Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Violette Schönberger
Copyright: Maarten van Haaff
Fantastisch
28 maart 2023, 9:00
Op station Heerlen miste ik de overstap en had een uurtje stuk te slaan. Hoewel ik veel over de nieuw gebouwde stationsomgeving had gelezen en gehoord, had ik er nooit eerder rondgelopen. Op, over en rond de perrons is de afgelopen jaren een gigantisch stedenbouwkundig project verrezen, getiteld het Maankwartier.
Waar de architectuur van de meeste Nederlandse stationsgebouwen zich kenmerkt door een vocabulaire van snelheid en de
cleane
anonimiteit van reizen, poogt het Maankwartier een veilige en herkenbare bestemming te vormen voor deze door krimp en teloorgang geteisterde stad. Het ademt historiserende romantiek, maar het is overduidelijk gebouwd in de huidige tijd: te groot, te hoog en te complex om zonder kranen, gewapend beton en prefab elementen te zijn gebouwd. Bij veel vakgenoten is dit project met gegniffel ontvangen, om alle voorspelbare en begrijpelijke redenen.
In de verwachting snel verveeld te zijn met al die historische nep, dwaalde ik wat rond over deze stedenbouwkundige berg. De looproute kent een verrassende schakeling van pleinen en poorten, van bogen en doorgangen, van hoog en laag. De architectuur is historisch niet te plaatsen en verwijst losjes naar allerlei perioden. Daarmee ontstaat een vervreemdende, haast computergame-achtige versie van een hoegenaamd tijdloze citadel, een romeinse of middeleeuwse
fantasy
. Maar dan wel eentje met roltrappen, bewakingscamera’s, airconditioning, drie snackbars en een dönerzaak. Verbaasd constateer ik dat deze plek mij intrigeert en zelfs een beetje vrolijk maakt. Is het de absurditeit, het gevoel dat ik niet precies kan duiden waarmee ik in de maling word genomen? Of is het simpelweg het verschil met alle andere stations die ik onderweg had gezien? Wat kan ik hier vakinhoudelijk van maken?
Stedenbouwkundig valt er net zoveel voor als tegen het Maankwartier te zeggen. Interessant is dat het onderscheid tussen stationsgebouw en de rest van de omgeving volkomen wegvalt. Het stationsgebouw is niet, zoals bij de meeste stationsgebouwen in Nederland, een iconisch, losstaand object dat afsteekt tegen de omgeving, maar is onderdeel van de omliggende bebouwing. Wie van een afstandje het complex benadert, herkent alleen aan de sporen dat er ergens een trein zal stoppen. Bouwen langs het spoor is bepaald niet eenvoudig, maar in Heerlen is het gelukt. De route door het complex lijkt een geslaagde voetgangersverbinding tussen de twee delen van de stad te vormen. Maar tegelijkertijd belemmeren de hoge bebouwing en de gesloten perspectieven iedere visuele relatie van de ene kant van de stad naar de andere. Het complex is gigantisch; je kunt letterlijk niet om het Maankwartier heen, je moet je er toe verhouden.
Heeft deze onontkoombaarheid wellicht te maken met de ontstaansgeschiedenis van het complex? In tegenstelling tot andere grootschalige gebiedsontwikkelingen is het Maankwartier geen regulier stuk stedenbouw, maar een officieel gedeponeerd kunstwerk. Het gebied is niet ontworpen door een collectief van stedenbouwkundigen, supervisoren en prijswinnende architecten die elkaar allemaal een beetje bijsturen in een ontwerpproces, maar door een enkele kunstenaar, Michel Huisman. Een stuk stad is van iedereen, betwistbaar op losse onderdelen, maar een kunstwerk van één enkele auteur is alleen te beschouwen als geheel. Waar stedenbouw nog wel eens de kwaliteit kan hebben om onopvallend het stadsleven te dienen in al z’n facetten, beoogt dit kunstwerk uitsluitend te vertellen ‘hier komt het goed’.
De stad die als geen andere het verval van economische voorspoed heeft gezien, koos voor een architectuur die de illusie wekt van tijdloze eeuwigheid. Maar zal het kunstwerk de stad daadwerkelijk een nieuwe dynamiek geven? Ik help het ze hopen. Voorlopig zie ik vooral de voorspelbare NS-ketens die de winkelruimtes afnemen, een hedendaags verdienmodel van een enorm aantal vierkante meters dat zomaar het toch al noodlijdende centrum verder zou kunnen leegtrekken. Hoe zal het Maankwartier zich ontwikkelen in de tijd, is het kunstwerk bestand tegen veranderingen waar iedere stad uiteindelijk mee te maken krijgt? Of zal het net zo’n kort en ongelukkig leven lijden als z’n grote, lompe broertje Hoog Catharijne?
Het is tijd, mijn trein vertrekt. Ik ga terug naar de Randstad, waar iedereen kletst over
degrowth
maar tegelijkertijd geen idee heeft van de ware treurnis van krimp. Ik laat het Maankwartier achter me. Het was een fantastisch uurtje, in alle betekenissen. Soms is het gewoon lekker om rond te stappen in het theater van de fantasie.
Violette Schönberger is architect en stedenbouwkundige. Zij is mede-oprichter van ontwerpbureau FALSEWORK en publiceert columns over architectuur en stedenbouw op
www.fromscratch.work
. In 2019 won ze de Geert Bekaertprijs voor Architectuurkritiek.
Trefwoorden
violette schönberger
heerlen
maankwartier
column
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
4
Nominaties Zuiderkerkprijs en Geurt Brinkgreve Bokaal 2025 bekend
vrijdag, 14 november
5
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Droomveranderingen
25 april 2023
Surfplank
23 mei 2023
Stadskantoor Heerlen ontworpen als inversie van het raadhuis
5 december 2023
Rioolstedenbouw
27 juni 2023
MVRDV en Zecc Architecten transformeren Heerlense kerk tot stadsbad
17 april
Die zaal, die zaal
26 september 2023
Gisteren van morgen
24 oktober 2023
Berichten uit de bubble
28 november 2023
Limburg: waarom staan we onderaan lijst aantrekkelijke steden?
8 september 2023
Toekomstdenken
22 december 2023
Grote plannen, met af en toe een grap
30 januari 2024
Achter de muur
27 februari 2024
Onverwachte ontmoetingen en veilige routines
26 maart 2024
Verloting van vijf exemplaren van Paradijs van Imperfectie
10 april 2024
Mid-rise Milaan
23 april 2024
Lang leve het leegstandsbeheer!
28 mei 2024
Engagement revisited
25 juni 2024
De knie
22 oktober 2024
Aftiteling van architectuur
24 september 2024
Column
De laatste keer
19 december 2024
Langs het hek
26 november 2024
Boodschappenlijstje
28 februari 2023
Het mogelijke of het juiste
31 januari 2023
Grondrecht
20 december 2022
Acht miljard daken
22 november 2022
Van de olifant en de muis
25 oktober 2022
Post-covid
27 september 2022
Ode aan ons trapje
28 juni 2022
Absoluut
24 mei 2022
Flex of fix?
26 april 2022
Gelaagd geluid
22 maart 2022
Weldaad… met mate
22 februari 2022
Backstage spektakel
25 januari 2022
De postkapitalistische stad
23 december 2021
Burgerraad ruimtelijke ordening
23 november 2021
Oeuvre complète
26 oktober 2021
Lage horizon
28 september 2021
Transfer zone
22 juni 2021
Mijlpalen
25 mei 2021
Engagement?
28 april 2021
Bouwen voor de lang-heid
23 maart 2021
Het feest der ontregeling
23 februari 2021
Kosmische stedenbouw
26 januari 2021
2022 in tien columns door Violette Schönberger
30 december 2022
Droomveranderingen
25 april 2023
Surfplank
23 mei 2023
Stadskantoor Heerlen ontworpen als inversie van het raadhuis
5 december 2023
Rioolstedenbouw
27 juni 2023
MVRDV en Zecc Architecten transformeren Heerlense kerk tot stadsbad
17 april
Die zaal, die zaal
26 september 2023
Gisteren van morgen
24 oktober 2023
Berichten uit de bubble
28 november 2023
Limburg: waarom staan we onderaan lijst aantrekkelijke steden?
8 september 2023
Toekomstdenken
22 december 2023
Grote plannen, met af en toe een grap
30 januari 2024
Achter de muur
27 februari 2024
Onverwachte ontmoetingen en veilige routines
26 maart 2024
Verloting van vijf exemplaren van Paradijs van Imperfectie
10 april 2024
Mid-rise Milaan
23 april 2024
Lang leve het leegstandsbeheer!
28 mei 2024
Engagement revisited
25 juni 2024
De knie
22 oktober 2024
Aftiteling van architectuur
24 september 2024
Column
De laatste keer
19 december 2024
Langs het hek
26 november 2024
Boodschappenlijstje
28 februari 2023
Het mogelijke of het juiste
31 januari 2023
Grondrecht
20 december 2022
Acht miljard daken
22 november 2022
Van de olifant en de muis
25 oktober 2022
Post-covid
27 september 2022
Ode aan ons trapje
28 juni 2022
Absoluut
24 mei 2022
Flex of fix?
26 april 2022
Gelaagd geluid
22 maart 2022
Weldaad… met mate
22 februari 2022
Backstage spektakel
25 januari 2022
De postkapitalistische stad
23 december 2021
Burgerraad ruimtelijke ordening
23 november 2021
Oeuvre complète
26 oktober 2021
Lage horizon
28 september 2021
Transfer zone
22 juni 2021
Mijlpalen
25 mei 2021
Engagement?
28 april 2021
Bouwen voor de lang-heid
23 maart 2021
Het feest der ontregeling
23 februari 2021
Kosmische stedenbouw
26 januari 2021
2022 in tien columns door Violette Schönberger
30 december 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
3 uur geleden
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Atelier PUUUR voegt The Rock toe aan de Weespertrekvaartbuurt
Vandaag, 14:00
Nieuw huurcomplex van Atelier PUUUR in Amsterdam omvat appartementen, jongerenwoningen en ruimte voor jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg.
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
Gisteren, 16:40
MoederscheimMoonen Architects levert nieuw, duurzame hoofdkantoor van moedermaatschappij TBP Group op.
Restauratie Bakenessertoren Haarlem bekroond met Lieven de Key Penning 2025
Gisteren, 15:56
De restauratie van de Bakenessertoren in Haarlem is onderscheiden met de Lieven de Key Penning 2025. De publieksprijs werd toegekend aan de verbouwing en uitbreiding van het Stedelijk Gymnasium.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
Vandaag, 14:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
Vandaag, 13:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
Vandaag, 13:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
Vandaag, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
Vandaag, 09:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Gemeenteraad Moerdijk stemt in met verdwijnen van dorp
Vandaag, 08:00
De gemeente onderzocht jarenlang alternatieven, maar concludeert dat het dorp moet verdwijnen voor de uitbreiding van het haven- en industrieterrein
Ga naar het nieuws-archief
Violette Schönberger
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur