Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Producten
Copyright: ZJA
Copyright: ZJA
Copyright: ZJA
Producttags
AAN
UIT
GeoDuct, circulair viaduct
1 december 2023
0
0
0
0
Duurzaam en circulair
De klimaatcrisis stelt nieuwe eisen en levert nieuwe uitdagingen. Het begrip duurzaamheid verandert van inhoud, en omvat nu ook de ambitie om circulair te ontwerpen en te bouwen. Beton en staal produceren, vervoeren, toepassen en slopen vergt enorme hoeveelheden energie en grondstoffen, met alle bijbehorende uitstoot aan schadelijke gassen van dien. De milieubelasting van de bouw is groot. De bouwsector is verantwoordelijk voor 50% van alle gewonnen materialen in de Europese Unie, 35% van de totale afvalproductie en 5-12% van de CO2-uitstoot. Een grotere materiaalefficiëntie zou 80% van die uitstoot kunnen besparen.
[1]
Daarom is het cruciaal om materialen te gebruiken die milieuvriendelijk en circulair zijn. Circulair ontwerpen betekent werken met herbruikbare materialen en op hergebruik afgestemde technieken.
Circulaire viaducten
Rijkswaterstaat heeft als doelstelling in 2030 circulair te bouwen. Dit in het kader van de doelstelling van de gehele Rijksoverheid om in hetzelfde jaar een CO
2
-reductie van 49% te halen. Maar hoe ziet die circulaire toekomst er concreet uit? Voor een antwoord daarop is veel onderzoek en technologische vernieuwing nodig. Vandaar dat Rijkswaterstaat middels verschillende subsidieregelingen en prijsvragen de sector stimuleert. Architectenbureau ZJA gaf als onderdeel van een consortium van kleinere en grote bedrijven gehoor aan de oproep onderzoek te doen naar circulaire viaducten.
Samen met Dura Vermeer, IV Infra, Ploegam, GeoTec Solutions en HUESKER ging ZJA het avontuur aan om te komen tot een viaduct dat over 13 meter een tweebaansweg overspant, en dat werkelijk circulair is, namelijk zonder de toepassing van beton of staal en dat hoofdzakelijk is opgebouwd uit gebiedseigen zand. Een viaduct uit de aarde zelf, oftewel een GeoDuct.
Bogen van zand
Na een paar omwegen kozen de ontwerpers voor het volgende plan: het gebruik van zogenaamde zandpalen, oftewel slurven van naadloos, rondgeweven geotextiel waarin zand is gestort, die in een boogvorm schrap zijn gezet in een gewapend grondlichaam en zo een vrije overspanning scheppen.
Het concept berust op de besparing van de grote uitstoot die gepaard gaat met de productie van beton en staal, de toepassing van uit gerecycled plastic vervaardigd en weer her te gebruiken geotextiel in combinatie van gebiedseigen zandgrond. Als het GeoDuct ooit weer gesloopt dient te worden kan het in zijn geheel worden hergebruikt: het zand uit het geotextiel wordt weer landschap, het plastic wordt verwijderd en hergebruikt. Dan is de cirkel rond.
Het onderzoek en het prototype
Eerst werden proeven op kleine schaal gedaan om beter inzicht te krijgen in de natuurlijke boogwerking van in elkaar gedrukt zand. De in landhoofden verticaal gebruikte zandpalen, cilinders van geotextiel gevuld met aangestampt zand, werden beproefd op hun vermogen in horizontale toepassing een betrouwbare boogwerking te hebben. Toen Plaxis-berekeningen uitwezen dat die inderdaad in voldoende mate bestond kon worden opgeschaald. Nu een bovengrondse vul-installatie is ontworpen en gebouwd kan een proef worden gedaan om een overspanning van bijna zeven meter te realiseren, tussen landhoofden van gewapende grond. Sensoren en regelmatige inspectie leggen over een aantal maanden het verloop van de proef om de metingen te vergelijken met het rekenmodel. Is de uitkomst in overeenstemming met de berekeningen dan is het GeoDuct klaar om in opdrachtsituaties te worden gerealiseerd.
Een nieuw idioom
Het is een grote stap vooruit, om uit het land zelf een brug te maken, die niet alleen functioneel is, maar in zijn constructie radicaal bespaart op CO
2
uitstoot en energiegebruik en bovendien een ideale kans biedt om de omgeving ecologisch te versterken door de ruimte die er voor dieren en plantenleven bijkomt.
Architectonisch roept dit type circulaire vernieuwing fundamentele vragen op. Van de traditionele vormvrijheid die staal en beton bieden is hier geen sprake. En dat heeft weer gevolgen voor de speelruimte die er is voor het inpassen van zulke infrastructurele werken in de omgeving. Architecten zullen daarvoor, in nauwe samenwerking met constructeurs, een nieuwe vormentaal moeten ontwikkelen, die een in een nauwe samenwerking met natuurlijke krachten en processen deze nieuwe technologie vormgeeft.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen
.
Heb je nog geen account?
Maak dan hier een gratis account aan
.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons
privacybeleid
.
ZJA Architects & Engineers
Neem contact op
Projectdata
Staat van realisatie
In ontwikkeling
Start ontwerpproces
2021
Meewerkende partijen
Architect
ZJA Architects & Engineers
Ontwerpteam
Dura Vermeer, IV Infra, Ploegam, Wagemaker, GeoTec Solustions, HUESKER
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat
Leveranciers
Overig
-
Neem contact op met
ZJA Architects & Engineers
Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen?
Klik dan hier om in te loggen
.
Heb je nog geen account?
Maak dan hier een gratis account aan
.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons
privacybeleid
.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Meer projecten van ZJA Architects & Engineers
Entree van de westelijke reizigerstunnel
ZJA Architects & Engineers
Zuidasdok, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Eurostar UK Terminal Amsterdam Centraal
ZJA Architects & Engineers
Amsterdam Centraal
ZJA Architects & Engineers
Amsterdam Centraal station
ZJA Architects & Engineers
Balsportcentrum en belevingspark, Willebroek
ZJA Architects & Engineers
Sportcomplex Sportoase Groot Schijn, Deurne
ZJA Architects & Engineers
Oosterweelverbinding Rechteroever, Antwerpen
ZJA Architects & Engineers
Balgstuw, Opblaasbare waterkering Ramspol, Kampen
ZJA Architects & Engineers
Rotterdam Ahoy
ZJA Architects & Engineers
Sportcomplex met klaslokalen Stadspark, Turnhout
ZJA Architects & Engineers
Sporthal De Koekoek, Hamont-Achel
ZJA Architects & Engineers
Fietsbrug over de A201, Brussel
ZJA Architects & Engineers
Ecoducten, Colorado VS
ZJA Architects & Engineers
Theunisbrug, Merksem - Deurne
ZJA Architects & Engineers
Kantoorlofts PIER14, Zwijndrecht
ZJA Architects & Engineers
Vernieuwde Afsluitdijk
ZJA Architects & Engineers
Timeless Box, Skybox Johan Cruijff ArenA, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Verlengde Waalbrug, Nijmegen
ZJA Architects & Engineers
Fietsbrug, Tessenderlo
ZJA Architects & Engineers
Oosterweelverbinding Linkeroever, Antwerpen
ZJA Architects & Engineers
Vernieuwing Klimatenkas Hortus Botanicus
ZJA Architects & Engineers
Sport- en cultuurcomplex, Linter
ZJA Architects & Engineers
Parkeergarage Kustwerk Katwijk, Katwijk
ZJA Architects & Engineers
Weguitbreiding A1/A6 Diemen - Almere Havendreef
ZJA Architects & Engineers
Lightrailsysteem, Zuid-Korea
ZJA Architects & Engineers
Ring Brussel
ZJA Architects & Engineers
Amfora Amstel, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
N206 Tjalmaweg, Katwijk - Leiden
ZJA Architects & Engineers
Sluiscomplex in de Leie, Harelbeke
ZJA Architects & Engineers
Fietsenstalling Leidseplein, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Vrijheidsmuseum Groesbeek
ZJA Architects & Engineers
Evenementengebouw Silt, Middelkerke
ZJA Architects & Engineers
Diamantbeurs, Capital C Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Parkeergarage Croeselaan, Utrecht
ZJA Architects & Engineers
Albert Cuypgarage, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Startstation HSE
ZJA Architects & Engineers
AZ Stadion
ZJA Architects & Engineers
Voetgangerstunnel Wilhelminaplein
ZJA Architects & Engineers
Station Beatrixkwartier
ZJA Architects & Engineers
Stadsbrug
ZJA Architects & Engineers
Plantenkas voor de Hortus Botanicus
ZJA Architects & Engineers
Kantoorgebouw Oost Grotiusplaats
ZJA Architects & Engineers
Naviduct
ZJA Architects & Engineers
Metrostation Wilhelminaplein
ZJA Architects & Engineers
Entree van de westelijke reizigerstunnel
ZJA Architects & Engineers
Zuidasdok, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Eurostar UK Terminal Amsterdam Centraal
ZJA Architects & Engineers
Amsterdam Centraal
ZJA Architects & Engineers
Amsterdam Centraal station
ZJA Architects & Engineers
Balsportcentrum en belevingspark, Willebroek
ZJA Architects & Engineers
Sportcomplex Sportoase Groot Schijn, Deurne
ZJA Architects & Engineers
Oosterweelverbinding Rechteroever, Antwerpen
ZJA Architects & Engineers
Balgstuw, Opblaasbare waterkering Ramspol, Kampen
ZJA Architects & Engineers
Rotterdam Ahoy
ZJA Architects & Engineers
Sportcomplex met klaslokalen Stadspark, Turnhout
ZJA Architects & Engineers
Sporthal De Koekoek, Hamont-Achel
ZJA Architects & Engineers
Fietsbrug over de A201, Brussel
ZJA Architects & Engineers
Ecoducten, Colorado VS
ZJA Architects & Engineers
Theunisbrug, Merksem - Deurne
ZJA Architects & Engineers
Kantoorlofts PIER14, Zwijndrecht
ZJA Architects & Engineers
Vernieuwde Afsluitdijk
ZJA Architects & Engineers
Timeless Box, Skybox Johan Cruijff ArenA, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Verlengde Waalbrug, Nijmegen
ZJA Architects & Engineers
Fietsbrug, Tessenderlo
ZJA Architects & Engineers
Oosterweelverbinding Linkeroever, Antwerpen
ZJA Architects & Engineers
Vernieuwing Klimatenkas Hortus Botanicus
ZJA Architects & Engineers
Sport- en cultuurcomplex, Linter
ZJA Architects & Engineers
Parkeergarage Kustwerk Katwijk, Katwijk
ZJA Architects & Engineers
Weguitbreiding A1/A6 Diemen - Almere Havendreef
ZJA Architects & Engineers
Lightrailsysteem, Zuid-Korea
ZJA Architects & Engineers
Ring Brussel
ZJA Architects & Engineers
Amfora Amstel, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
N206 Tjalmaweg, Katwijk - Leiden
ZJA Architects & Engineers
Sluiscomplex in de Leie, Harelbeke
ZJA Architects & Engineers
Fietsenstalling Leidseplein, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Vrijheidsmuseum Groesbeek
ZJA Architects & Engineers
Evenementengebouw Silt, Middelkerke
ZJA Architects & Engineers
Diamantbeurs, Capital C Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Parkeergarage Croeselaan, Utrecht
ZJA Architects & Engineers
Albert Cuypgarage, Amsterdam
ZJA Architects & Engineers
Startstation HSE
ZJA Architects & Engineers
AZ Stadion
ZJA Architects & Engineers
Voetgangerstunnel Wilhelminaplein
ZJA Architects & Engineers
Station Beatrixkwartier
ZJA Architects & Engineers
Stadsbrug
ZJA Architects & Engineers
Plantenkas voor de Hortus Botanicus
ZJA Architects & Engineers
Kantoorgebouw Oost Grotiusplaats
ZJA Architects & Engineers
Naviduct
ZJA Architects & Engineers
Metrostation Wilhelminaplein
ZJA Architects & Engineers
Toon alles
Andere Projecten
Fitness First Club, Frankfurt
objectflor
Samen leren en innoveren in TechCentrum Hoornbeeck
VELUX Commercial Benelux B.V.
Vloervervanging 54 woningen, Drachten
Compofloor
Circulaire inrichting d’Olde Melkfabriek
Intermontage B.V.
De Kroon in Alphen aan den Rijn
Holonite B.V.
Asics EMEA HQ
Powerhouse Company
Amvest schenkt meubilair aan Gemeente Amsterdam
Grijsen Park & Straatdesign
Villa Amsteldijk: wonen in harmonie met de natuur
Metaglas Groep
Politiebureau Aalsmeer - Uithoorn
OTH architecten
Maatwerk vloerdoosdeksels voor Het Valkhof Museum
HPL Systems BV
Loop of Wisdom
Powerhouse Company
Villa B
Powerhouse Company
Ga naar het projecten-overzicht
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur