Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Marjolein van Eig
Copyright: Maarten van Haaff
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023, 9:00
In de podcastserie Toren van Babel voert Daan Roggeveen gesprekken over de voor- en nadelen van hoogbouw en de kwaliteit ervan. Gelukkig gaat het ook over heel veel andere dingen. Deze week heb ik de eer, want met het bureau hebben ook wij een hoog gebouw ontworpen. Ik mocht de podcast alvast beluisteren en ik hoor mezelf meerdere keren praten over een goede gebouwplint, als één van de kenmerken van een goed hoog gebouw, zonder toe te lichten wat ik daar eigenlijk precies mee bedoel. Soms stamel ik wat over openheid, materialiteit en het leven op het maaiveld, maar veel concreter wordt het niet.
Terwijl een goede gebouwplint, verrassend genoeg, wel eens wat achterblijft bij het ontwerpen aan hoogbouw. De aandacht gaat naar de sculptuur aan de skyline, naar de kroon en naar de woningplattegronden. Het feit dat het gebouw na 50 tot 150 meter landt op de grond lijkt men soms al mooi genoeg te vinden.
In Rotterdam hebben we veel ervaring met hoge gebouwen. Als het er een beetje waait dan ben je je leven niet zeker; je vliegt met fiets en al rond een lantarenpaal (Hofplein), probeert wanhopig overstekende voetgangers te sparen (Stationsplein) of je komt gewoon niet verder en moet terug naar huis (brug over de Westersingel bij Calypso). Dat is de ervaring op een gemiddelde, winderige dag.
Die windlast wordt, bij de voet van een hoog gebouw, tegengegaan door een fijne luifel. Niet elke ontwerper is dol op zo’n rokje aan zijn of haar creatie en laat die, tegen beter weten in, achterwege. Terwijl die luifel, mits goed vormgegeven, niet enkel de wind tegenhoudt maar ook nog eens kan bijdragen aan een prettige entree voor de hoogbouwbezoeker. Zo’n luifel immers, is wel het verlengstuk van
het leven in het trappenhuis
. Het vormt de overgang van het leven buiten naar het leven binnen. De luifel verwelkomt en begeleidt de bezoeker het gebouw in en uit.
Eigenlijk ontwerp je, als je een hoog gebouw ontwerpt, drie gebouwen: het plintgebouw, het middendeel en de kroon. Een goede plint heeft niet per definitie iets te maken met de hoogbouw erboven. Immers, op maaiveld zie je de hoogbouw bijna niet. De gebouwplint kán het gevolg zijn van de naar beneden denderende toren, maar dat hoeft niet. De plint kan ook prima zijn eigen kwaliteit hebben, ontworpen vanuit de omgeving op ooghoogte.
Laatst zag ik de serie De Stamhouder, die zich deels afspeelt in WOII en in de jaren ‘70. In één van de afleveringen werd mijn aandacht getrokken door een gebouwplint. Ik zag een mooie entreetrap, een metselwerkreliëf, koperen details, een luifel op ranke kolommen en bewerkt natuursteen dat de entree omlijstte. In de verte fietsnietjes (huh? In de jaren ’70?) op een brede stoep. De gebouwplint was maar heel even in beeld. Toch wist het detailniveau en de rijkheid van de materialen direct mijn aandacht te trekken. Hier wil je naar binnen. Ik meende een gebouw aan de Blaak te herkennen en dat vermoeden werd bevestigd toen ik er laatst langsfietste.
De Blaak, zag ik vervolgens, blijkt een bijzonder goede leerschool te zijn voor hoe je wel en hoe je niet een goede gebouwplint kunt ontwerpen. Sinds de Tweede Wereldoorlog is men hier flink tekeer gegaan in allerlei stijlen en vormen. Aan de Blaak vind je hoge plinten, lage plinten, dichte plinten, dichtgeplakte plinten, open plinten, onduidelijke plinten, rommelige plinten, monumentale plinten, donkere passages, lelijke reclames, mooie reclames, betonnen kolommen voor de plinten, natuurstenen kolommen, geen kolommen, opvallende entrees, verstopte entrees, tourniquets op straat, slechte plinten door goede architecten en goede plinten door onbekende architecten.
Wat kunnen we hiervan leren? Er is helaas geen eenduidig antwoord op die vraag te geven. Maar een kwalitatief goede plint bezit in ieder geval een aantal kenmerken: er is een prettige afwisseling van open en dichte delen (dus niet enkel glas); er is een duidelijke entree met een fijne luifel; er is aandacht voor materialiteit en detail, en de plint is – in ieder geval visueel gezien – hoger dan de bovenliggende gebouwdelen (anders lijkt de bovenliggende toren de begane grond in elkaar te drukken). Eigenlijk best wel simpel en logisch allemaal. Even onthouden voor de volgende podcast.
Toren van Babel is een maandelijkse serie binnen de
Architectenweb Podcast
. Hierin praat architect Daan Roggeveen (
MORE Architecture
) met ontwerpers, ontwikkelaars en andere experts die allemaal hun eigen perspectief hebben op hoogbouw. Doel is het antwoord vinden op de vraag: hoe maak je nu een echt goed hoog gebouw? De aflevering waarin Marjolein van Eig te gast is verschijnt komende donderdag, 16 februari 2023, en is dan te vinden op Apple Podcasts en Spotify, maar ook op Architectenweb.nl/podcasts.
Marjolein van Eig is architect-directeur van
BureauVanEig
. Zowel in haar werk als in haar maandelijkse column verbindt ze eigentijdse opgaven met hun historische wortels. Ze is als gastdocent verbonden aan de TU Delft en de Academie van Bouwkunst Rotterdam.
Trefwoorden
toren van babel
woontoren
column
plint
hoogbouw
podcast
marjolein van eig
Best gelezen
1
Merwede – overzicht stadsblokken eerste fase
woensdag, 17 december
2
Purmerend kiest uit drie ontwerpen voor Schapenmarkt
woensdag, 17 december
3
Powerhouse Company en SO-IL delen ontwerp voor toren naast Whitney Museum
dinsdag, 16 december
4
Voormalige jeugdgevangenis in Amsterdam getransformeerd en uitgebreid tot woongebouw
woensdag, 17 december
5
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
vrijdag, 12 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Gaaf land
14 maart 2023
De uitstoot is nu
11 april 2023
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Witte Mannen
12 oktober 2023
'New Yorks zoning-model kan ook Nederlandse hoogbouw vooruit helpen'
9 januari 2024
Laatste keer, echt
12 december 2023
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Ode aan Joost
13 februari 2024
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Modern
14 mei 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
Stad aan het water
8 oktober 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Grote werken
11 maart
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Groene gevel
11 februari
Column
Words of wisdom
13 mei
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Column
10 nieuwe steden
9 september
Column
Schoonheid in de architectuur
11 november
Afval
9 december
De andere kant
24 januari 2023
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Toegankelijk
11 oktober 2022
Sloopverbod
13 september 2022
Column
De factor tijd
14 juni 2022
Column
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Column
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Gaaf land
14 maart 2023
De uitstoot is nu
11 april 2023
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Witte Mannen
12 oktober 2023
'New Yorks zoning-model kan ook Nederlandse hoogbouw vooruit helpen'
9 januari 2024
Laatste keer, echt
12 december 2023
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Ode aan Joost
13 februari 2024
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Modern
14 mei 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
Stad aan het water
8 oktober 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Grote werken
11 maart
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Groene gevel
11 februari
Column
Words of wisdom
13 mei
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Column
10 nieuwe steden
9 september
Column
Schoonheid in de architectuur
11 november
Afval
9 december
De andere kant
24 januari 2023
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Toegankelijk
11 oktober 2022
Sloopverbod
13 september 2022
Column
De factor tijd
14 juni 2022
Column
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Column
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
KAAN Architecten breidt bureauleiding uit
Vandaag, 15:00
KAAN Architecten heeft vier associate partners en vier associate architects benoemd.
Caroline Voet publiceert ontwerphandboek over Dom Hans van der Laan
Vandaag, 13:55
Deze maand verschijnt bij nai010 uitgevers het ontwerphandboek Dom Hans van der Laan in de praktijk. In de publicatie ontrafelt Caroline Voet de ontwerpprincipes van de Nederlandse benedictijner monnik en architect.
Bedrijfsverzamelgebouw Plus Ultra op universiteitscampus Wageningen klaar
Vandaag, 11:10
De draagconstructie van het 7.600 vierkante meter omvattend gebouw is nagenoeg volledig van CLT gerealiseerd en de gevel is bekleed met tegels van gerecycled plastic. Proof of the Sum is verantwoordelijk voor het ontwerp.
Architecten verzorgen weer masterclasses in Haarlem
Gisteren, 15:26
In PHIL Haarlem treden achtereenvolgens Jeroen de Willigen (Zwarte Hond), Kees Kaan (KAAN architecten) en Ninke Happel (HCVA) op.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
Vandaag, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
RIVM: op korte afstand van elke woning speelplek en groen
Vandaag, 09:31
Dit zijn enkele van de ‘vuistregels’ die het RIVM heeft opgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte.
BNA: architecten zien licht herstel, maar ook rem op productie
Gisteren, 14:51
Vier op de tien architectenbureaus beoordelen de marktsituatie als goed en de helft als redelijk
Energiedoel voor 2030 wordt behaald, maar ambitie buiten bereik
Gisteren, 10:15
Nederland heeft in 2030 genoeg windturbines en zonnepanelen op land om het doel uit het Klimaatakkoord te halen.
Renovatie Helderse vuurtoren Lange Jaap blijkt mogelijk
16 december, 12:19
De monumentale vuurtoren Kijkduin in Den Helder, in de volksmond beter bekend als Lange Jaap, wordt gerenoveerd.
Nederland telt voor het eerst meer ouderen dan jongeren
16 december, 10:56
Ongeveer 3,76 miljoen mensen zijn 65 jaar of ouder, terwijl er bijna 3,72 miljoen mensen van jonger dan 20 zijn.
Ga naar het nieuws-archief
Marjolein van Eig
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur