Brabants initiatief wil innovatief vervoersysteem tussen Brainportcampussen
11 november 2020, 12:14
Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen de Brainportlijn ontwikkelen: een nieuw mobiliteitssysteem dat alle Brainportcampussen rondom Eindhoven onderling en met regionale werklocaties moet gaan verbinden. De initiatiefnemers hebben 1 miljard uit het Nationaal Groeifonds aangevraagd.
De Brainportlijn wordt gepresenteerd als een nieuw, slim en emissieloos ov-systeem waarin zelfsturende voertuigen van verschillende omvang over vrije banen rijden. Ze doen daarbij overstappunten bij uitvalswegen en bestaande ov-knopen aan. Het vervoersysteem maakt gebruik van, naast autonoom rijden, bijvoorbeeld sensortechnologie en platooning (waarbij voertuigen elektronisch worden gekoppeld en de voorste snelheid en route bepaald).
Brainport Eindhoven
Het vervoersysteem moet de Brainportcampussen rond Eindhoven met elkaar en met regionale werklocaties verbinden; via Eindhoven Centraal legt het ook een verbinding met nationale en internationale economische centra. De Brainportlijn zou stapsgewijs kunnen worden ingevoerd in de periode tot 2030.
Provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en Brainport Development zijn de initiatiefnemers van het plan. Het bedrijfsleven en kennisinstellingen uit Brainport Eindhoven ondersteunen het initiatief. Zij hebben al aangegeven het vervoerssysteem te willen gaan gebruiken voor hun medewerkers. Daarmee zou de exploitatie van het systeem vergroten.
Aanvraag
De initiatiefnemers hebben het project ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met de vraag om een bijdrage van ruim 1 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds. In september maakte het kabinet bekend dat het Nationaal Groeifonds, dat eerder is gepresenteerd, 20 miljard euro zal bevatten.
Uit het fonds kunnen projecten worden gefinancierd die een bijdrage leveren aan de versterking van het duurzame verdienvermogen van Nederland op lange termijn. De Brainportlijn verbindt volgens de initiatiefnemers innovatie en testmogelijkheden “in het kloppend hart van de kennisintensieve maakindustrie van Nederland.” Ze noemen het systeem een economische showcase.
Het systeem heeft een aantal praktische voordelen. Zo is het flexibel, omdat het niet met rails aan een enkele route is gebonden. Daardoor is het systeem ook makkelijk op en af te schalen en zo inzetbaar in zowel kleinere steden als grotere metropolen.
Economische kansen
Voor het bedrijfsleven in Brainport Eindhoven biedt de ontwikkeling van het slimme en emissieloze ov-systeem grote economische kansen, volgens de initiatiefnemers. De Brainportlijn verbetert de bereikbaarheid van, naar en tussen economische toplocaties in de economische motor van het zuiden, stelt gedeputeerde Christophe van der Maat van Mobiliteit van de provincie Noord-Brabant.
Daarnaast werkt het systeem volgens de gedeputeerde als aanjager voor de mobiliteitstransitie in Brabant. “Bovendien levert het geld op”, zegt Van der Maat. “Volgens de maatschappelijke kosten-batenanalyse levert het na aftrek van kosten zo’n 150 miljoen euro op.”
Wethouder Stijn Steenbakkers van Economie in Eindhoven zegt: “Elke ontwerp-, ontwikkel-, test- en implementatiestap genereert lessen, ontwikkelingen, diensten en producten die kunnen worden vermarkt in binnen- en buitenland. Dat geeft werkgelegenheid op alle opleidingsniveaus, variërend van voertuigtechnologie, infra-ontwikkeling, onderliggende technieken en nieuwe mobiliteitsdiensten.”
“Alles komt hier samen: vervoer, banen en duurzaamheid”, aldus Steenbakkers.
Speciaal proces
De Rijksoverheid heeft voor de eerste aanvraagronde bij het Nationaal Groeifonds een speciaal proces ingericht. Ze hoopt daardoor, met een beperkte aantal goed uitgewerkte, aan de voorwaarden getoetste voorstellen, begin 2021 al te kunnen starten met de investeringen. Noord-Brabant weet dus hopelijk binnenkort meer.