Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2025
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Vakwerk Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2025
Sanne van Manen
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2025
KSA
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2025
KRFT
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2025
Joost Ector
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2025
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Uitreiking van Architectenweb Awards 2020
Impressie van de prijsuitreiking via Zoom
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Avond met De Zwarte Hond
Symposium
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Brandpreventie Academy BV
Cay Circulaire Keukens
Circulaire keukens en pantry's
Studio Kirsten Reith
Interieurontwerp
Studio175
Interieuradvies in regio Utrecht
Orange Automatic Doors
Indoorwrap
De specialist in Keukenwrappen
Cay Circulaire Keukens
Circulaire keukens en pantry's
Studio Kirsten Reith
Interieurontwerp
Studio175
Interieuradvies in regio Utrecht
Interior & Co
Orange Automatic Doors
Karakter Erfgoed
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Stephan Sliepenbeek over hoogbouw in Amstel III
Gesprek met Ellen van Bueren over gebiedsontwikkeling en hoogbouw
Gesprek met Ma Yansong over ontwerpen die emotie oproepen
Gesprek met Paul de Ruiter over innovatieve en duurzame hoogbouw
Gesprek met Pi de Bruijn over zijn ontwerpen voor de Tweede Kamer toen en nu
Gesprek met Ellen van Bueren over gebiedsontwikkeling en hoogbouw
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Stijn Steenbakkers over verdichting en hoogbouw in Eindhoven
Gesprek met Pi de Bruijn over zijn ontwerpen voor de Tweede Kamer toen en nu
Gesprek met Paul de Ruiter over innovatieve en duurzame hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Magura Bosch Onderdelen & Services
Strakke en slijtvaste galerijen in Amersfoort
Een tijdloos kantoor: Verbinding, lef en energie
Wandkleed Piet, Bladel
Transformatie gevel kantoorgebouw ’s-Hertogenbosch
Prinsenpark, Rotterdam
ASML Gebouw 3
IVY, Amsterdam
IKC De Brug
Houthavens, Amsterdam
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Schindler 3000
Stijlvol, comfortabel, essentieel
ACO Qmax
Lijngoot en verzamelleiding
DINrail Zigbee dimmer
Centrale dimoplossing voor slimme verlichting
Vario Therm
Gebogen lichtstraat voor optimale daglichttoetreding en energie-efficiëntie
HomeComfort
Create your ambiance in a touch
Element+ H-I
Hout - Aluminium Elementgevel
Digital Prints
Meer mogelijkheden in gekleurd staal
Schüco Zonweringsysteem Integralmaster in FWS
Bescherming tegen zon, verblinding en privacy – verborgen en volledig geïntegreerd
Vierkante vluchtroutearmaturen voor grote ruimtes
Zichtbare veiligheid van alle kanten
GROHE Cubeo: kranen voor elke badkamer
Stijlvol en duurzaam design voor jarenlang plezier
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Sport- en speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Cloudoplossingen
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
CineTalk
Cinema de Vlugt
LIAG over duurzaamheid centraal in project
Online
Zomerwandelingen Nieuwe Stad op Zondag 2025
Amsterdam
Prefab beurs - 7 t/m 9 oktober 2025
Brabanthallen 's-Hertogenbosch
Boekpresentatie en panelgesprek met Floor Milikows
Prins Hendrikkade 600, 1011 VX Amsterdam
Architects Table ’25: Lunch & Inspiratie in HAUT Amsterdam
ATAG LIVE – HAUT gebouw, Spaklerweg 10F, 1096 BA Amsterdam (tegenover metrostation Spaklerweg)
Ontdek het seminarieprogramma van Architect@Work Amsterdam
De Kromhouthal, Gedempt Hamerkanaal 231, Amsterdam
LIAG over duurzaamheid centraal in project
Online
Carbon Stories: Architects taking sustainable initiatives
Keilepand Rotterdam
1.Lectures HouseEurope! Renovate, don’t speculate
Pakhuis de Zwijger
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Stedenbouwkundige Van Tuijn Stedenbouw (32 - 40 uur)
Stagiair bouwkunde Leusden
Junior Bim Modelleur
Architect
Studio Nauta zoekt projectleider
Junior Ontwerper
Assistent Ontwerper & vakidioot
Junior Architect gezocht!
wUrck zoekt junior Architect
Project Architect
Urban Climate Architects zoekt een architect(e) voor ons kantoor in Delft.
Shift zoekt medior/senior architect
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020, 13:15
Afgelopen zaterdagavond stapte ik in Oostenrijk in de nachttrein naar Amsterdam. Met de trein op wintersport heeft aanzienlijke voordelen ten opzichte van vliegen of de auto: je komt uitgerust (in plaats van gestrest) in de bergen aan, er zijn geen files of misselijke kinderen, en je kan onderweg een glas wijn drinken en bijpraten met familie en vrienden.
Oh ja, en de CO
2
-uitstoot is ook nog lager.
Op een wintersportvakantie wordt de
impact van klimaatverandering
pijnlijk duidelijk: warme dagen met smeltende sneeuw zijn niet alleen de oorzaak van matige afdalingen, maar roepen de prangende vraag op of we onze manier van leven ook aan de volgende generatie kunnen doorgeven.
Tijd om dus na te denken over een alternatief voor het vliegtuig.
De eerste treinritten die ik vijftien jaar geleden door China maakte waren lang – en langzaam. Een reis van Guilin naar Xi’an koste me eens anderhalve (!) dag. De verbinding tussen Shanghai en Beijing (1300 kilometer) was een nachttrein van twaalf uur.
Inmiddels zijn in China het afgelopen decennium honderden miljarden dollars geïnvesteerd in het meest omvangrijke netwerk van hogesnelheidstreinen ter wereld dat nu zo’n 35.000 km meet. De treinen op dit netwerk rijden met zo’n 250 tot 300 kilometer per uur, hebben een hoge frequentie en een uitstekende service, en zijn bovendien erg betaalbaar. Hiermee vormen ze een goed alternatief voor het vliegtuig – dat duurder is, incheckprocedures heeft en veel vertragingen kent.
In het begin was de angst van veel economen dat het hogesnelheidsnetwerk een typisch geval van ‘misplanning’ zou zijn: een te duur systeem dat vooral gigantische schulden en lege treinen zou opleveren. Inmiddels is wel duidelijk dat het systeem een succes is. De hogesnelheidstrein heeft de geografie van het immense land dramatisch veranderd.
De Wereldbank becijferde dat steden die verbonden zijn met het hogesnelheidsnetwerk een toename kennen in productiviteit. Het is voor stedelingen makkelijker om nieuwe markten te ontsluiten, met klanten af te spreken of naar gebieden te gaan waar de loonkosten lager liggen. De investeringen in het netwerk van hogesnelheidslijnen worden bovendien gekoppeld aan de ontwikkeling van nieuwe metronetwerken in de steden, zodat de ‘last mile’ ook hoogwaardig geregeld wordt.
De trip per trein van Tirol naar Nederland is charmant, maar ook een reis in de tijd. De wagons komen rechtstreeks uit de jaren tachtig. Toiletten werken matig en worden nauwelijks schoongehouden. Verwarmingssystemen zijn óf te warm, óf te koud. Betalen van een kop koffie kan niet met pin, alleen cash.
Het is duidelijk dat het Chinese spoornetwerk niet zomaar te kopiëren is naar Europa. De aanleg van het treinnetwerk valt allereerst samen met de urbanisatiesprong in China. Daarnaast is de Chinese overheid in staat om binnen
no time
hele dorpen te verplaatsen ten behoeve van de spooraanleg. En tenslotte ligt de bevolkingsdichtheid van Oost-China hoger dan die in Europa, waardoor het aantrekkelijker is om in zware infrastructuur te investeren.
Toch toont mijn trip per Alpen Express aan dat Europees reizen per trein tot de mogelijkheden behoort. Tegelijkertijd laat het ook zien dat de trein binnen Europa nog nauwelijks een alternatief is voor het vliegtuig.
Het is ondertussen duidelijk dat het aanleggen van een systeem van hogesnelheidslijnen in het gefragmenteerde Europa een financieel en politiek bijna onmogelijke kwestie is.
Wat wel kan: het afstemmen van treinverbindingen door de spoormaatschappijen en het creëren van één Europees boekingsplatform; het vervangen van materieel en verbeteren van service; en substantieel goedkopere tickets door het subsidiëren van tickets door de EU.
Het bovenstaande is goed te regelen op de korte termijn, mits de Europese Unie politiek en financieel inzet op de urgentie van de trein. Hiermee kan de trein de competitie met het vliegtuig binnen Europa enigszins aan.
Bovendien creëert de EU hiermee een project dat haar eigen legitimiteit versterkt – immers, een politieke en monetaire unie zou onderlinge bereikbaarheid als basisvoorwaarde moeten hebben.
Over de treinrit van Tirol naar Amsterdam deed ik zo’n 14 uur. Per persoon betaalden wij ruim 350 euro. In China leg je de vergelijkbare afstand Shanghai – Beijing in 4 uur en 40 minuten af. Als je tijdens het ontbijt in Shanghai instapt, kun je lunchen in de hoofdstad. Kosten? 72 euro.
Over concurrentie met het vliegtuig gesproken.
Daan Roggeveen is architect en oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Amsterdam en Shanghai.
Onlangs publiceerde hij, samen met Michiel Hulshof en Frances Arnold,
‘The Amsterdam Agenda – 12 Good Ideas for the Future of Cities’
(NAi010 Publishers, 2020).
Trefwoorden
europese unie
spoor
trein
column
hogesnelheidstrein
daan roggeveen
Best gelezen
1
Na renovatie en verduurzaming heeft Aquarium van Artis zijn helderheid terug
donderdag, 25 september
2
Bouw Daniel den Hoedbrug tussen Erasmus MC en Little C van start
woensdag, 24 september
3
Architectenweb symposium: klein maar fijn wonen?
donderdag, 25 september
4
Nominatie Zorggebouw van het Jaar 2025 bekend
woensdag, 24 september
5
KAAN Architecten wint aanbesteding voor gebouw Europees parlement
maandag, 29 september
Gerelateerde nieuwsberichten
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Eerste waterstoftreinen in dienst genomen in Duitsland
25 augustus 2022
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Net als Aldo
28 januari 2020
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Eerste waterstoftreinen in dienst genomen in Duitsland
25 augustus 2022
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Net als Aldo
28 januari 2020
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Leiden wil verhoogd busstation naast treinperrons centraal station
4 uur geleden
De gemeente heeft voor die variant gekozen na overleg met verschillende belanghebbenden. Vanaf 2030 ondergaat Leiden Centraal een grote verbouwing waarbij het station een ander aanzicht krijgt.
Halfopen buitenruimte vormt hart van prefab gebouwde studentenhuisvesting Delft
Vandaag, 11:19
Op de campus van de TU Delft is een gebouw met 137 zelfstandige studentenwoningen opgeleverd. Het door Studioninedots ontworpen Suite 9 is dankzij prefab bouw in slechts 26 weken tijd gebouwd.
‘Gat van Middelland’ ingevuld met woongebouw dat qua energie en materialisering Paris Proof is
Vandaag, 10:15
Aan de Claes de Vrieselaan in Rotterdam, op de plek waar begin 2024 nog een blindganger uit de Tweede Wereldoorlog verwijderd moest worden, komt een woongebouw met elf appartementen dat zowel qua energie als materialisering Paris Proof wordt.
Natrufied Architecture deelt lessen houten woongebouwen IJburg in gratis publicatie
Gisteren, 16:55
In opdracht van de gemeente Amsterdam stelde het bureau Natrufied Architecture een inspiratieboek over biobased bouwen samen. Daarin illustreren vijf bijzondere woningbouwprojecten de mogelijkheden.
Veelzijdig ontwerper Mathieu Bruls verzorgt 21e Peutz-lezing
3 uur geleden
Bruls (1960) is een veelzijdig ontwerper, die naast gebouwen en stedenbouwkundige plannen onder meer interieurs, meubels en tentoonstellingen ontwerpt.
Rekenkamer betwijfelt of miljoenen voor Woningbouwimpuls nuttig waren
Vandaag, 12:03
Het is ‘twijfelachtig’ of honderden miljoenen euro's overheidsgeld hebben geleid tot meer woningen, schrijft de Rekenkamer.
Rapport: rijke Amsterdammers leven steeds vaker apart van rest
Vandaag, 09:44
Het wel of niet bezitten van een woning zorgt voor een steeds grotere welvaartskloof tussen Amsterdammers.
Meer nieuwbouw van woningcorporaties in eerste jaarhelft
Gisteren, 13:54
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kwamen er ruim 9100 nieuwbouwwoningen van corporaties bij.
Kabinet zet Groningenwet door na kritisch advies Raad van State
Gisteren, 11:01
In de wet wordt vastgelegd dat schades tot 60.000 euro worden vergoed, ook zonder dat een oorzakelijk verband met de gaswinning is aangetoond.
Vliet wordt nieuwe drinkwaterbron voor Zuid-Holland
26 september, 12:12
Waterbedrijf Dunea schat dat de aanleg van de benodigde infrastructuur zo'n 500 miljoen euro kost.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur