Copyright: Bucharest
Structuurplan
Copyright: UNStudio, Studio for New Realities

Schiphol investeert tien miljard in nieuwe terminal en andere infrastructuur

41 minuten geleden
Schiphol wil tot 2035 tien miljard euro investeren in betere en duurzamere infrastructuur, waaronder een nieuwe terminal en vernieuwde pieren. De luchthaven heeft hiertoe afgelopen week nieuwe toekomstplannen gepresenteerd. Het masterplan is tot stand gekomen in samenwerking met NACO, UNStudio, Studio for New Realities en Goudappel.

De nieuwe terminal en vernieuwde pieren zijn volgens Schiphol noodzakelijk om reizigers comfortabel te laten reizen en om grotere en stillere vliegtuigen te faciliteren. De luchthaven wil terugkeren in de top drie van Europese hub-luchthavens door kwaliteit te leveren aan reizigers, medewerkers en luchtvaartmaatschappijen en in balans te zijn met de omgeving en samenleving. Een belangrijk onderdeel van een betere balans is het stiller worden van de luchthaven en vermindering van uitstoot van en op Schiphol.

Opvallend is de investering in de nieuwe Terminal Zuid. Acht jaar geleden presenteerde Schiphol al een terminal op dezelfde plek, naar ontwerp van KAAN Architecten, maar dat plan belandde door de coronapandemie in de ijskast. Of dit ontwerp nog wordt uitgevoerd, is volgens een woordvoerder van de luchthaven onduidelijk, omdat het een masterplan op hoofdlijnen betreft en dat alle projecten afzonderlijk zullen worden uitgewerkt. Wel meldt Schiphol dat het een terminal met ‘met veel licht, ruimte en rust’ wordt. De nieuwe terminal wordt bovendien verbonden met de bestaande gebouwen, zodat er sprake blijft van een one-terminal-concept, met alles onder één dak en op loopafstand.

Bestaande pieren vernieuwen
Na de opening van de veelbesproken A-pier in 2027, die naast de kavel van de nieuwe terminal ligt, wil Schiphol ook de bestaande pieren B,C en D vernieuwen. Zo worden minder duurzame pieren vervangen en ontstaat meer ruimte voor reizigers én de grotere, stillere en schonere vliegtuigen. Voor de grootste vliegtuigen zijn aanvullende gates nodig, aldus de luchthaven. Ook wil Schiphol de passagiersgebieden en lounges vernieuwen, omdat het comfort voor reizigers te verbeteren. Eerder werden al lounge 1 en een deel van lounge 2 vernieuwd.

Schiphol werkt verder aan de verbetering van wegen op en rond de luchthaven en het openbaar vervoer, onder meer door de vernieuwing van het busstation. Ook mikt de luchthaven op een nieuwe metrolijn tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. Schiphol werkt momenteel nog aan de fasering van de voorgestelde bouwprojecten. Over de gebruikersbehoeften, planning, fasering, en kosten gaat de luchthaven in overleg met luchtvaartmaatschappijen en andere betrokken partijen.

Verduurzaming maakt ook deel uit van de plannen. Schiphol wil in 2030 negentig procent minder CO2 uitstoten dat in 2019, onder meer door steeds minder gas te gebruiken en door elektrisch vervoer van en naar de luchthaven. Daarbij worden nieuwe gebouwen en de te renoveren volgens de laatste duurzaamheidsinzichten gebouwd. Tot de andere maatregelen behoren het begeleiden van vliegtuigen naar de landingsbaan met elektrische voertuigen, zodat de vliegtuigmotoren voor langere tijd uit kunnen blijven.

De plannen kunnen volgens een woordvoerder voor twee derde worden bekostigd met havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen voor gebruik van het vliegveld. Een derde haalt Schiphol op met commerciële activiteiten, bijvoorbeeld het uitbaten van winkels.

De afgelopen jaren klaagden luchtvaartmaatschappijen over de havengelden, die met tientallen procenten zijn gestegen op Schiphol. Volgens een woordvoerder van het vliegveld zijn deze tarieven nu hoog genoeg om de nieuwe investeringen te kunnen betalen.

Amsterdam is kritisch op de plannen
De gemeente Amsterdam reageert geschrokken op de investeringsplannen van Schiphol. Die lijken vooral gericht op groei van de luchthaven, terwijl het stadsbestuur het liefst ziet dat er minder wordt gevlogen. “In dit programma ziet het college duidelijk punten die duiden op het faciliteren van toekomstige groei van Schiphol", reageert wethouder Hester van Buren (Luchtvaart). "Dit strookt niet met de visie die wij hebben op Schiphol. Amsterdam staat voor een compactere luchthaven, in alle opzichten.”

De gemeente Amsterdam is voor twintig procent aandeelhouder van Schiphol. Volgens een woordvoerder van de luchthaven moet Schiphol nog in gesprek met alle aandeelhouders over de plannen. De grootste aandeelhouder is de Nederlandse staat, met een belang van bijna zeventig procent.

“De balans is nu zoek. Wij pleiten voor maximaal 400.000 vluchten op jaarbasis en een nachtsluiting”, zegt Van Buren. “Daarom zullen wij ons blijven uitspreken tegen eventuele voorstellen die groei mogelijk maken, ook in aandeelhoudersvergaderingen.”

Natuur & Milieu, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Milieudefensie stellen dat de plannen van Schiphol het klimaatprobleem erger maken en het lawaai voor omwonenden vergroten. Luchtvaartmaatschappij KLM noemt de investeringsplannen ‘essentieel’ om passagiers goed te blijven bedienen. Tegelijkertijd houdt de luchtvaartmaatschappij, die Schiphol als thuisbasis heeft, zorgen over mogelijk oplopende kosten.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025

4 uur geleden

'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant

Vandaag, 11:53

RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem

Gisteren, 16:06

Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone

Gisteren, 12:30

Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport

9 minuten geleden

CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders

2 uur geleden

Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift

Gisteren, 12:56

Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen

Gisteren, 10:00

Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken

24 november, 12:11

Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV

21 november, 11:29
Ronnie WeessiesRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan