Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Habraken in China
28 mei 2019, 10:32
Ik zit achterin de auto. Onder de
gaojia,
de verhoogde snelweg, kruipen we door de file. De auto van mijn bureaupartner heeft een nummerbord dat geregistreerd staat in Suzhou. Dat is een goedkopere optie dan het in de veiling kopen van een nummerbord in Shanghai zelf. Het heeft echter als nadeel dat we tijdens de spits niet over de verhoogde snelweg kunnen rijden.
De vertraging geeft me de gelegenheid goed om me heen te kijken: overal zie ik woontorens. Op het eerste gezicht zijn ze massaal en eenvormig. Maar als je beter kijkt, dan zie je overal wijzigingen aan het oorspronkelijke ontwerp, zoals airconditioners en aangepaste balkons – alsof de bewoners het niet kunnen laten iets aan hun flatgebouw te veranderen.
Een uur later arriveren we in Jiaxing, een middelgrote stad op een uur rijden van Shanghai. Hier zit een van onze belangrijkste opdrachtgevers: een projectontwikkelaar met een breed portfolio. Het bedrijf ontwikkelt hotels, kantoren, maar vooral veel woningbouw in de Chinese traditie. Dat betekent: een combinatie van noord-zuidgeoriënteerde torens van zo’n honderd meter hoog, met een afgesloten binnentuin met voorzieningen – winkels, een restaurant of een kinderdagverblijf. Zo’n
xiaoqu
– letterlijk: kleine zone – is voor China wat de VINEX-wijk is voor Nederland:
suburbia on steroids.
Voor deze ontwikkelaar ontwerpen wij een woonwijk van zo’n 200 appartementen: een atypisch masterplan met
urban villa’s
en kleine torentjes tot zeven lagen hoog. We hebben alle gebouwen genereuze balkons gegeven: het plan is omringd door heuvels, en we willen de toekomstige bewoners zicht rondom geven. Bovendien verminderen de balkons de directe zoninval in de woningen.
‘Die balkons’, zegt de projectleider van de opdrachtgever, ‘dat is op zichzelf wel een goed idee, maar denk je niet dat mensen die gaan dichtzetten?’. Hij wijst naar achteren, op de door hen ontwikkelde woonwijk. ‘Zoals ze hier allemaal hebben gedaan’.
Het is inderdaad waar: zo gauw appartementen in China opgeleverd en verkocht zijn, en alle betonmolens en bouwliften uit de woonwijken zijn verdwenen, verschijnen direct opnieuw overal bouwvakkers om de boel eens flink te gaan verbouwen. Allereest om het noodzakelijke sanitair en de keukens te plaatsen, want de meeste nieuwbouwwoningen worden in China casco opgeleverd. Maar ook omdat veel bewoners na aankoop direct hun balkon dichtbouwen. Daar valt ook wel wat voor te zeggen in een land met in de zomer temperaturen die oplopen tot 40 graden Celsius en een hoge luchtvochtigheid: het is vaak simpelweg te heet om buiten te zijn.
Chinezen zijn bovendien erg pragmatisch. Goedkope arbeid en bouwmateriaal zijn overal beschikbaar, en met hardwerkende bouwvakkers is je balkonnetje binnen een dag of drie voorzien van een raamkozijn en glas. Op die manier heb je er zo’n vier tot zes vierkante meter bij – dat levert in Jiaxing toch al gauw 8.000 Euro op.
Veranderbaarheid zit diep in het DNA van de Chinese woningbouw: elke woning is een casco dat eenvoudig kan worden aangepast aan de wensen van de gebruiker. En hoewel schachten en dragende wanden op gefixeerde plaatsen zitten, kunnen woningen met relatief eenvoudige middelen aangepast worden aan de ideeën van de bewoners.
Wie met de trein door China reist, ziet het paradoxale resultaat: de starre, top-down geplande nieuwbouwwijken met vaak een dozijn gelijkvormige torens hebben in de gevel verschillende invullingen. Deze scheiding tussen
drager
en
inbouw
toont het pragmatisme en de creativiteit van de Chinese woningeigenaar. Het ontbreken van welstand (of een architect die zijn gebouw wil ‘beschermen’ tegen grillen van de gebruikers) draagt uiteraard bij aan dit effect.
‘De dragers en de mensen – Het einde van de massawoningbouw’ was de titel van het legendarische manifest van John Habraken uit 1961. De ondertitel van zijn boek is in China nog niet aan de orde. Maar het is duidelijk dat een systeem van dragers die door individuele gebruikers worden ingevuld er een doorslaand succes kan zijn.
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseerde hij in het voorjaar van 2018 aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst
‘The Amsterdam Agenda’
, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
Trefwoorden
column
john habraken
daan roggeveen
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
3
Kollhoff & Pols realiseert 58 woningen in monumentale panden Den Haag
dinsdag, 9 december
4
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
5
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Congres over Open Bouwen tijdens World Architecture Festival
25 november 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Congres over Open Bouwen tijdens World Architecture Festival
25 november 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
Gisteren, 11:37
Naar ontwerp van MVRDV en het plaatselijke architectenbureau MoonWalkLocal ondergaat het boeddhistische klooster Plum Village in de Franse Dordogne een grote renovatie.
Studio for New Realities ontwerpt twee woongebouwen in District U
Gisteren, 10:00
De transformatie van het voormalige Unilever-terrein in Vlaardingen gaat een nieuwe fase in nu gestart is met de bouw van de eerste woningbouwprojecten.
Wanden uit leemsteen verbinden woning met Limburgs landschap
Gisteren, 09:00
In de landelijke omgeving van Weert, in het noorden van Limburg, heeft De Nieuwe Context een woning ontworpen waar wanden uit leemsteenblokken de verbinding tussen binnen en buiten manifest maken.
Nieuwe gebouwen zorgen voor 1.100 woningen in Pompenburg Rotterdam
11 december, 2:34
In het gebied Pompenburg in Rotterdam verrijzen de komende jaren nieuwe gebouwen met in totaal 1.100 woningen. Het gaat om drie gebouwen met vier torens van maximaal 140 meter hoog.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
Gisteren, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
Gisteren, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk
11 december, 3:13
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
Brussel wil snellere vergunningen voor elektriciteitsprojecten
11 december, 1:39
De Europese Commissie wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
10 december, 1:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
10 december, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur