Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Advies: meer regels en heffingen nodig om klimaatdoelen te halen
14 maart 2023, 9:39
Het klimaatbeleid is tot nu toe ‘sterk gericht’ op subsidies en vrijwillige maatregelen door bedrijven en burgers. Om de klimaatdoelen te halen, zijn strengere regels en meer heffingen nodig, schrijven ambtenaren
in een belangrijk advies
aan verantwoordelijk minister Rob Jetten. Maar zelfs met de aanvullende maatregelen die de ambtenaren adviseren, is het onzeker of 55 procent vermindering van CO2 in 2030 wel lukt. Deze onzekerheid kan wel ‘worden beperkt door het bestaand beleid met tempo uit te voeren’.
“Heldere normen zorgen ervoor dat burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties weten wat van hen wordt verwacht”, schrijven de ambtenaren in een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO). Het rapport is belangrijk, omdat het de basis vormt voor maatregelen die Jetten namens het kabinet in mei zal aankondigen.
Het kabinet haalt tot nu toe de gewenste 55 procent niet, en de aanvullende ingrepen moeten ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot de komende tijd flink daalt. Het kabinet mikt zelfs op een doel van 60 procent minder CO2 in 2030 ten opzichte van 1990, om ervoor te zorgen dat de 55 procent vermindering in elk geval wordt gehaald.
Het verschilt sterk per sector welke regels kunnen worden aangescherpt. Investeringen in de aanleg van de juiste energie-infrastructuur en in het bijzonder ruimte op het stroomnet, zijn ook nodig om ervoor te zorgen dat de ingrepen werken.
Grootste bijdrage van mobiliteit
De commissie denkt met de aanvullende maatregelen zo'n 22 megaton CO2 te kunnen besparen. Opmerkelijk is dat een flink deel van de vermindering uit de landbouwsector moet komen: zo'n 5,5 megaton. De mobiliteit moet het meeste bijdragen, vooral door over te stappen op elektrische auto's en vrachtwagens. Ook hier kunnen extra kosten en regels tot een ‘grote stap richting volledig elektrische nieuwverkoop rond 2030’ leiden.
Autorijders moeten meer betalen naar gebruik, en er moet een hogere aanschafbelasting komen op auto's die op fossiele brandstof rijden. Mensen die graag ver reizen met het vliegtuig, zullen meer moeten betalen: de ambtenaren bepleiten een "afstandsafhankelijke vliegbelasting".
Sommige maatregelen mogelijk te laat
Sommige maatregelen komen mogelijk te laat, omdat ze pas later effect hebben en het kabinet te maken heeft met omstandigheden als de tekorten op de arbeidsmarkt. “Het is daarom van belang dat na de besluitvorming over additionele klimaatmaatregelen ook blijvend aandacht wordt besteed aan de uitvoering en het borgen van de randvoorwaarden”, schrijft de commissie van ambtenaren onder leiding van AFM-baas Laura van Geest.
“De maatregelen uit dit pakket verhogen de kosten voor burgers en bedrijven en vragen om aanpassingen, maar halen ook middelen op die de negatieve gevolgen kunnen verzachten”, benadrukken de ambtenaren in hun rapport. “Hoe de totale opgave wordt verdeeld over de maatschappij is een politieke afweging.”
Bron: ANP
Trefwoorden
co2
klimaat
infrastructuur
mobiliteit
Best gelezen
1
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
2
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
3
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
4
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
5
Nominaties Zuiderkerkprijs en Geurt Brinkgreve Bokaal 2025 bekend
vrijdag, 14 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Alliantie: apart transitiefonds nodig voor duurzame mobiliteit
19 juni 2023
Ministerie pauzeert zeventien infraprojecten vanwege stikstof
26 juni 2023
Woon-werkverkeer in 2022 ruim een vijfde lager dan voor corona
5 juli 2023
Onderzoekers pleiten voor meer begroeiing tegen opwarmende bodem
19 mei 2023
Terugblik: eerste vier debatten Carbon Stories
7 juli 2023
Porthos start definitief met CO2-opslagproject in Nederland
18 oktober 2023
SWOV: succes 30 km-wegen hangt af van inrichting rijbanen
11 december 2023
‘Rijk remt investeringen in openbaar vervoer af’
3 januari 2024
‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’
24 april 2024
Raad van State: onrealistisch dat Nederland klimaatdoelen haalt
26 oktober 2023
Drijvend festivalhart in Maashaven voor Rotterdam Architectuur Maand
7 maart 2023
Carbon Stories van start met bijeenkomst over klimaatpositieve materialen
20 februari 2023
Brabant moet samenwerken met Vlaanderen tegen overstromingen
13 maart 2023
Tienpuntenplan om stikstofvertraging energietransitie te voorkomen
22 november 2022
Alliander: tienduizenden straten tot 2040 open om energiebehoefte
10 maart 2023
Werknemers gaan steeds vaker met de fiets naar het werk
8 maart 2023
Stikstofexpert gaat kabinet adviseren over klimaatbeleid
23 januari 2023
Deltacommissaris bepleit sturende rol voor water in bouwplannen
26 januari 2023
De goede kant
10 januari 2023
Europees Parlement zet hoog in voor vergroening gebouwen
15 maart 2023
Minister: auto blijft belangrijk voor bereikbaarheid van Nederland
16 maart 2023
Minister na klimaatrapport: meer actie en commitment nodig
21 maart 2023
Kabinet wil sneller en meer klimaatbestendig laten bouwen
24 maart 2023
CDA: geef kolencentrales nieuw leven in energietransitie
29 maart 2023
Jongerenorganisaties: begin op tijd om klimaatdoel 2050 te halen
20 april 2023
Kabinet verwacht klimaatdoelen met pakket van 28 miljard te halen
1 mei 2023
Plantaardig asfalt kan uitstoot bij aanleg wegen terugdringen
1 mei 2023
Alliantie: apart transitiefonds nodig voor duurzame mobiliteit
19 juni 2023
Ministerie pauzeert zeventien infraprojecten vanwege stikstof
26 juni 2023
Woon-werkverkeer in 2022 ruim een vijfde lager dan voor corona
5 juli 2023
Onderzoekers pleiten voor meer begroeiing tegen opwarmende bodem
19 mei 2023
Terugblik: eerste vier debatten Carbon Stories
7 juli 2023
Porthos start definitief met CO2-opslagproject in Nederland
18 oktober 2023
SWOV: succes 30 km-wegen hangt af van inrichting rijbanen
11 december 2023
‘Rijk remt investeringen in openbaar vervoer af’
3 januari 2024
‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’
24 april 2024
Raad van State: onrealistisch dat Nederland klimaatdoelen haalt
26 oktober 2023
Drijvend festivalhart in Maashaven voor Rotterdam Architectuur Maand
7 maart 2023
Carbon Stories van start met bijeenkomst over klimaatpositieve materialen
20 februari 2023
Brabant moet samenwerken met Vlaanderen tegen overstromingen
13 maart 2023
Tienpuntenplan om stikstofvertraging energietransitie te voorkomen
22 november 2022
Alliander: tienduizenden straten tot 2040 open om energiebehoefte
10 maart 2023
Werknemers gaan steeds vaker met de fiets naar het werk
8 maart 2023
Stikstofexpert gaat kabinet adviseren over klimaatbeleid
23 januari 2023
Deltacommissaris bepleit sturende rol voor water in bouwplannen
26 januari 2023
De goede kant
10 januari 2023
Europees Parlement zet hoog in voor vergroening gebouwen
15 maart 2023
Minister: auto blijft belangrijk voor bereikbaarheid van Nederland
16 maart 2023
Minister na klimaatrapport: meer actie en commitment nodig
21 maart 2023
Kabinet wil sneller en meer klimaatbestendig laten bouwen
24 maart 2023
CDA: geef kolencentrales nieuw leven in energietransitie
29 maart 2023
Jongerenorganisaties: begin op tijd om klimaatdoel 2050 te halen
20 april 2023
Kabinet verwacht klimaatdoelen met pakket van 28 miljard te halen
1 mei 2023
Plantaardig asfalt kan uitstoot bij aanleg wegen terugdringen
1 mei 2023
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Gesprek met Jurriaan van Stigt over carbon-based design
2 maart 2023
Andere nieuwsberichten
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
Gisteren, 16:40
MoederscheimMoonen Architects levert nieuw, duurzame hoofdkantoor van moedermaatschappij TBP Group op.
Restauratie Bakenessertoren Haarlem bekroond met Lieven de Key Penning 2025
Gisteren, 15:56
De restauratie van de Bakenessertoren in Haarlem is onderscheiden met de Lieven de Key Penning 2025. De publieksprijs werd toegekend aan de verbouwing en uitbreiding van het Stedelijk Gymnasium.
Snitker/Borst wint tender voor woningen in houtbouw op vroegere schoollocatie Purmerend
Gisteren, 14:39
Snitker/Borst Architecten heeft samen met Mercuur Bouw en Ontwikkeling een houtbouwtender in Purmerend gewonnen, uitgeschreven door de Wooncompagnie. Het project omvat 35 duurzame en betaalbare woningen, verdeeld over twee appartementengebouwen.
SVP ontwerpt 75 woningen op plek Potterij de Zaalberg in Leiden
Gisteren, 10:33
In Leiden is een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van 75 woningen op de plek van de voormalige Potterij de Zaalberg. In het ontwerp blijft de historische geschiedenis van de plek langs de kade van de Oude Rijn voelbaar.
Landelijke ‘bouwbaas’ is geen goed idee, vinden deskundigen
Gisteren, 13:27
Zo'n nieuwe functie zou een ‘extra laag in het toch al topzware bureaucratische woonbeleid’ betekenen, staat in een advies.
Zuid-Holland vergunt weer projecten met forse stikstofreductie
Gisteren, 11:19
De provincie gaat vergunningen verlenen voor projecten die weliswaar voor stikstofuitstoot zorgen, maar na afronding wel veel minder dan in de oorspronkelijke situatie.
Vereniging Eigen Huis: criteria energielabel onduidelijk voor huiseigenaar
18 november, 2:26
Huiseigenaren weten niet goed wat nodig is om een label op te krikken, constateert Vereniging Eigen Huis in een onderzoek.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
18 november, 10:16
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
17 november, 1:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
17 november, 9:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur