Hoewel beide afkomstig zijn uit Italië, leerden Alessandra en Giovanni elkaar in Delft kennen. “Ik studeerde aanvankelijk aan de Politecnico di Milano,” vertelt Alessandra, “daarna als Erasmus-student in Lissabon. Maar beide opleidingen waren me te dogmatisch. Ik zocht een bredere kijk o
p architectuur, zodat ik me veelzijdiger kon ontwikkelen. Vrienden van me studeerden toen in Delft. Ik hoorde er goede dingen over en dat bleek te kloppen. Ik vond het heerlijk; je werd echt uitgedaagd om je eigen houding in de architectuur te vinden.”
Giovanni was al afgestudeerd in Venetië, maar kwam naar Delft vanwege The Why Factory.
“Delft had toen een geweldige reputatie. Ik wilde bij Winy Maas studeren en kon tegelijkertijd stagelopen bij The Why Factory. En er waren nog veel andere professoren, Paola Viganò bijvoorbeeld, die ik ook nu nog bewonder. Ik zou een half jaar blijven, maar ik woon inmiddels – met een onderbreking voor een post graduate-programma aan MIT in Boston – al twaalf jaar in Nederland.”
“Studio Ossidiana begon met een onderzoeksproject,” zegt Alessandra. “Petrified Carpets, dat onder andere werd getoond tijdens de Salone del Mobile in Milaan en op de Dutch Design Week, was een soort minerale tuin, waarin we onderzoek deden naar het concept van het tapijt, als artefact en als architectonische ruimte, in combinatie met een onderzoek naar de mogelijkheden van beton. Op basis van dat onderzoek werden we uitgenodigd voor een kunstproject bij een school in Vleuten. Dat was het begin van onze samenwerking.”