Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
The Art Mall
27 maart 2018, 10:00
Wanneer ik via de paars gekleurde roltrap vanaf de begane grond naar beneden beweeg, hoor ik een pompende housebeat. Op deze koude novemberavond is het druk in de kelder van warenhuis K11. Honderden jonge mensen wandelen met een glas wijn in de hand tussen het werk van Lin Ke en Mak-Ying-Tun. Modieuze vrouwen maken
selfies
voor video-installaties. Hier, op zo’n vijftien meter onder de grond in het hart van Shanghai, vindt de opening plaats van de tentoonstelling '.com/.cn', als onderdeel van de Shanghai Art week.
De kelder van een warenhuis mag een ongebruikelijke locatie zijn voor een tentoonstelling, in de hedendaagse Chinese metropool is het concept van de
art mall
een serieus onderdeel van het culturele landschap.
Het museum als type bestaat in China relatief kort. Tot anderhalve eeuw geleden werden kunstvoorwerpen traditioneel tentoongesteld in huizen, paleizen en tempels
1
. Galeries voor hedendaagse kunst bestonden er tot eind jaren negentig niet of nauwelijks, waardoor kunstenaars lang genoodzaakt waren hun werk te tonen in zelf georganiseerde salons, of simpelweg op straat.
De afgelopen twee decennia heeft de markt voor Chinese hedendaagse kunst zich ontwikkeld tot
big business
: de productie en handel in kunst
made in China
is onderdeel geworden van het wereldwijde netwerk van handelaars en galeries. Art Basel heeft naast Miami inmiddels ook een jaarlijkse beurs in Hong Kong, en internationale galeries openen in hoog tempo dependances. Het grootste deel van de kopers is Chinees.
Parallel hieraan vond een explosie in de bouw van musea plaats. De Chinese overheid lanceerde een ambitieus programma om 1 museum per 250.000 inwoners te behalen – een gebruikelijke standaard in westerse metropolen. Om dat getal te bereiken, worden er de komende jaren duizenden musea bijgebouwd in Chinese steden
2
.
Maar ook op
grassroots
niveau veranderde er een hoop. Toen ik tien jaar geleden in Shanghai kwam wonen, was er weinig te beleven op cultureel gebied. Inmiddels is er elk weekend wel een opening van een nieuwe tentoonstelling of galerie. Musea organiseren publieksprogramma’s, rondleidingen en workshops voor kinderen.
Tegelijkertijd
technologiseert
China in straf tempo, waardoor met name online shopping explosief is gegroeid. In 2016 kende digitaal winkelen in China een groei van 26 (!) procent
3
waardoor traditionele warenhuizen ten dode zijn opgeschreven als ze niet inzetten op andere modellen: van verkoop naar
ervaring
.
Exact op het snijpunt van deze twee fenomenen opereert K11. De ontwikkelaar van de mall, New World Development-eigenaar
Cheng Chi-Kong
, maakt hedendaagse kunst onderdeel van de warenhuizen. Hiermee wordt kunst ingezet als onderdeel van de winkelervaring en kan het warenhuis zich tegelijkertijd hoger in de markt positioneren – kunst betekent immers goede smaak.
K11 openende zijn eerste
art mall
in 2009 in Hong Kong, en heeft het concept uitgebreid in China. De afgelopen jaren haalde K11 onder meer overzichtstentoonstellingen van Monet en Dali naar Shanghai. Inmiddels opent de groep
art malls
in de miljoenensteden Wuhan, Tianjin, Shenyang en Fuzhou.
De
shopping mall
is als type bekritiseerd vanwege het commercialiseren van de publieke ruimte. K11 biedt een spannende hybride van cultuur en commercie, die een heel ander publiek naar het museum trekt. Binnen een hypercommerciële omgeving wordt de zwakte van de mall binnenstebuiten gekeerd: met een museum in haar hart zou een warenhuis een zeer publiek gebouw kunnen worden! Andy Warhol voorspelde het al: “Someday, all department stores will become museums, and all museums will become department stores.”
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseert hij aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst
‘The Amsterdam Agenda’
, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
1
Jeffrey Johnson: The Future of the Museum, in Progress & Prosperity, 2017
2
Mad about Museums, The Economist, 6 januari 2014
3
Online shopping in China grows 26.2% in 2016, Digitalcommerce360.com, 6 februari 2017
Trefwoorden
art mall
winkelcentra
shopping malls
china
daan roggeveen
k11
Best gelezen
1
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
2
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
woensdag, 19 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Hotel My Home
24 april 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Ondergrondse galerie van MORE opgeleverd
4 januari 2017
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Voor het eerst in decennia afname Chinese bevolking
3 januari 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Hotel My Home
24 april 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Ondergrondse galerie van MORE opgeleverd
4 januari 2017
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Voor het eerst in decennia afname Chinese bevolking
3 januari 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
1 uur geleden
Van de vier genomineerde architecten voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025 zijn video's gemaakt.
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
2 uur geleden
De zogeheten Shift Landmark krijgt een plek in de toekomstige wijk Waterkant in Rotterdam-Zuid. Het gebouw moet een internationale trekpleister worden die mensen, bedrijven en andere organisaties aanzet tot actie voor een duurzame toekomst.
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
Gisteren, 16:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone
Gisteren, 12:30
Half december willen we op Architectenweb.nl een overzichtsartikel van de verschillende ontwerpen publiceren en nemen jullie ontwerp daar dan graag in mee!
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
Gisteren, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
Gisteren, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur