Het is ronduit indrukwekkend: een greep uit het portfolio van DROM toont alleen al in Novosibirsk een reeks expressieve urban villa’s, een wat strenger carrévormig woongebouw rondom een grote binnentuin en meerdere intrigerende hoogbouwprojecten waarvan de gevels een bijzondere fijngevoeligheid en veel aandacht voor detail laten zien. Maar daar blijft het niet bij; DROM timmert internationaal aan de weg. Ook in Nederland en België, bijvoorbeeld met een inspirerend plan voor een locatie in de Amsterdamse Bijlmer, waarmee het bureau in 2017 Europan-winnaar werd, en een inmiddels gerealiseerd project in Emmen, ook een Europan-winst. Ee
n vliegende start is misschien zelfs zacht uitgedrukt. Hoe hebben ze dat in zo’n korte tijd voor elkaar gekregen?
“De Russische situatie is een compleet andere dan die in het Westen. Wanneer we in Rusland werken hebben we niet de luxe van een door zekerheid, bedachtzaamheid en gelaagdheid gekenmerkt planningsproces zoals je dat in Nederland eigenlijk altijd hebt. Plannen gaan daar ontzettend snel en worden in de regel behandeld als een bulk aan vloeroppervlak. Zo worden onze opdrachten meestal ook geformuleerd. De meest platte vertaling daarvan is een pragmatisch en kostenefficiënt blok dat je een aantal keer herhaalt. Oninspirerende dozen, afgewisseld met volstrekt nietszeggende tussenruimten,” vertelt Timur Karimullin. “Zo ongeveer het tegenovergestelde van waar DROM voor staat. Wij belichamen daar verandering.”
Timur Shabaev vult hem aan: “Onze architectuurvisie kenmerkt zich door breedte, omdat we niet vastzitten aan typologieën of niches en op zoveel verschillende plekken ervaring opgedaan hebben. Dat combineren van ervaringen en invloeden is wat onze architectuur kleurt.” Sofia legt uit hoe DROM juist die tegenstelling omzet in een kans: “Wij zijn eigenlijk overal waar we werken zowel insiders als outsiders. Daardoor begrijp je enerzijds de context van binnenuit, maar kun je er anderzijds wel van buitenaf naar kijken. Zo kunnen we heel goed alle kansen en bedreigingen identificeren, die we effectief aan onze opdrachtgevers kunnen uitleggen. Dan merk je dat de wil om kwalitatieve stappen te zetten heel sterk is, vooral in de kleinere steden.”