Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Marjolein van Eig
Copyright: Maarten van Haaff
Het gebouw als kunstwerk
16 januari 2023, 9:00
De titel is een inkoppertje, er is geen ontkomen aan. Wie mijn column
‘Ouwe starchitects’
, en publiciteit die daarop volgde gelezen heeft, begrijpt dat. Voor wie dat niet gedaan heeft, hierbij een korte update: het Kröller-Müller Museum heeft in 2018 de Japanse architect Tadao Ando gevraagd om een ontwerp te maken voor de uitbreiding van het rijksmuseum. In mijn stuk zet ik vraagtekens bij deze selectie buiten de aanbestedingsregels om, bij de keuze voor Ando en vraag ik me af waarom er niks over het ontwerp te vinden is. In interviews voor De Volkskrant en Architectenweb geeft de zakelijk leider van het museum antwoorden. Het zijn antwoorden die nog meer vragen oproepen. Hier volgen er een paar.
“Tadao Ando is a
reason to travel
, daar komen mensen voor.” Is dat zo? Volgens mij is het museum zèlf
reason to travel
. De Ando fanclub is maar een beperkt, elitair groepje dat slinkt met de dag, deels door uitsterving en deels door voortschrijdend inzicht. De betonnen wanden in eenvoudige vormen, dat vonden we in de 20
e
eeuw heel prachtig, maar het blijkt te ééndimensionaal, teveel starchitect, te milieuvervuilend. Het aanboren van nieuw talent dat zich rekenschap geeft van alle aspecten van het bouwproces is veel interessanter en van belang; we hebben gebouwen nodig die uitblinken in schoonheid en die tegelijkertijd voorbeeldstellend zijn in hun positieve impact op de omgeving.*
“Quist was erg content met de plannen van Ando... heeft hem een prachtige brief geschreven, waarin hij het stokje eigenlijk overgeeft.” Het is te prijzen dat de architectuur van Quist goed behandeld wordt door het Kröller-Müller Museum. Tot vlak voor zijn overlijden zat Quist nog bovenop zijn architectonische nalatenschap en hij heeft dit stokje ongetwijfeld doorgegeven aan zijn erven. Ook dat is geheel terecht; Quist was één van de belangrijke moderne Nederlandse architecten van de vorige eeuw. Maar we weten ook dat opdrachtgevers als de dood zijn voor het auteursrecht dat op hun gebouwen zit en de rechtszaken die aangespannen kunnen worden. Dus de vraag dringt zich op; heeft het museum haar oren wellicht wat te veel laten hangen naar Quist en zijn adviseurs?
“Museum Kröller-Müller heeft altijd zelf zijn architecten gekozen.” Je hoort het de ouder tegen het kind zeggen; ‘omdat het zo is!’ Maar ja, de tijden veranderen en het is allang niet meer mogelijk om als rijksmuseum je eigen architect te kiezen. Daar zijn regels voor, immers, we hebben hier te maken met de besteding van gemeenschapsgeld. Hoe zit dat dan?
“We zien een architect als een kunstenaar en een kunstwerk hoef je niet aan te besteden.” Sommige mensen vinden dit een interessante vraag; is architectuur kunst of is het een ambacht? Het antwoord is simpel; architectuur is geen van beide. Architectuur is architectuur. De stelling dat architectuur kunst is, gaat voorbij aan het complexe proces dat het ontwerpen van een gebouw is. Voor een kunstwerk heb je materiaal nodig en een kunstenaar. Bij het ontwerpen en bouwen van een gebouw, of de uitbreiding ervan, heb je te maken met een opdrachtgever, een budget, een programma van eisen, de gemeente, de gebruiker, een constructeur, een installateur, een projectmanager, een planning, de omwonenden, de natuur, veiligheid, bestemmingsplan, milieuwetten, vleermuizen of andere fauna die beschermd moeten worden, regels omtrent bouwfysica, daglicht, verlichting, ventilatie, geluidsnormen, gebruiksoppervlak, hoogte van doorgangen, toegankelijkheid, technische detaillering, isolatie, vochtwering, waterdichtheid, buitenhouden van ongedierte, doorvalveiligheid, onderhoud, bewasbaarheid, en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Stellen dat een gebouw een kunstwerk is, is dus niet alleen onjuist, het is ook schadelijk. Het reduceert de architect tot een persoon die even langskomt met zijn toverpen en een geniale streek neerzet. Het gaat voorbij aan de duizendpoot die de architect moet zijn; sociaal, professioneel, flexibel, luisterend, sturend, creatief, met visie en met kennis van bouwen. Het grote gebaar van de pen is maar één aspect van het ontwerpen. Het ontwerpen zit hem ook in de manier waarop je omgaat met de luchtbehandeling van een gebouw, het plaatsen van het kozijn in de wand, de verhoudingen van de volumes, het materiaal van de dakrand, de tactiliteit van de gevel, de manier waarop het gebouw de hoek omgaat, de deurknoppen, de verlichting en de talloze andere beslissingen. Het ontwerpen houdt nooit op.
“En we hebben natuurlijk juridisch laten toetsen of dat kon.” Hier wordt het interessant. De BNA heeft namelijk direct in 2018
een klacht ingediend
tegen de gang van zaken en deze klacht is
gegrond verklaard
. De commissie van aanbestedingsexperts stelt dat de manier waarop het Kröller-Müller Museum de architect geselecteerd heeft onjuist is; het kan niet en het mag niet. Het heeft geleid tot
advies 459
:
Architectendiensten kunnen niet als uniek kunstwerk onderhands gegund worden
. Hoe is er met deze uitspraak omgegaan?
Wat nu? Het antwoord is simpel. Geheel in de geest van Helene Kröller-Müller kan Ando betaald en bedankt worden voor zijn kunstwerk, waarmee de weg vrij is voor een nieuwe architectenselectie. Helene deed het zelf ook, om even de argumentatiestijl van de zakelijk directeur aan te houden. Ze ontsloeg eerder zowel Ludwig Mies van der Rohe als Hendrik Berlage, ook niet de minste architecten. Met het ontslag zal weinig verloren gaan, want zoals de zakelijk directeur zelf stelt, het is maar een vlekkenplan dat Ando gemaakt heeft, het Kröller-Müller Museum staat nog aan het begin van het proces.
Ik hoop dat deze gang van zaken niet enkel leidt tot de juiste architectenselectie voor de uitbreiding van het Kröller-Müller Museum. Ik hoop dat het debat over de manier van aanbesteden in Nederland weer op alle niveaus gevoerd wordt en dat er wat verandert. De enorme berg van reacties op mijn eerdere column toont wederom de frustratie die heerst onder de Nederlandse architecten over het aanbestedingsbeleid. In 2018 schreef ik er een
uitgebreid stuk voor NRC
* over. Het is een beleid dat gericht is op ervaring, waarin telkens dezelfde architecten geselecteerd worden, waardoor er te weinig vernieuwing plaatsvindt in de Nederlandse architectuur. Dat ligt niet aan de regels maar aan de invulling ervan; het zijn de managers met een te grote vinger in de pap die vanuit risicobeheersing werken en het zijn de selectiecommissies waarin de verkeerde expertise zit, waardoor niet de beste architect voor de opdracht gekozen wordt maar de architect die kan laten zien het al vaker gedaan te hebben.
*Zowel in De Volkskrant als in het NRC-stuk wordt gesproken over jong talent maar dat hoeft helemaal niet. Jong is geen criterium, talent wel.
Marjolein van Eig is architect-directeur van
BureauVanEig
. Zowel in haar werk als in haar maandelijkse column verbindt ze eigentijdse opgaven met hun historische wortels. Ze is als gastdocent verbonden aan de TU Delft en de Academie van Bouwkunst Rotterdam.
Trefwoorden
marjolein van eig
uitbreiding
column
kröller-müller museum
tadao ando
kunst
museum
Best gelezen
1
Houthybride woongebouw langs de A8 in Zaandam opgeleverd
dinsdag, 11 november
2
WillemsenU zinkt villa af in landschap
dinsdag, 11 november
3
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
4
MVRDV ontwerpt bolvormig sportcomplex in Albanese hoofdstad Tirana
maandag, 10 november
5
Groningers kiezen nieuwe invulling voor plek gesloopte parkeergarage in stadscentrum
dinsdag, 11 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Gaaf land
14 maart 2023
De uitstoot is nu
11 april 2023
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Witte Mannen
12 oktober 2023
Laatste keer, echt
12 december 2023
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Ode aan Joost
13 februari 2024
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Modern
14 mei 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Stad aan het water
8 oktober 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Grote werken
11 maart
Groene gevel
11 februari
Column
Words of wisdom
13 mei
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Column
10 nieuwe steden
9 september
Column
Schoonheid in de architectuur
11 november
Kröller-Müller Museum: ‘We zien een architect als een kunstenaar, en een kunstenaar kiezen we altijd zelf’
10 januari 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Toegankelijk
11 oktober 2022
Sloopverbod
13 september 2022
Column
De factor tijd
14 juni 2022
Column
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Column
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Krijgt Kröller-Müller de opdrachtgever die het verdient?
17 januari 2023
Bjarne Mastenbroek: verander aanbestedingspraktijk in Nederland
19 januari 2023
De andere kant
24 januari 2023
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023
Gaaf land
14 maart 2023
De uitstoot is nu
11 april 2023
Kolommen en vergankelijkheid
10 mei 2023
Steen – PIR – Schaap
13 juni 2023
Witte Mannen
12 oktober 2023
Laatste keer, echt
12 december 2023
De architect en de verkiezingen
14 november 2023
Dagboek van een ruimtegebruiker
16 januari 2024
Ode aan Joost
13 februari 2024
Lelijkste woonwijk
12 maart 2024
De architect is op zoek naar liefde
10 april 2024
Modern
14 mei 2024
Plaatsen waar u slaapt
9 juli 2024
Hoekjes, trapjes, hekjes
11 september 2024
Stad aan het water
8 oktober 2024
Voorstellingsvermogen
12 november 2024
Column
Garanties, garanties
14 januari
Marjolein van Eig: “Een boek lees je anders dan een online artikel”
31 oktober 2024
Column
Achterblijvers op de bank
10 december 2024
Column
Grote werken
11 maart
Groene gevel
11 februari
Column
Words of wisdom
13 mei
Column
Gezicht van de tijd
15 oktober
Column
Architectuurkritiek
10 juni
Column
10 nieuwe steden
9 september
Column
Schoonheid in de architectuur
11 november
Kröller-Müller Museum: ‘We zien een architect als een kunstenaar, en een kunstenaar kiezen we altijd zelf’
10 januari 2023
Ouwe starchitects
8 december 2022
Duurzaam of mooi
8 november 2022
Toegankelijk
11 oktober 2022
Sloopverbod
13 september 2022
Column
De factor tijd
14 juni 2022
Column
Wooncrisis én ambtenarencrisis
10 mei 2022
Column
Dijkenhoge ambities
12 april 2022
Waarde en weerloos
8 maart 2022
Houtbouw hoeft er niet zo uit te zien
8 februari 2022
De reikwijdte van iemand
11 januari 2022
Gebouwde telmodellen
14 december 2021
Ode aan onze oude straat
9 november 2021
De glasparadox
14 september 2021
Huilen onder systeemplafonds
9 juni 2021
Architecten, verenigt u
11 mei 2021
Het raam mag niet open
13 april 2021
Nostalgie naar vooruitgangsdenken
9 maart 2021
Materiaal als drager van herinnering
9 februari 2021
Het leven in het trappenhuis
12 januari 2021
Krijgt Kröller-Müller de opdrachtgever die het verdient?
17 januari 2023
Bjarne Mastenbroek: verander aanbestedingspraktijk in Nederland
19 januari 2023
De andere kant
24 januari 2023
Een goede gebouwplint; wat is dat eigenlijk?
14 februari 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Nominaties Zuiderkerkprijs en Geurt Brinkgreve Bokaal 2025 bekend
14 november, 12:17
Voor de eerstgenoemde woningbouwprijs van de gemeente Amsterdam zijn tien projecten genomineerd, de bokaal voor het beste initiatief op het gebied van herontwikkeling, transformatie of renovatie leverde zeven nominaties op.
'Architecten kunnen kwaliteit waarborgen bij splitsen en opdelen rijtjeshuizen'
14 november, 11:14
Om het splitsen en opdelen van rijtjeswoningen van de grond te krijgen, dienen het Rijk en gemeenten de regie te nemen. Architecten kunnen hierbij worden ingeschakeld voor de waarborging van de kwaliteit, aldus een vrijdag verschenen rapport.
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
14 november, 10:23
Voor de vernieuwing van Theater De Lampegiet zijn vijf schetsontwerpen gemaakt. Zowel de inwoners van de stad als de jury hebben daarbij voor het ontwerp van MVRDV en Buro Happold gekozen.
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
13 november, 5:00
Benthem Crouwel Architects heeft het stadsblok Palazzo in het Paleiskwartier van Den Bosch opgeleverd
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Deltacommissaris: ga nu al in gesprek over toekomst waterbeheer
13 november, 4:03
Nederland moet nu al kijken welke randvoorwaarden nodig zijn om grote waterbeschermingsprogramma's zoals de Deltawerken in de komende jaren uit te voeren.
Gemeentebestuur wil Brabants dorp Moerdijk laten verdwijnen
13 november, 10:23
Het dorp Moerdijk in Noord-Brabant moet verdwijnen om plaats te maken voor uitbreiding van het bestaande haven- en industrieterrein in die plaats.
Iets minder mensen vertrekken uit de Randstad dan in eerdere jaren
12 november, 10:00
Onder andere omdat er in de Randstad meer kinderen worden geboren, groeit de bevolking daar sneller dan in de gebieden eromheen. Netto vertrokken er afgelopen jaar 14.000 mensen.
Woningen en park op plek van rangeerterrein bij Rotterdamse Kuip
12 november, 9:30
Een rangeerterrein voor treinen tegenover stadion De Kuip in Rotterdam verdwijnt. Op de plek worden woningen en een nieuw station gebouwd. Bovendien moet een park naast het spoor worden uitgebreid.
Ga naar het nieuws-archief
Marjolein van Eig
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur