Impressie Merwehaven
Copyright: DELVA Landscape Architecture | Urbanism, KettingHuls en A2 Studio
Makers District
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Makers District, historie
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Makers District, stad en haven
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Schaal M4H
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Concept Raamwerk
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Ruimtelijk Raamwerk 2050
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Hoogbouwstrategie
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Bebouwingsstructuren
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Impressie Keilekwartier
Copyright: DELVA Landscape Architecture | Urbanism, KettingHuls en A2 Studio
Bebouwingsstructuren Marconikwartier-Ferro
Copyright: DELVA Landscape Architecture | Urbanism, KettingHuls en A2 Studio
Impressie Galileipark
Copyright: DELVA Landscape Architecture | Urbanism, KettingHuls en A2 Studio
Guiding Principles - M4H biedt blijvend ruimte aan verschillende typen makers
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Guiding Principles - M4H maakt het mogelijk te kiezen voor duurzame mobiliteit
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Guiding Principles - M4H werkt als een veerkrachtig klimaatadaptief systeem
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism
Guiding Principles - M4H bouwt voort op de industriele capaciteit en kwaliteit van het gebied
Copyright: Delva Landscape Architecture | Urbanism

Collectiviteit basis voor circulariteit in Ruimtelijk Raamwerk M4H

4 juli 2019, 12:04
De gemeente Rotterdam heeft onlangs het ruimtelijk raamwerk M4H, met het oog op de transformatie van circa 100 hectare haventerrein, vastgesteld. Als maker van het ruimtelijk raamwerk, dat een duidelijke integratie van wonen, werken en innoveren volgens duurzame principes beschrijft,  is Delva Landscape Architecture | Urbanism bij de ontwikkelingen betrokken.

De herontwikkeling van Merwe-Vierhavens betreft een gebied met de omvang van de Rotterdamse binnenstad. Het streven is om dit havengebied te ontwikkelen tot een plek waar haven en stedelijk leven samenvloeien; bovendien moet M4H “de kraamkamer van de innovatieve maakindustrie” worden, meldt het team achter het ruimtelijk raamwerk.

Naast innovatieve maakbedrijven biedt M4H plek voor kennis- en onderwijsinstellingen, creatieve makers en ondersteunende dienstverlening, woningen, culturele voorzieningen, horeca en winkels.

Proces
Het raamwerk is opgesteld in een intensief proces met interne en externe betrokkenen; via inspiratiesessies met ondernemers en ontwikkelaars en in combinatie met eerdere plannen is een eerste versie opgesteld.

Dit ruimtelijk raamwerk 1.0 is tijdens de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR) in juni 2018 als ‘tussenproduct’ gepresenteerd en bediscussieerd. De reacties en inhoudelijke bijdragen daarbij zijn meegenomen in het vormgeven van het uiteindelijke ruimtelijk raamwerk 2.0, ‘De toekomst in de maak – M4H’, laat Delva Landscape Architects | Urbanism weten.

Het gebied wordt samen met ontwikkelaars en andere ‘stadsmakers’ herontwikkeld, waarbij de partijen niet de traditionele benadering ‘haven eruit, stad erin’ willen hanteren. Het Ruimtelijk Raamwerk dat nu is vastgesteld biedt de eerste richtlijnen voor de invulling van het gebied; het vormt ook de basis voor een nieuw bestemmingsplan en de onderbouwing voor investeringen.

Innoveren
M4H vormt samen met de aan de andere zijde van de Maas gesitueerde RDM Rotterdam – de voormalige locatie van de Rotterdamse Droogdokmaatschappij – het Rotterdam Makers District. Hier is ruimte gemaakt voor (jonge) ondernemers en kennisinstellingen uit de nieuwe economie. Volgens de plannenmakers kan de innovatieve maakindustrie verder opbloeien in een bruisende stedelijke omgeving.

“Het gebied is tegelijk de kraamkamer, proeftuin én etalage voor de circulaire economie van de toekomst voor de hele regio”, melden de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf en architectenbureau Delva. “Collectiviteit vormt hierbij de basis voor circulariteit: kennis, ruimte en stromen worden in fysieke en digitale netwerken gedeeld.”

Deelgebieden
Het ruimtelijk raamwerk benoemt een aantal deelgebieden, met elk hun eigen profiel. Het Galileipark in het hart van het gebied heeft de ruimte om de grotere maakbedrijven te accommoderen. Hier is geen plek voor wonen, maar wel voor onderwijs, sport, cultuur en horeca.

Daaromheen bevinden zich verschillende woonwerkmilieus, met de hoogste dichtheden in het Marconikwartier. Keilekwartier en Gustoweg vormen de overgang naar werkgebieden. Hier passen creatieve en ambachtelijke maakbedrijven, waar mogelijk in combinatie met wonen. In de Merwehaven ligt het accent op wonen, al is ook hier ruimte voor kleine en lichte bedrijven. Dit zou kunnen in de vorm van bijvoorbeeld woon-werkcombinaties en bedrijvigheid in de plinten.

Volgens de vormgevers van het Ruimtelijk Raamwerk levert M4H op die manier een substantiële bijdrage aan de binnenstedelijke bouwopgave van 50.000 woningen in de regio Rotterdam. Tot 2035 zou het in Merwe-Vierhavens gaan om ongeveer 3.500 tot 5.000 woningen.

Contrastrijk en verschillend in korrelgrootte
M4H bouwt voort op de industriële capaciteit en kwaliteit van het gebied, melden de betrokken partijen. De huidige variatie in bebouwing – hoog en laag, breed en smal, solitaire en geschakeld – vormt de basis voor de nieuwe volumes, wat ook past bij de programmatische mix. Dit mag resulteren in een uitstraling van organische groei.

Het basisweefsel van de bebouwing bestaat uit blokken van verschillende maat en schaal met een maximale hoogte van 40 meter; er wordt enkel een uitzondering gemaakt in het geval van een uitzonderlijke meerwaarde voor M4H. Voor de huisvesting van makers zijn de gebouwplinten flexibel; plinten in gebieden met een groot werkprogramma hebben een minimale vrije hoogte van 6 meter.

Mobiliteitstransitie
Het ruimtelijk raamwerk moet voorzien in goede verbindingen, maar de opgave omvat ook het bereiken van een andere verhouding tussen individueel autoverkeer en andere vormen van vervoer. M4H wordt gezien als klare mogelijkheid om te kiezen voor duurzame mobiliteit.

De veranderende samenstelling van het verkeer in het gebied is een kans om de mobiliteitstransitie vorm te geven. Dit uit zich in een heldere ordening van het auto- en vrachtverkeer ten opzichte van het langzaam verkeer, een fijnmazig netwerk voor fietsers en wandelaars, collectieve vervoerssystemen en parkeeroplossingen in ‘HUBs’ in plaats van langs de straat.

Klimaat en natuur
De stenige vlakte aan het water die het nu is, zal veranderen naar een groen dooraderd gebied. He geheel van gebouwen, straten, pleinen, parken en het aanwezige water moet “een interessant ecosysteem” gaan bieden. Elke ingreep moet volgens het Raamwerk een bijdrage zijn aan een klimaatadaptief en natuurinclusief M4H.

Groene, al dan niet collectieve, openbare ruimte faciliteert sport en spel, testopstellingen voor bedrijven of wateropvang. Havenbekkens kunnen dienst doen als getijdenparken. “Samen leveren ze, op schaal van M4H, maar ook op schaal van het stedelijk weefsel, een positieve bijdrage aan de biotopen van stad en haven”, aldus de vormgevers.

Leidende principes
Voor de verdere ontwikkelingen van M4H zijn de leidende principes vormgegeven, meldt het team van gemeente, Havenbedrijf en Delva. Uit elk van de principes spreekt de ambitie om M4H te ontwikkelen tot een toekomstbestendig gebied, “in de zin van vitaal, inclusief en circulair – en met impact op stad en haven”.

De acht leidende principes voor duurzame gebiedsontwikkeling passen allemaal binnen een overkoepelend Leitmotiv: collectiviteit als basis voor circulariteit. “Niemand kan in z’n eentje circulair zijn; samenwerking brengt iedereen verder”, aldus het team. De inzet op collectiviteit, zo leggen de partijen uit, draagt bij aan verduurzaming, alsook aan economische ontwikkeling en versterking van de sociale cohesie in het gebied.

Team
Het Ruimtelijk Raamwerk  ‘De Toekomst in de maak – M4H’ is vormgegeven door Delva Landscape Architecture | Urbanism met de gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam. Verdere teamleden zijn  KettingHuls, Plusoffice Architects, SITE urban development, Skonk en Goudappel Coffeng. Opdrachtgever is Programmabureau Rotterdam Makers District.

Gerelateerde nieuwsberichten

Gerelateerde podcasts

Gerelateerde video's

Andere nieuwsberichten

Gevel van zonnepanelen voor onderwijscomplex De Kikker

51 minuten geleden

BouwBeurs 2025 vanaf 3 februari in Koninklijke Jaarbeurs

2 uur geleden

Een monumentale telefooncentrale herbestemd als verborgen woongebouw

Gisteren, 17:01

Deal woontop: sneller en meer bouwen, eis betaalbare bouw blijft

Gisteren, 16:40

Nederlandse bureaus gelauwerd bij Prix Versailles

3 uur geleden

Nieuw onderzoek: aantal daklozen verschilt sterk per regio

4 uur geleden

Schoof hoopt dat pensioensector snel weer meepraat over woningbouw

Vandaag, 09:11

Katwijk moet plannen voor woonwijk met 5600 huizen aanpassen

Gisteren, 14:22

Kosten nieuwbouw RIVM na vertraging 136 miljoen euro hoger

Gisteren, 11:54

Platform31: 170.000 extra woonruimten binnen corporatiewoningen mogelijk

10 december, 3:18
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan