Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: Dam & Partners Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Nederlands hoogste gebouw krijgt uitkijkplatform
22 juni 2016, 9:46
De Zalmhaventoren in Rotterdam, die waarschijnlijk het hoogste gebouw van Nederland zal worden, krijgt definitief een uitkijkplatform.
Dam & Partners Architecten
heeft ook nieuwe beelden van de woontoren naar buiten gebracht, evenals
KAAN Architecten
van zijn deel van het project Zalmhaven.
De woontoren moet verrijzen aan de Houtlaan en het nieuw te realiseren park aan de Gedempte Zalmhaven in het Rotterdamse Scheepvaartkwartier, aan de voet van de Erasmusbrug. De hoge toren is een ontwerp van Dam & Partners Architecten; aangrenzend komt bebouwing met twee ranke, lagere torens naar ontwerp van KAAN Architecten.
De Zalmhaventoren krijgt definitief een publiek toegankelijk uitkijkplatform, naar voorbeeld van dergelijke panoramaplatforms in bijvoorbeeld Amerikaanse en Aziatische wolkenkrabbers. Het uitkijkplatform komt waarschijnlijk op 185 meter hoogte, waarmee het zelfs hoger ligt dan de ‘spacetower’ van de Euromast.
Publieke functies
Met zogeheten ‘spire’, de karakteristieke spits van de toren, zal de Zalmhaventoren 220 meter hoog worden. Met functionele vloeren tot 190 meter hoog is het de hoogste toren van Nederland.
“We moeten nog even de beslissing van de Rotterdamse Gemeenteraad over het project afwachten”, zegt Haakon Brouwer van Dam & Partners. De gemeenteraad beslist in september. Het project, waartoe in 2004 de aanzet werd gegeven, stuit op verzet van met name omwonenden.
De kritiek is dat de toren het uitzicht gaat blokkeren en dat dergelijke hoogbouw niet past in het van oudsher industriële gebied. RTM XL verzamelt juist steunbetuigingen voor de komst van de Zalmhaventoren.
“We kijken niet waar nu de teller voor de hoogte staat”, zegt Brouwer. “Maar we zijn wel blij dat er nu een kwaliteitsslag is gemaakt met de beslissing dat er een publieke functie in de toren komt. Met een uitkijkplatform en horeca op hoogte en daaraan gerelateerde publieke functie in de plint kunnen we de stad iets teruggeven. Dat is mooi om te ontwerpen en dankbaar om te doen.”
Schaal en ritme
In een architectuur van licht getinte bakstenen, witte accenten en glazen hoeken krijgt de toren volgens Dam & Partners een warme uitstraling. In schaal en ritme laat het architectenbureau de toren aansluiten bij zowel de nabijgelegen historische Veerhaven als de veel grotere schaal van de hoge stad.
Buitenruimtes liggen als lange lijnen naast hoge ramen op alle zijdes. De alzijdigheid versterkt de verticaliteit en de slankheid van de toren, aldus het architectenbureau. Alle woningen, ook de hoogst gelegen penthouses, kennen hoogwaardige balkons.
De utilitair opgezette kern van de toren, met liften, trappen en installaties, maakt een grote verscheidenheid aan verschillende appartementstypes binnen de plattegrond mogelijk. Tot in een late fase kan bepaald worden welk type woning waar komt, legt Dam & Partners uit.
Torens op een plint
De Zalmhaventoren zal ruimte bieden aan circa 260 appartementen. De twee woongebouwen van ongeveer 70 meter hoogte en de plint – het ontwerp van KAAN – bieden ruimte aan ongeveer 220 appartementen.
Het architectenbureau positioneert de twee lagere torens zodanig dat vanuit de omringende woongebouwen, zoals de Gedempte Zalmhaven en De Hoge Heren, het zicht op de rivier en de Kop van Zuid behouden blijft. De tweeling markeert de toegang tot het gebouw De Zalmhaven.
Volgens KAAN combineert ook het complex een stedelijke en een lokalere schaal. Aan de noordzijde, gericht naar de binnenstad, heeft het gebouw een wat statiger uitstraling; de zuidelijke gevel met slingerende balkons vertegenwoordigt een wat intiemere en kleinschaliger sfeer.
Planning
De Zalmhaven wordt ontwikkeld door projectontwikkelaars AM en Amvest, verenigd in Zalmhaven C.V.. De bouw moet starten in 2018; oplevering van De Zalmhaven staat gepland voor 2021.
Trefwoorden
de zalmhaven
kaan architecten
wolkenkrabber
hoogbouw
woontoren
woningbouw
zalmhaventoren
dam & partners architecten
rotterdam
Locatie
Best gelezen
1
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
2
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
woensdag, 19 november
Gerelateerde nieuwsberichten
KAAN Architecten – genomineerd voor de Architect van het Jaar-prijs
9 oktober 2018
Expositie over jubilerende Erasmusbrug in Kunsthal
26 juli 2016
Groen licht voor bouw 215 meter hoge Zalmhaventoren
9 september 2016
150 meter hoge toren voor centrum Rotterdam
29 november 2016
Video: binnenkijken bij KAAN Architecten
26 augustus 2016
Bestemmingsplan Zalmhaven Rotterdam blijft overeind
9 augustus 2017
V8 Architects presenteert ontwerp Cooltoren
13 oktober 2016
Rechtbank Zuidas 'gezagwekkend en herkenbaar'
26 mei 2016
Bouw NoMA House Zuidas van start gegaan
21 januari 2016
Rotterdam positief over Gedempte Zalmhaven
21 februari 2008
Veel verzet tegen 188 meter hoge toren
25 augustus 2008
Bouw hoogste woontoren van Nederland gestart
26 oktober 2018
Zalmhaventoren bereikt hoogste punt van 215 meter
12 oktober 2021
KAAN Architecten – genomineerd voor de Architect van het Jaar-prijs
9 oktober 2018
Expositie over jubilerende Erasmusbrug in Kunsthal
26 juli 2016
Groen licht voor bouw 215 meter hoge Zalmhaventoren
9 september 2016
150 meter hoge toren voor centrum Rotterdam
29 november 2016
Video: binnenkijken bij KAAN Architecten
26 augustus 2016
Bestemmingsplan Zalmhaven Rotterdam blijft overeind
9 augustus 2017
V8 Architects presenteert ontwerp Cooltoren
13 oktober 2016
Rechtbank Zuidas 'gezagwekkend en herkenbaar'
26 mei 2016
Bouw NoMA House Zuidas van start gegaan
21 januari 2016
Rotterdam positief over Gedempte Zalmhaven
21 februari 2008
Veel verzet tegen 188 meter hoge toren
25 augustus 2008
Bouw hoogste woontoren van Nederland gestart
26 oktober 2018
Zalmhaventoren bereikt hoogste punt van 215 meter
12 oktober 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
Vandaag, 16:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone
Vandaag, 12:30
Half december willen we op Architectenweb.nl een overzichtsartikel van de verschillende ontwerpen publiceren en nemen jullie ontwerp daar dan graag in mee!
Stad Villingen-Schwenningen kiest VenhoevenCS en RKW Architektur voor nieuw Zentralbad
Vandaag, 12:00
VenhoevenCS heeft, in samenwerking met RKW Architektur +, de aanbesteding gewonnen voor het nieuwe Zentralbad in Villingen-Schwenningen, Duitsland.
Compacter schoolgebouw in Klein-Zundert maakt veel groener schoolplein mogelijk
Vandaag, 10:30
In Klein-Zundert, een dorp in Noord-Brabant, heeft een uitgestrekte, eenlaagse school plaats gemaakt voor een tweelaagse, duurzame school met houten aula als hart. Door de compactere opzet van de nieuwe school kon de omgeving ervan vergroend worden.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
Vandaag, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
Vandaag, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
Gisteren, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur