Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018, 9:40
‘Niets van dit alles gaat gebouwd worden’, luidt de eerste zin van de openingstoespraak van de tentoonstelling ‘Sluisbuurt Studies’ in Arcam. Ik staar verbluft voor me uit – de rest van het gesprokene gaat volledig langs me heen. De tentoonstelling heeft als doel de discussie rondom de hoogbouwplannen op Zeeburgereiland in beeld te brengen. Met deze opmerking lijkt die discussie al gestrand voordat ze goed en wel is aangevangen. Ik weet niet wat erger is: het disrespect aan het adres van de architecten en studenten die hebben gewerkt aan deze tentoonstelling en het beeldkwaliteitsplan, of het expliciete gebrek aan ambitie dat van dit ‘welkom’ uitgaat.
Van de middeleeuwen tot eind 19
e
eeuw waren kerken de hoogste gebouwen ter wereld en Europa het werelddeel waar deze hoogtestrijd werd uitgevochten. Daarna werden de Verenigde Staten het strijdperk en het kantoorgebouw onderwerp van de strijd. Inmiddels komen in de lijst met de vijftig hoogste gebouwen ter wereld (hoger dan 350 meter) nog slechts zes (!) Amerikaanse wolkenkrabbers voor. De helft van alle
super high-rises
staat in China. Europa ontbreekt op de lijst volledig.
De afgelopen jaren heb ik in China heel wat steden met ambitieuze burgemeesters gezien. Elke stad drukt haar aspiraties voor het meegaan in de vaart der volkeren uit in het ontwikkelen van een zogenaamd ‘CBD’ – een Central Business District met bijbehorende skyline. In veel gevallen wordt deze hoogbouw ontworpen door SOM, KPF of Gensler – wereldwijd opererende
corporate firms
die er hun specialisme van hebben gemaakt eerzucht te vertalen in beton, glas en staal.
De plannen worden vervolgens tentoongesteld in zogenaamde
urban planning centers
: speciaal gebouwde tentoonstellingsgebouwen waarin de bezoekers een glorieuze toekomst wordt voorgespiegeld. Doel: investeerders en overheden interesseren in de toekomstplannen van de stad.
Piece de résistance
: een gigantische maquette die een goed overzicht geeft van de ambities van het stadsbestuur en haar planners. Elke Chinese stad van enige omvang heeft een dergelijk planning center – de steden zijn immers elkaars concurrent in het aantrekken van investeringen.
De laatste jaren zijn Nederlandse steden plotsklaps in een vergelijkbare
race for the skies
terecht gekomen. Rotterdam positioneert zich uiteraard al langer als ‘Manhattan aan de Maas’, door het actief stimuleren van een hoogbouwagenda. Niet geremd door de ballast van een historische binnenstad ontwikkelde de stad in de afgelopen decennia op allerlei plekken hoogbouw. Op dit moment is een aantal torens in aanbouw die elk hun eigen curieuze definitie van hoogte kennen: de Zalmhaventoren van Dam & Partners wordt het ‘hoogste gebouw van de
Benelux
’; de Baantoren van Powerhouse Company wordt de ‘
slankste
woontoren van Europa’.
Ook Den Haag lanceerde recent een nieuwe hoogbouwvisie met de veelzeggende titel ‘Eyeline en Skyline’. Doel: het binnenstedelijk opvangen van de groei van de stad. In de ambitieuze plannen wordt de maximum bouwhoogte losgelaten – op zichzelf geen gek idee. Het eerste beeld dat de stad communiceerde is echter ronduit teleurstellend: een set dominostenen die boven station Den Haag HS uittorenen. Los van de werkelijke betekenis van dit beeld, lijkt dit me niet de manier om het grote publiek warm te maken voor een ‘Haags Hong Kong’.
Een dergelijk sterk beeld is juist nú van groot belang. Zoals een architect met wie ik recent sprak het verwoordde: “In de huidige markt is de vraag zo groot, dat elke ontwikkelaar alles kwijt kan aan beleggers – ook schoenendozen.” Het is dus cruciaal dat de gemeente daadwerkelijk benoemt wat de kwaliteit van binnenstedelijke hoogbouw is en hoe deze gegarandeerd kan worden. Een strategische locatie, programmering, profiel,
setbacks,
buitenruimte, diversiteit van typologieën: juist in de huidige markt moeten traditionele ideeën over hoogbouw ter discussie worden gesteld.
Het is van groot belang om beleggers mee te krijgen in een nieuwe, kwalitatieve benadering van hoogbouw. Beleggingsfondsen richten zich op dit moment op kantoren, op wonen of op winkelen:
CIAM meets finance
. Een gemengd programma ontwikkelen binnen één gebouw – wat binnenstedelijke hoogbouw diverser en interessanter maakt – is daardoor ingewikkeld. Dat geldt ook voor de plint: het minst interessante gebouwdeel voor de belegger is voor de stad het belangrijkste onderdeel van het gebouw.
Het is duidelijk dat hoogbouw geen doel op zichzelf is. Waar het om gaat is: hoogwaardige binnenstedelijke verdichting rondom centra van openbaar vervoer waarin werkelijk goede en duurzame stedelijke leefomgevingen kunnen worden gemaakt.
Voor Nederlandse steden is het een kansloze ambitie om in hun skyline te trachten te concurreren met Aziatische steden. Hoogbouw gaat niet om de banale discussie over hoogte
an sich
. Het gaat erom wat goede hoogbouw oplevert: dynamische steden. Levendige straten met bijbehorende sociale veiligheid – ook ‘s avonds. Winkels, restaurants en publieke voorzieningen die floreren, omdat er voldoende ruimtedruk is. Gereduceerd autogebruik, doordat er sprake is van stedelijke ontwikkeling die hand in hand gaat met OV-gebruik.
Rondom een gecompliceerd en kwetsbaar gebied als Den Haag HS – waar het Stationsgebied, Laakkwartier, Schilderswijk en Transvaal bij elkaar komen – kan hoogbouw ingezet worden als strategisch middel om het gebied een positieve impuls te geven. Dat vraagt om zorgvuldigheid – en niet om slechts om een plaatje met bouwenveloppen.
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseerde hij dit voorjaar aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst
‘The Amsterdam Agenda’
, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
Trefwoorden
hoogbouw
column
daan roggeveen
Best gelezen
1
Plan voor nieuwe buurt op plek hoofdkantoor ABN AMRO op de Zuidas
vrijdag, 10 oktober
2
‘Alexander Straub zet grote groep vakgenoten weg als niet-relevant’
vrijdag, 10 oktober
3
Duitsland slokt Nederlandse bouwkracht op
maandag, 13 oktober
4
ECHO Urban Design en Studio RAP maken winnend ontwerp voor herontwikkeling in Vlissingen
donderdag, 9 oktober
5
ONE Architecture & Urbanism werkt mee aan masterplan transformatie havengebied New York
vrijdag, 10 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Bouw hoogste woontoren van Nederland gestart
26 oktober 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Gemeenteraad Dijk en Waard stemt in met verdichting De Frans volgens flexibele stedenbouwkundige aanpak
29 januari
Ruimtelijk kader voor verdichting Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord vastgesteld
17 december 2024
'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd
8 mei 2024
Acht lessen rond de renovatie van sociale woningbouw
12 april 2024
Architectenweb symposium: renovatie van sociale woningbouw
12 maart 2024
Architectenweb symposium: renovatie van sociale woningbouw
26 februari 2024
2023 in tien podcasts door Daan Roggeveen
28 december 2023
Zeven lessen rond het ontwerp van sociale woningbouw
2 oktober 2023
Architectenweb symposium: nieuw elan voor sociale woningbouw
30 augustus 2023
Architectenweb symposium: nieuw elan voor sociale woningbouw
14 juli 2023
2022 in tien podcasts door Daan Roggeveen
30 december 2022
Symposium waarin het nieuwe hybride stadsblok op de snijtafel gelegd wordt
16 mei 2022
Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok vanuit gebruikersperspectief
3 mei 2022
Vijf lessen over ‘Het nieuwe hybride stadsblok’
3 februari 2022
2021 in tien podcasts door Daan Roggeveen
30 december 2021
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Boek Go West Project uitgegeven
28 juni 2011
Chinese taxichauffeurs rijden naar Shenzhen
25 november 2009
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Bouw hoogste woontoren van Nederland gestart
26 oktober 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Gemeenteraad Dijk en Waard stemt in met verdichting De Frans volgens flexibele stedenbouwkundige aanpak
29 januari
Ruimtelijk kader voor verdichting Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord vastgesteld
17 december 2024
'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd
8 mei 2024
Acht lessen rond de renovatie van sociale woningbouw
12 april 2024
Architectenweb symposium: renovatie van sociale woningbouw
12 maart 2024
Architectenweb symposium: renovatie van sociale woningbouw
26 februari 2024
2023 in tien podcasts door Daan Roggeveen
28 december 2023
Zeven lessen rond het ontwerp van sociale woningbouw
2 oktober 2023
Architectenweb symposium: nieuw elan voor sociale woningbouw
30 augustus 2023
Architectenweb symposium: nieuw elan voor sociale woningbouw
14 juli 2023
2022 in tien podcasts door Daan Roggeveen
30 december 2022
Symposium waarin het nieuwe hybride stadsblok op de snijtafel gelegd wordt
16 mei 2022
Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok vanuit gebruikersperspectief
3 mei 2022
Vijf lessen over ‘Het nieuwe hybride stadsblok’
3 februari 2022
2021 in tien podcasts door Daan Roggeveen
30 december 2021
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Boek Go West Project uitgegeven
28 juni 2011
Chinese taxichauffeurs rijden naar Shenzhen
25 november 2009
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Nieuwe editie van DigiBouw vindt plaats op 19 en 20 november in Utrecht
2 uur geleden
AI, robotisering, parametrisch ontwerpen en bouwen, verandermanagement, veiligheid, open standaarden, BIM, slimme bouwlogistiek, CO2-reductie op de bouwplaats… dat zijn de thema’s die aan bod komen bij DigiBouw.
David Chipperfield landt in Antwerps Nieuw Zuid
Gisteren, 16:04
Het duurzame kantoorproject Orchard van David Chipperfield Architects is de meest recente toevoeging aan de ontwikkeling van de wijk Nieuw Zuid aan de Antwerpse Schelde.
Daan Zandbelt wordt nieuwe Spoorbouwmeester
Gisteren, 14:31
Per 1 januari volgt hij Marianne Loof op in die rol. Zandbelt is partner bij architectenbureau De Zwarte Hond en was van 2016 tot 2020 Rijksadviseur Stad en Infrastructuur.
Kantoorgebouw door Arthur Staal aan de Schinkel gerenoveerd en uitgebreid
Gisteren, 11:58
Het bestaande gebouw is naar ontwerp van Office Winhov zoveel mogelijk gerestaureerd, nieuwe toevoegingen zijn zichtbaar gemaakt door hedendaagse materialen en proporties.
PBL: minimaal 150.000 hectare meer natuur nodig in 2050
55 minuten geleden
Het planbureau heeft twee mogelijke oplossingsrichtingen doorgerekend om de huidige Europese doelen voor klimaat, natuur en waterkwaliteit te halen.
Afaina de Jong wint Amsterdamprijs voor de Kunst 2025
Gisteren, 15:19
De architect en oprichter van Afarai won de belangrijkste kunstprijs van de hoofdstad in de categorie Bewezen Kwaliteit.
Pararius: huurmarkt zit op slot, huren stijgen verder
Gisteren, 10:49
De vrije sector huurmarkt zit nog altijd ‘compleet op slot’, meldt woningplatform Pararius op basis van cijfers over het derde kwartaal.
PBL: Ook nieuw plan voor circulaire economie is niet genoeg
14 oktober, 2:42
In de nieuwe versie van het zogeheten Nationaal Programma Circulaire Economie staan ‘vooral veel intenties en plannen’, schrijft het planbureau.
Bossen en bodems in zwaar weer, klimaatraad maakt zich zorgen
14 oktober, 10:24
De klimaatverandering versnelt en de biodiversiteit gaat hard achteruit, terwijl er volgens de WKR steeds meer van de bossen en bodems wordt gevraagd.
'Helft investeerders spendeert opbrengsten verkochte huurhuizen in buitenland'
13 oktober, 2:41
Bijna de helft van de vastgoedinvesteerders die in Nederland huurwoningen van de hand doen, investeert de opbrengsten liever in het buitenland.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur