Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018, 14:11
Kinderen voor Kinderen
schalt door de luidsprekers. Het is midden juli en ik rijd met mijn gezin over de Duitse
autobahn
richting Italië. Het is onze eerste gezinsvakantie in Europa. Ik realiseer me dat er – vergeleken met mijn eigen vakanties als kind – verbluffend weinig is veranderd. Voor een paar last-minute overnachtingen gebruiken we airBNB in plaats van de groene Michelin-campinggids en het zoeken op de kaart is vervangen door de ingebouwde Garmin. Maar verder is alles grofweg hetzelfde als zo’n 35 jaar geleden. Drie weken vakantie vieren in het buitenland.
En dat geldt niet alleen voor ons. De (noord-)Europese middenklasse bevindt zich in de fortuinlijke omstandigheid dat ze al decennialang een paar weken vakantie per jaar kan vieren – een unieke situatie in de wereld. Wat betekent dat in de praktijk? Verblijven in een hotel of op een camping; op het strand liggen, pretparken, musea, pittoreske dorpen of mooie steden bezoeken, uit eten gaan, souvenirs kopen.
In de
Global South
heeft men dit concept ook ontdekt. De nieuwe middenklasse van India, China, Brazilië en andere opkomende economieën hebben meer geld en meer vrije tijd, en besteden dat aan het verkennen van de wereld – zowel in binnen- als buitenland.
Volgens reisorganisatie Ctrip en de Chinese Tourisme Academy maakten Chinezen in 2017 een recordaantal van 130 miljoen buitenlandse reizen (een 7% groei), waarmee 115 miljard dollar aan uitgaven gepaard ging – een groei van 5%. Uit cijfers van NBTC-NIPO Research blijkt dat ook Nederlanders eveneens een record boekten afgelopen jaar: er werden ruim 19 miljoen buitenlandse reizen ondernomen in 2017.
Wat zeggen deze cijfers? Een aantal dingen: dat het aantal trips van Chinezen groeide, maar het uitgaveniveau per trip daalde. Dat is slecht nieuws voor een stad als Amsterdam. Maar wat belangrijker is: in China maakte gemiddeld 10% van de bevolking een buitenlandse reis, terwijl Nederlanders gemiddeld 1,1 reis per hoofd van de bevolking maakten – ruim tien(!) maal zoveel. Dit heeft uiteraard een aantal oorzaken: het gemiddelde inkomensniveau in China is lager dan in Nederland. Maar ook een veel praktischer oorzaak: na zo’n twee uur met de auto ben je Nederland al uit. In China vergt dat wat meer moeite.
Op dit moment is er in Nederland, en met name in Amsterdam, een soort obsessieve hetze tegen toeristen gaande. Wat ‘de moslim’ is voor de gemiddelde PVV-stemmer, is ‘de toerist’ voor de Amsterdamse links-liberaal – een vreemdeling die je beter uit je omgeving kan weren. Deze vorm van gelegitimeerde xenofobie begint in opmerkelijk veel gesprekken – van feestje tot voorpagina van de krant – door te dringen.
Terwijl het duidelijk is dat Nederlanders boter op hun hoofd hebben als het over toerisme gaat: we willen wel naar andere landen op reis gaan, maar weigeren te accepteren dat mensen onze steden, musea en restaurants bezoeken. Ik zou voor het tegenovergestelde willen pleiten: we moeten blij zijn dat een groeiend aantal mensen interesse heeft in ons land en onze manier van leven, en daar haar geld aan wil uitgeven. Het brengt echter wel fundamentele vragen met zich mee over identiteit en ruimte.
Het feit dat Amsterdam – en daarmee Nederland – in het buitenland bekender is vanwege legale prostitutie en softdrugs dan vanwege Mondriaan, het Concertgebouworkest en Escher is goeddeels onze eigen schuld. De vraag is echter hoe snel we dit beeld van het Europese Las Vegas (‘Sin City’) nog kunnen wijzigen.
In Italië is bijvoorbeeld recent een coffeeshop met de naam ‘Cannabis Store Amsterdam’ aan een regelrechte opmars begonnen. De franchise opende honderd (!!) winkels in negen maanden tijd. Volgens Volkskrant journalist Jarl van der Ploeg heeft de ‘Amsterdamse Coffeeshop’ daarmee de twijfelachtige eer aan te sluiten in het rijtje Chinees Afhaalrestaurant, Amerikaanse Hamburgertent, Ierse Pub, Turkse Kebabzaak. Dat is niet bepaald constructief in het aanboren van een type toerist die meer uitgeeft en minder overlast veroorzaakt.
Tegelijkertijd is toerisme niet alleen een imago-kwestie, maar juist ook een ruimtelijk vraagstuk. Want hoewel het spreiden van toeristen volgens toerisme-expert Stephen Hodes niet werkt, zullen we op een andere manier naar de problematiek moeten kijken. Waarom accepteren we bijvoorbeeld dat in de meest hoogwaardige toeristische bestemming – de grachtengordel – eveneens de meest laagwaardige toeristische activiteiten plaatsvinden: blowen, nutella-winkels en het redlight district? Hoe spelen nieuwe stedenbouwkundige plannen in op de groeiende stroom toeristen? En hoe werkt dit op het niveau van de gehele Randstad?
Het is urgent dat we werkelijk gaan ontwerpen aan de opgave van het toerisme binnen de stedelijke ontwikkeling in Nederland. Dat vereist ideeën die verder gaan dan Zandvoort ‘Amsterdam Beach’ noemen. Er is strategie, beleid en politieke besluitvorming nodig. Want het is evident dat de stroom toeristen zal blijven groeien. De tien procent Chinezen die een buitenlandse vakantie ondernemen is pas het begin…
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseerde hij dit voorjaar aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst
‘The Amsterdam Agenda’
, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
Trefwoorden
nederland
toerisme
column
amsterdam
daan roggeveen
Best gelezen
1
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
donderdag, 30 oktober
2
Bouwers, stem links!
dinsdag, 28 oktober
3
Neutelings Riedijk Architects ontwerpt nieuw museum in Antwerps kasteel
maandag, 27 oktober
4
Appartementengebouw op plek oude basisscholen in Mijdrecht
woensdag, 29 oktober
5
Bouw eerste permanente gebouw Francis Kéré in Europa gestart
woensdag, 29 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor
28 mei 2020
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Amsterdam stijgt op ranglijst huisprijsbubbel
28 september 2018
Enorme groei toerisme tot 2030
10 oktober 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Toeristen gaan toegang betalen in Venetië
29 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Europese steden vrezen toename Airbnb-verhuur
19 juni 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Pleidooi voor aanstellen minister toerisme
31 juli 2019
'Overheid moet toerisme beter sturen'
6 september 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Veel steun voor petitie tegen terugkeer massatoerisme Amsterdam
15 juni 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Geen vakantieverhuur meer in centrum Amsterdam
1 juli 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Gemeenteraad Dijk en Waard stemt in met verdichting De Frans volgens flexibele stedenbouwkundige aanpak
29 januari
Ruimtelijk kader voor verdichting Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord vastgesteld
17 december 2024
'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd
8 mei 2024
Acht lessen rond de renovatie van sociale woningbouw
12 april 2024
Architectenweb symposium: renovatie van sociale woningbouw
12 maart 2024
Architectenweb symposium: renovatie van sociale woningbouw
26 februari 2024
2023 in tien podcasts door Daan Roggeveen
28 december 2023
Zeven lessen rond het ontwerp van sociale woningbouw
2 oktober 2023
Architectenweb symposium: nieuw elan voor sociale woningbouw
30 augustus 2023
Architectenweb symposium: nieuw elan voor sociale woningbouw
14 juli 2023
2022 in tien podcasts door Daan Roggeveen
30 december 2022
Symposium waarin het nieuwe hybride stadsblok op de snijtafel gelegd wordt
16 mei 2022
Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok vanuit gebruikersperspectief
3 mei 2022
Vijf lessen over ‘Het nieuwe hybride stadsblok’
3 februari 2022
2021 in tien podcasts door Daan Roggeveen
30 december 2021
Boek Go West Project uitgegeven
28 juni 2011
Chinese taxichauffeurs rijden naar Shenzhen
25 november 2009
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor
28 mei 2020
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Rurbanism
22 mei 2018
Hotel My Home
24 april 2018
The Art Mall
27 maart 2018
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Amsterdam stijgt op ranglijst huisprijsbubbel
28 september 2018
Enorme groei toerisme tot 2030
10 oktober 2018
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Toeristen gaan toegang betalen in Venetië
29 april 2019
Habraken in China
28 mei 2019
Europese steden vrezen toename Airbnb-verhuur
19 juni 2019
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
Pleidooi voor aanstellen minister toerisme
31 juli 2019
'Overheid moet toerisme beter sturen'
6 september 2019
Culturele Impact
24 september 2019
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Nederland als laboratorium
26 november 2019
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
Tijdsverschil
24 maart 2020
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Veel steun voor petitie tegen terugkeer massatoerisme Amsterdam
15 juni 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Geen vakantieverhuur meer in centrum Amsterdam
1 juli 2020
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Geland
22 december 2020
Gemeenteraad Dijk en Waard stemt in met verdichting De Frans volgens flexibele stedenbouwkundige aanpak
29 januari
Ruimtelijk kader voor verdichting Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord vastgesteld
17 december 2024
'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd
8 mei 2024
Acht lessen rond de renovatie van sociale woningbouw
12 april 2024
Architectenweb symposium: renovatie van sociale woningbouw
12 maart 2024
Architectenweb symposium: renovatie van sociale woningbouw
26 februari 2024
2023 in tien podcasts door Daan Roggeveen
28 december 2023
Zeven lessen rond het ontwerp van sociale woningbouw
2 oktober 2023
Architectenweb symposium: nieuw elan voor sociale woningbouw
30 augustus 2023
Architectenweb symposium: nieuw elan voor sociale woningbouw
14 juli 2023
2022 in tien podcasts door Daan Roggeveen
30 december 2022
Symposium waarin het nieuwe hybride stadsblok op de snijtafel gelegd wordt
16 mei 2022
Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok vanuit gebruikersperspectief
3 mei 2022
Vijf lessen over ‘Het nieuwe hybride stadsblok’
3 februari 2022
2021 in tien podcasts door Daan Roggeveen
30 december 2021
Boek Go West Project uitgegeven
28 juni 2011
Chinese taxichauffeurs rijden naar Shenzhen
25 november 2009
Toon alles
Andere nieuwsberichten
ZJA Architects & Engineers viert 35-jarig jubileum met expositie in Arcam
Gisteren, 15:17
In de tentoonstelling zijn niet alleen bekend projecten van het bureau te zien, maar bezoekers kunnen ook het ontwerpproces erachter ontdekken.
AMO creëert zintuiglijke omgeving voor parfumeriemerk in oude kledingzaak
Gisteren, 13:31
In New York heeft AMO een pop up-installatie voor parfumeriemerk Vyrao ontworpen.
Realisatie woningbouwproject INCK in Eindhoven aanstaande
Gisteren, 11:20
In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt gestart met de bouw van 234 sociale huurwoningen en 79 koopwoningen aan de Humperdincklaan in Eindhoven. De woningen maken deel uit van het project INCK, dat in totaal zo’n vierhonderd woningen omvat.
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
30 oktober, 2:54
Het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders heeft het definitieve ontwerp van Mecanoo gepresenteerd voor de verbouwing van Museum Boijmans Van Beuningen.
Coalitie Zuid-Holland bezorgd om woningbouw: mag niet vastlopen
Gisteren, 16:46
Binnen de Zuid-Hollandse coalitie heerst onvrede over de koers van de provincie voor woningbouw.
Aanbesteding voor nieuw windmolenpark op zee krijgt nul reacties
Gisteren, 12:10
Volgens demissionair minister Sophie Hermans zijn tenders voor de bouw van windmolenparken zonder subsidie niet meer mogelijk.
FNV en aannemers: schrappen ID-pas bouwplaatsen is onbegrijpelijk
Gisteren, 10:04
Het plan uit 2015 komt voort uit de cao voor de bouw en infra en was bedoeld om schijnconstructies en misstanden in de bouw aan te pakken.
Overijssel start met eigen aanpak rond kwetsbare natuur
30 oktober, 3:28
De provincie wil niet langer wachten op landelijke, algemene maatregelen vanuit het Rijk.
Geschiedenis en betekenis Het Scheepvaarthuis belicht in boek
29 oktober, 4:15
Bij WBooks is een boek over Het Scheepvaarthuis in Amsterdam verschenen.
Brabant wijzigt stikstofbeleid: boer aan zet voor minder uitstoot
29 oktober, 1:17
De provincie Noord-Brabant past het stikstofbeleid aan, waardoor veehouders geen vergunning meer nodig hebben om hun oudere stallen te moderniseren.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur