Copyright: Gizem Çelebi / Pexels

SWOV: succes 30 km-wegen hangt af van inrichting rijbanen

11 december 2023, 12:47
Het succes van de nieuwe maximumsnelheid in Amsterdam hangt af van de inrichting van de wegen zelf, zegt het nationaal wetenschappelijk onderzoeksbureau voor verkeersveiligheid SWOV. Dan gaat het bijvoorbeeld om klinkers in plaats van asfalt of een aanpassing van de breedte van de weg. “Dat kan niet van de ene op de andere dag in een stad zoals Amsterdam”, zegt een woordvoerder. Vrijdag ging de maximumsnelheid op de meeste wegen in de hoofdstad van 50 naar 30 kilometer per uur.

“De snelheidslimiet verlagen en nieuwe borden ophangen is niet het enige, wegen moeten ook anders ingericht worden, anders snappen mensen niet dat ze anders moeten rijden. En handhaving is belangrijk”, zegt de woordvoerder. SWOV benadrukt dat voor handhaving de politie wel genoeg capaciteit moet hebben. “De politie is overbelast en onderbezet, dan schiet handhaving erbij in. Dat zal het succes van zo'n maatregel beïnvloeden. De gemeente zal toch wegen moeten aanpakken, anders gaan de snelheden niet omlaag.”

De gemeente Amsterdam schrijft op de website over de verlaging van de maximumsnelheid dat de wegen ‘stap voor stap’ aangepast worden. De borden zijn het begin, maar ook de lijnen op de weg worden gewijzigd. Zoveel mogelijk lijnen worden weggehaald. “Dat ziet er overzichtelijker uit en zorgt voor minder verwarring. Op brede rijbanen brengen we een overrijdbare middenstrook aan. Zo lijkt de rijbaan smaller. Daardoor gaat het verkeer minder hard rijden”, schrijft de gemeente. Drempels kunnen voor hulpdiensten lastig zijn. Die worden daarom spaarzaam gebruikt.

Veilig Verkeer Nederland is ‘heel erg te spreken over de voortvarendheid’ waarmee Amsterdam de lagere snelheid invoert. “Wij hebben gezegd: zet die borden in de grond en richt daarna de wegen anders in. Dat gaat sneller dan andersom”, zegt een woordvoerder. Hij benadrukt daarbij wel dat in grote delen van Amsterdam ‘sowieso al niet zo hard gereden kon worden’. Andere grote steden, zoals Utrecht en Rotterdam, kiezen er juist voor om eerst de straat aan te passen en zo ‘straat voor straat’ de snelheid in de stad te verlagen.

Andere grote steden volgen Amsterdam
Andere grotere steden zijn niet van plan om Amsterdam te volgen in haar aanpak om in een keer op 80 procent van alle wegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te voeren. Onder meer Rotterdam, Utrecht, Groningen en Eindhoven zeggen dat ze de snelheid in de stad ‘straat voor straat’ verlagen.

Rotterdam heeft in een aantal straten de maximumsnelheid al verlaagd en breidt dat stap voor stap uit. “We doen dat niet overal, maar in straten waar het kan en nodig is voor de verkeersveiligheid en om de doorstroming te bevorderen”, zegt een woordvoerder van wethouder Vincent Karremans (mobiliteit). “We hebben niet het plan om in de hele stad 30 kilometer per uur in te voeren. In een hoop straten in Rotterdam kan 50 kilometer per uur gereden worden omdat die breed genoeg zijn.”

Utrecht zit, net als Den Haag, momenteel op 70 procent van alle wegen waar hooguit 30 kilometer per uur gereden mag worden. Over drie jaar wil Utrecht dit hebben uitgebreid naar 80 procent, laat een woordvoerder van wethouder Lot van Hooijdonk van mobiliteit weten. De Domstad kiest ervoor om eerst de straat aan te passen, bijvoorbeeld met drempels of een wegversmalling, en daarna de maximumsnelheid te verlagen.

De woordvoerder zegt dat Utrecht het project in Amsterdam ‘met interesse volgt’ en dat ze bij positieve resultaten hun aanpak mogelijk aanpassen, ‘zodat we het sneller kunnen invoeren’.

Eindhoven
Ook Eindhoven past eerst de weginrichting aan om daarna de snelheid te verlagen. “Sommige wegen moeten eerst aangepast worden, omdat ze bijvoorbeeld te uitnodigend zijn om er harder te rijden. We willen het eerst aantrekkelijker maken om langzamer te rijden en daarna pas de maximumsnelheid verlagen”, legt een woordvoerder van mobiliteitswethouder Monique Esselbrugge uit. De stad start begin volgend jaar met het aanpassen van de eerste straten en ‘bouwt dit steeds verder uit’.

In Groningen is twee jaar geleden besloten om binnen de bebouwde kom de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur, ‘tenzij er een reden is om een weg 50 kilometer per uur te houden’. “Voor 2040 willen we op zo'n 40 kilometer aan weg de snelheid hebben teruggebracht”, zegt een woordvoerder van de gemeente.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Meerstemmige geschiedenis en toekomst architectuur centraal tijdens symposium

22 november, 3:50

Tijdelijke woningen voor Oekraïense vluchtelingen en starters in Eemnes

22 november, 1:46

De Warren ontvangt Ammodo Architecture Award

22 november, 10:48

Een houten villa genesteld in het bos

21 november, 5:31

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55

Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade

22 november, 9:35

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

21 november, 4:27

Tender voor woonblokken op twee van de laatste kavels Eenhoorngebied Amsterdam

21 november, 2:41

Woonbond stapt uit overleg over huren in sociale sector

20 november, 4:08
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan