Marjolein van Eig
Copyright: Maarten van Haaff

Stad aan het water

8 oktober 2024, 9:00
Met de Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed van de gemeente Rotterdam, voorheen Welstand, en het bijbehorende, onvolprezen secretariaat, waren we op excursie naar Hamburg. In eigen tijd en met eigen geld, belangrijk om even te noemen, voordat iemand daarover gaat struikelen. En met de trein. En zoals dat gaat met zo’n groepje vakidioten; alles werd uitgebreid benoemd, besproken en bekritiseerd onder de verschillende lichtcondities: bij daglicht, heel veel zonlicht, avondlicht, lantarenlicht, ochtendlicht en in allerlei staten; opgewekt, vermoeid, geïnteresseerd, mopperig, nuchter en niet nuchter.

En wat we dan ook deden: vergelijken vergelijken vergelijken. Met Rotterdam natuurlijk. Is het beter dan in Rotterdam? Slechter dan in Rotterdam?

In ieder geval vonden we; Hamburg is meer havenstad dan Rotterdam. In Hamburg zie je overal, langs het water, de kranen en de containerrobots nog aan het werk. In Rotterdam moet je daar eerst een flink stuk voor fietsen of met de boot.

Maar, in Hamburg is er wel meer afstand tot het water dan in Rotterdam. Alle nieuwbouw (8.000 woningen) in de HafenCity ligt vier meter opgetild boven het maaiveld. Dat komt door de getijdenwisseling die een paar keer per jaar flinke uitschieters heeft en waardoor het water af en toe heel hoog komt. Dit wordt niet opgelost met een dijklichaam maar met hoge betonnen muren en schuifdeuren. En dat zorgt voor een afstandelijke stad.

Het gebrek aan bruggen in Hamburg (punten voor Rotterdam!) draagt daaraan bij; je komt als fietser niet lekker dat water over, waardoor de scheiding met het zuidelijk deel van de stad door het water groot is. Er onderdoor kan wel, door een tunnel die zich goed laat vergelijken met ‘onze’ Maastunnel. Met ook mooie entreegebouwen met rijk vormgegeven keramiek en een lange, boogvormige, betegelde tunnel. Weliswaar geen karakteristieke houten roltrappen voor de fiets maar wel karakteristieke houten liften waar vroeger auto’s mee naar beneden gingen. Aan de andere kant van de tunnel, ‘op’ het Hamburgse Zuid, een hoge muur. Tegen het water. Dat doen we in Rotterdam beter.

Waar we in Rotterdam de stad aan het water verrijken met die prachtige bruggen hebben ze in Hamburg de glansrijke Elbphilharmonie gebouwd. En waar we in Rotterdam ploeteren met de financiering, het ontwerp en de verbouwing van het grootste museum van de stad is het verhaal van dit pronkstuk ook verre van glansrijk. Het gebouw kende een voorbereidingstijd van vier jaar, een bouwtijd van tien jaar en een budgetoverschrijding van 700 miljoen, op een budget van 70 miljoen.

Maar daar schamen ze zich niet voor; daar zijn ze trots op. Het wordt overal verteld. En iedereen roept óóóóóh! en áááááh! net als wanneer ze naar het gebouw kijken. Het gebouw is hét icoon geworden van de stad. En iedereen mag zonder betalen zo hups het gebouw op. En rondlopen in de ruimte tussen het nieuwe volume en de massieve onderbouw.  En niemand heeft het meer over geld, behalve voor het verhaal. Zullen we dat in Rotterdam ook zo doen en dan nog beter?


Marjolein van Eig is architect-directeur van BureauVanEig. Zowel in haar werk als in haar maandelijkse column verbindt ze eigentijdse opgaven met hun historische wortels. Ze is afstudeermentor aan de Academie van Bouwkunst, geeft regelmatig lezingen in binnen- en buitenland, en is architectlid van de Welstandcommissie in Rotterdam.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Amsterdam bouwt nieuwe Jaap Eden IJshal

1 uur geleden

Samenwerkingsverband met Blink en WE architecten wint tender Markthuis Papendrecht

3 uur geleden

BURA en De Urbanisten aan de slag met masterplan voor Schiehaven Noord

Gisteren, 14:18

Benthem Crouwel en Snøhetta geven eerste indruk van Huis van Cultuur en Bestuur Eemsdelta

Gisteren, 11:01

Klimaatraad: inconsistent klimaatbeleid brengt onzekerheid

31 minuten geleden

Flexkoop komt niet van de grond op woningmarkt, zegt NHG

Vandaag, 10:05

Zuid-Holland zoekt met spoed nieuwe plek voor archeologisch depot

Gisteren, 13:05

Ruim een op de drie Nederlanders vindt woning niet hittebestendig

Gisteren, 11:47

'Bouwplaatsen worden steeds interessanter voor criminelen'

10 juli, 2:32

NVM: prijzen mogelijk sterker omhoog na verkoopgolf huurhuizen

10 juli, 11:18
Marjolein van EigArchitect
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan