Producten
Copyright: ZJA
Copyright: ZJA
Copyright: ZJA
Copyright: ZJA
ProducttagsAANUIT

Weguitbreiding A1/A6 Diemen - Almere Havendreef

1 december 2023
Tussen Amsterdam en Almere
Het lijkt een rare vraag: kun je de infrastructuur van de noordelijke Randstad, tussen Diemen en Almere ingrijpend verbeteren, en tegelijkertijd het Hollandse landschap behouden en natuurwaarden versterken? De vraag wordt nog vreemder als blijkt dat het gaat om een traject van 23 kilometer, waarbij de A1 en de A6 extra rijbanen krijgen en er 50 bruggen, ecoducten, fietstunnels, fly-overs, viaducten en zelfs een aquaduct onder een rivier in het geding zijn. En toch kun je vaststellen dat het antwoord op die rare vraag ja kan zijn.

Dit complexe infrastructurele landschap is onderdeel van het plan de verbinding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere te verbeteren en voor te bereiden op de toekomst. Het ontwerp voor dit onderdeel, waar ook nog eens mensen wonen, bedrijven staan en bewoners en bezoekers recreëren, kwam van architectenbureau ZJA in samenwerking met OKRA Landschapsarchitecten. Een van de bijzonderheden van dit uitzonderlijk grote project is dat van begin af aan, dus vanaf de eerste analyse van de vereisten en het voorlopige ontwerp, de architecten, technici, constructeurs, bouwers en opdrachtgevers aan tafel zaten zodat stap voor stap de plannen en eisen op elkaar konden worden afgestemd. Behalve een triomf van technische en architectonische inventiviteit is dit vernieuwde stuk Nederland een schitterend bewijs van de efficiency en intelligentie van de overlegcultuur. Zelfs de meest complexe en ambitieuze onderdelen werden ruim binnen de gestelde termijn voltooid.

Rust voor het oog
De automobilist die hier rondrijdt krijgt te maken met een overdaad aan op- en afritten, verkeersknooppunten, bruggen en onderdoorgangen. Gecombineerd met de vele rijbanen en de verkeersdrukte is dat zintuiglijk gesproken nogal een belasting. De belangrijkste beslissing voor de vormgeving is daarom te kiezen voor ingetogen en eenvormig, met eenvoudige terugkerende elementen. Hoe meer je de kans krijgt met het oog de verte te zoeken, het afwisselende landschap te ervaren, hoe beter.

Er zijn twee bruggen op het traject die de capaciteit van de weg vergroten en dat zo doen dat de beleving van het landschap wordt ondersteund. Het eerste is de nieuwe brug over het Amsterdam Rijn-kanaal. Drie gescheiden dekken maken een flauwe bocht over het water. En zo groot als de betonnen brug is, toch is hij in zijn kleur, vorm en het ritme van de pijlers, familie van de bestaande fietsbrug. De brughoofden en oevers zijn optimaal geïntegreerd in het groene landschap waar het kanaal doorheen loopt. De tweede brug met een toegevoegd landschappelijk aspect voegt vier rijstroken toe op een dek over het IJmeer naast de bestaande Hollandse brug. De nieuwe brug ligt net iets lager, om het vergezicht van de bestaande brug intact te laten. De gebieden voor en na de brug worden heringericht met onderdoorgangen, verbeterde groene zones, om de overgang van het oude land naar het nieuwe land, van gesloten en klein verkaveld, naar open en weids efficiënter en optimaal beleefbaar te maken voor automobilisten, fietsers en wandelaars.

De bocht in de rivier
Langs dit omvangrijke en complexe traject met nieuwe infrastructuur zijn twee hoogtepunten te vinden als het gaat om ontwerp, techniek en inpassing in het landschap. Dat zijn het aquaduct onder de rivier de Vecht en de spoorbrug bij Muiderberg.

De Vecht is een rivier, met een eigen landschap dat verschilt van de polders. De A1 kruist geen abstracte watermassa, maar een stuk rivierenlandschap, en het ontwerp is erop gericht die ervaring te versterken. De begroeide oevers met elzen, wilgen, berken en populieren, zijn breed gelaten en maken geluidswerende schermen overbodig. Zoveel mogelijk technische installaties (leidingen, signalen, camera’s, verlichting) zijn ingebouwd, zodat niets aan het aquaduct afleidt van de bijzondere ervaring onder een rivier door te schieten, met brede, groene oevers, compleet met een dijkweg en een ernaast gelegen provinciale weg. Verwondering over het moeiteloos ogende technische hoogstandje wordt aangevuld met de aanblik van een ongerept stuk rivier, die zich hier ongehinderd in een flauwe bocht in het landschap vlijt.

De zwevende spoorbrug
Het tweede hoogtepunt is de boven het landschap uit torenende spoorbrug, bijgenaamd de Zandhazenbrug, bij Muiderberg. Het is een verrassend gezicht. Meestal overspannen spoorbruggen een rivier, een baai of ravijn. Hier kruist een slanke boogbrug onder een scherpe hoek (27 graden) een 225 meter brede verkeersstroom van zestien rijstroken en is daarmee de grootste in zijn soort in Nederland. Met uitbreiding van het aantal rijstroken in de toekomst is al rekening gehouden. De aanblik die de brug biedt is open en rank, en verrassend licht van constructie, alsof hij boven het landschap zweeft. Deels is dat optisch, door de vorm en de hoek van de bogen en hun kleurcontrast met het dek. Maar deel is het ook een technisch hoogstandje door de toepassing van bijzonder hoge-sterkte-staal en het kleine aantal verbindingen. Wie met honderd kilometer per uur op deze brug afrijdt terwijl er een felgekleurde trein overheen schiet, krijgt een visuele en dynamische, ruimtelijke ervaring van monumentale kwaliteit.

Awards: De Zandhazenbrug, spoorbrug, Muiderberg Nationale Staalprijs 2018.

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen.

Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Locatie

Neem contact op met ZJA

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Meer projecten van ZJA

KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan