pleasure
20 mei
Kaartenhuis
18 februari 2020
Luxewarenhuis
21 januari 2020
Vastgoedbeurs Provada verschuift komende editie
23 maart 2020
Pakkans
21 april 2020
Alcoholist, pater, architect
19 mei 2020
Architectuurbiënnale van Venetië met een jaar uitgesteld
22 mei 2020
Uitzichtloos
16 juni 2020
Druk op het dak
15 september 2020
Ongemak
20 oktober 2020
Een beter normaal
15 december 2020
Trafo
19 januari 2021
Vormenspel
16 februari 2021
Een duurzame architectuur kent een winst- én verliesrekening
16 maart 2021
Biofobie
15 juni 2021
Ronchamps op de Zuidas
21 september 2021
Disneyficatie: scheldwoord of geuzennaam?
19 oktober 2021
Makkelijker kunnen we het niet maken
16 november 2021
Valse nostalgie
21 december 2021
2021 in tien columns door Kirsten Hannema
29 december 2021
Over hoe en wat
18 januari 2022
Een les in nederigheid
15 februari 2022
Ontsnappingsruimte
15 maart 2022
De moraal van het inclusieve verhaal
19 april 2022
Grensverleggend
17 mei 2022
T-koppelstuk
21 juni 2022
Krolls (on)gelijk
20 september 2022
Lekker loeren
18 oktober 2022
Meer liefde
13 december 2022
2022 in tien columns door Kirsten Hannema
29 december 2022
Gentrificatie-compensatie
24 januari 2023
Een kind moet je loslaten, een gebouw ook
21 februari 2023
Wachtkamers
21 maart 2023
Alisons kerstkaarten
19 december 2023
Architectuurgeweld
17 november 2020
Wildgroei
18 mei 2021
Erfgoedlogica
20 april 2021
Maar nooit zoals je denkt
15 november 2022
2023 in tien columns door Kirsten Hannema
27 december 2023
Echte architecten
19 september 2023
Van Sisyphus naar Sneeuwbaleffect
18 april 2023
Constructieve actie
16 mei 2023
Genieten
20 juni 2023
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen
17 oktober 2023
Ad fundum
20 november 2023
Wabi-sabi
23 januari 2024
De Friends Experience
20 februari 2024
Zwelgen in comfort
19 maart 2024
Bouwen, burgers, bezwaren
16 april 2024
Terug/vooruit naar 1978
21 mei 2024
Glas voor de geest
18 juni 2024
Maakt architectuur gelukkig?
15 oktober 2024
Mijn reis met Berlage
17 september 2024
Column
AI als Zwitsers zakmes van de architect
19 november 2024
Column
Ga op zoek naar het jottum-gevoel!
17 december 2024
Column
Vormt de mens zijn omgeving, of de omgeving eerst de mens?
21 januari
Column
Durf klein te denken
18 februari
Platform Kantooropgave
18 maart
Column
Over het nut van nutteloze bouwwerken
15 april
Column
De vergeet-paradox
21 oktober
Column
Slecht gejat
17 juni
Column
Een kwestie van onderhoud
16 september
Column
Centra van democratie
18 november
Column
De architectuurbiënnale is geen guilty pleasure
20 mei
Kaartenhuis
18 februari 2020
Luxewarenhuis
21 januari 2020
Vastgoedbeurs Provada verschuift komende editie
23 maart 2020
Pakkans
21 april 2020
Alcoholist, pater, architect
19 mei 2020
Architectuurbiënnale van Venetië met een jaar uitgesteld
22 mei 2020
Uitzichtloos
16 juni 2020
Druk op het dak
15 september 2020
Ongemak
20 oktober 2020
Een beter normaal
15 december 2020
Trafo
19 januari 2021
Vormenspel
16 februari 2021
Een duurzame architectuur kent een winst- én verliesrekening
16 maart 2021
Biofobie
15 juni 2021
Ronchamps op de Zuidas
21 september 2021
Disneyficatie: scheldwoord of geuzennaam?
19 oktober 2021
Makkelijker kunnen we het niet maken
16 november 2021
Valse nostalgie
21 december 2021
2021 in tien columns door Kirsten Hannema
29 december 2021
Over hoe en wat
18 januari 2022
Een les in nederigheid
15 februari 2022
Ontsnappingsruimte
15 maart 2022
De moraal van het inclusieve verhaal
19 april 2022
Grensverleggend
17 mei 2022
T-koppelstuk
21 juni 2022
Krolls (on)gelijk
20 september 2022
Lekker loeren
18 oktober 2022
Meer liefde
13 december 2022
2022 in tien columns door Kirsten Hannema
29 december 2022
Gentrificatie-compensatie
24 januari 2023
Een kind moet je loslaten, een gebouw ook
21 februari 2023
Wachtkamers
21 maart 2023
Alisons kerstkaarten
19 december 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Amsterdam schrijft architectenprijsvraag uit voor nieuwbouw theater De Meervaart
5 december, 4:45
Behalve het nieuwe gebouw, dat in een hoek van de Sloterplas komt te staan, behelst de prijsvraag ook een herinrichting van de zuidwestoever van het meer.
Barcode Architects presenteert opgeleverd stadskantoor van Dresden
5 december, 2:53
Het door Barcode Architects en Tchoban Voss Architekten ontworpen stadskantoor van Dresden is geopend. Het 34.000 vierkante meter omvattend gebouw maakt deel uit van de vernieuwing van het Ferdinandplatz in het centrum van de Duitse stad.
MIX architectuur en MAAK space ontwerpen landschappelijk woonveld in Leidschendam
5 december, 1:45
MIX architectuur en MAAK space ontwierpen in opdracht van ontwikkelaar Blauwhoed een landschappelijk woonveld met 64 grondgebonden woningen dat onderdeel is van de gebiedsontwikkeling Vlietvoorde in Leidschendam.
Nieuwbouw Algemeen Ziekenhuis Diest in gebruik genomen
5 december, 11:55
Het door archipelago ontworpen gebouw wordt omringd door groen, een conditie waarvan gebruik is gemaakt door veel uitzicht te creëren. Ook is op het maaiveld een colonnade gerealiseerd, die de overgang van binnen naar buiten verzacht.
Gelderland steekt ruim 27 miljoen in versnelling woningbouw
5 december, 3:40
Het geld gaat met name naar het aanpakken van de knelpunten waar grote nieuwbouwprojecten tegenaan lopen.
Invoering hogere stikstofgrens op 1 januari nog zeer onzeker
5 december, 12:44
Het demissionaire kabinet kan dit plan om Nederland van het stikstofslot te halen alleen doorzetten als aan harde voorwaarden is voldaan.
Noord-Holland ziet woningbouw toenemen, maar tempo moet omhoog
5 december, 9:09
Het aantal woningen in Noord-Holland waarvan de bouw is begonnen is sinds het voorjaar van 2024 sterk toegenomen.
Staten Utrecht verdeeld over plan voor verbouwing provinciehuis
4 december, 1:15
Meerdere Statenfracties in de provincie Utrecht hebben twijfels over het plan voor de verbouwing van het provinciehuis.
‘Ambtenaren zeer ontevreden over privatisering bouwtoezicht’
4 december, 10:00
Ambtenaren zeggen de grip te zijn kwijtgeraakt, meldt Binnenlands Bestuur.
Wang Shu en Lu Wenyu worden curator Architectuurbiënnale van Venetië in 2027
3 december, 2:52
De Chinese architecten en docenten verzorgen de artistieke leiding van de twintigste editie van de Venetiaanse architectuurmanifestatie.
Ga naar het nieuws-archief
Kirsten Hannema
Architectuurcriticus
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur