Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
LEVS architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
WANDD B.V.
Design behang op maat
RHAW architecture
Bloot Architecture
De Deur in Huis
Studio OXS B.V.
StijnvandenBoogaard Architecture
RHAW architecture
Maarten van Kesteren architecten
WANDD B.V.
Design behang op maat
Bloot Architecture
De Deur in Huis
StijnvandenBoogaard Architecture
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Daan Roggeveen over zijn werk in Nederland en in China
Gesprek met Jalal Fitoury over de gevels van hoogbouw
Gesprek met Tim Vermeend over bouwen met hout
Gesprek met Karin Dorrepaal en Saskia Oranje over het opschalen van duurzaam bouwen
Gesprek met Richard Koek over Haagse hoogbouw
Gesprek met Jalal Fitoury over de gevels van hoogbouw
Gesprek met Tim Vermeend over bouwen met hout
Gesprek met Fenna Haakma Wagenaar over woonkwaliteit in hoogbouw
Gesprek met Richard Koek over Haagse hoogbouw
Gesprek met Karin Dorrepaal en Saskia Oranje over het opschalen van duurzaam bouwen
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Unieke recreatie woning op een privè eiland
Kempische architectuur als ketting in 't landschap
Zien en Horen Frits van den Bosch | Wommelgem (BE)
Cantilever Villa Noordwijk
Vouwhefluiken maken de gevel als één geheel
Nieuwbouw kantoor, Barneveld
Verbouwing monumentale boerderij
Villa Klingelbeek in Arnhem
SOLAR.shell | Duitsland
Operaplein, Amersfoort
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
AluFire®
IT77-CS raamprofiel
Aluminium raamsysteem
Goederenlift K1
De goederenlift tot 500 kilo
Screens op zonne-energie
De zon in een ander daglicht
Een vleugje natuur in het interieur
Gordijnstof Heather is gemaakt van 44% gerecycled polyester FR
FalcoLevel Eco
Budgetvriendelijk etage fietsenrek
öcocolor valdempende houtsnippers
klimaatadaptief, veilig en duurzaam houtsnipper bodemmateriaal
Klöber CoMeet Recyclate stoel
Zitting en rugleuning geproduceerd uit 100% post consumer materiaal
Geïsoleerde buitenkozijnen
Met inbraakwerende, kogelwerende, isolerende en akoestische eigenschappen.
DuraTrain Plus en Premium fitness vloeren.
Uitstekende geluiddemping en 10 jaar garantie op slijtage.
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Sport- en speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Mooi Mokum – een alternatief bouwbesluit voor woongeluk
Arcam
Architectenweb symposium: Post-Growth City
Pakhuis de Zwijger
Jansen NL/BE architecten themamiddag
Tolhuistuin, IJzaal te Amsterdam
Horizon Haven-Stad 2075
Arcam
De mensen van Geuzenhof
Arcam
3D-modelleren, hoe gemakkelijk is het?
Online
BouwBeurs 2025 - Hart voor de bouw
Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht
Architectenweb symposium: Post-Growth City
Pakhuis de Zwijger
M4H in de Maak: KeileKwartier Mobility hub
Keilepand, Keilestraat 9F, 3029 BP Rotterdam
Het Paradijs van de Arbeider: Tuindorpen en Tuinsteden
Oostzaanstraat 45 1013 WG Amsterdam
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Furniture Solution Specialist
Vacature: Senior Bouwkundig Medewerker/ projectleider
Junior projectmanager
Proof of the sum zoekt architect!
Site Practice zoekt medior architect met 3-6 jaar ervaring (Amsterdam)
BIM-modelleur / engineer
Studio Ard Hoksbergen zoekt medior architect
(Jr.) Architect
Medior Architect
Proof of the sum zoekt architect!
Junior Architect | rudy uytenhaak + partners architecten
BDG zoekt architect-ontwerpers
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020, 13:15
Afgelopen zaterdagavond stapte ik in Oostenrijk in de nachttrein naar Amsterdam. Met de trein op wintersport heeft aanzienlijke voordelen ten opzichte van vliegen of de auto: je komt uitgerust (in plaats van gestrest) in de bergen aan, er zijn geen files of misselijke kinderen, en je kan onderweg een glas wijn drinken en bijpraten met familie en vrienden.
Oh ja, en de CO
2
-uitstoot is ook nog lager.
Op een wintersportvakantie wordt de
impact van klimaatverandering
pijnlijk duidelijk: warme dagen met smeltende sneeuw zijn niet alleen de oorzaak van matige afdalingen, maar roepen de prangende vraag op of we onze manier van leven ook aan de volgende generatie kunnen doorgeven.
Tijd om dus na te denken over een alternatief voor het vliegtuig.
De eerste treinritten die ik vijftien jaar geleden door China maakte waren lang – en langzaam. Een reis van Guilin naar Xi’an koste me eens anderhalve (!) dag. De verbinding tussen Shanghai en Beijing (1300 kilometer) was een nachttrein van twaalf uur.
Inmiddels zijn in China het afgelopen decennium honderden miljarden dollars geïnvesteerd in het meest omvangrijke netwerk van hogesnelheidstreinen ter wereld dat nu zo’n 35.000 km meet. De treinen op dit netwerk rijden met zo’n 250 tot 300 kilometer per uur, hebben een hoge frequentie en een uitstekende service, en zijn bovendien erg betaalbaar. Hiermee vormen ze een goed alternatief voor het vliegtuig – dat duurder is, incheckprocedures heeft en veel vertragingen kent.
In het begin was de angst van veel economen dat het hogesnelheidsnetwerk een typisch geval van ‘misplanning’ zou zijn: een te duur systeem dat vooral gigantische schulden en lege treinen zou opleveren. Inmiddels is wel duidelijk dat het systeem een succes is. De hogesnelheidstrein heeft de geografie van het immense land dramatisch veranderd.
De Wereldbank becijferde dat steden die verbonden zijn met het hogesnelheidsnetwerk een toename kennen in productiviteit. Het is voor stedelingen makkelijker om nieuwe markten te ontsluiten, met klanten af te spreken of naar gebieden te gaan waar de loonkosten lager liggen. De investeringen in het netwerk van hogesnelheidslijnen worden bovendien gekoppeld aan de ontwikkeling van nieuwe metronetwerken in de steden, zodat de ‘last mile’ ook hoogwaardig geregeld wordt.
De trip per trein van Tirol naar Nederland is charmant, maar ook een reis in de tijd. De wagons komen rechtstreeks uit de jaren tachtig. Toiletten werken matig en worden nauwelijks schoongehouden. Verwarmingssystemen zijn óf te warm, óf te koud. Betalen van een kop koffie kan niet met pin, alleen cash.
Het is duidelijk dat het Chinese spoornetwerk niet zomaar te kopiëren is naar Europa. De aanleg van het treinnetwerk valt allereerst samen met de urbanisatiesprong in China. Daarnaast is de Chinese overheid in staat om binnen
no time
hele dorpen te verplaatsen ten behoeve van de spooraanleg. En tenslotte ligt de bevolkingsdichtheid van Oost-China hoger dan die in Europa, waardoor het aantrekkelijker is om in zware infrastructuur te investeren.
Toch toont mijn trip per Alpen Express aan dat Europees reizen per trein tot de mogelijkheden behoort. Tegelijkertijd laat het ook zien dat de trein binnen Europa nog nauwelijks een alternatief is voor het vliegtuig.
Het is ondertussen duidelijk dat het aanleggen van een systeem van hogesnelheidslijnen in het gefragmenteerde Europa een financieel en politiek bijna onmogelijke kwestie is.
Wat wel kan: het afstemmen van treinverbindingen door de spoormaatschappijen en het creëren van één Europees boekingsplatform; het vervangen van materieel en verbeteren van service; en substantieel goedkopere tickets door het subsidiëren van tickets door de EU.
Het bovenstaande is goed te regelen op de korte termijn, mits de Europese Unie politiek en financieel inzet op de urgentie van de trein. Hiermee kan de trein de competitie met het vliegtuig binnen Europa enigszins aan.
Bovendien creëert de EU hiermee een project dat haar eigen legitimiteit versterkt – immers, een politieke en monetaire unie zou onderlinge bereikbaarheid als basisvoorwaarde moeten hebben.
Over de treinrit van Tirol naar Amsterdam deed ik zo’n 14 uur. Per persoon betaalden wij ruim 350 euro. In China leg je de vergelijkbare afstand Shanghai – Beijing in 4 uur en 40 minuten af. Als je tijdens het ontbijt in Shanghai instapt, kun je lunchen in de hoofdstad. Kosten? 72 euro.
Over concurrentie met het vliegtuig gesproken.
Daan Roggeveen is architect en oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Amsterdam en Shanghai.
Onlangs publiceerde hij, samen met Michiel Hulshof en Frances Arnold,
‘The Amsterdam Agenda – 12 Good Ideas for the Future of Cities’
(NAi010 Publishers, 2020).
Trefwoorden
europese unie
spoor
trein
column
hogesnelheidstrein
daan roggeveen
Best gelezen
1
Dynamisch wolkenplafond leidt reizigers naar hun Eurostar-trein
donderdag, 13 februari
2
Nobel I eerste opgeleverde gebouw binnen herontwikkeling terrein UZ Gent
donderdag, 13 februari
3
Maarten van Kesteren architecten transformeert een jaren 60-villa tot passiefwoning
woensdag, 12 februari
4
Woonin selecteert Heijmans voor bouw 190 betaalbare huurwoningen in Utrecht
dinsdag, 11 februari
5
OZ ontwerpt eigen 'lowtech'-kantoor in Buiksloterham
woensdag, 12 februari
Gerelateerde nieuwsberichten
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Eerste waterstoftreinen in dienst genomen in Duitsland
25 augustus 2022
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Net als Aldo
28 januari 2020
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Eerste waterstoftreinen in dienst genomen in Duitsland
25 augustus 2022
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Net als Aldo
28 januari 2020
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Nieuwe Instituut organiseert tentoonstelling over Ma Yansong en MAD Architects
13 februari, 4:47
Op 17 mei opent in het Nieuwe Instituut een tentoonstelling over het werk van de Chinese architect Ma Yansong en zijn bureau MAD Architects. In de expositie wordt het twintig jaar omspannende oeuvre van de wereldwijd geroemde architect belicht.
Dynamisch wolkenplafond leidt reizigers naar hun Eurostar-trein
13 februari, 3:45
Afgelopen maandag is het eerste deel van de wachtruimte van de nieuwe Eurostar-terminal in station Amsterdam Centraal geopend. De door Superimpose Architecture en ZJA ontworpen terminal bevindt zich in de voormalige Amstelpassage.
Kinderdagverblijf met duurzaam karakter en natuurlijke uitstraling
13 februari, 1:11
In opdracht van Kosmo, een aanbieder van kinderopvang in Overijssel en Gelderland, ontwierp Nijhoff Architecten een nieuw kinderdagverblijf in Wierden. Het gebouw, gerealiseerd door Tala, bestaat grotendeels uit hout en andere biobased materialen.
Nobel I eerste opgeleverde gebouw binnen herontwikkeling terrein UZ Gent
13 februari, 11:38
Op het terrein van het Universitair Ziekenhuis (UZ) Gent is het door Wiegerinck en LOW architecten ontworpen gebouw Nobel I opgeleverd.
BAM-topman verwacht dit jaar geen impact van stikstofuitspraak
14 februari, 9:20
Ruud Joosten maakt zich wel zorgen over de ontwikkelingen rond stikstof en hoopt dat de politiek ingrijpt zodat Nederland niet op slot gaat.
Renovatie Binnenhof pas in 2030 helemaal klaar
13 februari, 2:19
Eerder was nog aan de Tweede Kamer medegedeeld dat de verbouwing eind 2028 afgerond zou zijn.
Keijzer komt na lang aandringen met aangepaste regiewet woningbouw
13 februari, 10:37
De wet moet onder meer procedures verkorten, het aandeel betaalbare bouw bepalen en de minister meer middelen geven om in te grijpen.
Onderzoeksbureau: veel minder nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd
12 februari, 4:18
De daling volgt op tien jaar van groei en stabiele verkoopcijfers in 2022 en 2023.
Onderzoek: klimaatneutraliteit in 2040 vergt ongekende inspanning
12 februari, 9:28
Die conclusie trekken experts van drie adviesbureaus die de haalbaarheid hebben onderzocht op verzoek van Greenpeace en Natuur & Milieu.
NSC wil deadlines bij woningbouwprojecten met conflict
11 februari, 5:37
Het kabinet moet deadlines stellen bij woningbouwprojecten die vertragen door conflicten tussen overheden. Dat is een plan van Merlien Welzijn.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur