Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Violette Schönberger
Copyright: Maarten van Haaff
Achter de muur
27 februari 2024, 9:00
De Britse holocaust-film
The Zone of Interest
is de laatste weken veelvuldig beschreven, besproken en bejubeld. Maar zelfs voor wie er al veel over heeft gelezen, komt het daadwerkelijk zien van de film binnen als een mokerslag. De sfeer blijft hangen, knagen en rotten in het hoofd: dagen-, weken- of bij sommigen zelfs
maandenlang
.
The Zone of Interest
is gezet in het absolute nulpunt van moraliteit: de luxe villa van Nazi-commandant Rudolf Höss, direct grenzend aan de muren van concentratiekamp Auschwitz. Een ruimtelijk gegeven dat op zich al onbegrijpelijk is in zijn absurditeit – maar historisch correct. Om weinig reistijd te hebben naar de ‘werkdag’, woonden SS-officieren naast de kampen. Met hun gezinnen en kinderen.
De naam van de film verwijst naar het Duitse woord
Interessengebiet
, de zone van veertig vierkante kilometer die de Nazi’s rondom de vernietigingskampen leegveegden om ze zo aan het oog van de omgeving te onttrekken. Precies in dat gebied speelt zich het volkomen normale, burgerlijke leven zich af van het gezin Höss: vader, moeder, vijf kinderen en een aantal bedienden.
The Zone of Interest
baseert zich op uitgebreid historisch onderzoek en is opgenomen in een huis vlakbij de oorspronkelijke Höss-villa. Tot in het kleinste detail is de woning gerecreëerd: alle meubels uit de tijd zijn nagemaakt en op basis van archieffoto’s en interviews is de inrichting van de set tot stand gekomen. Set, dat wil zeggen: het hele huis. Regisseur Glazer en zijn crew kozen ervoor zelf niet aanwezig te zijn in de ruimtes tijdens de filmopnamen; ze verborgen tientallen camera’s in de muren van het huis zodat acteurs niet wisten vanuit welke hoek ze gefilmd werden. Dat geeft het effect van een documentaire en brengt de bizarre setting voor de kijker nog dichterbij.
Het is een zeer architectonische film, waarin weinig wordt gesproken en nauwelijks sprake is van een plot. De hoofdrol is weggelegd voor het huis. De archetypische huiselijke elementen als keuken, badkamer, slaapkamer en tuin worden nauwgezet vastgelegd. Strak gefilmd in een ijzig vlak en helder licht kabbelt het ogenschijnlijk normale leven van de gezinsleden voort. Eten, koken, spelen, slapen. Ogenschijnlijk, want op de achtergrond is altijd het kamp. De enige ruimtelijke grens tussen burgerlijke idylle en gruwelijke vernietiging is een ander archetype: de muur. Daarachter, de hel. Ook architectonisch, maar het tegenovergestelde van de luxe villa. Schoorstenen, wachttorens, rook, vuur; we zien het kamp voortdurend boven de tuinmuur, vanuit de ramen van de kinderkamers of door de vitrage heen. De acteurs bewegen door het huis alsof ze er niets van zien.
Maar wat je niet kunt zien, kun je wel horen. Minstens zo huiveringwekkend als de ruimtelijke setting is de soundscape van componist Mica Levi. De geluiden van achter de muur zijn continu aanwezig, grommend, brandend, schietend, gillend. Niet sensationeel, maar omnipresent. Doodeng. Nog enger: niemand in het huis lijkt te reageren op die geluiden, zelfs de kinderen niet. Alleen de hond is voortdurend onrustig.
Het idee van een ruimtelijke zone die een op aarde gecreëerde hel moet verbergen is misselijkmakend. En om daarin te gaan wonen getuigt van een onvoorstelbare slechtheid. En hoewel natuurlijk iedere vergelijking met een situatie buiten de concentratiekampen ongepast is, gaat de bioscoopbezoeker toch met een knagend gewetensprobleem naar buiten. Wat zijn de muren waarachter we niet willen kijken, wat is het onrecht dat verborgen gaat achter de idylle van ons eigen veilige burgerlijke bestaan? Ook ik heb immers een huis met een gezin en een zorgvuldig aangelegde tuin.
Deze film gaat niet over de jaren ’40 alleen, zeggen ook regisseur Jonathan Glazer en producent James Wilson; het verhaal gaat ook over de huidige tijd. Over de levens van onschuldige mensen die worden verwoest op verschillende plekken in de wereld, over de metaforische muren die we in ons leven bouwen. De
banaliteit van het kwaad
is niet voorbehouden aan oorlogsmisdadigers. De glijdende schaal van ogen sluiten en zones aanleggen rondom dingen de we niet willen zien, raakt vrijwel iedereen.
The Zone of Interest is momenteel te zien in bioscopen door het hele land.
Violette Schönberger is architect en stedenbouwkundige. Zij is mede-oprichter van ontwerpbureau FALSEWORK en publiceert columns over architectuur en stedenbouw op
www.fromscratch.work
. In 2019 won ze de Geert Bekaertprijs voor Architectuurkritiek.
Trefwoorden
violette schönberger
the zone of interest
rudolf höss
film
holocaust
concentratiekamp
column
muur
auschwitz
Best gelezen
1
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
donderdag, 30 oktober
2
Bouwers, stem links!
dinsdag, 28 oktober
3
Neutelings Riedijk Architects ontwerpt nieuw museum in Antwerps kasteel
maandag, 27 oktober
4
Appartementengebouw op plek oude basisscholen in Mijdrecht
woensdag, 29 oktober
5
Bouw eerste permanente gebouw Francis Kéré in Europa gestart
woensdag, 29 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Grote plannen, met af en toe een grap
30 januari 2024
Toekomstdenken
22 december 2023
Onverwachte ontmoetingen en veilige routines
26 maart 2024
Berichten uit de bubble
28 november 2023
Verloting van vijf exemplaren van Paradijs van Imperfectie
10 april 2024
Mid-rise Milaan
23 april 2024
Gisteren van morgen
24 oktober 2023
Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen
24 april 2024
Lang leve het leegstandsbeheer!
28 mei 2024
Die zaal, die zaal
26 september 2023
Rioolstedenbouw
27 juni 2023
Engagement revisited
25 juni 2024
Aftiteling van architectuur
24 september 2024
De knie
22 oktober 2024
Surfplank
23 mei 2023
Droomveranderingen
25 april 2023
Langs het hek
26 november 2024
Fantastisch
28 maart 2023
Column
De laatste keer
19 december 2024
Boodschappenlijstje
28 februari 2023
Het mogelijke of het juiste
31 januari 2023
Grondrecht
20 december 2022
Acht miljard daken
22 november 2022
Van de olifant en de muis
25 oktober 2022
Post-covid
27 september 2022
Ode aan ons trapje
28 juni 2022
Absoluut
24 mei 2022
Flex of fix?
26 april 2022
Gelaagd geluid
22 maart 2022
Weldaad… met mate
22 februari 2022
Backstage spektakel
25 januari 2022
De postkapitalistische stad
23 december 2021
Burgerraad ruimtelijke ordening
23 november 2021
Oeuvre complète
26 oktober 2021
Lage horizon
28 september 2021
Transfer zone
22 juni 2021
Mijlpalen
25 mei 2021
Engagement?
28 april 2021
Bouwen voor de lang-heid
23 maart 2021
Het feest der ontregeling
23 februari 2021
Kosmische stedenbouw
26 januari 2021
2023 in tien columns door Violette Schönberger
28 december 2023
2022 in tien columns door Violette Schönberger
30 december 2022
Grote plannen, met af en toe een grap
30 januari 2024
Toekomstdenken
22 december 2023
Onverwachte ontmoetingen en veilige routines
26 maart 2024
Berichten uit de bubble
28 november 2023
Verloting van vijf exemplaren van Paradijs van Imperfectie
10 april 2024
Mid-rise Milaan
23 april 2024
Gisteren van morgen
24 oktober 2023
Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen
24 april 2024
Lang leve het leegstandsbeheer!
28 mei 2024
Die zaal, die zaal
26 september 2023
Rioolstedenbouw
27 juni 2023
Engagement revisited
25 juni 2024
Aftiteling van architectuur
24 september 2024
De knie
22 oktober 2024
Surfplank
23 mei 2023
Droomveranderingen
25 april 2023
Langs het hek
26 november 2024
Fantastisch
28 maart 2023
Column
De laatste keer
19 december 2024
Boodschappenlijstje
28 februari 2023
Het mogelijke of het juiste
31 januari 2023
Grondrecht
20 december 2022
Acht miljard daken
22 november 2022
Van de olifant en de muis
25 oktober 2022
Post-covid
27 september 2022
Ode aan ons trapje
28 juni 2022
Absoluut
24 mei 2022
Flex of fix?
26 april 2022
Gelaagd geluid
22 maart 2022
Weldaad… met mate
22 februari 2022
Backstage spektakel
25 januari 2022
De postkapitalistische stad
23 december 2021
Burgerraad ruimtelijke ordening
23 november 2021
Oeuvre complète
26 oktober 2021
Lage horizon
28 september 2021
Transfer zone
22 juni 2021
Mijlpalen
25 mei 2021
Engagement?
28 april 2021
Bouwen voor de lang-heid
23 maart 2021
Het feest der ontregeling
23 februari 2021
Kosmische stedenbouw
26 januari 2021
2023 in tien columns door Violette Schönberger
28 december 2023
2022 in tien columns door Violette Schönberger
30 december 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
ZJA Architects & Engineers viert 35-jarig jubileum met expositie in Arcam
31 oktober, 3:17
In de tentoonstelling zijn niet alleen bekend projecten van het bureau te zien, maar bezoekers kunnen ook het ontwerpproces erachter ontdekken.
AMO creëert zintuiglijke omgeving voor parfumeriemerk in oude kledingzaak
31 oktober, 1:31
In New York heeft AMO een pop up-installatie voor parfumeriemerk Vyrao ontworpen.
Realisatie woningbouwproject INCK in Eindhoven aanstaande
31 oktober, 11:20
In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt gestart met de bouw van 234 sociale huurwoningen en 79 koopwoningen aan de Humperdincklaan in Eindhoven. De woningen maken deel uit van het project INCK, dat in totaal zo’n vierhonderd woningen omvat.
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
30 oktober, 2:54
Het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders heeft het definitieve ontwerp van Mecanoo gepresenteerd voor de verbouwing van Museum Boijmans Van Beuningen.
Coalitie Zuid-Holland bezorgd om woningbouw: mag niet vastlopen
31 oktober, 4:46
Binnen de Zuid-Hollandse coalitie heerst onvrede over de koers van de provincie voor woningbouw.
Aanbesteding voor nieuw windmolenpark op zee krijgt nul reacties
31 oktober, 12:10
Volgens demissionair minister Sophie Hermans zijn tenders voor de bouw van windmolenparken zonder subsidie niet meer mogelijk.
FNV en aannemers: schrappen ID-pas bouwplaatsen is onbegrijpelijk
31 oktober, 10:04
Het plan uit 2015 komt voort uit de cao voor de bouw en infra en was bedoeld om schijnconstructies en misstanden in de bouw aan te pakken.
Overijssel start met eigen aanpak rond kwetsbare natuur
30 oktober, 3:28
De provincie wil niet langer wachten op landelijke, algemene maatregelen vanuit het Rijk.
Geschiedenis en betekenis Het Scheepvaarthuis belicht in boek
29 oktober, 4:15
Bij WBooks is een boek over Het Scheepvaarthuis in Amsterdam verschenen.
Brabant wijzigt stikstofbeleid: boer aan zet voor minder uitstoot
29 oktober, 1:17
De provincie Noord-Brabant past het stikstofbeleid aan, waardoor veehouders geen vergunning meer nodig hebben om hun oudere stallen te moderniseren.
Ga naar het nieuws-archief
Violette Schönberger
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur