Lopen is een keuze
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
De beloopbare stad
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Rotterdam als test: van autostad naar wandelstad
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen, Heusdestraat
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen, Vierambachtstraat
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet / Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet / Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen is een keuze
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
De beloopbare stad
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Rotterdam als test: van autostad naar wandelstad
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen, Heusdestraat
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen, Vierambachtstraat
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet / Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet / Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners

De beloopbare stad vraagt functioneel belevingslandschap

11 juni 2020, 11:28
Felixx Landscape Architects & Planners heeft een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke rol van lopen in de stedelijke omgeving. Het stimuleren van lopen kan bijdragen aan het invullen van verschillende overheidsagenda’s, maar dan is volgens de onderzoekers eerst een omvorming van de ruimtelijke indeling van de stad nodig.

Lopen is misschien niet de snelste en volgens sommigen ook niet de comfortabelste manier om ons te verplaatsen, maar het is wel de enige waarvoor we geen vervoermiddel nodig hebben, merkt Felixx op. Meer lopen vermindert de ruimte die andersoortige verplaatsingen in de stad opeisen en die ruimte kan worden ingezet voor tal van maatschappelijke opgaven, aldus het architectenbureau.

Maatschappelijke kwesties
Lopen heeft daarnaast meer voordelen en sluit aan bij strategieën voor bijvoorbeeld emissiereductie, sociale veiligheid, stimuleren gezondheid en stimuleren van de (avond)economie. Om mensen bewust te laten kiezen voor lopen, zouden dergelijke maatschappelijke kwesties kunnen worden ingezet.

Kiezen voor lopen betekent dan bijvoorbeeld bewust bijdragen aan een schonere en gezondere wereld. “Hoe uiteenlopender de maatschappelijke opgaven die we kunnen koppelen aan lopen, hoe breder het publiek dat zich aangesproken zal voelen om meer te gaan lopen”, aldus Felixx.

Prettige beleving
Echter, de keuze voor lopen of op een andere manier zich verplaatsen, wordt vaak op een automatische, nauwelijks bewuste wijze gemaakt. Om  mensen te stimuleren meer te gaan lopen, moet het ontwerp van de omgeving de keuze beïnvloeden.

De ruimte voor lopen wordt vaak ontworpen volgens dezelfde ‘mechanische’ logica als die van rijwegen, legt het architectenbureau uit. Steden zijn  grotendeels georganiseerd om zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B te komen. Dan valt de keuze vrij automatisch op verplaatsing per auto of fiets, aldus het architectenbureau.

Het ontwerp van straten en ruimten zou daarom meer aandacht moeten geven aan een prettige beleving van de route, van comfort, nabijheid en beloning. Dat is een eerste stap naar een omgeving waar mensen onbewust kiezen om te gaan lopen, legt Felixx uit.

Samenvoeging routes en ruimten
 In het ontwerpend  onderzoek stelt Felixx een methode voor om het infrastructuurnetwerk om te vormen tot functioneel belevingslandschap. “In een beloopbare stad is de reis net zo belangrijk is als de bestemming.”

Het wandelgebied wordt niet beperkt tot de functionele voetpaden langs autowegen en fietspaden. De beleving van looproutes wordt gevormd door het samenvoegen van straatjes en stegen, groenblauwe ecologische netwerken, diensten en voorzieningen, scholen, stedelijke pleinen en stations, legt het bureau uit. De menselijke schaal is maatgevend, fysieke activiteit wordt gestimuleerd en ruimte voor sociale interactie wordt gecreëerd.

Rotterdam teststad
De haalbaarheid van de beleefbare stad heeft Felixx onderzocht via vier wijken in Rotterdam. De dominante rol van de auto in het ontwerp van de stadsplattegrond, volgend uit het ‘Basisplan voor de Wederopbouw van Rotterdam’ na het verwoestende bombardement, maakt de stad een interessant studiegebied.

De vier wijken – Het Nieuwe Westen, Hoogvliet, Ommoord en Spaanse Polder – zijn onderling verschillend en in opzet representatief zijn voor andere steden in Nederland. Hier testen de architecten specifiek de transformatie van auto- naar wandelstad.

Het ontwerpend onderzoek heeft Felixx, in nauwe samenwerking met stadspsycholoog Sander van der Ham (Stipo) , uitgevoerd in opdracht van Het College van Rijksadviseurs. Het onderzoek is gepubliceerd onder de titel ‘Naar een gezonde stad, te voet’.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Nieuw gebouw met laboratoria en kantoren voor Leiden Bio Science Park

Gisteren, 15:55

Mecanoo transformeert voormalig concertgebouw in Schotse Perth tot museum

Gisteren, 14:41

Porseleinen Toren in ontwikkelgebied Nieuw Delft officieel geopend

Gisteren, 11:35

MoederscheimMoonen ontwerpt nieuw bewegingscentrum voor zorglandgoed

Gisteren, 09:25

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

Gisteren, 13:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

Gisteren, 12:12

Gelderland wil 12.000 huizen bouwen bovenop bestaande daken

Gisteren, 10:03

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

18 april, 4:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

18 april, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

18 april, 9:14
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan