Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Violette Schönberger
Copyright: Maarten van Haaff
Surfplank
23 mei 2023, 8:45
Ik verwachtte van tevoren dat ik het spectaculair zou vinden, en het wás spectaculair. Instappen in de straat, uitstappen op het strand. Niks file, parkeerplaats zoeken en dan nog een kwartier lopen, maar inchecken, uitchecken, badpak aan. De nieuwe metroverbinding tussen het centrum van Rotterdam en het strand van Hoek van Holland, de zogenoemde Hoekse Lijn, liet jaren op zich wachten, maar werd een paar weken geleden dan eindelijk geopend. De wethouder zette de toon door met z’n surfplank uit te stappen. Met overhemd en jasje aan, dat wel. En hoewel ik niet graag de pr-stunt van een bestuurder citeer, was dit natuurlijk wel precies het gevoel waar het om draait. Het obstakelloos verbinden van de stad met de zee.
Na een half uurtje voornamelijk bovengronds rijden, loop je in Hoek van Holland via een klein tunnelvormig gebouwtje het strand op. De vorm en architectuur zijn raak getroffen door gemeentelijk ontwerper Marc Verheijen. Het is een beetje merkwaardig, een sculpturaal tunneltje in de open ruimte, maar het kopstation maakt in al z’n simpelheid exact het gebaar dat nodig is voor de reiziger die op z’n bestemming arriveert. Vanaf het perron wordt het uitzicht op zee gekaderd door een groot raam. De geur van zout en friet waaien je tegemoet, maar je moet nog even door het donker voordat je in de volle zon staat. Natuurlijk zou een simpel afdakje hebben volstaan, maar het afgesloten tunneltje bekrachtigt precies het dramatisch effect van de scenografie waar de stedeling voor komt: het contrast tussen de volle stad en de weidsheid van de zee. Prachtig.
Op datzelfde strand las ik in de
Ruimte van Riek –
de door journalist Margreet Fogteloo opgetekende persoonlijke en professionele memoires van stedenbouwkundige Riek Bakker – haar pleidooi voor groots denken, voor integrale gebiedsontwikkelingen, voor de noodzaak van het integreren van infrastructuur met natuur en stedelijke groei. Daarbij gaat erom, zegt Riek, de politieke bestuurders en de bewoners mee te krijgen in een gezamenlijk gevoelde urgentie. Dan gaat plotseling alles bewegen. Onze huidige tijd ‘is zo’n momentum, dat schreeuwt om politiek doorpakken’. Juist nu, in deze tijd van klimaatopgaven en woningnood, is de lange adem nodig en het plannen maken waarin meerdere bestuursperiodes worden overbrugd. Intelligente ingrepen in infrastructuur kunnen daarbij een veelheid aan doelen dienen, die de complexe hedendaagse stad ten goede komen. Reductie van autoverkeer, toegang tot natuur voor de stedeling en ontwikkellocaties langs de stations; precies zoals de Hoekse Lijn.
Dat geeft te denken. Want terwijl Rotterdam er een schitterende metroverbinding naar het strand bij kreeg, verdwijnt binnenkort onder auspiciën van dezelfde wethouder die ándere belangrijke OV-verbinding naast mijn huis. Mijn geliefde tramlijn 4 door Rotterdam-West wordt ingekort en als onderdeel van een groter plan voor het opheffen van meerdere belangrijke tramlijnen in de hele stad. Het leidde tot een storm aan kritiek en petities, en tot terechte zorg over vervoersarmoede in probleemwijk Bospolder-Tussendijken. Desondanks stemde de gemeenteraad met het plan in. Want het voornemen is deze tramlijnen over zeven jaar te hebben vervangen door veel efficiëntere en flexibelere busverbindingen die de doorstroming van het verkeer in de drukke binnenstad zullen vergroten. Intelligente infrastructuur die, zoals dat heet, kan meebewegen met de ontwikkelingen in de stad, niet belemmerd door rommelige bovenleidingen en railsen in het wegdek. Het klinkt fraai, maar tegenstanders vrezen dat het een verkapte bezuinigingsmaatregel is en dat de bussen er nooit zullen komen. Ook ik schaar me voorlopig onder de sceptici en zie nog niet in hoe het schrappen van OV kan samengaan met de overige ambities van de stad. Want voor het succesvol vergroenen en autoluw maken van de rest van de stad, is het juist voorwaardelijk om een excellent openbaar vervoersnetwerk in stand te houden. Voordat je een dergelijk ingrijpende OV-maatregel neemt, moet er een overtuigend alternatief plan liggen, in samenhang met de stad als geheel. En dat ontbreekt.
Maar wat niet is kan nog komen. Het is essentieel om de nieuwe beloofde busverbindingen onderdeel te maken van de verdere ontwikkelingen van de stad, zodat ze niet per ongeluk, als het financieel even tegenzit, toch maar geschrapt kunnen worden. Dit zou een Riek-plan moeten worden, waarin infrastructurele ingrepen daadwerkelijk tot zinvolle stadsontwikkeling gaan leiden. Bijvoorbeeld door een net zo simpele maar spectaculaire inpassing te maken als station Hoek van Holland Strand, en door een wethouder die wil pronken met een bijpassende pr-stunt.
Dat is wat de stad verdient. Want een surfplank schept verwachtingen.
Violette Schönberger is architect en stedenbouwkundige. Zij is mede-oprichter van ontwerpbureau FALSEWORK en publiceert columns over architectuur en stedenbouw op
www.fromscratch.work
. In 2019 won ze de Geert Bekaertprijs voor Architectuurkritiek.
Trefwoorden
violette schönberger
column
hoekse lijn
Best gelezen
1
Barcode Architects presenteert opgeleverd stadskantoor van Dresden
vrijdag, 5 december
2
Amsterdam schrijft architectenprijsvraag uit voor nieuwbouw theater De Meervaart
vrijdag, 5 december
3
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
4
Met Lighthouse is voorlopig hoogste toren van Eindhoven opgeleverd
donderdag, 4 december
5
Holterbergdistrict Amsterdam Zuidoost herontwikkeld tot gemengde wijk
donderdag, 4 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Droomveranderingen
25 april 2023
Rioolstedenbouw
27 juni 2023
Fantastisch
28 maart 2023
Boodschappenlijstje
28 februari 2023
Die zaal, die zaal
26 september 2023
Gisteren van morgen
24 oktober 2023
Het mogelijke of het juiste
31 januari 2023
Berichten uit de bubble
28 november 2023
Grondrecht
20 december 2022
Acht miljard daken
22 november 2022
Toekomstdenken
22 december 2023
Grote plannen, met af en toe een grap
30 januari 2024
Van de olifant en de muis
25 oktober 2022
Achter de muur
27 februari 2024
Post-covid
27 september 2022
Ode aan ons trapje
28 juni 2022
Onverwachte ontmoetingen en veilige routines
26 maart 2024
Absoluut
24 mei 2022
Verloting van vijf exemplaren van Paradijs van Imperfectie
10 april 2024
Mid-rise Milaan
23 april 2024
Flex of fix?
26 april 2022
Lang leve het leegstandsbeheer!
28 mei 2024
Gelaagd geluid
22 maart 2022
Weldaad… met mate
22 februari 2022
Engagement revisited
25 juni 2024
Aftiteling van architectuur
24 september 2024
De knie
22 oktober 2024
Backstage spektakel
25 januari 2022
De postkapitalistische stad
23 december 2021
Burgerraad ruimtelijke ordening
23 november 2021
Langs het hek
26 november 2024
Column
De laatste keer
19 december 2024
Oeuvre complète
26 oktober 2021
Lage horizon
28 september 2021
Transfer zone
22 juni 2021
Mijlpalen
25 mei 2021
Engagement?
28 april 2021
Bouwen voor de lang-heid
23 maart 2021
Het feest der ontregeling
23 februari 2021
Kosmische stedenbouw
26 januari 2021
2022 in tien columns door Violette Schönberger
30 december 2022
Droomveranderingen
25 april 2023
Rioolstedenbouw
27 juni 2023
Fantastisch
28 maart 2023
Boodschappenlijstje
28 februari 2023
Die zaal, die zaal
26 september 2023
Gisteren van morgen
24 oktober 2023
Het mogelijke of het juiste
31 januari 2023
Berichten uit de bubble
28 november 2023
Grondrecht
20 december 2022
Acht miljard daken
22 november 2022
Toekomstdenken
22 december 2023
Grote plannen, met af en toe een grap
30 januari 2024
Van de olifant en de muis
25 oktober 2022
Achter de muur
27 februari 2024
Post-covid
27 september 2022
Ode aan ons trapje
28 juni 2022
Onverwachte ontmoetingen en veilige routines
26 maart 2024
Absoluut
24 mei 2022
Verloting van vijf exemplaren van Paradijs van Imperfectie
10 april 2024
Mid-rise Milaan
23 april 2024
Flex of fix?
26 april 2022
Lang leve het leegstandsbeheer!
28 mei 2024
Gelaagd geluid
22 maart 2022
Weldaad… met mate
22 februari 2022
Engagement revisited
25 juni 2024
Aftiteling van architectuur
24 september 2024
De knie
22 oktober 2024
Backstage spektakel
25 januari 2022
De postkapitalistische stad
23 december 2021
Burgerraad ruimtelijke ordening
23 november 2021
Langs het hek
26 november 2024
Column
De laatste keer
19 december 2024
Oeuvre complète
26 oktober 2021
Lage horizon
28 september 2021
Transfer zone
22 juni 2021
Mijlpalen
25 mei 2021
Engagement?
28 april 2021
Bouwen voor de lang-heid
23 maart 2021
Het feest der ontregeling
23 februari 2021
Kosmische stedenbouw
26 januari 2021
2022 in tien columns door Violette Schönberger
30 december 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studioninedots en Felixx presenteren ontwerp transformatie voormalige Niemeyerfabriek
4 uur geleden
Het uit meerdere gebouwen bestaande complex wordt een ‘broedplaats’ met bedrijven, kennisinstellingen en een culturele publieksfunctie.
Stadsbestuur Zwolle akkoord met ontwikkelvisie Singelpark
Vandaag, 14:48
Het college van B&W van Zwolle heeft zijn goedkeuring gegeven aan de ontwikkelvisie voor het Singelpark. In de visie wordt de Zwolse singel een samenhangend park met tegelijkertijd meerdere sferen en programma’s.
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
Vandaag, 11:51
Ontwikkelcombinatie Rotterdams Tij is gestart met de bouw van woongebouw Atlas 1. Het pand, dat naast de Essalammoskee in Rotterdam-Zuid komt te staan, omvat 135 woningen en maakt deel uit van de Colosseumplot.
CRa op zoek naar nieuwe Rijksbouwmeester
Vandaag, 10:25
Het College van Rijksadviseurs is gestart met de zoektocht naar een nieuwe Rijksbouwmeester. Deze persoon volgt Francesco Veenstra op, die in september volgend jaar afscheid neemt in deze functie.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
Vandaag, 13:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
Vandaag, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Bouw van nieuwbouwwoning duurt steeds langer
Vandaag, 09:19
Dit is vooral in stedelijke gebieden het geval, meldt het CBS.
Steeds meer Nederlandse woningen zijn aardgasvrij
Gisteren, 10:49
Blokverwarming en cv-ketels worden steeds vaker vervangen door stadsverwarming en warmtepompen, meldt het CBS.
EIB: door ‘straatjes erbij’ in Gelderland ruimte voor 260.000 huizen
Gisteren, 09:20
Bij het onderzoek is gekeken in hoeverre landbouwgrond binnen vijfhonderd meter van bestaande bebouwing geschikt is voor kleinschalige woningbouw.
Dit jaar naar verwachting minder woningen erbij dan in 2024
8 december, 1:23
Van de woningen die er tot en met september bijkwamen, waren er 46.400 nieuwbouw, meldt het ministerie van Volkshuisvesting.
Ga naar het nieuws-archief
Violette Schönberger
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur