Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Hoofdredacteur Michiel van Raaij van Architectenweb
Copyright: Katja Effting
Lector Frank Suurenbroek van Hogeschool van Amsterdam
Copyright: Katja Effting
Lector Frank Suurenbroek van Hogeschool van Amsterdam
Copyright: Katja Effting
Architect Daan Roggeveen van MORE Architecture
Copyright: Katja Effting
Moderator Indira van 't Klooster van Arcam in gesprek met architect Daan Roggeveen van MORE Architecture
Copyright: Katja Effting
Architect Dirk Peters van Barcode Architects
Copyright: Katja Effting
Architect Dirk Peters van Barcode Architects
Copyright: Katja Effting
Vraag uit de zaal
Copyright: Katja Effting
Moderator Indira van 't Klooster van Arcam
Copyright: Katja Effting
Architect Marten de Jong van de Architekten Cie.
Copyright: Katja Effting
Architect Marten de Jong van de Architekten Cie.
Copyright: Katja Effting
Architect Marten de Jong van de Architekten Cie.
Copyright: Katja Effting
Moderator Indira van 't Klooster van Arcam in gesprek met architect Marten de Jong van de Architekten Cie.
Copyright: Katja Effting
Architect Kees Kaan van KAAN Architecten
Copyright: Katja Effting
Architect Kees Kaan van KAAN Architecten
Copyright: Katja Effting
Architect Wouter Zaaijer van OZ
Copyright: Katja Effting
Architect Wouter Zaaijer van OZ
Copyright: Katja Effting
Stedenbouwkundige Marco Broekman van BURA Urbanism
Copyright: Katja Effting
Stedenbouwkundige Marco Broekman van BURA Urbanism
Copyright: Katja Effting
Lector Frank Suurenbroek van Hogeschool van Amsterdam en architect Daan Roggeveen van MORE Architecture
Copyright: Katja Effting
Moderator Indira van 't Klooster van Arcam
Copyright: Katja Effting
Copyright: Katja Effting
Vijf lessen over ‘Het nieuwe hybride stadsblok’
3 februari 2022, 14:33
Op dinsdag 1 februari organiseerde Architectenweb in samenwerking met het Lectoraat Bouwtransformatie van de Hogeschool van Amsterdam, MORE Architecture en Pakhuis de Zwijger een symposium rond de opkomst van een nieuw hybride stadsblok: de combinatie van een gesloten bouwblok met meerdere woontorens.
Het nieuwe hybride stadsblok is een bouwblok van zo’n zestig bij zestig meter met een FSI van 4 tot 7 en een groot woonprogramma boven een plint met voorzieningen. In zijn vorm is het stadsblok daarbij een hybride tussen een gesloten bouwblok en een ensemble van meerdere woontorens.
Op het symposium werd het nieuwe hybride stadsblok verkend aan de hand van voorlopers uit Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Sprekers waren architect Dirk Peters (Barcode Architects), stedenbouwkundige Marco Broekman (BURA), architect Kees Kaan (KAAN Architecten), architect Marten de Jong (de Architekten Cie.), architecten Wouter Zaaijer (OZ), lector Frank Suurenbroek (Hogeschool van Amsterdam) en architect Daan Roggeveen (MORE Architecture). Moderator was Indira van ’t Klooster (Arcam).
Welke lessen konden uit deze boeiende middag getrokken worden?
1. Maak bij hoge dichtheid ook hoogwaardige openbare ruimte en voorzieningen
Buurten met een FSI van 5 of 6 op blokniveau zijn goed mogelijk in Nederland. Maar zoveel mensen bij elkaar vraagt om een grotendeels of volledig autovrije openbare ruimte met daaraan levendige plinten met voorzieningen, waarbij de hoge dichtheid ook voor draagvlak daarvoor zorgt.
De ontwikkeling van de kop van de Rijnhaven in Rotterdam met hybride stadsblokken gaat samen met de ontwikkeling van een nieuw park met strand en de realisatie van een wandelroute rond de Rijnhaven, het ‘Rondje Rijnhaven’, liet architect Dirk Peter van Barcode Architects zien. Hetzelfde geldt voor SPOT in Amsterdam Zuidoost, waar de hogere dichtheid samengaat met het verdwijnen van de auto uit het straatbeeld. Voor de groene en autovrije openbare ruimte daar heeft Inside Outside een ontwerp gemaakt.
De wat rauwere openbare ruimte van het NDSM-terrein, waar je het gevoel hebt dat alles er mogelijk is, loopt door in het binnenterrein van De Pontkade. Aan de buitenzijde van het blok is een plint ontworpen met kleine en grote winkelruimtes, met wisselende hoogtes, en aan de rustiger zijden atelierwoningen. De Merwedekanaalzone in Utrecht wordt bijna geheel autovrij en krijgt een zeer groene openbare ruimte. Dat maakt een FSI op blokniveau van gemiddeld 5,5 mogelijk. De voorzieningen zijn geclusterd rond drie dwarsassen. Tegenover deze drukkere plekken staan in de buurt ook rustiger plekken.
Hoe werken al deze hybride stadsblokken als context voor hun gebruikers? Hoe beleven mensen de ruimtes en werken de ontwerpprincipes zoals gehoopt? In het onderzoek Sensing Streetscapes wil het lectoraat Bouwtransformatie van de Hogeschool van Amsterdam die ervaring meetbaar maken. Technologie en methoden uit de
neuroscience
worden daarbij ‘getransplanteerd’ naar het vakgebied van architectuur en stedenbouw. In het onderzoek wordt bijvoorbeeld gewerkt met eyetracking – waar kijken mensen naar? Hieruit blijkt tot zover bijvoorbeeld dat mensen kijken naar plekken waar ze andere mensen verwachten. Het onderzoek gaat verder met onder andere een speciaal lab in de faculteit techniek.
2. Plan hybride stadsblokken bij OV-knooppunten
In het stedelijk landschap van Shanghai is de meeste hoogbouw te vinden op de plekken waar de belangrijkste metrolijnen elkaar kruisen. Transit Oriented Development dus. En daar hebben we in Nederland af en toe nog moeite mee. De kop van de Rijnhaven ligt precies tussen twee metrostations in, daar gaat het goed. Hetzelfde geldt voor SPOT, dat vlakbij trein- en metrostation Amsterdam Bijlmer ArenA ligt.
De voormalige NDSM-werf wordt op dit moment ontsloten met een bus die naar een halte van de Noord-Zuidlijn rijdt en een veerpont die naar Amsterdam Centraal vaart. Dat kan beter, al zal de toekomstige fietsbrug over het IJ wel helpen. Ook bij B-Proud is de uitgangspositie niet optimaal. Het project ligt eigenlijk tussen Den Haag HS en Laan van NOI en is op geen van beide stations nog echt goed aangesloten.
3. Denk voorbij kantoren ook aan scholen en culturele programma’s
In verschillende van de gepresenteerde hybride stadsblokken is in de onderste lagen kantoorruimte opgenomen. Die kantoren zorgen voor meer levendigheid overdag, voor extra draagvlak voor de voorzieningen, maar zijn ook handig voor een goede invulling van plekken met wat minder daglicht. Bij B-Proud in Den Haag zijn boven de plint een heel aantal lagen gereserveerd voor kantoren. Hetzelfde geldt voor SPOT in Amsterdam Zuidoost, waar de ambitie is om de bestaande vierkante meters kantoren in de nieuwbouw terug te laten komen.
Bij SPOT is daarbij ook ruimte gemaakt voor scholen. Wat bij de veel grotere ontwikkeling van de Merwedekanaalzone in Utrecht ook gebeurd is. Zouden daar ook nog culturele programma’s aan toegevoegd worden, zoals architect Daan Roggeveen van MORE Architecture in het symposium voorstelde, dan zouden binnenstedelijke buurten kunnen ontstaan met een compleet aanbod van voorzieningen.
4. Organiseer het parkeren boven de grond
De maat van het hybride stadsblok, al gauw zo’n zestig bij zestig meter, maakt het mogelijk om het parkeren van auto’s en fietsen (deels) bovengronds in de binnenterreinen op de lossen. Dat bovengronds parkeren heeft een aantal voordelen. Zo reduceert het de bouwkosten. Maar het vermindert ook de ‘diepte’ van het bouwblok: een binnentuin op de tweede of derde verdieping ontvangt meer daglicht dan wanneer deze lager zou liggen. Daarbij speelt ook nog dat een bovengrondse parkeergarage in een scenario met veel meer deelauto’s eenvoudiger getransformeerd kan worden.
Het inzetten van de parkeergarage om de binnentuin hoger te leggen wordt ingezet bij de kop van de Rijnhaven in Rotterdam, bij De Pontkade in Amsterdam Noord, bij B-Proud in Den Haag en voor een deel ook bij de Merwedekanaalzone in Utrecht.
Alleen bij SPOT in Amsterdam Zuidoost wordt vastgehouden aan ondergronds parkeren. Met reden, want alleen op die manier zijn de verschillende deelgebieden nu werkelijk met elkaar te verbinden. Bij SPOT gaat het nu om de ontwikkeling van vijf kavels. Maar in de toekomst kunnen de omliggende kavels daar op aanhaken.
5. Varieer in hoogte voor doorzicht en zonlicht
De woningen die in de hybride stadsblokken een plek krijgen zijn vaak compact. Op dit moment lijkt 48 m2 voor beleggers optimaal. Dergelijke woningen komen dan ook veel voor, naast kleinere en grotere woningen dan dat. Als je dan een eenzijdige orientatie hebt op het binnenterrein en rondom enkel andere woningen ziet… is dat de kwaliteit die we zoeken?, vroeg architect Marten de Jong van de Architekten Cie. zich hardop af. Voor de bewoners is het plezierig als er af en toe ook een doorzicht naar de stad is. In De Pontkade zijn die doorzichten daarom ook opgenomen.
Iets vergelijkbaars geldt voor de toetreding van zonlicht. Door op strategische plekken de bebouwing lager te houden valt er veel daglicht het blok en de woningen binnen. Alle hybride stadsblokken hebben daarom getrapte bouwvolumes. Daarbij helpt die getrapte vorm ook om de windhinder te beperken.
Vervolg
De op het symposium gepresenteerde ontwerpen klonken af en toe als jongensboeken waarin de ontwerpers op het juiste moment – in de staart van de kredietcrisis – aan de juiste personen deze nieuwe perspectieven toonden. Zo ontstond een momentum voor de ontwikkeling van dit nieuwe type stadsblok. Maar worden de uitgesproken ambities straks ook waargemaakt? De kop van de Rijnhaven, SPOT en Merwedekanaalzone zijn gebiedsontwikkelingen die een behoorlijke tijd in beslag zullen nemen. Dat vraagt van alle betrokken partijen om een lange adem.
De huidige praktijk van ruimtelijke ordening is sterk versnipperd. Dit versterkt de noodzaak om over de volle breedte van het vakgebied te reflecteren en te leren. Die handschoen pakken wij op. Architectenweb, Lectoraat Bouwtransformatie van de Hogeschool van Amsterdam, MORE Architecture en Pakhuis de Zwijger zetten daarom in op een vervolg.
In dit symposium is bijvoorbeeld veel over de volumes gesproken, maar hoe werken deze gebouwencomplexen van binnen en vanuit het perspectief van de gebruikers? Wat vinden andere partijen in de keten, zoals ontwikkelaars en gemeenten? En in hoeverre krijgt dit hybride bouwblok ook gestalte buiten de vier grote steden?
Heb je zelf ideeën over een vervolg op dit symposium? Laat het ons weten via
redactie@architectenweb.nl
.
Livestream
Het symposium zelf had ook een hybride vorm, met zo’n honderd deelnemers die er live bij waren in Pakhuis de Zwijger en nog veel meer deelnemers die het symposium via de livestream volgden. Van de live bijeenkomst maakte architectuurfotograaf Katja Effting/DAPh bovenstaande foto’s. De livestream is terug te kijken op YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=tY79W-Ii4mc
Trefwoorden
b-proud
het nieuwe hybride stadsblok
kaan architecten
marten de jong
pontkade
marco broekman
hogeschool van amsterdam
bura urbanism
oz
merwedekanaalzone
wouter zaaijer
architectenweb
dirk peters
symposium
frank suurenbroek
barcode architects
hoogbouw
daan roggeveen
kees kaan
netwerkevent
spot
netwerkevenement
de architekten cie.
rijnhaven
more architecture
Best gelezen
1
Spectaculaire overkapping voor vernieuwd Arnhems busstation Kronenburg
maandag, 3 november
2
Groot Egyptisch Museum naar ontwerp van Heneghan Peng en West 8 officieel geopend
maandag, 3 november
3
NOAHH ontwerpt nieuw zwembad in Noordersportpark Haarlem
dinsdag, 4 november
4
De waarde voor de toekomst (slot)
vrijdag, 31 oktober
5
Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025
woensdag, 5 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Architectenweb symposium 'Het nieuwe hybride stadsblok' op 1 februari gaat door
25 januari 2022
Symposium waarin het nieuwe hybride stadsblok op de snijtafel gelegd wordt
16 mei 2022
Eerste twee fases Pontkade op NDSM-werf opgeleverd
29 juli 2021
LOLA presenteert ontwerp openbare ruimte eerste fase Merwede
24 mei 2023
Masterplan met hoogbouw en drijvend stadspark voor Rijnhaven gepresenteerd
6 maart 2020
Groen licht voor gebiedstransformatie SPOT Amsterdam
19 april 2018
OZ presenteert hoogbouwcomplex in de Binckhorst
15 oktober 2019
Bouw autovrije wijk Merwede in Utrecht officieel van start
4 maart
Plannen voor wijk Merwede voorgelegd aan gemeenteraad Utrecht
11 maart 2021
Caro van de Venne vertrekt bij Barcode Architects en richt nieuw bureau op
23 mei 2023
MORE Architecture biedt een alternatief voor Chinese verstedelijking
14 oktober 2024
BURA presenteert plan voor nieuwe stadswijk Rijnpark in Arnhem
12 maart 2024
Tien principes om werken en wonen succesvol te mengen
28 september 2022
Ruimtelijk kader voor verdichting Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord vastgesteld
17 december 2024
Gemeenteraad Dijk en Waard stemt in met verdichting De Frans volgens flexibele stedenbouwkundige aanpak
29 januari
Hoogste punt blikvanger migratiemuseum Fenix bereikt
9 september 2024
MORE Architecture, Felixx en SITE aan de slag met stationsgebied Heemskerk
6 maart 2024
Architectenweb symposium: Post-Growth City
30 januari
Team met KAAN Architecten ontwerpt nieuw havencoördinatiecentrum Antwerpen
17 november 2023
Duits faculteitgebouw naar ontwerp van KAAN Architecten opgeleverd
15 februari 2022
Overeenkomst voor eerste deel Binck City Park getekend
18 februari 2022
Lobby en eerste verdieping World Port Centre Rotterdam gerenoveerd door Mecanoo
18 februari 2022
OZ presenteert laatste twee blokken OurDomain
23 februari 2022
Bouw eerste fase wijk Merwede Utrecht kan van start
25 februari 2022
Programma in Pakhuis de Zwijger over nieuwe ontwikkelmodellen voor de stad
25 februari 2022
Onderzoekers presenteren scenario stad van 2120 in Arnhem
3 maart 2022
Opgaven in de stad centraal tijdens festival in LocHal
15 maart 2022
KAAN Architecten geselecteerd voor verbouwing Museum Catharijneconvent
20 april 2022
Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok vanuit gebruikersperspectief
3 mei 2022
Programma in Pakhuis de Zwijger over wonen in hoogbouw
4 mei 2022
Festival STAD: over het belang dat iedereen in de stad ertoe doet
9 mei 2022
Eerste monografie van KAAN Architecten verschenen
24 juni 2022
Architectenweb symposium: werken én wonen in de maakstad
29 augustus 2022
Stadsmuseum Gent houdt expositie over hoogbouw in de Lage Landen
8 september 2022
KAAN Architecten presenteert opgeleverd House of Communication München
20 januari 2023
Boek belicht Meelfabriek op te transformeren terrein Rotterdam
10 februari 2023
Rotterdamse welstand akkoord met nieuw ontwerp voor Hotel Chicago
3 maart 2023
Acht lessen over modulaire woningbouw in hout
13 april 2022
Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok
26 oktober 2021
Lessen rond het verder bouwen aan bestaande scholen
31 maart 2020
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Architectenweb netwerkevent: nieuwe inzichten in fietsmobiliteit
5 november 2018
Architectenweb netwerkevent: scholen zonder traditionele klaslokalen
22 mei 2018
Architectenweb symposium 'Het nieuwe hybride stadsblok' op 1 februari gaat door
25 januari 2022
Symposium waarin het nieuwe hybride stadsblok op de snijtafel gelegd wordt
16 mei 2022
Eerste twee fases Pontkade op NDSM-werf opgeleverd
29 juli 2021
LOLA presenteert ontwerp openbare ruimte eerste fase Merwede
24 mei 2023
Masterplan met hoogbouw en drijvend stadspark voor Rijnhaven gepresenteerd
6 maart 2020
Groen licht voor gebiedstransformatie SPOT Amsterdam
19 april 2018
OZ presenteert hoogbouwcomplex in de Binckhorst
15 oktober 2019
Bouw autovrije wijk Merwede in Utrecht officieel van start
4 maart
Plannen voor wijk Merwede voorgelegd aan gemeenteraad Utrecht
11 maart 2021
Caro van de Venne vertrekt bij Barcode Architects en richt nieuw bureau op
23 mei 2023
MORE Architecture biedt een alternatief voor Chinese verstedelijking
14 oktober 2024
BURA presenteert plan voor nieuwe stadswijk Rijnpark in Arnhem
12 maart 2024
Tien principes om werken en wonen succesvol te mengen
28 september 2022
Ruimtelijk kader voor verdichting Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord vastgesteld
17 december 2024
Gemeenteraad Dijk en Waard stemt in met verdichting De Frans volgens flexibele stedenbouwkundige aanpak
29 januari
Hoogste punt blikvanger migratiemuseum Fenix bereikt
9 september 2024
MORE Architecture, Felixx en SITE aan de slag met stationsgebied Heemskerk
6 maart 2024
Architectenweb symposium: Post-Growth City
30 januari
Team met KAAN Architecten ontwerpt nieuw havencoördinatiecentrum Antwerpen
17 november 2023
Duits faculteitgebouw naar ontwerp van KAAN Architecten opgeleverd
15 februari 2022
Overeenkomst voor eerste deel Binck City Park getekend
18 februari 2022
Lobby en eerste verdieping World Port Centre Rotterdam gerenoveerd door Mecanoo
18 februari 2022
OZ presenteert laatste twee blokken OurDomain
23 februari 2022
Bouw eerste fase wijk Merwede Utrecht kan van start
25 februari 2022
Programma in Pakhuis de Zwijger over nieuwe ontwikkelmodellen voor de stad
25 februari 2022
Onderzoekers presenteren scenario stad van 2120 in Arnhem
3 maart 2022
Opgaven in de stad centraal tijdens festival in LocHal
15 maart 2022
KAAN Architecten geselecteerd voor verbouwing Museum Catharijneconvent
20 april 2022
Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok vanuit gebruikersperspectief
3 mei 2022
Programma in Pakhuis de Zwijger over wonen in hoogbouw
4 mei 2022
Festival STAD: over het belang dat iedereen in de stad ertoe doet
9 mei 2022
Eerste monografie van KAAN Architecten verschenen
24 juni 2022
Architectenweb symposium: werken én wonen in de maakstad
29 augustus 2022
Stadsmuseum Gent houdt expositie over hoogbouw in de Lage Landen
8 september 2022
KAAN Architecten presenteert opgeleverd House of Communication München
20 januari 2023
Boek belicht Meelfabriek op te transformeren terrein Rotterdam
10 februari 2023
Rotterdamse welstand akkoord met nieuw ontwerp voor Hotel Chicago
3 maart 2023
Acht lessen over modulaire woningbouw in hout
13 april 2022
Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok
26 oktober 2021
Lessen rond het verder bouwen aan bestaande scholen
31 maart 2020
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Architectenweb netwerkevent: nieuwe inzichten in fietsmobiliteit
5 november 2018
Architectenweb netwerkevent: scholen zonder traditionele klaslokalen
22 mei 2018
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Toren van Babel
Gesprek met Caro van de Venne over hoogbouw en de openbare ruimte
8 april 2021
Toren van Babel
Gesprek met Marco Broekman over inclusieve hoogbouw
19 augustus 2021
Toren van Babel
Gesprek met Frank Suurenbroek over neuroarchitectuur en hoogbouw op ooghoogte
30 november 2023
Gesprek met Daan Roggeveen over zijn werk in Nederland en in China
13 februari
Toren van Babel
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
10 april
Toren van Babel
Gesprek met Caro van de Venne over hoogbouw en de openbare ruimte
8 april 2021
Toren van Babel
Gesprek met Marco Broekman over inclusieve hoogbouw
19 augustus 2021
Toren van Babel
Gesprek met Frank Suurenbroek over neuroarchitectuur en hoogbouw op ooghoogte
30 november 2023
Gesprek met Daan Roggeveen over zijn werk in Nederland en in China
13 februari
Toren van Babel
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
10 april
Toon alles
Gerelateerde video's
Het nieuwe hybride stadsblok
Symposium
Het nieuwe hybride stadsblok vanuit gebruikersperspectief
Symposium
Andere nieuwsberichten
Foto's uitreiking Architectenweb Awards 2025
47 minuten geleden
Op woensdagavond 5 november 2025 zijn in het Keilepand in Rotterdam de Architectenweb Awards 2025 uitgereikt. Architectuurfotograaf Jan Paul Mioulet / DAPh maakte een beeldverslag van deze feestelijke avond.
BDG en LAP ontwerpen plan met 24 woningen op plek oud zwembad Bilthoven
Vandaag, 14:03
Op de plek van het oude zwembad Brandenburg in Bilthoven worden 24 woningen gerealiseerd. De woningen worden in blokken verspreid over het terrein, georiënteerd op het omringende groen ingerichte landschap.
Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025
Gisteren, 22:00
Tijdens de uitreiking van de Architectenweb Awards 2025, op woensdagavond 5 november 2025 in het Keilepand in Rotterdam, is Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2024.
Fenix, kunstmuseum over migratie, is Publiek gebouw van het Jaar 2025
Gisteren, 21:55
Fenix, kunstmuseum over migratie, ontworpen door MAD, Bureau Polderman en EGM architecten, is op de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 uiteroepen tot Publiek gebouw van het Jaar 2025.
Provincies focussen op agrarisch natuurbeheer tegen stikstof
Vandaag, 15:11
De betrokken partijen hebben daarover afspraken gemaakt, maar benadrukken dat steun van de rijksoverheid nodig blijft.
Corporatiewoning harder geraakt door klimaatverandering
Vandaag, 10:46
Bewoners van de onderzochte woningen hebben bijvoorbeeld vaker last van hittestress door warme nachten en krijgen vaker te maken met wateroverlast bij hevige buien.
Arons en Gelauff benoemt drie associates
4 november, 12:05
Eva Heldeweg, Gijs Beckman en Thom Zijlstra zijn benoemd tot associate partner bij Arons en Gelauff architecten.
DigiBouw 2025 – enkele tips
4 november, 11:14
Op 19 en 20 november 2025 vindt in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht de tweede editie van DigiBouw plaats. Enkele tips voor sessies die voor architecten van toegevoegde waarde zijn.
Limburg trekt vijftig miljoen uit voor woningbouw bij intercitystations
3 november, 5:13
De provincie Limburg trekt vijftig miljoen euro uit voor de plannen om tot 2040 ruim 30.000 woningen in de buurt van intercitystations te bouwen.
Corporaties lenen voor het eerst honderd miljard bij Waarborgfonds
3 november, 9:51
Daarmee kunnen woningcorporaties volgens koepel Aedes bouwdoelen voor de komende jaren halen en sociale huurwoningen verduurzamen.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur