Marjolein van Eig
Copyright: Maarten van Haaff

Stad aan het water

8 oktober 2024, 9:00
Met de Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed van de gemeente Rotterdam, voorheen Welstand, en het bijbehorende, onvolprezen secretariaat, waren we op excursie naar Hamburg. In eigen tijd en met eigen geld, belangrijk om even te noemen, voordat iemand daarover gaat struikelen. En met de trein. En zoals dat gaat met zo’n groepje vakidioten; alles werd uitgebreid benoemd, besproken en bekritiseerd onder de verschillende lichtcondities: bij daglicht, heel veel zonlicht, avondlicht, lantarenlicht, ochtendlicht en in allerlei staten; opgewekt, vermoeid, geïnteresseerd, mopperig, nuchter en niet nuchter.

En wat we dan ook deden: vergelijken vergelijken vergelijken. Met Rotterdam natuurlijk. Is het beter dan in Rotterdam? Slechter dan in Rotterdam?

In ieder geval vonden we; Hamburg is meer havenstad dan Rotterdam. In Hamburg zie je overal, langs het water, de kranen en de containerrobots nog aan het werk. In Rotterdam moet je daar eerst een flink stuk voor fietsen of met de boot.

Maar, in Hamburg is er wel meer afstand tot het water dan in Rotterdam. Alle nieuwbouw (8.000 woningen) in de HafenCity ligt vier meter opgetild boven het maaiveld. Dat komt door de getijdenwisseling die een paar keer per jaar flinke uitschieters heeft en waardoor het water af en toe heel hoog komt. Dit wordt niet opgelost met een dijklichaam maar met hoge betonnen muren en schuifdeuren. En dat zorgt voor een afstandelijke stad.

Het gebrek aan bruggen in Hamburg (punten voor Rotterdam!) draagt daaraan bij; je komt als fietser niet lekker dat water over, waardoor de scheiding met het zuidelijk deel van de stad door het water groot is. Er onderdoor kan wel, door een tunnel die zich goed laat vergelijken met ‘onze’ Maastunnel. Met ook mooie entreegebouwen met rijk vormgegeven keramiek en een lange, boogvormige, betegelde tunnel. Weliswaar geen karakteristieke houten roltrappen voor de fiets maar wel karakteristieke houten liften waar vroeger auto’s mee naar beneden gingen. Aan de andere kant van de tunnel, ‘op’ het Hamburgse Zuid, een hoge muur. Tegen het water. Dat doen we in Rotterdam beter.

Waar we in Rotterdam de stad aan het water verrijken met die prachtige bruggen hebben ze in Hamburg de glansrijke Elbphilharmonie gebouwd. En waar we in Rotterdam ploeteren met de financiering, het ontwerp en de verbouwing van het grootste museum van de stad is het verhaal van dit pronkstuk ook verre van glansrijk. Het gebouw kende een voorbereidingstijd van vier jaar, een bouwtijd van tien jaar en een budgetoverschrijding van 700 miljoen, op een budget van 70 miljoen.

Maar daar schamen ze zich niet voor; daar zijn ze trots op. Het wordt overal verteld. En iedereen roept óóóóóh! en áááááh! net als wanneer ze naar het gebouw kijken. Het gebouw is hét icoon geworden van de stad. En iedereen mag zonder betalen zo hups het gebouw op. En rondlopen in de ruimte tussen het nieuwe volume en de massieve onderbouw.  En niemand heeft het meer over geld, behalve voor het verhaal. Zullen we dat in Rotterdam ook zo doen en dan nog beter?


Marjolein van Eig is architect-directeur van BureauVanEig. Zowel in haar werk als in haar maandelijkse column verbindt ze eigentijdse opgaven met hun historische wortels. Ze is afstudeermentor aan de Academie van Bouwkunst, geeft regelmatig lezingen in binnen- en buitenland, en is architectlid van de Welstandcommissie in Rotterdam.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Meer foto's en video van Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal

Gisteren, 13:27

De Nijs, LEVS en Lüning ontwikkelen biobased bouwmethodiek ‘Tim’ die houtbouw flexibel en betaalbaar moet maken

Gisteren, 11:30

HAL en Boskalis kopen Nederlandse activiteiten VolkerWessels

Gisteren, 10:00

BoschSlabbers wint ontwerpwedstrijd voor herinrichting Grote Markt in Hulst

3 juli, 5:23

Tweede Kamer draait bezuiniging Nationale Parken terug – natuurorganisaties reageren opgelucht

Gisteren, 11:30

Rapport: wereldwijd groeit aantal toeristische trips in komende tien jaar met bijna 50%

Gisteren, 10:30

TNO roept overheid op te investeren in hightechmegaclusters

Gisteren, 09:30

Stadsverwarming komt deels in handen overheid, Kamer akkoord

Gisteren, 08:30

Ontwikkeling van duurzame energie op land dreigt tot stilstand te komen

Gisteren, 07:30

Gelderland roept op tot snellere procedures voor vol stroomnet

2 juli, 9:42
Marjolein van EigArchitect
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan