Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Marjolein van Eig
Copyright: Maarten van Haaff
De factor tijd
14 juni 2022, 9:00
Om de hoek van het huis, waar ik sinds een half jaar woon, staat een heuse kathedraal. Op weg naar mijn kantoor kom ik erlangs. Op een dag doorbrak ik de gedachte dat ik die weleens zou gaan bezoeken als ik daar tijd voor zou hebben. Ik besloot er naar binnen te gaan.
De kathedraal was grotendeels leeg, de dienst was net afgelopen. De koster liep de verschillende kaarsen langs en ruimde wat op. Op het podium viel er zonlicht op een man die bezig was met de vloer. Hij was het vloermozaïek aan het herstellen. Er lagen zo’n tien tegeltjes van 15x15 mm in verschillende kleuren klaar. De tegeltjes kwamen uit Italië en kwamen het dichtst bij de kleur, transparantie en glans van de tegeltjes die vervangen moesten worden, vertelde hij me. De tijd die ik in de kerk doorbracht was hij intensief bezig met dit klusje. Ik had bewondering voor de rust en zorgvuldigheid die hij uitstraalde. Hij was er nog lang niet klaar mee toen ik vertrok.
Een paar jaar geleden bezocht ik een lezing van restauratiearchitect Maarten Fritz. De lezing was onderdeel van een reeks die Happel Cornelisse Verhoeven Architecten organiseerde.
Fritz
werkt sinds eind jaren ‘80 aan uiteenlopende restauraties binnen Nederland, waaronder het stadhuis in Maastricht en het Jachthuis Sint Hubertus. De aandacht die het vak van restauratiearchitect met zich meebrengt, het kijken naar materialen en aansluitingen en de kennis die er nodig is om deze gebouwen zo goed mogelijk in ere te herstellen, maakte indruk op me. Fritz startte met een foto van een ontmanteld Sint Hubertus. In elk project, vertelde hij, is er een moment van totale paniek. “Dit komt niet meer goed”, denkt hij dan. Vervolgens toonde hij het proces van de restauratie van Jachthuis Sint Hubertus en daar was het heel goed gekomen.
Het vak van restauratiearchitect blijkt een voortdurende zoektocht te zijn naar materialen en vaklieden. Soms is het een kwestie van nieuwe stenen ter plekke oud maken, met een kwastje. Een mooie foto die het vakmanschap van Fritz illustreerde was een zwartwit foto van het jachthuis voor en na de restauratie. Doordat de kleur ontbrak, kwam de focus te liggen op de glans en het patina van het baksteen metselwerk en de dakpannen. Tijdens een eerdere restauratie waren dakpannen toegepast die weliswaar de juiste kleur hadden, maar een totaal andere glansgraad hadden dan het metselwerk. Met de pannen die er nu gebruikt waren, was de glansgraad dezelfde als die van het metselwerk en dat leverde een prachtige balans op tussen het indrukwekkende dakvlak en de gevel.
“Restaureren is niets anders dan het herstellen van schade. Het is technisch en bouwkundig van aard. Vaak lastig en vraagt om specifieke kennis, vaardigheden, doorzettingsvermogen en ervaring.” Daar deed Fritz zichzelf tekort. Uit de lezing bleek duidelijk dat er honderden manieren zijn om schade te herstellen. Het vakmanschap zit hem erin om dat op een zo nauwkeurig mogelijke manier te doen. En dat betekent niet enkel dat de kleur, glansgraad, patina en dieptewerking klopt. Het betekent ook het meenemen van ouderdom. Het is immers niet de bedoeling dat Jachthuis Sint Hubertus er na restauratie weer uitziet als nieuw. Het belangrijkste en tegelijkertijd het moeilijkste is dat de factor tijd behouden blijft in de beleving van het monument. Zijn vraag aan Ninke Happel rond de renovatie van Museum De Lakenhal in Leiden was dan ook: ‘Maak je het niet te mooi?’
Het vak van restauratiearchitect leert ons dat vakmanschap en specifiek materiaalgebruik dingen zijn die in de loop van de tijd steeds meer gewaardeerd worden aan een gebouw. Het geeft gebouwen eigenheid en een plek in de tijd. Mijn inschatting: hoe meer aandacht er in het maken van het gebouw is gaan zitten, hoe meer ervan gehouden gaat worden.
En er zullen altijd vaklieden te vinden zijn die met alle liefde en geduld op zoek gaan de naar de juiste materialen om het gebouw weer te repareren en toonbaar te maken. Maar niet te mooi.
Marjolein van Eig is architect-directeur van
BureauVanEig
. Zowel in haar werk als in haar maandelijkse column verbindt ze eigentijdse opgaven met hun historische wortels. Ze is als gastdocent verbonden aan de TU Delft en de Academie van Bouwkunst Rotterdam.
Trefwoorden
oud worden
restauratie
jachthuis sint hubertus
column
marjolein van eig
maarten frits
Best gelezen
1
Gemeente Haarlemmermeer kiest plan Ons Erf voor deelgebied Lincolnpark Hoofddorp
woensdag, 3 december
2
De mythe van de architect
dinsdag, 2 december
3
Veel Nederlandse winnaars bij de Archello Awards 2025
dinsdag, 2 december
4
Ibelings van Tilburg geeft boerderij met monumentale schuur in Zoetermeer woonbestemming
dinsdag, 2 december
5
Nederlands Fotomuseum toont fotografische verbeelding van Rotterdam
dinsdag, 2 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Rijksmonumentaal Jachtslot Mookerheide heropend na restauratie door 1meter98
22 april 2024
Edelherten vreten door Berlage ontworpen tuinen op Veluwe kaal
31 juli 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
2023 in tien columns door Marjolein van Eig
26 december 2023
Toegankelijk
11 oktober 2022
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Witte Mannen
12 oktober 2023
Laatste keer, echt
12 december 2023
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Ode aan Joost
13 februari 2024
De uitstoot is nu
11 april 2023
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Modern
14 mei 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
Stad aan het water
8 oktober 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Grote werken
11 maart
Groene gevel
11 februari
Column
Words of wisdom
13 mei
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Column
10 nieuwe steden
9 september
Column
Schoonheid in de architectuur
11 november
Column
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Column
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Sloopverbod
13 september 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023
De andere kant
24 januari 2023
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023
Gaaf land
14 maart 2023
Rijksmonumentaal Jachtslot Mookerheide heropend na restauratie door 1meter98
22 april 2024
Edelherten vreten door Berlage ontworpen tuinen op Veluwe kaal
31 juli 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
2023 in tien columns door Marjolein van Eig
26 december 2023
Toegankelijk
11 oktober 2022
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Witte Mannen
12 oktober 2023
Laatste keer, echt
12 december 2023
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Ode aan Joost
13 februari 2024
De uitstoot is nu
11 april 2023
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Modern
14 mei 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
Stad aan het water
8 oktober 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Grote werken
11 maart
Groene gevel
11 februari
Column
Words of wisdom
13 mei
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Column
10 nieuwe steden
9 september
Column
Schoonheid in de architectuur
11 november
Column
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Column
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Sloopverbod
13 september 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023
De andere kant
24 januari 2023
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023
Gaaf land
14 maart 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Amsterdam schrijft architectenprijsvraag uit voor nieuwbouw theater De Meervaart
2 uur geleden
Behalve het nieuwe gebouw, dat in een hoek van de Sloterplas komt te staan, behelst de prijsvraag ook een herinrichting van de zuidwestoever van het meer.
Barcode Architects presenteert opgeleverd stadskantoor van Dresden
4 uur geleden
Het door Barcode Architects en Tchoban Voss Architekten ontworpen stadskantoor van Dresden is geopend. Het 34.000 vierkante meter omvattend gebouw maakt deel uit van de vernieuwing van het Ferdinandplatz in het centrum van de Duitse stad.
MIX architectuur en MAAK space ontwerpen landschappelijk woonveld in Leidschendam
Vandaag, 13:45
MIX architectuur en MAAK space ontwierpen in opdracht van ontwikkelaar Blauwhoed een landschappelijk woonveld met 64 grondgebonden woningen dat onderdeel is van de gebiedsontwikkeling Vlietvoorde in Leidschendam.
Nieuwbouw Algemeen Ziekenhuis Diest in gebruik genomen
Vandaag, 11:55
Het door archipelago ontworpen gebouw wordt omringd door groen, een conditie waarvan gebruik is gemaakt door veel uitzicht te creëren. Ook is op het maaiveld een colonnade gerealiseerd, die de overgang van binnen naar buiten verzacht.
Gelderland steekt ruim 27 miljoen in versnelling woningbouw
3 uur geleden
Het geld gaat met name naar het aanpakken van de knelpunten waar grote nieuwbouwprojecten tegenaan lopen.
Invoering hogere stikstofgrens op 1 januari nog zeer onzeker
Vandaag, 12:44
Het demissionaire kabinet kan dit plan om Nederland van het stikstofslot te halen alleen doorzetten als aan harde voorwaarden is voldaan.
Noord-Holland ziet woningbouw toenemen, maar tempo moet omhoog
Vandaag, 09:09
Het aantal woningen in Noord-Holland waarvan de bouw is begonnen is sinds het voorjaar van 2024 sterk toegenomen.
Staten Utrecht verdeeld over plan voor verbouwing provinciehuis
Gisteren, 13:15
Meerdere Statenfracties in de provincie Utrecht hebben twijfels over het plan voor de verbouwing van het provinciehuis.
‘Ambtenaren zeer ontevreden over privatisering bouwtoezicht’
Gisteren, 10:00
Ambtenaren zeggen de grip te zijn kwijtgeraakt, meldt Binnenlands Bestuur.
Wang Shu en Lu Wenyu worden curator Architectuurbiënnale van Venetië in 2027
3 december, 2:52
De Chinese architecten en docenten verzorgen de artistieke leiding van de twintigste editie van de Venetiaanse architectuurmanifestatie.
Ga naar het nieuws-archief
Marjolein van Eig
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur