De renovatie en uitbreiding van het KMSKA is het langste project waar Scipio ooit aan heeft gewerkt. Met haar bureau won ze al in 2003 de prijsvraag voor de vernieuwing van het museum. Maar budget was er toen eigenlijk nog niet. Het is in onderdelen door de Vlaamse overheid gefinancierd. Daarbij is de uitwerking van het ontwerp ook steeds per onderdeel aanbesteed, waardoor KAAN Architecten daar steeds opnieuw voor moest inschrijven en uiteindelijk de renovatie van het exterieur niet begeleid heeft, maar gelukkig wel het interieur van de ontvangstruimtes, de nieuwe tentoonstellingszalen en de renovatie van de oude tentoonstellingszalen.
“Het is een gigantisch groot gebouw”, zegt Scipio over het ruim 30.000 vierkante meter grote gebouw. “Niet alleen in vierkante meters, maar vooral ook in kubieke meters.” Het was sterk verrommeld en technisch in zeer slechte staat. “Maar mede dankzij zijn schaal, waardoor aanpassingen toch duur zijn, was er ook weinig verpest aan het gebouw.”
Het concept dat KAAN Architecten bij de vernieuwing van het museum gehanteerd heeft, zag er zo uit:
- Nieuwe zonering met voorin het gebouw de publieke functies, in het midden het feitelijke museum en achterin de expeditie en kantoren;
- Gevraagde uitbreiding volledig inpandig oplossen door parallel museum van drie lagen in de oude binnenhoven op te nemen. Deze nieuwe tijdlaag steekt minimaal uit boven bestaande dak, zodat deze bij een wandeling rond het gebouw niet zichtbaar is;
- Bestaande gebouw met zijn bestaande tentoonstellingsruimtes is onderdeel van de collectie van het museum. Dit geldt
met name voor de oude daglichtzalen bovenin het museum.
Nu ruim zeventien jaar later is de kracht van deze benadering zichtbaar geworden. De grootse opeenvolging van voorplein - voorportaal - entreehal - trappenhal - tussenzalen - grote zalen is door KAAN Architecten hersteld.
Belangrijk bij het herstel van die opeenvolging van ruimtes was om alle functies, die in de tussentijd in de entreehal een plek hadden gekregen, er nu omheen een plek te geven. De garderobe en groepsentree liggen een niveau lager, net als bij theaters vaak het geval is, in een filmische, witte wereld. De winkel en het café liggen nu aan weerszijden van de entreehal, uitermate logisch. De oude ticketbooths in de entreehal zijn in ere hersteld, waarbij er eentje subtiel verlaagd is om ook bezoekers ‘met een wiel’ te kunnen bedienen. Het eindresultaat is een serene entreehal, zoals die ook ooit bedoeld was. Met een online gekochte ticket kun je in basis direct doorlopen, het museum in.