Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Violette Schönberger
Copyright: Maarten van Haaff
Mid-rise Milaan
23 april 2024, 9:00
Vroeg in de ochtend, nog voor hier de echte spits losbarst en nog voor de warmte toeslaat, zijn de koffietentjes al vol met bezoek. Staand aan de bar, een espresso in één slok wegtikken, ‘ciao, ragazze’ en weer weg. Milaan in de vroege ochtend is een levendig sociaal verkeer van werktassen, boodschappen, zoete broodjes en kinderen op weg naar school.
Altijd leuk om als bezoeker van een stad het gevoel te hebben om even onderdeel te zijn van het dagelijks leven van de lokale stadsbewoners. En wonderlijk, het verschil met het publieke leven bij ons op dat tijdstip. Met z’n 1,3 miljoen inwoners is de stad Milaan weliswaar veel groter, maar toch niet exorbitant veel groter dan Amsterdam of Rotterdam. Maar wel exorbitant veel levendiger. Deze stad is
dense,
echt
dense.
Milaan heeft niet alleen het dubbele aantal inwoners van Rotterdam, maar ook bijna het dubbele aantal inwoners per vierkante kilometer, een bijna twee keer zo hoge dichtheid. En dat voel je. En dat voelt lekker.
De typologische opbouw van de stad heeft niets te maken met de Nederlandse stadsopbouw. In de week van mijn bezoek heb ik niet één grondgebonden woning gezien. In Milaan woont men in appartementen. Niet het soort appartementen dat we in Nederland bouwen: doorgestapelde plattegronden in galerijflats of woontorens, maar appartementen in grootschalige stedelijke blokken van 6, 7 of zelfs 10 bouwlagen. Met hoge entrees, royale trappenhuizen, weelderig begroeide binnentuinen en met een beetje mazzel een dakterras. Dankzij Airbnb ervaarde ik een paar woningen van binnen en het voelde logisch: het is mooi, maar het is klein, dus ja een koffie drink je buiten.
De stedenbouwkundige opzet van Milaan is niet zo strak geregisseerd als in het Barcelona van Cerdà of het Parijs van Haussmann; de grote uitbreidingen van Milaan vanaf het eind van de 19
e
eeuw waren vrijer en losser van morfologie en architectuur. De stad voelt daarmee natuurlijker aan, minder geforceerd en minder ontworpen. Uiteraard lag er aan deze stadsuitbreiding een stedenbouwkundig plan ten grondslag, maar niet het soort plan dat schreeuwde ‘ik ben een stedenbouwkundig plan’. Met de brede straatprofielen, hoge wanden vol plastiek, pleintjes of parkjes op iedere straathoek en grote aandacht voor de tussenruimte is het wandelen door Milaan een groot plezier. Alle woongebouwen zijn uitgevoerd in robuuste materialen als natuursteen, keramiektegels of baksteen. Iedere hal lijkt wel een terrazzovloer te hebben. Wat een aandacht, wat een zorgvuldigheid en wat een visuele rijkdom.
Waar veel andere Europese landen een dergelijke 19e-eeuwse stedenbouwkundige invulling kennen, is de binnenstedelijke mid-rise in Nederland weinig gerealiseerd. We bouwen grondgebonden, soms een beetje hoger tot 4 of 5 lagen en als er echte aantallen gemaakt moeten worden stoppen we het woonprogramma het liefst direct in een hele hoge toren. Maar waarom eigenlijk? Torens vragen om een zorgvuldig skyline-ontwerp en roepen altijd de discussie op over de eventuele verstoring van het stadsbeeld, terwijl de continuïteit van de mid-rise stad zoals Milaan een uitermate rustig beeld oplevert, dat tot een stuk minder morfologische vragen hoeft te leiden. Bovendien leveren grootschalige bouwblokken als dit een veel gelijkmatiger verdeling op van de zon en schaduw in de stad, en ze creëren een luwe stad met minder windoverlast.
Met de recente aandacht voor hybride stadsblokken – hybrides tussen gesloten bouwblokken en ensembles van meerdere woontorens – lijkt de mid-rise in Nederland echter aan populariteit te winnen. Laten we die aandacht vasthouden en voor de nodige verdichting van Nederland daarom wat vaker kiezen voor het grootstedelijke blok van een laag of zeven: zo’n volume kan een grote diversiteit aan woontypologieën huisvesten, rustige binnentuinen kunnen gemeenschapsvorming bevorderen, rooilijnen maken straatwanden en onder de grote kavel is voldoende ruimte voor het benodigde parkeren. Het stedelijke mid-rise blok biedt bovendien tal van mogelijkheden voor de broodnodige productie en werkruimtes in de stad, dankzij z’n royale maat. En niet te vergeten: een vroeg geopende koffiebar.
Violette Schönberger is architect en stedenbouwkundige, en is mede-oprichter van ontwerpbureau Falsework. Haar columns publiceert ze op
fromscratch.work
en zijn gebundeld in het boek
Paradijs van Imperfectie
. In 2019 won ze de Geert Bekaertprijs voor Architectuurkritiek.
Trefwoorden
stedelijkheid
dichtheid
gesloten bouwblok
mid-rise
column
milaan
verdichting
hybride stadsblok
violette schönberger
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
4
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
5
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Columns van Violette Schönberger gebundeld in boek
21 maart 2024
Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen
24 april 2024
Lang leve het leegstandsbeheer!
28 mei 2024
Onverwachte ontmoetingen en veilige routines
26 maart 2024
Houten modulair meubelsysteem van Falsework maakt iedereen timmerman
25 april 2024
Achter de muur
27 februari 2024
Engagement revisited
25 juni 2024
Aftiteling van architectuur
24 september 2024
Grote plannen, met af en toe een grap
30 januari 2024
De knie
22 oktober 2024
Toekomstdenken
22 december 2023
Langs het hek
26 november 2024
Berichten uit de bubble
28 november 2023
Column
De laatste keer
19 december 2024
Gisteren van morgen
24 oktober 2023
Die zaal, die zaal
26 september 2023
Rioolstedenbouw
27 juni 2023
Surfplank
23 mei 2023
Droomveranderingen
25 april 2023
Fantastisch
28 maart 2023
Boodschappenlijstje
28 februari 2023
Het mogelijke of het juiste
31 januari 2023
Grondrecht
20 december 2022
Acht miljard daken
22 november 2022
Van de olifant en de muis
25 oktober 2022
Post-covid
27 september 2022
Ode aan ons trapje
28 juni 2022
Absoluut
24 mei 2022
Flex of fix?
26 april 2022
Gelaagd geluid
22 maart 2022
Weldaad… met mate
22 februari 2022
Backstage spektakel
25 januari 2022
De postkapitalistische stad
23 december 2021
Burgerraad ruimtelijke ordening
23 november 2021
Oeuvre complète
26 oktober 2021
Lage horizon
28 september 2021
Transfer zone
22 juni 2021
Mijlpalen
25 mei 2021
Engagement?
28 april 2021
Bouwen voor de lang-heid
23 maart 2021
Het feest der ontregeling
23 februari 2021
Kosmische stedenbouw
26 januari 2021
2022 in tien columns door Violette Schönberger
30 december 2022
Columns van Violette Schönberger gebundeld in boek
21 maart 2024
Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen
24 april 2024
Lang leve het leegstandsbeheer!
28 mei 2024
Onverwachte ontmoetingen en veilige routines
26 maart 2024
Houten modulair meubelsysteem van Falsework maakt iedereen timmerman
25 april 2024
Achter de muur
27 februari 2024
Engagement revisited
25 juni 2024
Aftiteling van architectuur
24 september 2024
Grote plannen, met af en toe een grap
30 januari 2024
De knie
22 oktober 2024
Toekomstdenken
22 december 2023
Langs het hek
26 november 2024
Berichten uit de bubble
28 november 2023
Column
De laatste keer
19 december 2024
Gisteren van morgen
24 oktober 2023
Die zaal, die zaal
26 september 2023
Rioolstedenbouw
27 juni 2023
Surfplank
23 mei 2023
Droomveranderingen
25 april 2023
Fantastisch
28 maart 2023
Boodschappenlijstje
28 februari 2023
Het mogelijke of het juiste
31 januari 2023
Grondrecht
20 december 2022
Acht miljard daken
22 november 2022
Van de olifant en de muis
25 oktober 2022
Post-covid
27 september 2022
Ode aan ons trapje
28 juni 2022
Absoluut
24 mei 2022
Flex of fix?
26 april 2022
Gelaagd geluid
22 maart 2022
Weldaad… met mate
22 februari 2022
Backstage spektakel
25 januari 2022
De postkapitalistische stad
23 december 2021
Burgerraad ruimtelijke ordening
23 november 2021
Oeuvre complète
26 oktober 2021
Lage horizon
28 september 2021
Transfer zone
22 juni 2021
Mijlpalen
25 mei 2021
Engagement?
28 april 2021
Bouwen voor de lang-heid
23 maart 2021
Het feest der ontregeling
23 februari 2021
Kosmische stedenbouw
26 januari 2021
2022 in tien columns door Violette Schönberger
30 december 2022
Toon alles
Gerelateerde video's
Het nieuwe hybride stadsblok vanuit gebruikersperspectief
Symposium
Het nieuwe hybride stadsblok
Symposium
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
21 november, 2:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
21 november, 9:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
21 november, 9:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
20 november, 4:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
20 november, 9:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
Violette Schönberger
Architect
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur