Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Marjolein van Eig
Copyright: Maarten van Haaff
Stad aan het water
8 oktober 2024, 9:00
Met de Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed van de gemeente Rotterdam, voorheen Welstand, en het bijbehorende, onvolprezen secretariaat, waren we op excursie naar Hamburg. In eigen tijd en met eigen geld, belangrijk om even te noemen, voordat iemand daarover gaat struikelen. En met de trein. En zoals dat gaat met zo’n groepje vakidioten; alles werd uitgebreid benoemd, besproken en bekritiseerd onder de verschillende lichtcondities: bij daglicht, heel veel zonlicht, avondlicht, lantarenlicht, ochtendlicht en in allerlei staten; opgewekt, vermoeid, geïnteresseerd, mopperig, nuchter en niet nuchter.
En wat we dan ook deden: vergelijken vergelijken vergelijken. Met Rotterdam natuurlijk. Is het beter dan in Rotterdam? Slechter dan in Rotterdam?
In ieder geval vonden we; Hamburg is meer
haven
stad dan Rotterdam. In Hamburg zie je overal, langs het water, de kranen en de containerrobots nog aan het werk. In Rotterdam moet je daar eerst een flink stuk voor fietsen of met de boot.
Maar, in Hamburg is er wel meer afstand tot het water dan in Rotterdam. Alle nieuwbouw (8.000 woningen) in de HafenCity ligt vier meter opgetild boven het maaiveld. Dat komt door de getijdenwisseling die een paar keer per jaar flinke uitschieters heeft en waardoor het water af en toe heel hoog komt. Dit wordt niet opgelost met een dijklichaam maar met hoge betonnen muren en schuifdeuren. En dat zorgt voor een afstandelijke stad.
Het gebrek aan bruggen in Hamburg (punten voor Rotterdam!) draagt daaraan bij; je komt als fietser niet lekker dat water over, waardoor de scheiding met het zuidelijk deel van de stad door het water groot is. Er onderdoor kan wel, door een tunnel die zich goed laat vergelijken met ‘onze’ Maastunnel. Met ook mooie entreegebouwen met rijk vormgegeven keramiek en een lange, boogvormige, betegelde tunnel. Weliswaar geen karakteristieke houten roltrappen voor de fiets maar wel karakteristieke houten liften waar vroeger auto’s mee naar beneden gingen. Aan de andere kant van de tunnel, ‘op’ het Hamburgse Zuid, een hoge muur. Tegen het water. Dat doen we in Rotterdam beter.
Waar we in Rotterdam de stad aan het water verrijken met die prachtige bruggen hebben ze in Hamburg de glansrijke Elbphilharmonie gebouwd. En waar we in Rotterdam ploeteren met de financiering, het ontwerp en de verbouwing van het grootste museum van de stad is het verhaal van dit pronkstuk ook verre van glansrijk. Het gebouw kende een voorbereidingstijd van vier jaar, een bouwtijd van tien jaar en een budget
overschrijding
van 700 miljoen, op een budget van 70 miljoen.
Maar daar schamen ze zich niet voor; daar zijn ze trots op. Het wordt overal verteld. En iedereen roept óóóóóh! en áááááh! net als wanneer ze naar het gebouw kijken. Het gebouw is hét icoon geworden van de stad. En iedereen mag zonder betalen zo hups het gebouw op. En rondlopen in de ruimte tussen het nieuwe volume en de massieve onderbouw. En niemand heeft het meer over geld, behalve voor het verhaal. Zullen we dat in Rotterdam ook zo doen en dan nog beter?
Marjolein van Eig is architect-directeur van
BureauVanEig
. Zowel in haar werk als in haar maandelijkse column verbindt ze eigentijdse opgaven met hun historische wortels. Ze is afstudeermentor aan de Academie van Bouwkunst, geeft regelmatig lezingen in binnen- en buitenland, en is architectlid van de Welstandcommissie in Rotterdam.
Trefwoorden
marjolein van eig
column
water
hamburg
havenstad
rotterdam
welstand
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
3
Kollhoff & Pols realiseert 58 woningen in monumentale panden Den Haag
dinsdag, 9 december
4
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
5
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Presentatie van nieuwe boek Marjolein van Eig op 8 november in Nieuwe Instituut
2 oktober 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Modern
14 mei 2024
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Groene gevel
11 februari
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Column
Grote werken
11 maart
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
Column
Words of wisdom
13 mei
Ode aan Joost
13 februari 2024
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Laatste keer, echt
12 december 2023
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Column
10 nieuwe steden
9 september
Column
Schoonheid in de architectuur
11 november
Witte Mannen
12 oktober 2023
Afval
9 december
Het Nieuwe NAi
12 september 2023
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Gaaf land
14 maart 2023
De uitstoot is nu
11 april 2023
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023
De andere kant
24 januari 2023
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Toegankelijk
11 oktober 2022
Sloopverbod
13 september 2022
Column
De factor tijd
14 juni 2022
Column
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Column
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Presentatie van nieuwe boek Marjolein van Eig op 8 november in Nieuwe Instituut
2 oktober 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Modern
14 mei 2024
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Groene gevel
11 februari
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Column
Grote werken
11 maart
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
Column
Words of wisdom
13 mei
Ode aan Joost
13 februari 2024
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Laatste keer, echt
12 december 2023
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Column
10 nieuwe steden
9 september
Column
Schoonheid in de architectuur
11 november
Witte Mannen
12 oktober 2023
Afval
9 december
Het Nieuwe NAi
12 september 2023
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Gaaf land
14 maart 2023
De uitstoot is nu
11 april 2023
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023
De andere kant
24 januari 2023
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Toegankelijk
11 oktober 2022
Sloopverbod
13 september 2022
Column
De factor tijd
14 juni 2022
Column
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Column
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Faculteit ITC Universiteit Twente onderscheiden met Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
12 december, 5:30
Vrijdag ontving Civic Architects de prijs en het bijbehorend geldbedrag van 50.000 euro uit handen van Ed Nijpels, voorzitter van de ir. Abe Bonnema Stichting.
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
12 december, 11:37
Naar ontwerp van MVRDV en het plaatselijke architectenbureau MoonWalkLocal ondergaat het boeddhistische klooster Plum Village in de Franse Dordogne een grote renovatie.
Studio for New Realities ontwerpt twee woongebouwen in District U
12 december, 10:00
De transformatie van het voormalige Unilever-terrein in Vlaardingen gaat een nieuwe fase in nu gestart is met de bouw van de eerste woningbouwprojecten.
Wanden uit leemsteen verbinden woning met Limburgs landschap
12 december, 9:00
In de landelijke omgeving van Weert, in het noorden van Limburg, heeft De Nieuwe Context een woning ontworpen waar wanden uit leemsteenblokken de verbinding tussen binnen en buiten manifest maken.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
12 december, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
12 december, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk
11 december, 3:13
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
Brussel wil snellere vergunningen voor elektriciteitsprojecten
11 december, 1:39
De Europese Commissie wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
10 december, 1:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
10 december, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Ga naar het nieuws-archief
Marjolein van Eig
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur