Lopen is een keuze
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
De beloopbare stad
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Rotterdam als test: van autostad naar wandelstad
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen, Heusdestraat
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen, Vierambachtstraat
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet / Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet / Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen is een keuze
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Lopen als katalysator bij het realiseren van overheidsageanda's
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
De beloopbare stad
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Rotterdam als test: van autostad naar wandelstad
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen, Heusdestraat
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Nieuwe Westen, Vierambachtstraat
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet / Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Hoogvliet / Ommoord
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners
Bedrijvenpark Spaanse Polder
Copyright: Felixx Landscape Architects & Planners

De beloopbare stad vraagt functioneel belevingslandschap

11 juni, 11:28
Felixx Landscape Architects & Planners heeft een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke rol van lopen in de stedelijke omgeving. Het stimuleren van lopen kan bijdragen aan het invullen van verschillende overheidsagenda’s, maar dan is volgens de onderzoekers eerst een omvorming van de ruimtelijke indeling van de stad nodig.

Lopen is misschien niet de snelste en volgens sommigen ook niet de comfortabelste manier om ons te verplaatsen, maar het is wel de enige waarvoor we geen vervoermiddel nodig hebben, merkt Felixx op. Meer lopen vermindert de ruimte die andersoortige verplaatsingen in de stad opeisen en die ruimte kan worden ingezet voor tal van maatschappelijke opgaven, aldus het architectenbureau.

Maatschappelijke kwesties
Lopen heeft daarnaast meer voordelen en sluit aan bij strategieën voor bijvoorbeeld emissiereductie, sociale veiligheid, stimuleren gezondheid en stimuleren van de (avond)economie. Om mensen bewust te laten kiezen voor lopen, zouden dergelijke maatschappelijke kwesties kunnen worden ingezet.

Kiezen voor lopen betekent dan bijvoorbeeld bewust bijdragen aan een schonere en gezondere wereld. “Hoe uiteenlopender de maatschappelijke opgaven die we kunnen koppelen aan lopen, hoe breder het publiek dat zich aangesproken zal voelen om meer te gaan lopen”, aldus Felixx.

Prettige beleving
Echter, de keuze voor lopen of op een andere manier zich verplaatsen, wordt vaak op een automatische, nauwelijks bewuste wijze gemaakt. Om  mensen te stimuleren meer te gaan lopen, moet het ontwerp van de omgeving de keuze beïnvloeden.

De ruimte voor lopen wordt vaak ontworpen volgens dezelfde ‘mechanische’ logica als die van rijwegen, legt het architectenbureau uit. Steden zijn  grotendeels georganiseerd om zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B te komen. Dan valt de keuze vrij automatisch op verplaatsing per auto of fiets, aldus het architectenbureau.

Het ontwerp van straten en ruimten zou daarom meer aandacht moeten geven aan een prettige beleving van de route, van comfort, nabijheid en beloning. Dat is een eerste stap naar een omgeving waar mensen onbewust kiezen om te gaan lopen, legt Felixx uit.

Samenvoeging routes en ruimten
 In het ontwerpend  onderzoek stelt Felixx een methode voor om het infrastructuurnetwerk om te vormen tot functioneel belevingslandschap. “In een beloopbare stad is de reis net zo belangrijk is als de bestemming.”

Het wandelgebied wordt niet beperkt tot de functionele voetpaden langs autowegen en fietspaden. De beleving van looproutes wordt gevormd door het samenvoegen van straatjes en stegen, groenblauwe ecologische netwerken, diensten en voorzieningen, scholen, stedelijke pleinen en stations, legt het bureau uit. De menselijke schaal is maatgevend, fysieke activiteit wordt gestimuleerd en ruimte voor sociale interactie wordt gecreëerd.

Rotterdam teststad
De haalbaarheid van de beleefbare stad heeft Felixx onderzocht via vier wijken in Rotterdam. De dominante rol van de auto in het ontwerp van de stadsplattegrond, volgend uit het ‘Basisplan voor de Wederopbouw van Rotterdam’ na het verwoestende bombardement, maakt de stad een interessant studiegebied.

De vier wijken – Het Nieuwe Westen, Hoogvliet, Ommoord en Spaanse Polder – zijn onderling verschillend en in opzet representatief zijn voor andere steden in Nederland. Hier testen de architecten specifiek de transformatie van auto- naar wandelstad.

Het ontwerpend onderzoek heeft Felixx, in nauwe samenwerking met stadspsycholoog Sander van der Ham (Stipo) , uitgevoerd in opdracht van Het College van Rijksadviseurs. Het onderzoek is gepubliceerd onder de titel ‘Naar een gezonde stad, te voet’.

Andere nieuwsberichten

Woongebouw met friends-appartementen Cruquiusgebied klaar

Gisteren, 14:06

Expositie met luchtfoto's toont ontwikkeling Almere

Gisteren, 10:50

Woontoren De Helix in Groningen geeft uitdrukking aan jonge bewoners

13 augustus, 2:52

Archetypisch huis biedt zicht op weinig toegankelijke natuur

12 augustus, 2:30

Rotterdam lanceert actieplan voor speeltuinen

13 augustus, 4:02

'Grote vervuilers buiten schot bij verduurzaming industrie'

13 augustus, 9:01

Bayern München eert eigen stadion in Champions League-tenue

12 augustus, 11:04

'Kwart Nederlanders ontevreden over koophuis'

12 augustus, 9:32

RIVM: scholen kunnen veilig open als ventilatie op orde is

11 augustus, 3:01

Populaties trekkende zoetwatervissen in vijftig jaar met driekwart geslonken

10 augustus, 10:57
Robert MuisRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan