Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Kirsten Hannema in de Thomas Kerk
Copyright: Maarten van Haaff
Ronchamps op de Zuidas
21 september 2021, 9:15
In de kinderklassieker ‘Bij Uil thuis’ (1975, Arnold Lobel), over een filosofisch aangelegde uil die worstelt met de dilemma’s van het leven, staat het verhaal ‘Boven en Beneden’. Hierin probeert Uil proefondervindelijk vast te stellen of hij tegelijkertijd boven en beneden kan zijn, waarbij hij steeds sneller de trap op en neer rent. Uiteindelijk ploft hij uitgeput neer op een tree in het midden.
De zomervakantie brengt me op een soortgelijke vraag: kun je tegelijk thuis én op reis zijn? Wat ik wel weet, is dat ik ‘thuis’ gemakkelijk meeneem op vakantie, in mijn geval een Franse camping aan de Atlantische kust waar we al jaren komen. To do-lijstjes, de laptop die lonkt om nog een stukje te tikken; het duurt altijd een paar dagen om het los te laten.
Architectuur speelt een belangrijke rol in dit proces, of eigenlijk: het gebrek aan architectuur. Het vakantiegevoel begint voor mij met nÃet in gebouwen zijn: slapen onder de pijnbomen (oké, wel in een tentje), koken op een gaspitje, ‘s ochtends een duik in de zee. Met een zachte vloer van zand en dennennaalden onder mijn blote voeten en een bladerdek boven mijn hoofd, komt architectuur me na een tijdje overbodig voor. Zouden we niet altijd zo moeten leven; wordt de waarde van bouwwerken niet schromelijk overschat?
Deze gedachtegang eindigt op het moment dat het begint te stortregenen, waarop we de tent in de auto proppen en op huis aan rijden, blij dat we daar weer een pannendak boven ons hoofd hebben. Vervolgens probeer ik het vrije vakantiegevoel vast te houden. Ik zet de tuindeuren wijd open, we eten nog een paar keer op het terras. Maar zoals je in januari Blue Monday hebt, die druilerige dag waarop je beseft dat je voornemens voor het nieuwe jaar mislukt zijn, lijkt de vakantie drie weken na thuiskomst alweer ver weg.
Op dat moment krijg ik een telefoontje van Monique Klinkenbergh van de Thomaskerk in Amsterdam Zuid. Naar aanleiding van een verhaal over brutalisme dat ik onlangs voor de Volkskrant schreef, vertelt ze over een brutalistisch ‘meesterwerk’ van architect Karel L. Sijmons (1908-1998) dat evenwel onbekend is; ook bij mij. ‘Een huis om op verhaal te komen’, staat op de website. Gestresst als ik alweer ben door werk en verbouwingsplannen, klinkt dat aantrekkelijk.
Als ik de Thomaskerk – met zijn gele baksteen gevels een onopvallende verschijning – binnenstap, waan ik me terug in Frankrijk. Ronchamps op de Zuidas, zo zou je het gebouw kunnen omschrijven. Sijmons was geïnspireerd door het werk Le Corbusier, dat zie je aan het gebruik van
béton brut
, de beeldbepalende sculpturale kolom in het midden van de ruimte en het prismavormige daklicht waardoor het licht gedurende de dag steeds anders binnenvalt. De plattegrond is opgezet volgens het maatverhoudingsysteem van de Modulor, die weer is afgeleid van de getallenreeks van Fibonacci die je in de natuur terugvindt.
Dat laatste wordt mij verteld door Sijmons’ kleinzoon, de beeldhouwer Ivan Cremer. Hij heeft de zeven meter hoge sculptuur ‘Origins’ gemaakt die momenteel in de kerk is te zien; een ode aan zijn grootvader en diens Magnum Opus, de Thomaskerk. ‘Alles wat ik te zeggen heb zit in deze kerk’, waren de woorden die Sijmons achterliet na voltooiing van zijn werk. Geïntrigeerd door die woorden heeft Cremer een architectonische analyse van de ruimte gemaakt. Tijdens zijn zoektocht door de geschiedenis en de ruimte vond hij talloze Bijbelse verwijzingen, architectonische motieven en symboliek; met zijn sculptuur reageert hij op de ontdekkingen in de ruimte, het licht en de materialen. Wie meer wil weten over de architectuur en kunstwerken in de kerk, kan – via QR-codes die je met je smartphone scant – de
Thomas Tour
volgen.
Ik ga zitten op een stoel, genietend van de stilte midden in de drukke stad. En realiseer me dat het hier kan: ‘thuis’ én ‘op reis’ zijn. Mijn advies aan iedereen met (en zonder) vakantieblues: ga dit gebouw zien.
De expositie Origins van Ivan Cremer is nog tot 17 oktober te zien.
Wil je meer zien en weten over de Thomaskerk:
https://zuidas.nl/blog/2020/12/28/binnenkijken-bij-monument-de-thomaskerk/
Kirsten Hannema is architectuurcriticus en schrijft voor diverse media waaronder De Volkskrant.
Trefwoorden
column
zuidas
amsterdam
brutalisme
thomas kerk
kirsten hannema
Best gelezen
1
Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord krijgt zeventig meter hoge woontoren
woensdag, 22 oktober
2
Studio Ard Hoksbergen herkent en vertaalt wensen van Xplore Agora
donderdag, 23 oktober
3
Bouw van The Circle op plek café De Omval gaat van start
donderdag, 23 oktober
4
De Louise van De Zwarte Hond combineert sociale woningbouw met kwaliteit en duurzaamheid
maandag, 20 oktober
5
Nieuw woongebouw op plek befaamde elektronicazaak Rotterdam-Noord
maandag, 20 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Boek brengt brutalistische gebouwen in Nederland in kaart
25 mei 2023
Maar nooit zoals je denkt
15 november 2022
2023 in tien columns door Kirsten Hannema
27 december 2023
Van Sisyphus naar Sneeuwbaleffect
18 april 2023
Constructieve actie
16 mei 2023
Echte architecten
19 september 2023
Genieten
20 juni 2023
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen
17 oktober 2023
Ad fundum
20 november 2023
Wabi-sabi
23 januari 2024
De Friends Experience
20 februari 2024
Zwelgen in comfort
19 maart 2024
Bouwen, burgers, bezwaren
16 april 2024
Terug/vooruit naar 1978
21 mei 2024
Glas voor de geest
18 juni 2024
Mijn reis met Berlage
17 september 2024
Maakt architectuur gelukkig?
15 oktober 2024
Column
AI als Zwitsers zakmes van de architect
19 november 2024
Column
Ga op zoek naar het jottum-gevoel!
17 december 2024
Column
Vormt de mens zijn omgeving, of de omgeving eerst de mens?
21 januari
Column
Durf klein te denken
18 februari
Platform Kantooropgave
18 maart
Column
Over het nut van nutteloze bouwwerken
15 april
Column
De vergeet-paradox
21 oktober
Column
Slecht gejat
17 juni
Column
Een kwestie van onderhoud
16 september
Column
De architectuurbiënnale is geen guilty pleasure
20 mei
Biofobie
15 juni 2021
Wildgroei
18 mei 2021
Erfgoedlogica
20 april 2021
Een duurzame architectuur kent een winst- én verliesrekening
16 maart 2021
Vormenspel
16 februari 2021
Trafo
19 januari 2021
Een beter normaal
15 december 2020
Architectuurgeweld
17 november 2020
Ongemak
20 oktober 2020
Druk op het dak
15 september 2020
Uitzichtloos
16 juni 2020
Alcoholist, pater, architect
19 mei 2020
Pakkans
21 april 2020
Een biënnale zonder publiek
17 maart 2020
Kaartenhuis
18 februari 2020
Luxewarenhuis
21 januari 2020
Disneyficatie: scheldwoord of geuzennaam?
19 oktober 2021
Zuidas in Amsterdam houdt open dag
27 oktober 2021
Makkelijker kunnen we het niet maken
16 november 2021
Multifunctioneel complex Valley aan de Zuidas opgeleverd
17 november 2021
Valse nostalgie
21 december 2021
Over hoe en wat
18 januari 2022
Een les in nederigheid
15 februari 2022
Amsterdam tendert complex met woningen bij St. Nicolaaslyceum
17 februari 2022
VMX Architects en DS Landschapsarchitecten ontwerpen eerste woongebouw in wijk Ravel
11 maart 2022
Ontsnappingsruimte
15 maart 2022
De moraal van het inclusieve verhaal
19 april 2022
Grensverleggend
17 mei 2022
T-koppelstuk
21 juni 2022
Bedrijven op de Zuidas gaan 's nachts het licht uitdoen
29 juni 2022
Krolls (on)gelijk
20 september 2022
Lekker loeren
18 oktober 2022
Meer liefde
13 december 2022
2022 in tien columns door Kirsten Hannema
29 december 2022
Gentrificatie-compensatie
24 januari 2023
Een kind moet je loslaten, een gebouw ook
21 februari 2023
Wachtkamers
21 maart 2023
Alisons kerstkaarten
19 december 2023
Boek brengt brutalistische gebouwen in Nederland in kaart
25 mei 2023
Maar nooit zoals je denkt
15 november 2022
2023 in tien columns door Kirsten Hannema
27 december 2023
Van Sisyphus naar Sneeuwbaleffect
18 april 2023
Constructieve actie
16 mei 2023
Echte architecten
19 september 2023
Genieten
20 juni 2023
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen
17 oktober 2023
Ad fundum
20 november 2023
Wabi-sabi
23 januari 2024
De Friends Experience
20 februari 2024
Zwelgen in comfort
19 maart 2024
Bouwen, burgers, bezwaren
16 april 2024
Terug/vooruit naar 1978
21 mei 2024
Glas voor de geest
18 juni 2024
Mijn reis met Berlage
17 september 2024
Maakt architectuur gelukkig?
15 oktober 2024
Column
AI als Zwitsers zakmes van de architect
19 november 2024
Column
Ga op zoek naar het jottum-gevoel!
17 december 2024
Column
Vormt de mens zijn omgeving, of de omgeving eerst de mens?
21 januari
Column
Durf klein te denken
18 februari
Platform Kantooropgave
18 maart
Column
Over het nut van nutteloze bouwwerken
15 april
Column
De vergeet-paradox
21 oktober
Column
Slecht gejat
17 juni
Column
Een kwestie van onderhoud
16 september
Column
De architectuurbiënnale is geen guilty pleasure
20 mei
Biofobie
15 juni 2021
Wildgroei
18 mei 2021
Erfgoedlogica
20 april 2021
Een duurzame architectuur kent een winst- én verliesrekening
16 maart 2021
Vormenspel
16 februari 2021
Trafo
19 januari 2021
Een beter normaal
15 december 2020
Architectuurgeweld
17 november 2020
Ongemak
20 oktober 2020
Druk op het dak
15 september 2020
Uitzichtloos
16 juni 2020
Alcoholist, pater, architect
19 mei 2020
Pakkans
21 april 2020
Een biënnale zonder publiek
17 maart 2020
Kaartenhuis
18 februari 2020
Luxewarenhuis
21 januari 2020
Disneyficatie: scheldwoord of geuzennaam?
19 oktober 2021
Zuidas in Amsterdam houdt open dag
27 oktober 2021
Makkelijker kunnen we het niet maken
16 november 2021
Multifunctioneel complex Valley aan de Zuidas opgeleverd
17 november 2021
Valse nostalgie
21 december 2021
Over hoe en wat
18 januari 2022
Een les in nederigheid
15 februari 2022
Amsterdam tendert complex met woningen bij St. Nicolaaslyceum
17 februari 2022
VMX Architects en DS Landschapsarchitecten ontwerpen eerste woongebouw in wijk Ravel
11 maart 2022
Ontsnappingsruimte
15 maart 2022
De moraal van het inclusieve verhaal
19 april 2022
Grensverleggend
17 mei 2022
T-koppelstuk
21 juni 2022
Bedrijven op de Zuidas gaan 's nachts het licht uitdoen
29 juni 2022
Krolls (on)gelijk
20 september 2022
Lekker loeren
18 oktober 2022
Meer liefde
13 december 2022
2022 in tien columns door Kirsten Hannema
29 december 2022
Gentrificatie-compensatie
24 januari 2023
Een kind moet je loslaten, een gebouw ook
21 februari 2023
Wachtkamers
21 maart 2023
Alisons kerstkaarten
19 december 2023
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Toren van Babel
Gesprek met Paco Bunnik over hoogbouw op de Zuidas
13 april 2023
Andere nieuwsberichten
Loer Architecten, Fletts en Kleurrijk Wonen zetten volgende stap in sociale woningbouw in hout
24 oktober, 4:02
Woningcorporatie Kleurrijk Wonen en Fletts bouwden in Culemborg een duurzaam, houten appartementengebouw met een innovatief 2D-bouwconcept naar ontwerp van Loer Architecten
Architectonische installatie als scenografie voor tentoonstelling kunstenaar
24 oktober, 2:45
Voor het Gallo-Romeins Museum in het Vlaamse Tongeren ontwierp Atelier Leise uit Maastricht de scenografie voor een tentoonstelling.
Haags schoolgebouw Eduard Cuypers gerenoveerd en uitgebreid met nieuwbouw
24 oktober, 12:07
In Den Haag is naar ontwerp van DP6 de basisschool Heilig Hart gerenoveerd en uitgebreid met nieuwbouw.
Groosman presenteert ontwerp gezondheidscentrum in Mijdrecht
24 oktober, 10:48
Behalve een gezondheidscentrum omvat het complex 42 zorgappartementen en 27 aanleunwoningen. Het gebouw bestaat uit drie bakstenen volumes met elk een eigen programma en oriëntatie.
Inschrijving Neprom-prijs 2026 geopend
24 oktober, 1:59
De tweejaarlijkse prijs is bestemd voor hoogwaardige en vernieuwende locatieontwikkeling.
Partijen eens over minder regels en procedures in woningbouw
24 oktober, 9:28
De aanpak van de woningnood is voor veel kiezers het belangrijkste thema voor deze verkiezingen.
Provincies: bouw van half miljoen woningen dreigt stil te vallen
23 oktober, 3:08
De bouw van ongeveer 500.000 woningen dreigt de komende jaren vast te lopen, vooral door de stikstofimpasse en het overvolle elektriciteitsnet.
Maquette als onderdeel van expositie Amsterdam in Motion wordt geopend
23 oktober, 10:35
De maquette, onderdeel van de permanente tentoonstelling Amsterdam in Motion, is een cadeau aan de 750-jarige stad.
Provincies zetten in op natuurherstel tegen stikstofimpasse
22 oktober, 1:27
In 2030 moet zeventig procent van die natuurgebieden op orde zijn, vijf jaar later moet dat voor negentig procent gelden.
Renovatie Prinsenhof Delft kost negen miljoen meer dan eerder begroot
22 oktober, 9:33
Dat komt onder meer doordat bouwmaterialen en energie duurder zijn geworden en door ‘schaarste aan gespecialiseerd vakmanschap’, meldt de gemeente.
Ga naar het nieuws-archief
Kirsten Hannema
Architectuurcriticus
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur