Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Filippo Bolognese
Ontwerp terminal bouwt voort op 'DNA' Schiphol
20 september 2017, 14:09
In het ontwerp voor de nieuwe terminal voor Schiphol wordt voortgebouwd op het ‘DNA’ van de luchthaven, maar er is ook ruimte voor vernieuwing. Dankzij een centraal gelegen plateau worden vertrekkende en aankomende reizigers van elkaar gescheiden. Het dak filtert het licht van boven tot het typisch zachte Hollandse licht.
Dat bleek maandag tijdens de officiële presentatie van het ontwerp, dat is gemaakt door consortium KL AIR. Vorige week werd bekend dat dit consortium met onder andere
KAAN Architecten
en het Spaanse
Estudio Lamela
de ontwerpopdracht heeft verworven voor de terminal. Het complex, dat ruim 100.000 vierkante meter groot wordt, moet vanaf 2023 veertien miljoen reizigers per jaar verwerken.
De terminal komt samen met de aangrenzende, door team Aecom ontworpen
A-Pier
in het verlengde van de bestaande vertrekhallen te staan, ter plaatse van een parkeergarage en weg richting Hoofddorp. Inspiratie voor het ontwerp is gehaald uit de tegenovergelegen vertrekhal (1967), die is ontworpen door architect Marius Duintjer en vormgever Kho Liang Ie.
Kenmerken van dat gebouw, zoals de eenvoud, functionaliteit en helderheid, zijn eveneens verwerkt in het ontwerp voor de nieuwe terminal, legde architect Kees Kaan uit. Schiphol Plaza en het bijbehorende Jan Dellaert-plein, die sinds de jaren negentig het voorportaal van de vertrekhal vormen, speelden een minstens zo belangrijke rol in het ontwerpproces.
Twee ‘adressen’
De nieuwe terminal krijgt twee ‘adressen’, zoals Kaan het maandag uitdrukte. Niet alleen de voorzijde van het gebouw dient als hoofdentree, er komt ook een aan de zijkant. Deze entree ligt aan een nieuw plein, dat feitelijk een verlengstuk is van het Jan Dellaertplein, en vormt zo de natuurlijke ingang voor (trein)reizigers die vanuit Schiphol Plaza naar de terminal lopen.
Tevens is het de uitgang voor arriverende passagiers met Schiphol als eindbestemming. “Als je hen via de voorzijde de terminal zou laten uit lopen, kijken ze een viaduct richting de parkeerplaatsen aan. Dat lijkt ons geen fraaie manier om ze in Nederland te verwelkomen. Nu bieden we de reizigers een directe toegang tot de publieke ruimte en direct aansluiting op Schiphol Plaza”, zei Kaan.
De terminal zelf is ontworpen als een grote ruimte onder een dak van 180 bij 150 meter. De passagiers worden op of onder het plateau gefaciliteerd. De bovenkant is bestemd voor vertrekkende reizigers; zij beklimmen het centrale ruimtelijke element vanaf de voorzijde van het gebouw richting de security- en de check-inzones. En passant kunnen ze genieten van het uitzicht in en rond de terminal.
De stroom van aankomende passagiers is negentig procent gedraaid ten opzichte van de vertrekkende reizigers. Bovendien gaan zij onderlangs het plateau, waardoor zij tot de uitgang niet zullen kruisen met de vertrekkende passagiers. Onder het plateau komt een twee verdiepingen hoge en ruim aanvoelende bagagehal, waar de arriverende reizigers hun koffers kunnen afhalen.
Zachte ogen
De ambiance in de terminal wordt sterk bepaald door het licht. Het dak annex plafond, dat rust op de gevelkolommen en vier bouwdelen met ondersteunende functies, filtert het binnenvallende daglicht zodanig dat de gebruikers de ruimte (volgens de ontwerpers) ‘met de zachte ogen’ van de Hollandse schilders uit de zeventiende eeuw zullen ervaren.
Het dak, een netwerk van rechthoekige vakken die aan de bovenkant met glazen panelen zijn ingevuld, biedt tevens zicht op de lucht boven de terminal. Door de vorm van de manshoge kokerbalken wijken de wanden van de vakken, waardoor in het plafond alleen rechthoekige openingen zichtbaar zijn. Eerder is met dit type dak geëxperimenteerd in
het Onderwijscentrum van het Erasmus MC
in Rotterdam.
In de plafondvakken zijn technische voorzieningen opgenomen, die de lichtsfeer in de terminal bepalen met behulp van kleuren en lichtsterkten. Met een beetje fantasie zou je in het plafond een wolkenlucht kunnen herkennen. Het Hollandse licht is KL AIR’s antwoord op de ‘Dutchness’ die Schiphol terug wilde zien in het ontwerp. “In plaats van tulpen of klompen”, voegde Kaan lachend toe.
KL AIR bestaat uit KAAN Architecten, Estudio Lamela,
ABT
en
Ineco
. Verder werkt het consortium samen met
DGMR
,
Arnout Meijer Studio
en
Planeground
.
Trefwoorden
luchthaven
terminal
abt
schiphol
kaan architecten
estudio lamela
ineco
kees kaan
Locatie
Best gelezen
1
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
2
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
5
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
Gerelateerde nieuwsberichten
'Zwijgcontract voor nieuwe omwonenden Schiphol'
28 november 2017
Ontwerp A-Pier Schiphol gepresenteerd
19 februari 2018
Don Murphy nieuwe supervisor architectuur Schiphol
11 januari 2018
Logistiek centrum Expeditors International in gebruik genomen
29 maart 2018
Koningin Máximakazerne voor marechaussee Schiphol opgeleverd
13 februari 2018
Braziliaanse universiteitsgebouwen KAAN Architecten klaar
12 juni 2018
Advies: stel uitbreiding Lelystad Airport uit
4 december 2017
Zenber en IAA maken nieuw ontwerp Lounge 1 Schiphol
19 juli 2018
NOS: ambtenaren hebben dubbele pet op over Schiphol
18 april 2018
Verzet tegen groei Schiphol verhardt zich
6 april 2018
KLM vindt infrastructuur Schiphol beneden de maat
2 oktober 2017
Utopia van KAAN Architecten in Aalst geopend
26 juni 2018
Schiphol ziet groeimogelijkheden na cijfers
27 september 2017
Team AECOM ontwerpt A-Pier Schiphol
2 januari 2017
KAAN Architecten ontwerpt nieuwe terminal Schiphol
12 september 2017
Vijf kandidaten voor nieuwe terminal Schiphol
26 juli 2017
Video: Schiphol honderd jaar
16 september 2016
Tijdelijke vertrekhal Schiphol is sober en doelmatig
15 juni 2017
Hoge Raad: één gebouw, twee werelden
6 april 2016
KAAN Architecten toont vakmanschap met huisvesting planbureaus
26 april 2017
'Schiphol moet anders, dat dringt niet door'
25 april 2018
Schiphol in zee met Nederlandse bouwers
30 augustus 2018
Schiphol onderzoekt mogelijkheden hyperloop
12 september 2018
Schiphol wil 'gematigd' groeien
29 november 2018
'Advies ORS over toekomst Schiphol onmogelijk'
10 januari 2019
'Kosten Schiphol op zee gedekt met woningen op huidige plek'
4 februari 2019
Bouw nieuwe pier Schiphol vordert gestaag
7 maart 2019
KAAN Architecten opent vestiging in Parijs
11 maart 2019
Renaissance Amsterdam Schiphol Airport opgeleverd
3 april 2019
Bouw nieuwe pier op Schiphol duurt langer
18 april 2019
KLM verhuist hoofdkantoor naar Schiphol-Oost
25 juli 2019
Schiphol: aanbesteding terminal in 2020
6 augustus 2019
Studio Prototype ontwerpt kantoorgebouw in zakendistrict Schiphol
26 augustus 2020
Bouw nieuwe terminal Schiphol minstens twee jaar uitgesteld
28 augustus 2020
KAAN Architecten presenteert bezoekerscentrum Amerikaanse Begraafplaats Margraten
23 november 2020
Schiphol denkt weer na over bouw nieuwe terminal
5 september 2022
'Zwijgcontract voor nieuwe omwonenden Schiphol'
28 november 2017
Ontwerp A-Pier Schiphol gepresenteerd
19 februari 2018
Don Murphy nieuwe supervisor architectuur Schiphol
11 januari 2018
Logistiek centrum Expeditors International in gebruik genomen
29 maart 2018
Koningin Máximakazerne voor marechaussee Schiphol opgeleverd
13 februari 2018
Braziliaanse universiteitsgebouwen KAAN Architecten klaar
12 juni 2018
Advies: stel uitbreiding Lelystad Airport uit
4 december 2017
Zenber en IAA maken nieuw ontwerp Lounge 1 Schiphol
19 juli 2018
NOS: ambtenaren hebben dubbele pet op over Schiphol
18 april 2018
Verzet tegen groei Schiphol verhardt zich
6 april 2018
KLM vindt infrastructuur Schiphol beneden de maat
2 oktober 2017
Utopia van KAAN Architecten in Aalst geopend
26 juni 2018
Schiphol ziet groeimogelijkheden na cijfers
27 september 2017
Team AECOM ontwerpt A-Pier Schiphol
2 januari 2017
KAAN Architecten ontwerpt nieuwe terminal Schiphol
12 september 2017
Vijf kandidaten voor nieuwe terminal Schiphol
26 juli 2017
Video: Schiphol honderd jaar
16 september 2016
Tijdelijke vertrekhal Schiphol is sober en doelmatig
15 juni 2017
Hoge Raad: één gebouw, twee werelden
6 april 2016
KAAN Architecten toont vakmanschap met huisvesting planbureaus
26 april 2017
'Schiphol moet anders, dat dringt niet door'
25 april 2018
Schiphol in zee met Nederlandse bouwers
30 augustus 2018
Schiphol onderzoekt mogelijkheden hyperloop
12 september 2018
Schiphol wil 'gematigd' groeien
29 november 2018
'Advies ORS over toekomst Schiphol onmogelijk'
10 januari 2019
'Kosten Schiphol op zee gedekt met woningen op huidige plek'
4 februari 2019
Bouw nieuwe pier Schiphol vordert gestaag
7 maart 2019
KAAN Architecten opent vestiging in Parijs
11 maart 2019
Renaissance Amsterdam Schiphol Airport opgeleverd
3 april 2019
Bouw nieuwe pier op Schiphol duurt langer
18 april 2019
KLM verhuist hoofdkantoor naar Schiphol-Oost
25 juli 2019
Schiphol: aanbesteding terminal in 2020
6 augustus 2019
Studio Prototype ontwerpt kantoorgebouw in zakendistrict Schiphol
26 augustus 2020
Bouw nieuwe terminal Schiphol minstens twee jaar uitgesteld
28 augustus 2020
KAAN Architecten presenteert bezoekerscentrum Amerikaanse Begraafplaats Margraten
23 november 2020
Schiphol denkt weer na over bouw nieuwe terminal
5 september 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design winnen tender in Hoeven
Gisteren, 13:00
Het ontwerpteam van Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design wint de tender voor de herontwikkeling van een voormalige schoollocatie in Hoeven.
RoosRos ontwerpt circulaire gym/beweegbox in Tilburg – eerste toepassing sorghumvezelisolatie
Gisteren, 12:00
In het project is lokaal geproduceerd sorghum, een graansoort, gebruikt als isolatiemateriaal. Het is voor het eerst dat de vezels van de plant zo toegepast worden.
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
Gisteren, 11:00
Terwijl het project in de bouw is, de contouren ervaren zichtbaar worden, deelt Studioninedots nieuwe beelden van de invulling van het Smakkelaarsveld, direct naast Utrecht Centraal en Hoog Catharijne.
MVRDV ontwerpt groene woontoren met gemeenschappelijke balkons en dakterras in Taiwan
Gisteren, 10:00
Als onderdeel van de gemeenschappelijke voorzieningen voor de bewoners van de woontoren zijn vijf gedeelde balkons en een gedeeld dakterras voorzien.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
Gisteren, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur