Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019, 10:05
Het is 10 uur ’s avonds en 35 graden. Ik zit samen met een bevriende Nederlandse architect in een barretje in Shanghai naar het WK voetbal in Rusland te kijken. We zien onze opdrachtgevers op de reclameborden langs het veld staan: de helft van de reclameborden is Russisch; de andere helft bestaat uit reclames van Wanda, Vivo, Hisense, Mengniu en andere Chinese merken. Zou dit ‘
customized advertising’
van voetbalwedstrijden zijn? Het antwoord blijkt nee: als ik twee weken later in Amsterdam ben, zie ik op de Nederlandse televisie hetzelfde beeld: de veldreclame wordt gedomineerd door niet-Westerse merken.
Een van de conclusies van ‘How the City Moved to Mr Sun’, het boek dat ik in 2011 met journalist Michiel Hulshof publiceerde, was dat Chinese steden – de grootste stedelijke regio ter wereld – ondernemers, sporters, uitvinders, kunstenaars en architecten voortbrengen die niet alleen in China actief worden, maar ook in het buitenland.
Deze export van Chinese invloed vindt op twee manieren plaats. Op grootschalig niveau rolt de Chinese overheid sinds 2013 het ‘Belt & Road’ initiatief uit, waarbij strategisch geïnvesteerd wordt in infrastructuur in de landen die China omringen – en verder. Door deze investeringen – vaak in de vorm van leningen – tracht Beijing economische, en daarmee geopolitieke, invloed te winnen in Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Europa. Stuwdammen in Cambodia. Energiecentrales in Pakistan. Een diepzeehaven in Sri Lanka. De haven van Piraeus, Griekenland. De treinlijn tussen West-China en Duisburg. Ze zijn allemaal onderdeel van het Belt & Road programma.
Maar ook de private sector uit China heeft zich de afgelopen jaren op het buitenland gericht. Projectontwikkelaar Wanda nam in 2012 de Amerikaanse bioscoopketen AMC over, waarmee het de grootste bioscoopketen ter wereld werd. Wanda zette haar activiteiten ook in Europa voort, met projecten in Londen (luxe woontorens aan de Thames) en Spanje (stadionsponsor van Atletico, en een mislukt hotel-avontuur in Madrid). Fietsdeelbedrijf MoBike stalde fietsen in tientallen Europese steden, waaronder Milaan, Manchester, Berlijn en Rotterdam. Bezoekers van de wedstrijden van Ajax in de Johan Cruyff Arena surfen sinds 2015 op het wifi-netwerk van Huawei. En recent
tekende architect Ma Yansong
voor een iconisch uitkijkplatform op Katendrecht – een eeuw nadat de eerste Chinezen daar als ‘stakingsbrekers’ werden ingehuurd door Lloyd.
Paraplu’s, kleding en speelgoed in de jaren vijftig en zestig was ‘made in Hong Kong’ – wat gelijk stond aan matige kwaliteit en goedkope arbeid. Inmiddels is Hong Kong een van de belangrijkste financiële centra ter wereld, en zeker geen equivalent meer voor laagwaardige arbeid. Hetzelfde geldt voor Taiwan of Zuid-Korea. Radicale economische transformaties hebben de impact en uitstraling van de zogenaamde Aziatische Tijgers dramatisch omgegooid.
En ook in China verandert de economie. Na bijna vier decennia de ‘fabriek van de wereld’ te zijn geweest, transformeert China langzaam maar zeker in de richting van een diensteneconomie die inzet op vernieuwing, en kwaliteit boven kwantiteit. Bedrijven als Huawei en BYD, die oorspronkelijk toeleveranciers waren voor westerse merken, creëren nu hun eigen
brand
. Daarmee komt innovatie op het gebied van smartphones, elektronisch betalen, kunstmatige intelligentie en drones niet langer slechts uit Silicon Valley, maar juist ook uit de Pearl River Delta.
Het interessante maar ook verontrustende is dat dit plaatsvindt in een wereld die enerzijds steeds meer geglobaliseerd is, en tegelijkertijd steeds chauvinistischer wordt. Het is overduidelijk dat de Verenigde Staten een stap terug doen op geopolitieke vlak, waardoor er meer ruimte ontstaat voor China. Hierdoor zal de huidige expansie van China op zakelijk en cultureel gebied nog sterker doorzetten. Tesla zal onherroepelijk concurrentie krijgen van elektrische automerken uit China. Chinese hotelketens gaan in Europa concurreren met Hilton en Marriott. Modemerken uit China gaan internationaal. Chinese apps en betaalsystemen zullen verder doordringen in Europa. Chinese kunstenaars, sporters en wetenschappers zullen het internationale veld meer en meer beïnvloeden.
En Chinese architecten zullen meer en meer buiten hun eigen land gaan bouwen. Niet alleen in Azië en Afrika, maar ook in Europa. Ma Yansong zal niet de laatste Chinese architect met een Rotterdams project zijn.
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseerde hij in het voorjaar van 2018 aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst
‘The Amsterdam Agenda’
, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
Trefwoorden
column
china
ma yansong
daan roggeveen
Best gelezen
1
Barcode Architects presenteert opgeleverd stadskantoor van Dresden
vrijdag, 5 december
2
Amsterdam schrijft architectenprijsvraag uit voor nieuwbouw theater De Meervaart
vrijdag, 5 december
3
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
4
Met Lighthouse is voorlopig hoogste toren van Eindhoven opgeleverd
donderdag, 4 december
5
Holterbergdistrict Amsterdam Zuidoost herontwikkeld tot gemengde wijk
donderdag, 4 december
Gerelateerde nieuwsberichten
MAD Architects ontwerpt cirkelend uitkijkplatform voor Fenix II op Katendrecht
23 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Nieuwe Instituut organiseert Een avond met Ma Yansong
24 april
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Boekpresentatie Chinese stad als wereldwijd model
19 juni 2017
Ondergrondse galerie van MORE opgeleverd
4 januari 2017
Boek Go West Project uitgegeven
28 juni 2011
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
MAD Architects ontwerpt cirkelend uitkijkplatform voor Fenix II op Katendrecht
23 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Nieuwe Instituut organiseert Een avond met Ma Yansong
24 april
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Boekpresentatie Chinese stad als wereldwijd model
19 juni 2017
Ondergrondse galerie van MORE opgeleverd
4 januari 2017
Boek Go West Project uitgegeven
28 juni 2011
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Stadsbestuur Zwolle akkoord met ontwikkelvisie Singelpark
1 uur geleden
Het college van B&W van Zwolle heeft zijn goedkeuring gegeven aan de ontwikkelvisie voor het Singelpark. In de visie wordt de Zwolse singel een samenhangend park met tegelijkertijd meerdere sferen en programma’s.
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
4 uur geleden
Ontwikkelcombinatie Rotterdams Tij is gestart met de bouw van woongebouw Atlas 1. Het pand, dat naast de Essalammoskee in Rotterdam-Zuid komt te staan, omvat 135 woningen en maakt deel uit van de Colosseumplot.
CRa op zoek naar nieuwe Rijksbouwmeester
Vandaag, 10:25
Het College van Rijksadviseurs is gestart met de zoektocht naar een nieuwe Rijksbouwmeester. Deze persoon volgt Francesco Veenstra op, die in september volgend jaar afscheid neemt in deze functie.
Uitvoering plan West 8 voor Venlose herontwikkeling gestart
Gisteren, 16:37
Na een lange aanloopperiode is de herontwikkeling van het Kazernekwartier in Venlo naar ontwerp van West 8 van start gegaan.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
1 uur geleden
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
3 uur geleden
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Bouw van nieuwbouwwoning duurt steeds langer
Vandaag, 09:19
Dit is vooral in stedelijke gebieden het geval, meldt het CBS.
Steeds meer Nederlandse woningen zijn aardgasvrij
Gisteren, 10:49
Blokverwarming en cv-ketels worden steeds vaker vervangen door stadsverwarming en warmtepompen, meldt het CBS.
EIB: door ‘straatjes erbij’ in Gelderland ruimte voor 260.000 huizen
Gisteren, 09:20
Bij het onderzoek is gekeken in hoeverre landbouwgrond binnen vijfhonderd meter van bestaande bebouwing geschikt is voor kleinschalige woningbouw.
Dit jaar naar verwachting minder woningen erbij dan in 2024
8 december, 1:23
Van de woningen die er tot en met september bijkwamen, waren er 46.400 nieuwbouw, meldt het ministerie van Volkshuisvesting.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur