Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Verdichting van IJplein
27 februari 2018, 12:30
"
Democratisch?!”, schreeuwt een vrouw met kort grijs haar, een groen jack en grote witte gympen. “Alles wordt door de gemeenteraad besloten! Niks democratisch!”
Ik zit in de Kromhouthallen in Amsterdam-Noord. Op het podium staat de onverstoorbare wethouder ruimtelijke ordening Eric van der Burg. In de zaal zitten een paar honderd opgewonden buurtbewoners. Een vrouw in een scootmobiel roept door een megafoon. Verschillende mensen onderbreken de wethouder met vragen. “Waarom gaan jullie eigenlijk slopen?”, vraagt iemand. “Voor ‘t grote geld!”, roept iemand anders.
De afgelopen tien jaar heb ik in China honderden woningen en woonwijken gezien die afgebroken werden. Hele stadsdelen moesten plaatsmaken voor nieuwbouw. In alle gevallen gebeurde dit zonder veel overleg. En in alle gevallen was het doel identiek: vooruitgang, uitgedrukt in nieuwe woontorens, hotels of
shopping malls
.
Terug in Amsterdam blijkt dat de druk op de woningmarkt enorm is, waardoor er 70.000 woningen bij moeten in de stad. Oplossing: Amsterdam moet zich ontwikkelen tot een ‘Stad om het IJ’, waarbij Amsterdam-Noord actief bij de stedelijke ontwikkeling betrokken wordt. Onderdeel van deze planvorming is de Concept-Principenota Sixhaven en omgeving. In dit concept-plan hebben ambtenaren enkele blokken sociale woningbouw vervangen door nieuwbouw. Eén van die blokken is onderdeel van IJplein, waar ik zelf woon.
IJplein is een woonwijk van 1.375 woningen, in het midden van de jaren tachtig ontworpen volgens een masterplan van OMA. Het is een van de weinige projecten van het bureau dat via een uitgebreide inspraakprocedure tot stand is gekomen. De architecten gebruikten een reeks bestaande woningbouwtypologieën (gesloten bouwblok, schijf, toren, et cetera) en projecteerden die op de locatie. Door een intensieve dialoog met bewoners, en het tonen van de consequenties van de ontwerpingrepen, werd het plan met de strokenbouw en urban villa’s ontwikkeld.* Hoewel het project weinig bekendheid heeft gekregen – in het boek ‘S, M, L, XL’ ontbreekt het nagenoeg; Koolhaas noemde het ‘een unieke episode die ik moeilijk theoretisch kon plaatsen’ – is het een interessant experiment in de Nederlandse moderne stedenbouw.
Tegelijkertijd is de buurt – een van de armste van Amsterdam – ontworpen als 100% sociale woningbouw. Hoewel via uitponden een deel van de voorraad op de markt is gekomen, staat de wijk in officiële documenten nog steeds te boek als ‘kwetsbaar’.
In de Kromhouthallen worden de overeenkomsten met stedelijke ontwikkeling in China pijnlijk duidelijk: een stadsdeel dat (al dan niet gevoelsmatig) jarenlang over het hoofd is gezien, wordt plotseling meegesleurd in de vaart der volkeren als de economie en daarmee de stedelijke ontwikkeling daarom vragen. Het verschil is echter ook evident: waar in China de ontwikkelaars een
deal
zouden maken met lokale overheden om de druk op bewoners stelselmatig op te voeren, worden hier bewonersavonden georganiseerd waarin de wethouder zich persoonlijk excuseert voor een onduidelijk gecommuniceerd inspraaktraject.
De gemeente Amsterdam steekt nu veel energie in het –
wellicht
– slopen van twee delen sociale woningbouw. Het zijn woningen, gebouwd in de jaren tachtig, die nog van prima kwaliteit zijn. Het levert allerlei nodeloze onrust op – tenzij dat een soort Trumpiaans doel op zichzelf is.
Als de gemeente de sociale kwetsbaarheid van de wijk wil verbeteren, dan lijkt het uitponden van de bestaande woningen een betere en eenvoudigere strategie. Daarnaast kan de gemeente inzetten op verdichting: nieuwe woontorens tussen de bestaande gebouwen. Dat levert, naast de noodzakelijke extra woningen, een meer diverse bewonerssamenstelling op en meer draagvlak voor de voorzieningen in de buurt.
Voor verdichting is in Amsterdam-Noord – ook binnen het IJplein-plan van OMA – voldoende ruimte. Dat proces – met alle inspraak die daarbij hoort – is op zichzelf al lastig genoeg.
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘
Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model
’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseert hij aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst ‘The Amsterdam Agenda’, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
*Lara Schrijver in Oase #94, OMA, The First Decade, p. 110
Trefwoorden
verdichting
amsterdam
ijplein
oma
daan roggeveen
rem koolhaas
Best gelezen
1
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
vrijdag, 19 december
2
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
maandag, 22 december
3
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
woensdag, 24 december
4
2025 in negen renovatie-ontwerpen voor het Binnenhof
dinsdag, 23 december
5
Negenhonderd woningen op historisch zorglandgoed in Vught
vrijdag, 19 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Rem Koolhaas ontvangt Johan van Oldenbarnevelt-penning
25 september 2024
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Museale showroom voor luxe automerk
29 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
Rustpunt in sterk verstedelijkende omgeving
25 januari 2017
Een kantoorinterieur met veranderlijkheid als uitgangspunt
20 september 2017
Ondergrondse galerie van MORE opgeleverd
4 januari 2017
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Amsterdam wil IJplein aanwijzen als beschermd stadsgezicht
2 september 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Rem Koolhaas ontvangt Johan van Oldenbarnevelt-penning
25 september 2024
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Museale showroom voor luxe automerk
29 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
Rustpunt in sterk verstedelijkende omgeving
25 januari 2017
Een kantoorinterieur met veranderlijkheid als uitgangspunt
20 september 2017
Ondergrondse galerie van MORE opgeleverd
4 januari 2017
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Amsterdam wil IJplein aanwijzen als beschermd stadsgezicht
2 september 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
24 december, 9:00
Kraaijvanger Architects gaat van Rotterdams wederopbouwstation een toekomstbestendig, hoogwaardig stedelijk knooppunt maken.
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
23 december, 12:00
Concrete heeft in een Philadelphia (VS) met Fishtown Urby een volgende bijdrage aan het Amerikaanse woonconcept Urby opgeleverd.
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
22 december, 11:20
De Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt Margit van Schaik aan als curator Architectuur en Jutta Hinterleitner als curator Stedenbouw.
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2026!
24 december, 1:00
Op maandag 5 januari is de redactie van Architectenweb terug met het dagelijkse architectuurnieuws.
Provincie Zuid-Holland: stroom van zee via Hoek van Holland naar Rotterdamse haven
23 december, 5:00
"Zo kunnen de Rotterdamse haven en regio uitgroeien tot de stekkerdoos van Nederland", stelt gedeputeerde Arne Weverling.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
3
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur