De Weesperstraat met de door Herman Hertzberger ontworpen Weesperflat
Copyright: Wikimedia Commons / Hay Kranen

Geen vaste Weesperknip in Amsterdam na omstreden pilot

13 februari 2024, 13:19
Er komt geen vaste Weesperknip in het Amsterdamse centrum na de pilot van afgelopen zomer. Dat schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst maandag in een raadsbrief. Afgelopen zomer waren de Weesperstraat en drie omliggende straten dicht voor gemotoriseerd verkeer tussen 06.00 en 23.00 uur. De wethouder concludeert na evaluatie dat een ‘harde knip in de Weesperstraat nu niet wenselijk is’.

De wegen werden tijdelijk afgesloten om te onderzoeken wat de effecten zijn op onder meer het verkeer, de veiligheid en luchtkwaliteit op onder andere de Weesperstraat, waar dagelijks 28.000 auto's rijden. De afsluiting leidde tot onrust in de hoofdstad door drukte op andere wegen en hulpdiensten die soms hinder ondervonden.

Uit onderzoek blijkt dat er tijdens de pilot 18 procent minder autoverkeer was in de Weesperbuurt. Ook leidde de knip tot 3 procent minder verkeer (omgerekend 11.000 auto's) in de hele stad. Op de omleidingsroutes via de Kattenburgstraat was het drukker met 40 procent meer verkeer. De knip leidde tot gemiddeld 3 minuten extra reistijd, wat opliep tot 8 minuten tijdens drukkere momenten.

Betere luchtkwaliteit
De maatregel leidde in het pilotgebied tot 14 procent betere luchtkwaliteit. In de straten op de omleidingsroute verslechterde de luchtkwaliteit met 9 procent. De bewoners van de Weesperstraat waren positief over de knip; mensen konden makkelijker oversteken en bijvoorbeeld met het raam open slapen. De leefbaarheid op de omleidingsroute verslechterde juist; bewoners hadden last van onbereikbaarheid, lawaai en stank.

Uit een onderzoek onder 4377 verkeersdeelnemers bleek dat 74 procent ontevreden was met de pilot. Dat zijn vooral autogebruikers, taxichauffeurs en ondernemers. Voetgangers en fietsers waren vaker wel tevreden met de proef.

Nood- en hulpdiensten
Nood- en hulpdiensten hadden soms ook last van de knip, bijvoorbeeld als de slagbomen niet automatisch voor hen opengingen. Dan moesten er verkeersregelaars aan te pas komen om de slagbomen te openen. Ambulances hadden tijdens de proef gemiddeld 15 seconden vertraging, brandweerlieden 35 seconden.

Van der Horst concludeert dat nood- en hulpdiensten eerder hadden moeten worden betrokken bij de bereikbaarheidsmaatregelen. De gemeente had ook meer tijd moeten nemen om belanghebbenden te informeren over de pilot en er had meer aandacht moeten zijn voor de overlast op de omleidingsroute. Desondanks is ze wel optimistisch. “Want vanachter een bureau zal nooit de perfecte oplossing worden bedacht.”

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Inzenden Apeldoornse Architectuurprijs 2025 geopend

1 uur geleden

De Groene Bron biedt parkachtig woonmilieu op voormalige gemeentewerf Soest

4 uur geleden

Meer foto's en video van Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal

4 juli, 1:27

De Nijs, LEVS en Lüning ontwikkelen biobased bouwmethodiek ‘Tim’ die houtbouw flexibel en betaalbaar moet maken

4 juli, 11:30

Grote steden trekken fors meer kopers, blijkt uit hypotheekcijfers

Vandaag, 09:34

Tweede Kamer draait bezuiniging Nationale Parken terug – natuurorganisaties reageren opgelucht

4 juli, 11:30

Rapport: wereldwijd groeit aantal toeristische trips in komende tien jaar met bijna 50%

4 juli, 10:30

TNO roept overheid op te investeren in hightechmegaclusters

4 juli, 9:30

Stadsverwarming komt deels in handen overheid, Kamer akkoord

4 juli, 8:30

Ontwikkeling van duurzame energie op land dreigt tot stilstand te komen

4 juli, 7:30
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan