Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: RET / E. Pecken
Rotterdam: automatische metro, nieuwe lijnen
4 november 2019, 9:32
Over een paar jaar rijden metro's misschien zelfstandig door delen van Rotterdam. Dan kan er elke anderhalve minuut een metro rijden en kunnen er ongeveer twee keer zo veel passagiers als nu worden vervoerd. Dat staat op een wensenlijst van vervoerder RET, de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Die is vrijdag gepresenteerd bij de officiële opening van de
Hoekse Lijn
, de metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland.
Dat de metro's automatisch rijden, betekent niet dat ze onbemand zijn, benadrukt de RET. In de cabines blijven machinisten zitten. In het drukste deel van het metronet, onder het centrum van Rotterdam, zouden de metro's echter automatisch rijden. Meer metro's betekent minder wachttijd, 'vergelijkbaar met metrosystemen in grote metropolen als Parijs of Londen'. Buiten het centrum, waar de metro overwegen passeert, blijven machinisten nodig.
Nieuwe metrolijnen
De RET hoopt ook op drie nieuwe metrolijnen. Lijn F zou Rotterdam Centraal via de Euromast, Charlois, Zuidplein, het nieuwe Feyenoord-stadion en de Erasmus Universiteit moeten verbinden met de Kralingse Zoom. Twee andere lijnen, G en H, zouden gebruikmaken van de huidige spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam, die in de komende jaren wordt verbreed. Lijn G zou tussen Den Haag Centraal, Delft, Schiedam, Rotterdam Centraal en het stadion van Feyenoord gaan rijden. Lijn H zou dezelfde route volgen, maar doorgaan naar Barendrecht, Zwijndrecht en Dordrecht.
De RET en de Metropoolregio hopen dat er in de toekomst ook metro's naar Leiden kunnen rijden. Bovendien denkt Rotterdam na over een zelfrijdende bus tussen het vliegveld en RandstadRailhalte Meijersplein.
Aanzienlijk meer mensen
Rotterdam, Den Haag en de andere plaatsen in de regio groeien flink. In de komende decennia krijgt de streek er waarschijnlijk honderdduizenden inwoners bij. "Er moeten straks aanzienlijk meer mensen vervoerd worden, terwijl openbaar vervoer en wegen nu al vollopen", aldus de RET. De wensen kosten bij elkaar enkele miljarden euro's. Zulke projecten duren waarschijnlijk minstens tien jaar. "Vandaar ook onze urgentie: huizen en kantoren worden veel sneller uit de grond gestampt dan metrolijnen. Dus we lopen eigenlijk al achter. En dat terwijl de overheidsfinanciën er uitstekend voor staan", zegt de RET.
De Hoekse Lijn, die vrijdag werd geopend, is de afgelopen jaren omgebouwd van een spoorlijn naar een metrolijn. Dat kostte 462 miljoen euro. Een maand geleden konden de eerste passagiers over het traject reizen. Volgens de RET trekt de lijn nu meer passagiers dan toen er nog treinen reden. Over een paar jaar komt er een nieuwe eindhalte aan het strand van Hoek van Holland.
Bron: ANP
Trefwoorden
rotterdam
zelfrijdend vervoer
hoekse lijn
metro
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
3
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
4
Nieuwe gebouwen zorgen voor 1.100 woningen in Pompenburg Rotterdam
donderdag, 11 december
5
Rijksmuseum krijgt vestiging in nieuw gebouw in Eindhoven
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november
Brabants initiatief wil innovatief vervoersysteem tussen Brainportcampussen
11 november 2020
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november
'Covered bridge' over Hoekse lijn bij Maeslantkering
8 oktober 2019
Metroverbinding Hoekse Lijn in gebruik genomen
2 oktober 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Rotterdam: extra brug, metro en huizen
27 juni 2018
Rotterdam viert halve eeuw metro
8 februari 2018
Rotterdams plan moet CO2-uitstoot halveren
22 november 2019
Rotterdam wil jonge ontwerpers meer kansen bieden
18 december 2019
'Hoekse Lijn valt 175 miljoen euro duurder uit'
17 januari 2020
PosadMaxwan ondersteunt Rotterdam bij Mobiliteitsaanpak
2 maart 2020
Rotterdam wil komende twintig jaar 50.000 woningen bijbouwen
12 juni 2020
Mecanoo ontwerpt gevarieerd 'zit- en stalandschap' voor Rotterdamse metro
29 oktober 2020
Nog steeds onduidelijk wanneer laatste stuk Hoekse Lijn klaar is
24 januari 2023
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november
Brabants initiatief wil innovatief vervoersysteem tussen Brainportcampussen
11 november 2020
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november
'Covered bridge' over Hoekse lijn bij Maeslantkering
8 oktober 2019
Metroverbinding Hoekse Lijn in gebruik genomen
2 oktober 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Rotterdam: extra brug, metro en huizen
27 juni 2018
Rotterdam viert halve eeuw metro
8 februari 2018
Rotterdams plan moet CO2-uitstoot halveren
22 november 2019
Rotterdam wil jonge ontwerpers meer kansen bieden
18 december 2019
'Hoekse Lijn valt 175 miljoen euro duurder uit'
17 januari 2020
PosadMaxwan ondersteunt Rotterdam bij Mobiliteitsaanpak
2 maart 2020
Rotterdam wil komende twintig jaar 50.000 woningen bijbouwen
12 juni 2020
Mecanoo ontwerpt gevarieerd 'zit- en stalandschap' voor Rotterdamse metro
29 oktober 2020
Nog steeds onduidelijk wanneer laatste stuk Hoekse Lijn klaar is
24 januari 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Powerhouse Company en SO-IL delen ontwerp voor toren naast Whitney Museum
2 uur geleden
MVRDV heeft een prijsvraag voor voor een toren naast het Whitney Museum of American Art in New York gewonnen. Powerhouse Company en SO-IL namen ook deel aan de prijsvraag en delen hun ontwerp.
Realisatie woningbouwproject De Bund op Katendrecht van start
Vandaag, 11:40
Maandag is de eerste damwand geslagen voor de realisatie van woningbouwproject De Bund in Rotterdam. Het door KCAP ontworpen complex op Katendrecht bestaat uit twee woontorens met in totaal 482 woningen.
Open Call voor Folly Art Norg 2026
Gisteren, 11:49
Ontwerpers van allerlei pluimage kunnen vanaf vandaag tot en met 28 februari een ontwerp indienen voor een folly die komende zomer mogelijk wordt gerealiseerd tijdens het steeds populairder wordende evenement in het Drentse Norg.
Inschrijving voor Gouden Piramide 2026 geopend
Gisteren, 09:59
Tot en met 15 januari kunnen projecten worden voorgedragen voor de tweejaarlijkse rijksprijs voor inspirerend opdrachtgeverschap.
Renovatie Helderse vuurtoren Lange Jaap blijkt mogelijk
4 uur geleden
De monumentale vuurtoren Kijkduin in Den Helder, in de volksmond beter bekend als Lange Jaap, wordt gerenoveerd.
Nederland telt voor het eerst meer ouderen dan jongeren
Vandaag, 10:56
Ongeveer 3,76 miljoen mensen zijn 65 jaar of ouder, terwijl er bijna 3,72 miljoen mensen van jonger dan 20 zijn.
KNVB praat verder met Almere en Zeist over nieuw complex
Gisteren, 12:28
Almere en Zeist zijn de overgebleven kandidaten om het nieuwe complex van de KNVB te huisvesten.
Datacenters gebruiken evenveel stroom als twee miljoen woningen
Gisteren, 10:53
De datacenters in Nederland gebruiken steeds meer elektriciteit.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
12 december, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
12 december, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur