‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’
24 april, 10:52
Als het komende kabinet niet met daadkrachtig mobiliteitsbeleid komt, slibt het land dicht. Dat stellen de Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) woensdag. “De nood is hoog.”
De verschillende partijen zeggen dat het komende kabinet voor grote opgaven staat, zoals woningbouw, verduurzaming en leefbaarheid. “Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving”, aldus de VNG, het IPO en de alliantie, een samenwerkingsverband van 25 partijen waaronder de ANWB, NS en de Fietsersbond.
“Mobiliteit is geen doel, maar een belangrijke randvoorwaarde om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Denk daarbij aan voldoende autowegen, fiets- en wandelpaden, waterwegen, bruggen en sluizen en een fijnmazig OV-netwerk. Bereikbaarheid én de betaalbaarheid daarvan is cruciaal”, zegt ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager, die ook voorzitter is van de Mobiliteitsalliantie.
Volgens de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas, eveneens voorzitter van de commissie mobiliteit van het IPO, kan het dichtslibben van het land worden voorkomen door slimmer om te gaan met wat er al is. “In combinatie met meer geld.”
In veel gevallen is maatwerk nodig, omdat de problemen wijdverbreid zijn, aldus de partijen. “Van achterstallig onderhoud aan de infrastructuur, tot het op peil brengen van de capaciteit in het openbaar vervoer”, stellen de partijen in een verklaring. Voor beheer en onderhoud is jaarlijks alleen al 2 à 3 miljard euro extra nodig, zeggen ze. “Los van investeringen in uitbreiding en vernieuwing van de infrastructuur.”
De politiek moet oog houden voor de betaalbaarheid van zowel reizen met het openbaar vervoer als de auto, zodat Nederlanders naar werk, school, familie of vrienden kunnen, zegt De Jager. “De formerende partijen moeten niet alleen vooruitkijken, maar ook oog hebben voor eerder gemaakte afspraken. Van lopende of reeds geplande projecten moet de financiering of uitvoering niet teruggedraaid worden. Haperend beheer en onderhoud aan bijvoorbeeld rijkswegen leidt tot extra druk op provinciale en lokale wegen.”
Bron: ANP