Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
De gevel van Mu.ZEE nu
Copyright: Steven Decroos
Copyright: Steven Decroos
Copyright: Steven Decroos
Foto gevel, Lucy Mc Kenzie, Te Kust en te keur, tentoonstelling 2013
Copyright: Els Verhaeghe
Het pand als huisvesting van het PMMK
Copyright: Wasily - CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
De gevel van Mu.ZEE nu
Copyright: Steven Decroos
Copyright: Steven Decroos
Copyright: Steven Decroos
Foto gevel, Lucy Mc Kenzie, Te Kust en te keur, tentoonstelling 2013
Copyright: Els Verhaeghe
Het pand als huisvesting van het PMMK
Copyright: Wasily - CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos
Heropende en heringerichte Mu.ZEE, juni 2021
Copyright: Steven Decroos

Oostends museum ondergaat grondige vernieuwing met hergebruik materiaal

19 mei 2021, 12:16
Het Oostendse museum voor moderne kunst Mu.ZEE ondergaat een grondige verbouwing. Rotor heeft het ontwerp gemaakt voor een nieuwe indeling en inrichting, die de ruimtelijkheid van het modernistische, oorspronkelijke warenhuis zoveel mogelijk terugbrengt. Dat geschiedt in een bijzondere werkvorm, met een ‘dynamische werkplaats’, vertelt Rotor.

Het gebouw, gelegen in de Romestraat in Oostende, is in 1947 ontworpen door de modernistische architect Gaston Eysselinck voor het grootwarenhuis van de coöperatieve SEO, de Spaarzaamheid Economie Oostende. Het gebouw bezat een rank skelet uit gewapend beton, dat de drie verdiepingen van het warenhuis droeg.

De onderste bouwlagen hadden een dubbele hoogte en waren voorzien van ‘pakketboot-achtige’ balkons. De winkelvloeren baadden in het daglicht dankzij de enorme, indrukwekkende glaspuien, die het gebouw in de straat tot een  blikvanger maakten. De oorspronkelijke ruimtelijkheid van het warenhuis is in de jaren van zijn nieuwe functie als kunstmuseum allengs verdwenen.

De monumentale betonnen trappen en andere delen van het oorspronkelijke, open skelet zijn gaandeweg voorzien van wanden in wit geschilderd MDF. De grote raampuien aan de achterkant van het hoofdblok werden bij de ingebruikname als museum dichtgemetseld. Andere ramen werden lichtdicht gemaakt.

Herstel ruimtelijkheid
De oorspronkelijke functie van het gebouw, een warenhuis waarin de bezoeker vrij kan circuleren, vormt nu een belangrijk vertrekpunt bij de nieuwe artistieke keuzes en de manier waarop de collectie zal worden getoond, meldt het museum. Naar ontwerp van Rotor wordt het gebouw daartoe teruggebracht van de huidige gefragmenteerde en daglichtarme situatie naar een open en transparante structuur.

Het gebouw is gestript tot op de rauwe, industriële basis. De dichtgemetselde ‘pakketbootbalkons’ op de eerste en tweede verdieping zijn weer opengemaakt, met als de trap die vrij in de ruimte komt te staan. De rechthoekige kamertjes zie zijn ontstaan door het dichtbouwen van de ruimten zijn in segmenten gezaagd en verplaatst. Leidraad bij de herschikking was het creëren van betekenisvolle zichtlijnen en vanzelfsprekende circulatie- en rustmomenten voor de bezoeker.

Een groot deel van de toegevoegde wanden is verwijderd en waar mogelijk zijn de ramen weer opengemaakt. Verborgen, donkere ruimten zijn toegankelijk gemaakt om plaats te bieden aan video en lichtgevoelig werk. Met de vrijgekomen MDF-platen is zitmeubilair ontworpen en ter plaatse vervaardigd. Het herschikken van de verzaagde wanden en het hergebruiken van materiaal voor bijvoorbeeld meubels kenmerkt de benadering van Rotor.

Andere werkvorm
“Voor Mu.ZEE hebben we getracht om via een radicale lezing van het bestaande gebouw een passend antwoord te vinden op een complex ontwerpvraagstuk”, zegt Lionel Devlieger, architect en één van de oprichters van Rotor. “Niet door nieuwe elementen en nieuwe materialen aan te voeren, maar door substractie en herschikking.” Het project is daarmee een mooi voorbeeld van benaderingen die in het boek ‘Rewriting Architecture; 10+1 Actions’ worden onderzocht en beschreven.

 Daarbij heeft Rotor – mede vanwege tijdsdruk: de verbouwing moest binnen vijf maanden gereed zijn – een nieuwe werkvorm toegepast. “Terwijl er op kantoor en met de conservatoren in een maquette verschillende scenario’s werden uitgetest, werden er op locatie muren verplaatst”, vertelt Devlieger.

“Dit resulteerde in een dynamische bouwplaats waarbij het team van Mu.ZEE nauw betrokken was. Het ‘bouwen’ begon niet pas nadat alles gestript was, maar al vanaf dat de eerste plaat werd losgemaakt.” De werkzaamheden zijn half januari 2021 gestart; de bedoeling is dat het museum op 1 juni de deuren heropent.

Van warenhuis naar thuis voor kunst
Het gebouw heeft vanaf de opening in 1948 gefunctioneerd als warenhuis tot het moment dat de SEO in 1981 failliet ging. Na het faillissement verwierf De provincie West-Vlaanderen het gebouw en opende er in 1986, na aanpassingen, het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst (PMMK). Rond 2008 is het PMMK gefuseerd met het Museum voor Schone Kunsten van de stad Oostende; het daaruit ontstane Kunstmuseum aan Zee – roepnaam Mu.ZEE – richt zich op Belgische kunst van 1830 tot nu.

Naschrift
Mu.ZEE heeft na de heropening van zijn deuren op 1 juni foto's laten maken van het ingerichte interieur. Daarvan is een selectie aan bovenstaand bericht toegevoegd op 15 juni 2021.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Rotterdam Architectuurprijs 2024 naar Grondstoffenstation Afrikaanderplein en Metrostation Strand

14 juni, 8:00

Eerste Tilburg Architectuurprijs voor transformatie kloostercomplex Oude Dijk

14 juni, 6:58

Amsterdamse wijk Holendrecht ondergaat grote vernieuwing

14 juni, 4:35

Doepel Strijkers ontwerpt restaurant en cocktailbar in top Zalmhaventoren

14 juni, 2:14

Woonbond wil dat Keijzer zich inzet voor lagere huren en meer sociale woningen

14 juni, 3:21

Recyclingindustrie raakt Nederlands hergebruikt plastic niet kwijt

14 juni, 12:20

Amsterdam wil verduurzamen erfgoed makkelijker maken

14 juni, 10:44

Haas en konijn in Utrecht straks beschermd bij slopen en bouwen

13 juni, 10:19

Zuid-Hollandse coalitie na ruzie met De Jonge: eind goed, al goed

13 juni, 9:34

Arcadis: Amsterdam en Rotterdam bovenaan lijst duurzaamste steden

12 juni, 12:17
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan