Schiphol wil 'gematigd' groeien

29 november 2018, 11:49
Schiphol wil doorgroeien op een 'gematigde en gecontroleerde' manier en zal daarbij niet 'de randen van het speelveld opzoeken'. President-directeur Dick Benschop schrijft dat bij het verschijnen van de conceptversie van de zogeheten milieueffectrapportage (MER). In het rapport staat beschreven welke milieueffecten te verwachten zijn als de luchthaven na 2020 verder groeit.

Momenteel zijn jaarlijks 500.000 vliegbewegingen toegestaan. Dat kunnen er volgens de MER 540.000 worden, zonder dat wetten en afspraken over nadelen als geluidshinder en luchtvervuiling worden geschonden.

Vliegtuigen zijn iets minder luidruchtig geworden en de herrie kan worden beperkt door slim gebruik van de landingsbanen. Uit het rapport blijkt wel dat groei 'niet goed mogelijk' is als de regels die het gebruik van vier banen tegelijk beperken niet worden verruimd.

"Het gaat om een verstandige afweging van de lusten en de lasten, waarbij alle belangen aan bod komen'', aldus topman Benschop. Een concreet getal noemt hij nog niet.

Kritiek
De rapportage krijgt kritiek van onder meer de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland. Die stelt dat Schiphol helemaal niet verder kan groeien zonder overschrijding van de geluidsnormen. De organisatie baseert zich op een kritische beschouwing van de MER door deskundigen en een bewonersdelegatie. Zij zetten vraagtekens bij de cijfers.

Volgens de Milieufederatie is een rekenmodel gebruikt dat de geluidsbelasting 1 tot 3 decibel te laag inschat. "Dat lijkt een klein getal, maar 1 tot 3 decibel verschil is zomaar 125.000 meer of minder vliegtuigen en 120.000 meer of minder ernstig gehinderde omwonenden'', stelt directeur Sijas Akkerman van de milieuorganisatie. Een van de kritische punten is dat de gemiddelde stijging van startende vliegtuigen 'onvoldoende onderbouwd en onjuist getoetst' zou zijn.

Te lichtzinnig
Benschop schrijft dat 'nuttige en goede suggesties' uit de contra-expertise zijn overgenomen in het rapport. Hij vindt bovendien niet dat er te lichtzinnig moet worden gedaan over de rekenmethodes die zijn gebruikt in de conceptversie van de MER. Er zijn volgens hem duidelijk grenzen aan wat realistisch ter discussie kan worden gesteld.

In het rapport staat beschreven welke milieueffecten te verwachten zijn als de luchthaven na 2020 verder groeit. Benschop erkent dat het rapport voor sommige mensen ongemakkelijk zal aanvoelen en dat een dergelijk rapport altijd voor rumoer zorgt, maar benadrukt de zorgvuldigheid waarmee de MER is opgesteld.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

KAAN Architecten transformeert historische fabriek in Brazilië tot cultureel centrum

27 juni, 11:44

Belgisch-Nederlands team geselecteerd voor ambitieus infrastructuurproject Brussels Airport

26 juni, 5:44

Team Hegeman, RRog en KOW maakte winnend plan voor Van Hetenlocatie in Deventer

26 juni, 4:11

Uitbreiding met bamboe gevel voor kantoorgebouw Deltares in Delft

26 juni, 1:05

Minder vergunningen voor nieuwbouwwoningen afgegeven in eerste vijf maanden

27 juni, 10:55

Aantal windmolens met meer dan de helft gegroeid in tien jaar

27 juni, 9:28

Minister wil gemeente voorrang geven bij koop in kwetsbare wijk

26 juni, 10:26

Rekenkamer: Limburg moet regie pakken in woningbouw

25 juni, 5:12

Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad

25 juni, 12:30

Verbouwing Binnenhof mag van rechter doorgaan

25 juni, 10:41
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan