Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020, 15:13
‘Op de Arena Boulevard in Amsterdam Zuidoost blijven de hotels voorlopig gesloten’, vertelde een bevriende belegger me onlangs. In het op evenementen gerichte gebied kun je op dit moment een kanon afschieten: het stedelijke weefsel is er volledig georiënteerd op massaevents. Bij een tik in de verkeerde richting bleek dit deel van Amsterdam – inclusief bijbehorende hotels, winkels enzovoort – hopeloos verlaten. ‘Niemand wil nu in dat gebied zijn.’
Corona of geen corona: de Nederlandse bouwopgave ligt nog steeds in de stad. In de stad is werk, zijn scholen, voorzieningen. Die diversiteit is noodzakelijk om een ruimtelijk systeem met veerkracht te creëren. Bioloog Louise Vet legde in
een geweldig interview in NRC van 5 juni 2020
een parallel tussen economie en natuur:
We hebben een economie opgebouwd waarin we keihard sturen op het verminderen van diversiteit. (..) Om het toe te lichten met een ecologische metafoor: in veerkrachtige ecologische systemen zitten heel veel kleine verbindingen, waarvan je in eerste instantie misschien zou zeggen dat ze er niet zo veel toe doen. Maar diversiteit geeft risicospreiding. Wij zijn van diversiteit naar monotonie gegaan (..) Zo hebben we ons heel kwetsbaar gemaakt.”
Wat Vet beschrijft op economisch gebied geldt eveneens voor de ruimtelijke ordening: decennialang is volledig ingezet op efficiency en het verminderen van diversiteit. Bedrijventerreinen, logistieke hallen, kantorenparken, Vinex-wijken, vakantieparken: de leefomgeving in grote delen van Nederland werd eerder monofunctioneler dan diverser – zowel in de stad als op het platteland. En dat terwijl die diversiteit juist de broodnodige veerkracht creëert.
We kennen allemaal de voorbeelden van ruimtelijke systemen die divers, flexibel, veranderbaar en daarmee
resilient
zijn. De Amsterdamse grachtengordel veranderde door de eeuwen heen – van pakhuizen naar woningen naar architectenbureaus en yogastudio’s. Oude havengebieden zijn in de loop der eeuwen getransformeerd naar diverse woon-werkgebieden. De diversiteit aan ruimtelijke structuren, in combinatie met bebouwing met open plattegronden, laten diverse programma’s toe die er vervolgens weer voor zorgen dat de stad tegen een stootje kan als het even tegen zit. Daarmee is een divers stedelijk landschap dus feitelijk duurzamer dan een monofunctioneel gebied.
Hoe ontwerp je nu zo’n rijk en divers systeem? Een aantal jaar geleden heb ik in China onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het fameuze kunstdistrict 798 in Beijing. Binnen een decennium veranderde dit gebied van een militair fabriekscomplex voor naar een gemengd gebied met galeries, kunstenaarsateliers, woningen, bedrijvigheid, restaurants en bars. Totdat de
gentrificatie
de creatieve programma’s weer dreigde weg te duwen door een nieuwe monocultuur van pizza en latte. De touringcars begonnen het gebied over te nemen.
De mix wordt in deze transformatiegebieden vaak veroorzaakt door de genereuze maat en de veranderbaarheid van de industriële gebouwen, die allerlei (informele) initiatieven en daarmee een rijke programmatische mix toelaat. Maar hoe behoud je nu zo’n – vaak tijdelijke – rijke programmering? Een van onze belangrijkste conclusies was destijds: zorg voor een gezonde balans tussen de verschillende programmaonderdelen en creëer een financieringsmodel waarin de meer commerciële programmaonderdelen (winkels, kantoren) de artistieke programma’s ondersteunen. Zo wordt de programmatische diversiteit behouden – de ‘risicospreiding’ waar Louise Vet over spreekt.
Binnen de Nederlandse cultuur van dichtgetimmerde bestemmingsplannen, valt het nog niet mee om werkelijk diverse stedelijke gebieden te ontwikkelen. Dat weerhoudt verschillende Nederlandse steden er niet van volop in te zetten op diversiteit, vooral bij transformatiegebieden. Het zou verstandig zijn als die benadering pro-actiever ingezet zou worden bij gebieden die nu een divers milieu kennen, maar waar in de toekomst door financiële druk verschraling van de programmamix te verwachten is.
Een grote uitdaging bij de realisatie van een diverse stad is dus niet alleen het behoud van woningen voor midden- en lage inkomens, maar juist ook het in de stad houden van andere werkgelegenheid dan die in kantoren. Hoe houden we de ‘makers’, zoals dat heet, in de stad? De ruimtelijk-economische modellen daarvoor zijn nog wankel. Maar met de verdere expansie van de steden is het essentieel dat hier een oplossing voor gevonden wordt. Anders blijven we langs de randen van de steden nieuwe monofunctionele gebieden realiseren.
Geredeneerd vanuit de diversiteitsgedachte is het verstandig om vooral niet op één oplossing in te zetten, maar verschillende modellen daarvoor ontwikkelen. Een grote opgave voor bestuurders, ontwikkelaars, stedenbouwers en architecten. Als de coronacrisis iets duidelijk heeft gemaakt dan is het wel de noodzaak van een divers stedelijk weefsel, dat door zijn rijke mix tegen een (economisch) stootje kan, juist in onvoorspelbare tijden.
Daan Roggeveen is architect en oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Amsterdam en Shanghai.
Onlangs publiceerde hij, samen met Michiel Hulshof en Frances Arnold,
‘The Amsterdam Agenda – 12 Good Ideas for the Future of Cities’
(NAi010 Publishers, 2020).
Trefwoorden
diversiteit
daan roggeveen
column
Best gelezen
1
Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord krijgt zeventig meter hoge woontoren
woensdag, 22 oktober
2
De Louise van De Zwarte Hond combineert sociale woningbouw met kwaliteit en duurzaamheid
maandag, 20 oktober
3
Nieuw woongebouw op plek befaamde elektronicazaak Rotterdam-Noord
maandag, 20 oktober
4
Timpaan en VenhoevenCS winnen tender woonzorgproject in Vlaardingen
dinsdag, 21 oktober
5
Bouw van The Circle op plek café De Omval gaat van start
donderdag, 23 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Terwijl Van der Heijden en Roggeveen stoppen, starten Van Eig en Schönberger met column
24 december 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Net als Aldo
28 januari 2020
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Terwijl Van der Heijden en Roggeveen stoppen, starten Van Eig en Schönberger met column
24 december 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Net als Aldo
28 januari 2020
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Loer Architecten, Fletts en Kleurrijk Wonen zetten volgende stap in sociale woningbouw in hout
Gisteren, 16:02
Woningcorporatie Kleurrijk Wonen en Fletts bouwden in Culemborg een duurzaam, houten appartementengebouw met een innovatief 2D-bouwconcept naar ontwerp van Loer Architecten
Architectonische installatie als scenografie voor tentoonstelling kunstenaar
Gisteren, 14:45
Voor het Gallo-Romeins Museum in het Vlaamse Tongeren ontwierp Atelier Leise uit Maastricht de scenografie voor een tentoonstelling.
Haags schoolgebouw Eduard Cuypers gerenoveerd en uitgebreid met nieuwbouw
Gisteren, 12:07
In Den Haag is naar ontwerp van DP6 de basisschool Heilig Hart gerenoveerd en uitgebreid met nieuwbouw.
Groosman presenteert ontwerp gezondheidscentrum in Mijdrecht
Gisteren, 10:48
Behalve een gezondheidscentrum omvat het complex 42 zorgappartementen en 27 aanleunwoningen. Het gebouw bestaat uit drie bakstenen volumes met elk een eigen programma en oriëntatie.
Inschrijving Neprom-prijs 2026 geopend
Gisteren, 13:59
De tweejaarlijkse prijs is bestemd voor hoogwaardige en vernieuwende locatieontwikkeling.
Partijen eens over minder regels en procedures in woningbouw
Gisteren, 09:28
De aanpak van de woningnood is voor veel kiezers het belangrijkste thema voor deze verkiezingen.
Provincies: bouw van half miljoen woningen dreigt stil te vallen
23 oktober, 3:08
De bouw van ongeveer 500.000 woningen dreigt de komende jaren vast te lopen, vooral door de stikstofimpasse en het overvolle elektriciteitsnet.
Maquette als onderdeel van expositie Amsterdam in Motion wordt geopend
23 oktober, 10:35
De maquette, onderdeel van de permanente tentoonstelling Amsterdam in Motion, is een cadeau aan de 750-jarige stad.
Provincies zetten in op natuurherstel tegen stikstofimpasse
22 oktober, 1:27
In 2030 moet zeventig procent van die natuurgebieden op orde zijn, vijf jaar later moet dat voor negentig procent gelden.
Renovatie Prinsenhof Delft kost negen miljoen meer dan eerder begroot
22 oktober, 9:33
Dat komt onder meer doordat bouwmaterialen en energie duurder zijn geworden en door ‘schaarste aan gespecialiseerd vakmanschap’, meldt de gemeente.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur