Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019, 10:05
Het is 10 uur ’s avonds en 35 graden. Ik zit samen met een bevriende Nederlandse architect in een barretje in Shanghai naar het WK voetbal in Rusland te kijken. We zien onze opdrachtgevers op de reclameborden langs het veld staan: de helft van de reclameborden is Russisch; de andere helft bestaat uit reclames van Wanda, Vivo, Hisense, Mengniu en andere Chinese merken. Zou dit ‘
customized advertising’
van voetbalwedstrijden zijn? Het antwoord blijkt nee: als ik twee weken later in Amsterdam ben, zie ik op de Nederlandse televisie hetzelfde beeld: de veldreclame wordt gedomineerd door niet-Westerse merken.
Een van de conclusies van ‘How the City Moved to Mr Sun’, het boek dat ik in 2011 met journalist Michiel Hulshof publiceerde, was dat Chinese steden – de grootste stedelijke regio ter wereld – ondernemers, sporters, uitvinders, kunstenaars en architecten voortbrengen die niet alleen in China actief worden, maar ook in het buitenland.
Deze export van Chinese invloed vindt op twee manieren plaats. Op grootschalig niveau rolt de Chinese overheid sinds 2013 het ‘Belt & Road’ initiatief uit, waarbij strategisch geïnvesteerd wordt in infrastructuur in de landen die China omringen – en verder. Door deze investeringen – vaak in de vorm van leningen – tracht Beijing economische, en daarmee geopolitieke, invloed te winnen in Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Europa. Stuwdammen in Cambodia. Energiecentrales in Pakistan. Een diepzeehaven in Sri Lanka. De haven van Piraeus, Griekenland. De treinlijn tussen West-China en Duisburg. Ze zijn allemaal onderdeel van het Belt & Road programma.
Maar ook de private sector uit China heeft zich de afgelopen jaren op het buitenland gericht. Projectontwikkelaar Wanda nam in 2012 de Amerikaanse bioscoopketen AMC over, waarmee het de grootste bioscoopketen ter wereld werd. Wanda zette haar activiteiten ook in Europa voort, met projecten in Londen (luxe woontorens aan de Thames) en Spanje (stadionsponsor van Atletico, en een mislukt hotel-avontuur in Madrid). Fietsdeelbedrijf MoBike stalde fietsen in tientallen Europese steden, waaronder Milaan, Manchester, Berlijn en Rotterdam. Bezoekers van de wedstrijden van Ajax in de Johan Cruyff Arena surfen sinds 2015 op het wifi-netwerk van Huawei. En recent
tekende architect Ma Yansong
voor een iconisch uitkijkplatform op Katendrecht – een eeuw nadat de eerste Chinezen daar als ‘stakingsbrekers’ werden ingehuurd door Lloyd.
Paraplu’s, kleding en speelgoed in de jaren vijftig en zestig was ‘made in Hong Kong’ – wat gelijk stond aan matige kwaliteit en goedkope arbeid. Inmiddels is Hong Kong een van de belangrijkste financiële centra ter wereld, en zeker geen equivalent meer voor laagwaardige arbeid. Hetzelfde geldt voor Taiwan of Zuid-Korea. Radicale economische transformaties hebben de impact en uitstraling van de zogenaamde Aziatische Tijgers dramatisch omgegooid.
En ook in China verandert de economie. Na bijna vier decennia de ‘fabriek van de wereld’ te zijn geweest, transformeert China langzaam maar zeker in de richting van een diensteneconomie die inzet op vernieuwing, en kwaliteit boven kwantiteit. Bedrijven als Huawei en BYD, die oorspronkelijk toeleveranciers waren voor westerse merken, creëren nu hun eigen
brand
. Daarmee komt innovatie op het gebied van smartphones, elektronisch betalen, kunstmatige intelligentie en drones niet langer slechts uit Silicon Valley, maar juist ook uit de Pearl River Delta.
Het interessante maar ook verontrustende is dat dit plaatsvindt in een wereld die enerzijds steeds meer geglobaliseerd is, en tegelijkertijd steeds chauvinistischer wordt. Het is overduidelijk dat de Verenigde Staten een stap terug doen op geopolitieke vlak, waardoor er meer ruimte ontstaat voor China. Hierdoor zal de huidige expansie van China op zakelijk en cultureel gebied nog sterker doorzetten. Tesla zal onherroepelijk concurrentie krijgen van elektrische automerken uit China. Chinese hotelketens gaan in Europa concurreren met Hilton en Marriott. Modemerken uit China gaan internationaal. Chinese apps en betaalsystemen zullen verder doordringen in Europa. Chinese kunstenaars, sporters en wetenschappers zullen het internationale veld meer en meer beïnvloeden.
En Chinese architecten zullen meer en meer buiten hun eigen land gaan bouwen. Niet alleen in Azië en Afrika, maar ook in Europa. Ma Yansong zal niet de laatste Chinese architect met een Rotterdams project zijn.
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseerde hij in het voorjaar van 2018 aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst
‘The Amsterdam Agenda’
, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
Trefwoorden
column
china
ma yansong
daan roggeveen
Best gelezen
1
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
maandag, 22 december
2
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
woensdag, 24 december
3
2025 in negen renovatie-ontwerpen voor het Binnenhof
dinsdag, 23 december
4
Architectuur als compromis
dinsdag, 23 december
5
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
dinsdag, 23 december
Gerelateerde nieuwsberichten
MAD Architects ontwerpt cirkelend uitkijkplatform voor Fenix II op Katendrecht
23 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Nieuwe Instituut organiseert Een avond met Ma Yansong
24 april
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Boekpresentatie Chinese stad als wereldwijd model
19 juni 2017
Ondergrondse galerie van MORE opgeleverd
4 januari 2017
Boek Go West Project uitgegeven
28 juni 2011
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
MAD Architects ontwerpt cirkelend uitkijkplatform voor Fenix II op Katendrecht
23 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Nieuwe Instituut organiseert Een avond met Ma Yansong
24 april
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Boekpresentatie Chinese stad als wereldwijd model
19 juni 2017
Ondergrondse galerie van MORE opgeleverd
4 januari 2017
Boek Go West Project uitgegeven
28 juni 2011
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
24 december, 9:00
Kraaijvanger Architects gaat van Rotterdams wederopbouwstation een toekomstbestendig, hoogwaardig stedelijk knooppunt maken.
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
23 december, 12:00
Concrete heeft in een Philadelphia (VS) met Fishtown Urby een volgende bijdrage aan het Amerikaanse woonconcept Urby opgeleverd.
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
22 december, 11:20
De Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt Margit van Schaik aan als curator Architectuur en Jutta Hinterleitner als curator Stedenbouw.
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2026!
24 december, 1:00
Op maandag 5 januari is de redactie van Architectenweb terug met het dagelijkse architectuurnieuws.
Provincie Zuid-Holland: stroom van zee via Hoek van Holland naar Rotterdamse haven
23 december, 5:00
"Zo kunnen de Rotterdamse haven en regio uitgroeien tot de stekkerdoos van Nederland", stelt gedeputeerde Arne Weverling.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur