Mijn reis met Berlage

17 september, 9:00
De reis per stoomschip, het gezelschap, de paradijselijke bestemming; het was een bijzondere reis die ik afgelopen zomer maakte. Met de SS Grotius vertrok ik naar IndonesiĆ«, samen met Hein Berlage. Dat wil zeggen: ik las het pas verschenen boek Berlages Indische reis ā€“ een nieuwe vertelling van een vergeten koloniaal verhaal. Aanleiding voor de reis was de uitnodiging die hij in 1922 kreeg om lezingen te geven voor Nederlands-Indische Kunstkringen. Maar het doel van de trip was veel grootser: Berlage hoopte in ā€˜de Oostā€™ de weg naar een nieuwe architectuur ā€“ een Indo-Europese stijl ā€“ te vinden.

Basis voor dit boeiende boek is het reisdagboek dat Berlage bijhield, en in 1931 werd uitgegeven onder de titel Mijn Indische reis. De auteurs borduren voort op zijn notities en plaatsen deze in een bredere context. Zo wijzen ze op het boek Der Untergang des Abendlandes (1922) van de Duitse filosoof Oswald Spengler, dat Berlage net gelezen had en een diepe indruk op hem maakte. In het boek wordt de neergang van de Westerse beschaving voorspeld. Berlage blijft optimistisch; hij gelooft in een nieuwe wereldorde waar kapitalisme zal zijn overwonnen. Waarin individualisme ondergeschikt is aan het collectieve belang en waar kunst en cultuur dienstbaar zijn aan de gemeenschap, uitdrukking zijn van die gemeenschap.

Reizen met Berlage is je mee laten voeren met de stroom; zijn gedachten gaan alle kanten op. Bij aankomst in Batavia (nu Jakarta) is hij aanvankelijk teleurgesteld; met zijn stenen gebouwen en kanalen doet de stad Hollands aan. ā€œMaar langzamerhand, gaande langs de wegen van Batavia, werd opeens alles vreemd, voorzoover wij als aardbewoners nog door het onbekende kunnen worden verrastā€, schrijft Berlage.

Het rijk geornamenteerde Hindoe-Javaanse Prambanan tempelcomplex in Yogyakarta vindt hij ā€˜kermisachtigā€™. Van de Borobudur is hij wel onder de indruk, alsook van de stilte op het platteland, en de manier waarop kunst en vakmanschap samenkomen in traditionele Indische architectuur. Hij maakt de vergelijking met het gejaagde Westerse stadsleven, waar kapitalisme, techniek en individualisering de overhand nemen. Het Indische gras lijkt een stuk groener.

Zo ideaal was het destijds natuurlijk niet in IndiĆ«; het was een kolonie. Berlage uit kritiek op de manier waarop de kolonisten de oorspronkelijke bebouwing vervangen door Westerse architectuur. Tegelijk stelt hij dat ā€œer geen belangrijke Javaansche cultuur meer bestond toen IndiĆ« werd gekoloniseerd.ā€ En dat het niet aan hem is om te oordelen over (de)kolonisatie. De auteurs noemen hem ā€˜een influencer avant la lettreā€™, iemand ā€˜die zich bewust is van zijn rol en invloed, wat zijn toon als schrijver bepaalt: van tactisch en genuanceerd tot ontstemd en scherpā€™. 

Tegen het eind van het boek begon ik me te ergeren aan mijn reisgenoot. Berlage kwam, zag, schreef en schetste verdienstelijk, maar wat overwon hij? Wat heeft deze ambitieuze reis uiteindelijk opgeleverd? Het antwoord komt in het laatste hoofdstuk Opnieuw op reis, waarvoor de auteurs ā€˜inspirerende mensenā€™ uit Nederland en IndonesiĆ« vroegen om op Berlages reis te reflecteren.

De Indonesische architect Soehardi Hartono noemt Mijn Indische reis ā€˜een blijvende inspiratiebron voor architectenā€™, die in tijden van klimaatverandering en groeiende sociale ongelijkheid ā€“ de ā€˜ondergangā€™ van nu ā€“ op zoek zijn naar betekenisvolle culturele identiteit. ā€œHet boek doet beseffen dat architecten ontwerpen moeten maken die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook voldoen aan sociaal-economische, milieu- en culturele eisenā€, schrijft Hartono.  

Architectuurstudent Melle Haak wijst op de waarde van Berlages go with the flow-houding, juist nu we ā€˜in een wereld leven waarin we snel oordelenā€™. ā€œEen reis van ontdekkingen begint met een open geestā€, aldus Haak. Die gedachte neem ik mee als souvenir.

Angeline Basuki, Loes van Iperen, Ester van Steekelenburg en Petra Timmer: Berlages Indische reis ā€“ Een nieuwe vertelling van een vergeten koloniaal verhaal (LM Publishers).


Kirsten Hannema is architectuurcriticus en schrijft voor diverse media waaronder De Volkskrant.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Bouw 741 woningen in Max Euwe Kwartier Rotterdam gestart

19 december, 4:37

Bouw 92 meter hoge Victoriatoren in Eindhoven gestart

19 december, 11:41

Anne Schroën: aantal BNA-lidmaatschappen terug op oude niveau

19 december, 10:38

Groosman en Voids winnen selectie deelplan Beekhof in Stadsoevers Roosendaal

18 december, 12:29

Zonder ingrepen dreigt grote verstoring Noord-Hollands stroomnet

19 december, 1:58

Veel leegstaande kantoren Utrecht geschikt gemaakt voor bewoning

19 december, 9:33

Kamer roept Keijzer terug: toch nestvoorziening bij nieuwbouw

18 december, 11:08

SCP: solidariteit burgers op woonmarkt begrensd

18 december, 9:43

Advies: Nederland kan zorgvuldiger omgaan met oude zonnepanelen

17 december, 1:35

Dorpen in Noord-Holland mogen bouwen in beschermd landschap

17 december, 10:21
Kirsten HannemaArchitectuurcriticus
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan