Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Marjolein van Eig
Copyright: Maarten van Haaff
Modern
14 mei 2024, 9:00
Vlak voor zijn overlijden had ik het plezier om samen met architect Jan Brouwer in een jury te zitten. Brouwer was 87 jaar en, met zijn bril op zijn voorhoofd, glashelder van geest. De jurering betrof de beoordeling van voorstellen voor een nieuwe invulling van zijn afvalkathedraal op de Binckhorst. De verwachting is dat het gebouw in de komende jaren zijn functie zal verliezen en Brouwer, die zich altijd actief inzette voor het vak en voor de architectuur in zijn stad Den Haag, kende zijn pappenheimers en zag de sloopbui al aankomen. De kwaliteit van de architectuur en het debat erover in de stad was er in de laatste jaren wat hem betreft niet op vooruit gegaan. Met de prijsvraag hoopte hij het debat over het belang van zijn gebouw en de gehele Binckhorst voor de stad weer aan te zwengelen.
De afvalkathedraal dankt zijn naam aan de grootte van het gebouw en zijn reusachtige binnenruimte, die dankzij enorme tuiconstructies in één keer overspannen wordt. Tuiconstructies in gebouwen waren een kortstondige hype in de jaren ’80 en ’90. Mij hebben ze nooit kunnen bekoren; ik vond het nogal een gedoe met die tuien, liggers en koppelstukken. Ook lastig te combineren met een isolerende laag, omdat de constructie buitenlangs gaat en juist daar de expressie aan het gebouw moet geven; en waar laat je dan die isolatie en wat doe je met die koudebruggen? Maar Brouwer vertelde over de afvalkathedraal, over de flexibiliteit van het gebouw en de enorme materiaalbesparing – door de slimme tuiconstructies – en hier in dit gebouw zag ik de schoonheid ervan en het bewonderingswaardige vakmanschap van Brouwer.
Brouwer had ook een uitgesproken mening over de baksteenarchitectuur van de laatste decennia. “Sick of Brick”, riep hij uit tijdens één van de middagen die we bij elkaar waren en keek uitdagend de tafel rond om weerklank te vinden. Het maakte me vrolijk, omdat ik hier dan toch recht in een generatiekloof keek.
Een verklaring voor de weerzin tegen baksteen door de generatie van Jan Brouwer wordt gegeven door Jan Peter Wingender in het radioprogramma ‘
Nooit meer slapen
’. In de jaren '30 van de vorige eeuw werd alles nog in baksteen gebouwd; van funderingen tot bruggen tot hoofddraagconstructies. Al die toepassingen en de culturele dimensie van het materiaal werden gevierd in de tentoonstelling ‘Nederland bouwt in baksteen’ die in 1940 in Museum Boijmans van Beuningen werd gehouden. Na het bombardement op Rotterdam gingen de Duitsers er echter mee aan de haal. Zij plakten er hun eigen Blut und Boden-ideologie op. De baksteen was in Nazi-ogen een Germaanse bouwsteen.
Na de oorlog ontstond er een controverse tussen ‘traditionele’ en ‘moderne’ architecten. De ‘moderne’ architecten vonden dat de baksteen besmet was geraakt en wilden het niet gebruiken. De ‘moderne’ architecten bestempelden zichzelf als ‘goed’ en de ‘traditionele’ baksteenarchitectuur als ‘fout’. Dit oordeel heeft lang en hardnekkig boven de architectuur gehangen en op zichzelf gezorgd voor stevige breuklijnen in het aanzien van onze steden. Je kunt je afvragen wat daar precies ‘goed’ aan is.
Als reactie op deze zogenaamde ‘goede’ architectuur, die dus alles behalve van baksteen is, ben ik op mijn beurt allergisch geworden voor de termen ‘modern’ en ‘eigentijds’. Ze worden te pas en te onpas gebruikt, want gebruikers ervan associëren ze nog altijd met iets ‘goeds’. Als iets maar modern en eigentijds is, dan is het goed. Voor mijn geestesoog verschijnen echter rechthoekige, witgestucte gebouwen met grote antracietkleurige glazen puien en daartussen dichte delen met houten planken. Wanneer ik de termen ‘moderne architectuur’ door de zoekmachine haal, blijkt dat beeld redelijk te kloppen. Modern wellicht maar vooral heel erg saai in mijn ogen.
Ik heb echter ontdekt dat ik de woorden ook in mijn voordeel kan laten werken. Omdat we zelf in onze ontwerpen op allerlei manieren het verleden met het heden verweven, vinden sommigen het soms lastig om onze ontwerpen te plaatsen. Het is toch wel modern, zie ik ze denken. Is het wel ‘goed’? En dan helpt het enorm, wanneer ik die woorden in mijn verhaal meng. Dan zeg ik dat we op een ‘moderne’ manier gebruik maken van het materiaal baksteen. Of dat het kleurgebruik in ons ontwerp heel ‘eigentijds’ is. En dan is, bijna 80 jaar na de oorlog, iedereen opgelucht. Gelukkig, het is goed. Het is modern.
Marjolein van Eig is architect-directeur van
BureauVanEig
. Zowel in haar werk als in haar maandelijkse column verbindt ze eigentijdse opgaven met hun historische wortels. Ze is afstudeermentor aan de Academie van Bouwkunst, geeft regelmatig lezingen in binnen- en buitenland, en is architectlid van de Welstandcommissie in Rotterdam.
Trefwoorden
jan brouwer
modern
baksteen
generatiekloof
marjolein van eig
column
de binckhorst
afvalkathedraal
nazisme
traditioneel
Best gelezen
1
Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord krijgt zeventig meter hoge woontoren
woensdag, 22 oktober
2
Studio Ard Hoksbergen herkent en vertaalt wensen van Xplore Agora
donderdag, 23 oktober
3
Bouw van The Circle op plek café De Omval gaat van start
donderdag, 23 oktober
4
De Louise van De Zwarte Hond combineert sociale woningbouw met kwaliteit en duurzaamheid
maandag, 20 oktober
5
Nieuw woongebouw op plek befaamde elektronicazaak Rotterdam-Noord
maandag, 20 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
Ode aan Joost
13 februari 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Laatste keer, echt
12 december 2023
J.P. van Eesteren en cepezed verbouwen Universe tot rijkskantoor
30 september 2024
Stad aan het water
8 oktober 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Witte Mannen
12 oktober 2023
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Woningbouwproject Binck City Park in Den Haag opgeleverd
2 juni
Het Nieuwe NAi
12 september 2023
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Groene gevel
11 februari
Marjolein van Eig
1 september 2023
Column
Grote werken
11 maart
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Column
Words of wisdom
13 mei
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
De uitstoot is nu
11 april 2023
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Gaaf land
14 maart 2023
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023
Column
10 nieuwe steden
9 september
De andere kant
24 januari 2023
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
Toegankelijk
11 oktober 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Sloopverbod
13 september 2022
De factor tijd
14 juni 2022
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
Ode aan Joost
13 februari 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Laatste keer, echt
12 december 2023
J.P. van Eesteren en cepezed verbouwen Universe tot rijkskantoor
30 september 2024
Stad aan het water
8 oktober 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Witte Mannen
12 oktober 2023
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Woningbouwproject Binck City Park in Den Haag opgeleverd
2 juni
Het Nieuwe NAi
12 september 2023
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Groene gevel
11 februari
Marjolein van Eig
1 september 2023
Column
Grote werken
11 maart
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Column
Words of wisdom
13 mei
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
De uitstoot is nu
11 april 2023
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Gaaf land
14 maart 2023
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023
Column
10 nieuwe steden
9 september
De andere kant
24 januari 2023
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
Toegankelijk
11 oktober 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Sloopverbod
13 september 2022
De factor tijd
14 juni 2022
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Loer Architecten, Fletts en Kleurrijk Wonen zetten volgende stap in sociale woningbouw in hout
24 oktober, 4:02
Woningcorporatie Kleurrijk Wonen en Fletts bouwden in Culemborg een duurzaam, houten appartementengebouw met een innovatief 2D-bouwconcept naar ontwerp van Loer Architecten
Architectonische installatie als scenografie voor tentoonstelling kunstenaar
24 oktober, 2:45
Voor het Gallo-Romeins Museum in het Vlaamse Tongeren ontwierp Atelier Leise uit Maastricht de scenografie voor een tentoonstelling.
Haags schoolgebouw Eduard Cuypers gerenoveerd en uitgebreid met nieuwbouw
24 oktober, 12:07
In Den Haag is naar ontwerp van DP6 de basisschool Heilig Hart gerenoveerd en uitgebreid met nieuwbouw.
Groosman presenteert ontwerp gezondheidscentrum in Mijdrecht
24 oktober, 10:48
Behalve een gezondheidscentrum omvat het complex 42 zorgappartementen en 27 aanleunwoningen. Het gebouw bestaat uit drie bakstenen volumes met elk een eigen programma en oriëntatie.
Inschrijving Neprom-prijs 2026 geopend
24 oktober, 1:59
De tweejaarlijkse prijs is bestemd voor hoogwaardige en vernieuwende locatieontwikkeling.
Partijen eens over minder regels en procedures in woningbouw
24 oktober, 9:28
De aanpak van de woningnood is voor veel kiezers het belangrijkste thema voor deze verkiezingen.
Provincies: bouw van half miljoen woningen dreigt stil te vallen
23 oktober, 3:08
De bouw van ongeveer 500.000 woningen dreigt de komende jaren vast te lopen, vooral door de stikstofimpasse en het overvolle elektriciteitsnet.
Maquette als onderdeel van expositie Amsterdam in Motion wordt geopend
23 oktober, 10:35
De maquette, onderdeel van de permanente tentoonstelling Amsterdam in Motion, is een cadeau aan de 750-jarige stad.
Provincies zetten in op natuurherstel tegen stikstofimpasse
22 oktober, 1:27
In 2030 moet zeventig procent van die natuurgebieden op orde zijn, vijf jaar later moet dat voor negentig procent gelden.
Renovatie Prinsenhof Delft kost negen miljoen meer dan eerder begroot
22 oktober, 9:33
Dat komt onder meer doordat bouwmaterialen en energie duurder zijn geworden en door ‘schaarste aan gespecialiseerd vakmanschap’, meldt de gemeente.
Ga naar het nieuws-archief
Marjolein van Eig
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur