“Het CBK Groningen, inmiddels Kunstpunt, nodigde ons uit voor deze een besloten prijsvraag,” vervolgt Lorien. “Wij dachten dat we geen enkele kans maakten; de concurrenten waren Maurer United Architects en John Körmeling! Dus we gingen voluit – de dood of de gladiolen. Dat hielp blijkbaar.”
Arna licht de opgave toe: “Die was eigenlijk tweeledig. Ten zuiden van Groningen wordt de snelweg ondergronds gebracht. Dankzij een tijdelijke uitkijktoren zouden geïnteresseerden de bouw kunnen volgen. Ook moest er een visie komen op kunst in het nieuwe park. Wij stelden voor om een reeks
nieuwe plekken en objecten te maken met het sloopmateriaal van de oude snelweg, zodat er iets zou overblijven van de geschiedenislaag die nu feitelijk wordt overschreven. Die robuuste modernistische snelwegrestanten zouden, zonder negatieve associatie met auto’s, prachtige sculpturale kunstwerken kunnen worden.”
Gezien de flink vertraagde realisatie, kun je stellen dat het ontwerp al vroeg speelde met circulariteitsconcepten. “Al dat materiaal weggooien vonden we absoluut niet meer verantwoord,” zegt Arna daarover. “Maar nog belangrijker was het thema identificatie. Voor de omwonenden was die oude snelweg een deel van hun identiteit. Dat kon je niet zomaar uitwissen. Geef er dan opnieuw betekenis aan door de herkenbaarheid van de nieuwe plek ermee te vergroten. Bouw iets dat oude herinneringen ondersteunt en nieuwe actief helpt creëren. Breng de verschillende lagen samen: ruimte, geschiedenis, mensen. Zo maak je iets dat zich echt vasthecht en dat gebruikt wordt. Dat wordt bovendien gewaardeerd, want de toren is inmiddels permanent geworden.”
“Wij denken altijd vanuit de plek,” vertelt Lorien. “We maken geen ufo’s; de kiem van het ontwerp is al op de locatie aanwezig. Bijvoorbeeld in de ideeën of herinneringen van omwonenden, die zo’n plek kennen als geen ander. Wij geloven in échte participatie, vanaf het begin. Zo is het bij het geheugenbalkon gegaan en zo doen we het op de nieuwe locaties weer. Dan blijkt bijvoorbeeld dat je in Groningen bijna nergens echt dicht bij water kunt komen. Dat is tamelijk waardevolle informatie als je een park bij het water gaat maken!”