Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Kirsten Hannema
Copyright: Maarten van Haaff
Disneyficatie: scheldwoord of geuzennaam?
19 oktober 2021, 9:15
Stel, je wordt als Nederlandse architect gebeld met de vraag of een maquette van jouw werk getoond mag worden in het kader van een expositie over Disneyficatie. Wat denk je dan? Vermoedelijk ben je beledigd, er zijn zelfs architecten die ophangen zodra het woord valt, vertelt Saskia van Stein, curator van de tentoonstelling
De architectuur van een wondere wereld
in het Nieuwe Instituut, over de alomtegenwoordige invloed van Walt Elias Disney (1901-1966) en het gelijknamige miljardenbedrijf. De term werd in de jaren negentig immers in de architectuur geïntroduceerd ‘als een kritiek op het opkomende consumentisme, commercialisering van openbare ruimte, gebrek aan authenticiteit of bewustzijn van een lokale context’.
Maar volgens Van Stein bewijst het succes van Disney het tegendeel. ‘De herkenbare architectonische elementen, uitnodigende ruimtelijke opbouw en schaal, expressieve ornamenten, kleuren en tactiele vormen’ waardoor de Disney-pretparken, -cruiseschepen en -hotels zich kenmerken ‘zorgen ervoor dat het publiek zich thuis voelt’, valt te lezen in de tentoonstelling. Of, zoals de Amerikaanse architect Robert Venturi zei: “
Disney World is closer to what most people want than architects have ever given them
.”
Zo bezien is ‘Disneyficatie’ een geuzennaam en kunnen de ontwerpers zich vereerd voelen dat hun projecten voor de expositie zijn geselecteerd. Een bonte verzameling is het, van Piet Blom’s kubuswoningen en de Essalam Moskee in Rotterdam tot het Zaanse-huisjes-hotel in Zaandam en de natuurinclusieve woontoren Vertical die bij station Amsterdam Sloterdijk verrijst.
De projecten zijn de optimistische noot in een tentoonstelling die zich kritisch toont, of het nu gaat over de propaganda en Mickey Mouse-gasmaskers die Disney tijdens de Tweede Wereldoorlog voor het Amerikaanse leger ontwikkelde of de stereotyperende en racistische Disney-karakters. Ook wordt aandacht besteed aan de manier waarop het bedrijf met uitgekiende media- en marketingstrategieën controle over zijn medewerkers en het publiek uitoefent; dat Disney geen materiaal beschikbaar wilde stellen voor de tentoonstelling is veelzeggend. Het verklaart waarom Van Stein veel werk van andere ontwerpers en kunstenaars toont.
De maquettes vormen een ‘pleidooi voor een architectonische omgeving die ruimte biedt aan een meervoudigheid van leefvormen, overtuigingen, gender en etnische achtergrond’. Simpel gezegd ziet Van Stein mogelijkheden voor een doorstart van het –meermaals failliet verklaarde – postmodernisme dat in de jaren zeventig vanuit de Verenigde Staten en Italië overwaaide naar Nederland. ‘In reactie op de dominante, modernistische bouwcultuur onderzoeken architecten hoe ze meer expressieve en pluriforme leefomgevingen kunnen verbeelden en bouwen’, schrijft Van Stein.
Disney investeerde in de jaren ‘80 en ’90 in een reeks imposante, in postmodernistische stijl ontworpen kantoren en hotels met het doel om (film)talent aan zich te binden, toont Owen Hopkins in zijn boek
Postmodern Architecture: Less is a bore
(2020). ‘George Lucas zal Graves' hotel zien en films voor ons willen maken’, vertelde toenmalig Disney-CEO Michael Eisner in 1990 in een interview met de New York Times. Disney nam in 2012 Lucas’ productiebedrijf en Star Wars-films over.
Toen ik eind jaren negentig Bouwkunde studeerde, domineerde het (onderwijs)modernisme nog altijd; we leerden denken in concepten, elke ontwerpbeslissing te motiveren, waarbij ‘gezellig’ of ‘mooi’ geen argumenten waren. Tegen het afstuderen tekende iedereen dezelfde strakke blokkendozen.
Met het oog op de 1 miljoen huizen die Nederland wil bouwen stelt Van Stein terecht de vraag: wie bepaalt hoe en voor wie we bouwen? De ‘snoeptrommel’ vol maquettes stemt vrolijk. Door het knalroze Klokhuis dat architect en filmmaker Jord den Hollander, geïnspireerd op de prijsvraagontwerpen van kinderen, in Almere bouwde, moet ik denken aan de bouw-je-droomhuis-workshops die architectuurcentra tijdens schoolvakanties organiseren. Een boomhut, een dierentuinhuis of een prinsessenpaleis; alles kan en mag, dat is de belofte van architectuur die we aan kinderen voorschotelen – voordat ze de volwassen wereld van stijlen en vastgoedmodellen betreden. Voor mij is dat de les van Disney: blijf zo onbevangen naar de wereld kijken als een kind.
De architectuur van een wondere wereld
is t/m 27 maart 2022 te zien in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
Kirsten Hannema is architectuurcriticus en schrijft voor diverse media waaronder De Volkskrant.
Trefwoorden
de architectuur van een wondere wereld
column
disneyficatie
hni
het nieuwe instituut
saskia van stein
kirsten hannema
disney
Best gelezen
1
Bouwers, stem links!
dinsdag, 28 oktober
2
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
donderdag, 30 oktober
3
Neutelings Riedijk Architects ontwerpt nieuw museum in Antwerps kasteel
maandag, 27 oktober
4
Loer Architecten, Fletts en Kleurrijk Wonen zetten volgende stap in sociale woningbouw in hout
vrijdag, 24 oktober
5
Appartementengebouw op plek oude basisscholen in Mijdrecht
woensdag, 29 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Maar nooit zoals je denkt
15 november 2022
2023 in tien columns door Kirsten Hannema
27 december 2023
Van Sisyphus naar Sneeuwbaleffect
18 april 2023
Constructieve actie
16 mei 2023
Echte architecten
19 september 2023
Genieten
20 juni 2023
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen
17 oktober 2023
Ad fundum
20 november 2023
Wabi-sabi
23 januari 2024
De Friends Experience
20 februari 2024
Zwelgen in comfort
19 maart 2024
Bouwen, burgers, bezwaren
16 april 2024
Terug/vooruit naar 1978
21 mei 2024
Glas voor de geest
18 juni 2024
Mijn reis met Berlage
17 september 2024
Maakt architectuur gelukkig?
15 oktober 2024
Column
AI als Zwitsers zakmes van de architect
19 november 2024
Column
Ga op zoek naar het jottum-gevoel!
17 december 2024
Column
Vormt de mens zijn omgeving, of de omgeving eerst de mens?
21 januari
Column
Durf klein te denken
18 februari
Platform Kantooropgave
18 maart
Column
Over het nut van nutteloze bouwwerken
15 april
Column
De vergeet-paradox
21 oktober
Column
Slecht gejat
17 juni
Column
Een kwestie van onderhoud
16 september
Column
De architectuurbiënnale is geen guilty pleasure
20 mei
Ronchamps op de Zuidas
21 september 2021
Biofobie
15 juni 2021
Erfgoedlogica
20 april 2021
Een duurzame architectuur kent een winst- én verliesrekening
16 maart 2021
Vormenspel
16 februari 2021
Trafo
19 januari 2021
Een beter normaal
15 december 2020
Ongemak
20 oktober 2020
Druk op het dak
15 september 2020
Uitzichtloos
16 juni 2020
Alcoholist, pater, architect
19 mei 2020
Pakkans
21 april 2020
Een biënnale zonder publiek
17 maart 2020
Kaartenhuis
18 februari 2020
Makkelijker kunnen we het niet maken
16 november 2021
Internationale architectuur- en designconferentie in Rotterdam en New York
24 november 2021
Valse nostalgie
21 december 2021
Over hoe en wat
18 januari 2022
Een les in nederigheid
15 februari 2022
Ontsnappingsruimte
15 maart 2022
Het Nieuwe Instituut voert artistieke directie London Design Biennale 2023
13 april 2022
De moraal van het inclusieve verhaal
19 april 2022
Het Nieuwe Instituut is vanaf vrijdag een Zoöp
21 april 2022
Grensverleggend
17 mei 2022
T-koppelstuk
21 juni 2022
Krolls (on)gelijk
20 september 2022
Lekker loeren
18 oktober 2022
Meer liefde
13 december 2022
2022 in tien columns door Kirsten Hannema
29 december 2022
Gentrificatie-compensatie
24 januari 2023
Een kind moet je loslaten, een gebouw ook
21 februari 2023
Wachtkamers
21 maart 2023
2024 in tien columns door Kirsten Hannema
26 december 2024
Alisons kerstkaarten
19 december 2023
'Floating Office Rotterdam heeft ons geleerd welke voordelen bouwen met hout biedt'
28 juni 2021
‘Wooncoöperaties, zoals Het Rotterdams Woongenootschap, kunnen niet dezelfde grondprijs betalen als beleggers’
21 juni 2021
'Geef ons als Rotterdamse Stadsbouwgroepen toegang tot bouwgrond!'
7 juni 2021
Architectuurgeweld
17 november 2020
Nieuwe redactieleden voor Jaarboek Architectuur
18 juli 2019
Maar nooit zoals je denkt
15 november 2022
2023 in tien columns door Kirsten Hannema
27 december 2023
Van Sisyphus naar Sneeuwbaleffect
18 april 2023
Constructieve actie
16 mei 2023
Echte architecten
19 september 2023
Genieten
20 juni 2023
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen
17 oktober 2023
Ad fundum
20 november 2023
Wabi-sabi
23 januari 2024
De Friends Experience
20 februari 2024
Zwelgen in comfort
19 maart 2024
Bouwen, burgers, bezwaren
16 april 2024
Terug/vooruit naar 1978
21 mei 2024
Glas voor de geest
18 juni 2024
Mijn reis met Berlage
17 september 2024
Maakt architectuur gelukkig?
15 oktober 2024
Column
AI als Zwitsers zakmes van de architect
19 november 2024
Column
Ga op zoek naar het jottum-gevoel!
17 december 2024
Column
Vormt de mens zijn omgeving, of de omgeving eerst de mens?
21 januari
Column
Durf klein te denken
18 februari
Platform Kantooropgave
18 maart
Column
Over het nut van nutteloze bouwwerken
15 april
Column
De vergeet-paradox
21 oktober
Column
Slecht gejat
17 juni
Column
Een kwestie van onderhoud
16 september
Column
De architectuurbiënnale is geen guilty pleasure
20 mei
Ronchamps op de Zuidas
21 september 2021
Biofobie
15 juni 2021
Erfgoedlogica
20 april 2021
Een duurzame architectuur kent een winst- én verliesrekening
16 maart 2021
Vormenspel
16 februari 2021
Trafo
19 januari 2021
Een beter normaal
15 december 2020
Ongemak
20 oktober 2020
Druk op het dak
15 september 2020
Uitzichtloos
16 juni 2020
Alcoholist, pater, architect
19 mei 2020
Pakkans
21 april 2020
Een biënnale zonder publiek
17 maart 2020
Kaartenhuis
18 februari 2020
Makkelijker kunnen we het niet maken
16 november 2021
Internationale architectuur- en designconferentie in Rotterdam en New York
24 november 2021
Valse nostalgie
21 december 2021
Over hoe en wat
18 januari 2022
Een les in nederigheid
15 februari 2022
Ontsnappingsruimte
15 maart 2022
Het Nieuwe Instituut voert artistieke directie London Design Biennale 2023
13 april 2022
De moraal van het inclusieve verhaal
19 april 2022
Het Nieuwe Instituut is vanaf vrijdag een Zoöp
21 april 2022
Grensverleggend
17 mei 2022
T-koppelstuk
21 juni 2022
Krolls (on)gelijk
20 september 2022
Lekker loeren
18 oktober 2022
Meer liefde
13 december 2022
2022 in tien columns door Kirsten Hannema
29 december 2022
Gentrificatie-compensatie
24 januari 2023
Een kind moet je loslaten, een gebouw ook
21 februari 2023
Wachtkamers
21 maart 2023
2024 in tien columns door Kirsten Hannema
26 december 2024
Alisons kerstkaarten
19 december 2023
'Floating Office Rotterdam heeft ons geleerd welke voordelen bouwen met hout biedt'
28 juni 2021
‘Wooncoöperaties, zoals Het Rotterdams Woongenootschap, kunnen niet dezelfde grondprijs betalen als beleggers’
21 juni 2021
'Geef ons als Rotterdamse Stadsbouwgroepen toegang tot bouwgrond!'
7 juni 2021
Architectuurgeweld
17 november 2020
Nieuwe redactieleden voor Jaarboek Architectuur
18 juli 2019
Toon alles
Andere nieuwsberichten
AMO creëert zintuiglijke omgeving voor parfumeriemerk in oude kledingzaak
1 uur geleden
In New York heeft AMO een pop up-installatie voor parfumeriemerk Vyrao ontworpen.
Realisatie woningbouwproject INCK in Eindhoven aanstaande
3 uur geleden
In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt gestart met de bouw van 234 sociale huurwoningen en 79 koopwoningen aan de Humperdincklaan in Eindhoven. De woningen maken deel uit van het project INCK, dat in totaal zo’n vierhonderd woningen omvat.
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
Gisteren, 14:54
Het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders heeft het definitieve ontwerp van Mecanoo gepresenteerd voor de verbouwing van Museum Boijmans Van Beuningen.
Carlijn Kingma biedt voorproef nieuw werk in kunstgalerie Brutus
Gisteren, 13:42
De architect en cartograaf werkt aan een tekening over de wooncrisis.
Aanbesteding voor nieuw windmolenpark op zee krijgt nul reacties
2 uur geleden
Volgens demissionair minister Sophie Hermans zijn tenders voor de bouw van windmolenparken zonder subsidie niet meer mogelijk.
FNV en aannemers: schrappen ID-pas bouwplaatsen is onbegrijpelijk
Vandaag, 10:04
Het plan uit 2015 komt voort uit de cao voor de bouw en infra en was bedoeld om schijnconstructies en misstanden in de bouw aan te pakken.
Overijssel start met eigen aanpak rond kwetsbare natuur
Gisteren, 15:28
De provincie wil niet langer wachten op landelijke, algemene maatregelen vanuit het Rijk.
Geschiedenis en betekenis Het Scheepvaarthuis belicht in boek
29 oktober, 4:15
Bij WBooks is een boek over Het Scheepvaarthuis in Amsterdam verschenen.
Brabant wijzigt stikstofbeleid: boer aan zet voor minder uitstoot
29 oktober, 1:17
De provincie Noord-Brabant past het stikstofbeleid aan, waardoor veehouders geen vergunning meer nodig hebben om hun oudere stallen te moderniseren.
Klimaatorganisatie VN ziet meeste landen dralen
28 oktober, 2:21
UNFCCC ziet tegelijk ‘groeiende vooruitgang’ bij de voorhoede van landen die op tijd waren met het indienen van nieuwe klimaatambities.
Ga naar het nieuws-archief
Kirsten Hannema
Architectuurcriticus
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur