A-pier op Schiphol waarschijnlijk gereed in 2027
9 juli, 12:55
Schiphol neemt de nieuwe A-pier naar verwachting in april 2027 in gebruik, laat de luchthaven weten. BAM bouwt de pier de komende jaren af, nadat de realisatie eerder grote vertraging heeft opgelopen. De totale kosten van de A-pier stijgen tot ruim 1.390 miljoen euro.
Op basis van een zeer nauwkeurige planning, die Schiphol en BAM in nauwe samenwerking hebben gemaakt, kan de luchthaven duidelijkheid geven over de voortgang van de bouw en de kosten. “We zijn blij dat we nu met vertrouwen vooruit kunnen kijken naar een nieuwe opleverdatum. Het is duidelijk dat hoofdpijnproject A-pier verre van vlekkeloos is verlopen onder de vorige aannemer. Vertraging, kwaliteitsproblemen en een juridisch conflict, dat droeg allemaal niet bij aan de voortgang.”, zegt Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.
Schiphol Group raakte met Bouwbedrijven Ballast Nedam en TAV in een langslepend conflict over de bouw van de A-pier, dat volgens de bouwers begon met een geschil over het ontwerp. Na vertragingen en kostenoverschrijdingen besloot Schiphol Group de samenwerking met de twee bouwers eind 2021 te beëindigen. In december 2023 daagden Ballast Nedam en TAV de luchthaven voor de rechter, onder andere met een financiële claim voor de onderaannemers en leveranciers.
Voorbereiding en herstelwerkzaamheden
Na een periode van zorgvuldige voorbereidingen en meerdere herstelwerkzaamheden, gaat BAM met zijn onderaannemers verder met de afbouw van de A-pier, meldt Schiphol Group. Luchthaven en bouwer zijn “gedreven om de A-pier in december 2026 op te leveren”. De huidige planning is volgens hen zeer nauwkeurig en bevat bufferperiodes om eventuele vertragingen in te lopen of onverwachte situaties te verhelpen.
In de periode tot nu toe verhielp BAM samen met onder andere Heijmans en VolkerWessels Infra Schiphol veel kwaliteitsgebreken, zegt Schiphol Group. Volgens de luchthaven bleek bijvoorbeeld de brandwerende coating voor de stalen balken dermate aangetast door weersinvloeden, dat BAM de coating op zo’n 18 kilometer aan stalen balken moest vervangen.
De totale kosten voor de A-pier stijgen, met name door herstelwerkzaamheden, vertragingen en langere looptijd van het project, naar 1.393 miljoen euro, meldt Schiphol. Dat totaalbedrag is gebaseerde op de huidige planning en omvang van het project. De kans op verder uitstel of budgetoverschrijding acht Schiphol minimaal, “door de gedegen voorbereiding van BAM”.
Noodzakelijk
De A-pier biedt met de extra vierkante meters, ruime inrichting, duurzame elementen, nieuwe voorzieningen en gates de extra kwaliteit en comfort die Schiphol wil bieden aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, aldus de luchthaven. Schiphol zegt de extra vierkante meters en acht gates, waarvan drie voor de grootste vliegtuigen, hard nodig te hebben om de huidige en toekomstige piekmomenten aan te kunnen.
“De A-pier is van essentieel belang voor de toekomst van de luchthaven, omdat het de ruimte biedt om bestaande luchthaveninfrastructuur op termijn te vervangen, te vernieuwen en te verduurzamen”, stelt Schiphol Group. Het ontwerp voor de A-pier is gemaakt door een samenwerkingsverband van AECOM en cepezed.
De nieuwe pier heeft met 55.000 m2 wat weg van een terminal. “Zo komen er security-filters, grenscontroles, winkels en horecavoorzieningen. En met drie verdiepingen is het mogelijk om reizigers met een verschillende grens- en beveiligingsstatus te scheiden.” Bij de afbouw houdt Schiphol vast aan de duurzaamheidsdoelstellingen en de LEED Gold certificering, waarmee de A-pier ook de vooralsnog duurzaamste pier van Schiphol wordt.