Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Video's
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Alle projecten
Moderne renovatie jaren 50 tussenwoning
Jaren '30 Architect
91 tijdelijke woningen
Houthandel van Dam
Gemeentelijk monument verbouwen in Zeist
Jaren '30 Architect
Wolvilt in akoestische wand van Alphenberg
Féline
Villa AB1
B-too
Levensloopbestendige bungalow
Engel Architecten
Strand Nesselande Rotterdam
Houthandel van Dam
Appartementen Maassluis
Houthandel van Dam
Zonneheuvel - Nunspeet
Houthandel van Dam
Gorter ook populair op IJburg
Gorter Luiken BV
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Alle producten
Akoestisch Wolvilt - Fresco Grijs 004
Féline
Western Red Cedar
Houthandel van Dam
Akoestisch PET Vilt - Minimal Art Blauw 004
Féline
Pierre Paulin Osaka Sofa
De Machinekamer
Stalen Telescoopdeur
Stalen Deuren Meesters
Profiled Window
Primoclad Europe B.V.
Spuitschuimisolatie
Huntsman Building Solutions
100% hergebruik met circulaire baksteengevel
Hagemeister GmbH & Co. KG
Stalen deuren brons | Steel look
Anyway Doors
Isobooster7 Professional P140
Isobooster
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle video's
Jonas
Orange Architects
Uitreiking Architectenweb Awards 2023
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Nieuw elan voor sociale woningbouw
Symposium
Office Winhov
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2023
Amare
Een gestapelde wereld vol cultuur
Cedar / Hoofdkantoor ING
Benthem Crouwel Architects met HofmanDujardin
Nieuw elan voor sociale woningbouw
Symposium
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Uitreiking Architectenweb Awards 2023
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle podcast's
Gesprek met Tess Broekmans over Oostenburg
Gesprek met Frank Suurenbroek over neuroarchitectuur en hoogbouw op ooghoogte
Gesprek met Lennaert van Capelleveen over data, parametrisch ontwerpen en AI
Gesprek met Nathalie de Vries over multipliciteit in hoogbouw
Gesprek met Flora Nycolaas over hoogbouw in Amsterdam
Gesprek met Nathalie de Vries over multipliciteit in hoogbouw
Gesprek met Britta en Diederik van Egmond over sociale luxe
Gesprek met Lennaert van Capelleveen over data, parametrisch ontwerpen en AI
Gesprek met Nanne de Ru over Construction Company
Gesprek met Frank Suurenbroek over neuroarchitectuur en hoogbouw op ooghoogte
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Partners
Categorieën
Favorieten
Alle bedrijven
Aerial Access
Gevel Onderhouds- en Valbeveiligingssysteem, met Extra Ruimte voor Duurzaamheid
Gsource Technologies LLC
Engineering and Architecture Design Firm
het Cultuurfonds
Mublio
Trapkasten op maat
Dakgotenopmaat.nl
Wij helpen je aan (uit) de goot!
de Huischkamer
Originele Marokkaanse zelliges en antieke vloertegels.
Knauf Insulation
challenge. create. care
OCS | Office Cabling Systems
Totaalleverancier voor kabelmanagement
Forbo Eurocol Nederland B.V.
Mview+
Glasoplossingen voor optimaal comfort
Metaglas Groep
Uniek zicht door duurzaam Dutch design
SAPA
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Alle vacatures
Studio PROTOTYPE zoekt gedreven en talentvoll assistent ontwerper
studio PROTOTYPE B.V.
Studio PROTOTYPE zoekt technisch ontwerper / BIM archicad-modelleur
studio PROTOTYPE B.V.
junior architect
De Zwarte Hond
management assistent
De Zwarte Hond
ingenieur innovatie voor architectuur
De Zwarte Hond
medior/senior architect (biobased specialist)
De Zwarte Hond
WE zoekt junior ontwerptalent
WE architecten
Architect met 2+ jr ervaring
Studio for New Realities
Interieurarchitect/ontwerper
Mirato Interior design + build
Junior architect
Common Affairs
OIII architecten zoekt architect
OIII architecten
Junior Technisch Ontwerper
Marc Koehler Architects B.V.
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Alle magazines
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Architectenweb magazine #10
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #10
Architectenweb magazine #11
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle events
Naadloos overstappen op Archicad: hoe pak je dit aan?
Online
Wonen met landschap
IJzaal, Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179, 1019 HC Amsterdam
Klimaatbeheersing, wooncomfort en circulariteit zijn sleutelwoorden op Polyclose 2024
Flanders Expo, Hal 1-6, Maaltekouter 1, Gent (België)
CAST Stadsgesprek POST65
Club Smederij, Spoorzone Tilburg
Carbon Stories: Circulair in 2050, Droom of Werkelijkheid?
Keilepand, Keilestraat 9, Rotterdam
Tentoonstelling ‘Gevonden architectuur’ met lezing Lacaton
De Singel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen
Bouwen onder de Omgevingswet
De Hall/ TVVL, Korenmolenlaan 4 3447 GG Woerden
Michel de Klerk, inspirator van de Amsterdamse School
Oostzaanstraat 45, Amsterdam
Woondebat: Vormgeven aan (samen)leven
De Nieuwe Coehoorn/CASA , Coehoornstraat 17 6811 LA Arnhem
Naadloos overstappen op Archicad: hoe pak je dit aan?
Online
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Categorieën
Alle thema's
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Awards
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019, 9:15
Groot nieuws begin dit jaar: ‘
Rutte neemt regie OV Randstad op zich
’. De premier gaat zelf de kar trekken bij het versnellen van een aantal grote vervoers- en woningbouwprojecten in de Randstad. Na het strategisch elimineren van het ministerie van VROM wordt ruimtelijke ordening nu plotseling
chefsache
.
In Nederland wordt bij het aanleggen van infrastructuur gedacht vanuit ‘instappers’. Als er te weinig instappers zijn, dan loont het niet om een trein- of metrostation aan te leggen. Klassiek is het voorbeeld van de Bijlmermeer, waar tot laat in de jaren zeventig de bewoners van deze ‘stad van de toekomst’ alleen per streekbus hun wijk uit konden. De metro opende pas negen jaar (!) na de oplevering van de eerste flats.
Waarom draaien we de deze benadering niet om? In plaats van te denken vanuit ‘instappers’ – die a posteriori worden gegenereerd – kunnen we veel beter denken in grondwaardeontwikkeling – in het
creëren van potentie
dus. Dit is het model van waaruit het metrobedrijf in Hong Kong werkt.
Met een oppervlak van 1.100 km2 heeft Hong Kong een grootte van ongeveer 15% van de Randstad, maar met een vergelijkbaar inwoneraantal – zo’n zeven miljoen mensen. Doordat Hong Kong bergachtig is, is 40% van het gebied niet bebouwbaar en dus groen. Stedelijke ontwikkeling vindt plaats in hoge dichtheid, rond OV-knooppunten.
De Hongkongse Mass Transit Rail Corporation (MTR) is de grootste projectontwikkelaar van de stad. De kosten van een nieuw metrostation worden terugverdiend door de commerciële waarde van het knooppunt dat wordt gecreëerd: een
mall
, een aantal woontorens, een kantorenblok. ‘Als we de spoorweg eenmaal hebben aangelegd, neemt de grondwaarde toe en incasseren we deze waardesprong’, legde managing director van de MTR Jacob Kam recent uit in
The Guardian
.
Rond de nieuwe stedelijke knooppunten ontstaat een enorme verdichting, waarmee een urgentie voor het gebruik van openbaar vervoer wordt gecreëerd. Het metrobedrijf vervoert dagelijks 4,8 miljoen reizigers – 68% van de inwoners van Hong Kong gaat per openbaar vervoer naar zijn of haar werk. Marktwerking
meets
duurzaamheid.
Het eindresultaat: een metrosysteem dat zeer betrouwbaar is (punctualiteit 99.9%), dat autonoom is in zijn financiering en met betaalbare metrokaartjes. Immers: boven de grond wordt een groot deel verdiend wat onder de grond wordt uitgegeven. Het rendement van het ontwikkelde vastgoed financiert vervolgens de aanleg van nieuwe metrolijnen. Onderzoek naar het Hongkongse metrosysteem toont logischerwijs aan dat woongebieden die als ‘transit oriented development’ worden ontwikkeld, de grootste plus zien in OV-kilometers
1
.
Het model heeft ook zijn keerzijden. Hong Kong is een van de duurste steden ter wereld, maar de MTR realiseert er geen sociale woningbouw. Bovendien worden de locaties bovenop de metrostations niet getenderd onder mede-ontwikkelaars – MTR heeft het monopolie op deze stationsprojecten.
Er lijkt nu wat beweging te komen in deze situatie. Er gaan stemmen op – van onder meer de oud-minister voor Transport & Volkshuisvesting – om publieke tenders te organiseren voor de locaties op de nieuwe metrostations. De MTR – dat voor 75% in handen is van de staat – zegt zich te gaan richten op haar ‘sociale verantwoordelijkheid’ en de mogelijkheid van sociale woningbouw ‘te onderzoeken’.
Tegelijkertijd stoppen de ambities van MTR niet bij de grenzen van Hong Kong. Het vervoersbedrijf is ook actief in de Chinese megasteden Shenzhen, Hangzhou en Beijing, en in Melbourne en Sydney. In Europa verzorgt het bedrijf openbaar vervoer in Stockholm en het Verenigd Koninkrijk.
De Randstad staat de komende decennia voor een grootschalige opgave: er moeten honderdduizenden woningen gerealiseerd worden in de vier grote steden, voornamelijk binnenstedelijk, en bovendien duurzaam. Hiervoor moet de infrastructuur gereed worden gemaakt.
Om al deze nieuwe woningen bereikbaar, en het vervoer in de Randstad duurzaam en betaalbaar te maken, is het nodig radicaal anders te denken over de bestaande vormen van stedelijke ontwikkeling.
In alle complexe binnenstedelijke vraagstukken waar verdichting en mobiliteit samenkomen – onder meer de Binckhorst in Den Haag en Haven-Stad in Amsterdam – kan het MTR-model een manier zijn om de gecompliceerde ontwikkeling vlot te trekken. Vooral in Amsterdam, waar de ambitie is een parkeernorm van 0.2 parkeerplaats per woning (!) te realiseren kan op deze manier allereerst de publieke infrastructuur worden gerealiseerd. De snelheid van de ontwikkeling zal hierdoor ook toenemen: immers, een bereikbaar stadsdeel is een aantrekkelijk gebied om te ontwikkelen!
Infrastructuur kan betaald worden uit grondwaardestijging. Woningbouw kan in zeer hoge dichtheid worden ontwikkeld rond en bovenop OV-knooppunten, wat de stad op duurzame wijze bereikbaar en bovendien dynamisch maakt. Bestaande regulering (percentages sociale en middeldure huur) zorgt ervoor dat excessieve woningprijsontwikkeling als in Hong Kong in de hand wordt gehouden.
Tijd voor Rutte om een kijkje te gaan nemen in Hong Kong.
En anders komt MTR wellicht onze kant op.
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseerde hij in het voorjaar van 2018 aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst
‘The Amsterdam Agenda’
, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
1 Loo, B. P. Y., Chen, C., & Chan, E. T. H.Rail-based transit-oriented development: Lessons from New York City and Hong Kong. Landscape and Urban Planning, 2010
Trefwoorden
metro
daan roggeveen
column
openbaar vervoer
hong kong
Best gelezen
1
Koschuch Architects ontwerpt woontoren in Haarlem Schalkwijk
woensdag, 6 december
2
Tien Nederlandse bureaus vallen in de prijzen bij Archello Awards
maandag, 4 december
3
MIX architectuur ontwerpt blok met woningen en supermarkten in Crooswijk
woensdag, 6 december
4
AM gaat Ritmeesterlocatie in Veenendaal herontwikkelen
maandag, 4 december
5
Winnaars prijsvraag Europan 17 bekend
woensdag, 6 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Column
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Column
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Column
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Column
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Column
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Column
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Column
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Column
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Column
Rurbanism
22 mei 2018
Column
Hotel My Home
24 april 2018
Column
The Art Mall
27 maart 2018
Column
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Column
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Column
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Column
Habraken in China
28 mei 2019
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Column
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
'Steden en ov-sector komen met deltaplan spoor'
19 september 2019
Column
Culturele Impact
24 september 2019
Column
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Rotterdam: automatische metro, nieuwe lijnen
4 november 2019
Column
Nederland als laboratorium
26 november 2019
'Spoorbodem niet geschikt voor intensiever treinverkeer'
3 december 2019
Column
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Column
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
'Combinaties fiets en ov beter tegen files dan nieuwe wegen'
16 maart 2020
Column
Tijdsverschil
24 maart 2020
Column
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Column
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Column
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
Column
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Column
Geland
22 december 2020
Column
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Column
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Column
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Column
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Column
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Column
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Column
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Column
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Column
Rurbanism
22 mei 2018
Column
Hotel My Home
24 april 2018
Column
The Art Mall
27 maart 2018
Column
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Column
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Column
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Column
Habraken in China
28 mei 2019
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Column
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
'Steden en ov-sector komen met deltaplan spoor'
19 september 2019
Column
Culturele Impact
24 september 2019
Column
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Rotterdam: automatische metro, nieuwe lijnen
4 november 2019
Column
Nederland als laboratorium
26 november 2019
'Spoorbodem niet geschikt voor intensiever treinverkeer'
3 december 2019
Column
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Column
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
'Combinaties fiets en ov beter tegen files dan nieuwe wegen'
16 maart 2020
Column
Tijdsverschil
24 maart 2020
Column
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Column
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Column
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
Column
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Column
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Anterieure overeenkomst BuitenStad Hoorn ondertekend
3 uur geleden
SVP Architectuur en Stedenbouw heeft in samenwerking met Copijn landschapsarchitecten het stedenbouwkundig plan opgesteld voor BuitenStad, een nieuw te verrijzen woonwijk in Hoorn.
3XN ontwerpt luxe woongebouw aan Derde Haven in Scheveningen
3 uur geleden
De ontwikkelaars VORM en MRP en het Deense architectenbureau 3XN hebben het ontwerp gepresenteerd voor een gebouw met luxe appartementen op het vroegere Norfolkterrein in Scheveningen.
Sjoekie de Bijll Nachenius neemt afscheid van BiermanHenket
Vandaag, 09:00
Na achttien jaar vertrekt Sjoekie de Bijll Nachenius aan het eind van dit jaar bij het bureau BiermanHenket.
Gevel boetiek P.C. Hooftstraat vernieuwd met 3D-geprinte elementen
Gisteren, 16:29
In de Amsterdamse P.C. Hoofstraat is door Studio RAP de gevel van een boetiek vernieuwd. Op de gevel zijn expressieve, 3D-geprinte keramische tegels en bakstenen geplaatst waarvan de textuur is bepaald door een algoritme.
Rotterdam onderzoekt mogelijke fraude bij renovatie Boijmans en De Doelen
1 uur geleden
Ook is er vooruitlopend op dat onderzoek een ambtenaar geschorst, meldt een woordvoerder van de gemeente.
Overijssel dreigt te stoppen met PPLG als Rijk niet betaalt
2 uur geleden
De provincie Overijssel dreigt te stoppen met de uitvoering van het Provinciaal Programma Landelijk Gebied als de rijksoverheid geen geld hiervoor beschikbaar stelt.
World Food Center Experience in Ede verdeelt de Gelderse politiek
Gisteren, 13:46
Eind december kunnen de Staten mogelijk zelfs al beslissen om de subsidie in te trekken.
Amsterdam bereidt zich voor op maximumsnelheid van 30 kilometer
Gisteren, 11:35
De lagere snelheid moet de verkeersveiligheid verhogen en het verkeerslawaai halveren.
Provincie Utrecht saneert grond vliegbasis Soesterberg voor woningbouw
Gisteren, 09:03
Het Rijk betaalt de schoonmaakoperatie van 23,5 miljoen euro.
Resultaten ontwerpmanifestatie Bouw Anders gebundeld in boek
6 december, 2:57
Vorig jaar organiseerde architectuurcentrum GRAS op initiatief van de gemeente Groningen de ontwerpmanifestatie Bouw Anders.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur